دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کاشت گل پیونی (گل صد تومنی) و پرورش این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

گل پیونی که از دسته گیاهان همیشه سبز و زینتی به شمار می آید و در این مقاله سعی داریم به بیان روش های پرورش و کاشت گل پیونی بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که کاشت گل پیونی در واقع به دلیل زیبایی،لطافت و ظرافتی که دارد مورد توجه قرار گرفته است و می توان آن ها را یکی از محبوب ترین گل هایی دانست که لبخند را در هر زمان و مکان مناسبی به صورت شما هدیه خواهند داد. گل پیونی دارای بوی بسیار خوشی است که موجب شده بسیاری از گل فروشان دسته گل های زیبایی متشکل از گل های پیونی را برای مراسم های مختلف به فروش برسانند.

آشنایی با چگونگی کاشت گل پیونی

توجه داشته باشید که به طور کلی تاریخچه این گیاه زیبا به چین باستان باز می گردد و به دلیل گلبرگ های خود بارها و بارها در آنجا پیوند زده شده است. همچنین چینی ها از ریشه این گیاه تغذیه می کردند زیرا معتقد بودند در درمان و پیشگیری از تب بسیار مفید است. به طور کلی می توان گل پیونی را از دسته گیاهان همیشه سبز دانست که برخی از آن ها فقط دارای بوته هایی بدون گل می باشند. بهتر است بدانید که گیاه پیونی اغلب از اواخر بهار تا اوایل تابستان شروع به گلدهی خواهد کرد و جالب است بدانید که اگر گل پیونی زیر نور آفتاب کشت شود در طول یک هفته رنگ برگ ها از سبز به سرخ تغییر خواهد یافت. اغلب گل های این گیاه در رنگ قرمز،زرد یا سفید مشاهده می شوند و پرورش این گیاه برای باغبانان تازه کار توصیه می شود زیرا هم به مراقبت کمتری نیاز دارد و هم قادر خواهد بود شرایط محیطی سخت را تحمل نماید.

آشنایی با گل پیونی

دستورالعمل کشت گیاه پیونی:

توجه داشته باشید که در واقع بهترین زمان کاشت برای پیاز گل پیونی اوایل فصل پاییز است البته ک این گیاه را می توان در فصل بهار نیز کشت نمود. دقت کنید که برای کاشت گل پیونی بایستی در ابتدا پیاز آن را در عمق ۲۴ سانتی متری در بستری از خاک زهکشی شده بکارید و به این نکته توجه داشته باشید که اگر پیاز ها را خیلی عمیق بکارید عمل گل دادن با مشکل روبه رو خواهد شد. پس از قرار دادن پیاز های پیونی درون خاک بایستی به آن آب بدهید و فاصله هر پیاز را با دیگری حدود ۹۰ سانتی متر در نظر بگیرید. توصیه می شود که برای غنی سازی خاک از کود مناسب استفاده نمایید و هنگام کاشت درختچه صدتومنی بایستی حداقل حدود ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر خاک بر روی قلمه ها بریزید. اکنون به پایان کار رسیده اید و بایستی حدود ۲ الی ۳ هفته به پیاز ها اجازه ریشه دهید و در نهایت جوانه سازی بدهید.

دستورالعمل کاشت گل پیونی

شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش گیاه پیونی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند خود را به خوبی طی کنند نیاز به شریط و اصولی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان شرایط لازم برای کاشت گل پیونی پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که تنها زمانی بایستی به آبیاری این گیاه اقدام نمایید که سطخ خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده باشد. به طور کلی زیاده روی در روند آبیاری منجر به زرد شدن برگ ها و در نهایت پوسیدگی ریشه خواهد شد. همچنین آبیاری کم هم می تواند موجب عدم رشد و توسعه مناسب گیاه، ریزش غنچه های گل و عدم گلدهی شود.

  •  آرون گروپس

آبیاری مورد نیاز گل پیونی

نور:

بهتر است بدانید که گیاه پیونی برای اینکه بتواند به خوبی رشد کند نیاز به حداقل ۵ ساعت نور مستقیم دارد و اگر نور دریافتی کمتر از این مقدار باشد تاثیری منفی در قوی شدن گیاه و گلدهی مناسب آن خواهد داشت. توجه داشته باشید که اگر از این گیاه در فضای خانه نگهداری می کنید گلدان حاوی گیاه را بایستی در پنجره های خانه البته به جز پنجره های جنوبی قرار دهید زیرا مقدار نور فراوانی که در پنجره های جنوبی وجود دارد می تواند موجب سوختگی و عدم گلدهی گیاه شود.

خاک:

بهتر است بدانید گل پیونی برای اینکه بتواند رشد خوبی از خود نشان دهد نیاز به خاکی با زهکشی مناسب دارد و به طور کلی خاک هایی که دارای بافت سنگین هستند آب را درون خود نگه می دارند و در نتیجه منجر به پوسیدگی ریشه های گیاه می شوند. همچنین شما می توانید از ترکیب خاک معمولی، خاک برگ، شن و یا پیت ماس نیز برای بستر کشت پیونی استفاده نمایید و به ویژه که استفاده از پیت ماس به دلیل اسیدی کردن ملایم محیط کشت می تواند به رشد گیاه کمک شایانی بکند.

خاک مناسب برای بستر کشت پیونی

دما:

توجه داشته باشید که رشد این گیاه با فرا رسیدن دمای حدود ۱۲ درجه متوقف می شود و در پایین تر از این نیز زردی برگ ها آغاز می شود. به طور کلی در فصل زمستان ریشه های این گیاه نیاز به مقداری هوا سرد دارند تا بتوانند سال آینده نیز رشد خوبی از خود نشان دهند.

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تعویض گلدان گل پیونی اواخر فصل زمستان است یعنی قبل از اینکه گیاه جدید رشد خود را آغاز نماید. دقت کنید که این گیاه اولا به گلدانی بسیار بزرگ نیاز دارد و همچنین از آنجایی که به جابه جایی حساسیت دارد بایستی با احتیاط فراوان نسبت به در آوردن از گلدان قدیمی و کاشت درون گلدان جدید اقدام نمایید.

استفاده از کود غنی برای بستر گل پیونی

کوددهی:

توجه داشته باشید که برای کوددهی این گیاه می توان از زمانی که ارتفاع گیاهان نوع بوته ای به حدود ۵ الی ۷ سانتی متر رسید کوددهی خود را آغاز نمایید و توصیه می شود که از فرمولی مانند ۱۰.۱۰.۵ هر ماه یک مرتبه استفاده نمایید. به طور کلی مصرف کودهایی که دارای مقدار زیادی نیتروژن می باشند می توانند در روند گلدهی گیاه اختلال ایجاد کند و آن را از بین ببرد.

بیماری های گیاه پیونی:

بهتر است بدانید که گیاه پیونی در روند رشد خود مورد هجوم برخی از آفات و بیماری ها قرار می گیرد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آفات و بیماری های گل پیونی بپردازیم:

  • پژمرده شدن برگ ها و شاخه ها
  • مبتلا شدن به بیماری بلایت
  • پوسیده شدن ریشه ها
  • مبتلا شدن به ویروس رینگ پات
  • سوختگی شدید پوتریتیس
  • سوسک های ژاپنی
  • جمع شدن مورچه ها بر روی پیونی ها

همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه کاشت گل مریم، کاشت گل نیلوفر و کاشت گل پامچال بر روی لینک هر کدام کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *