دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت گل پامچال و نحوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا

  • سحر بهرامی
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

گل پامچال یکی از زیبا ترین گل هایی است که در فصل بهار رشد می کند که به گل بهاری معروف است، گل دهی این گیاه زیبا از اواخر اسفند تا اویل بهار شروع می شود که خبر آور فصل بهار و هوای گرم می باشد، که شما می تواند با کاشت گل پامچال در گلدان و یا در باغچه از زیبایی آن بهره مند شوید.

گل های پامچال داری انواع گونه های مختلف و دارای طیف رنگی وسیعی می باشد، از مهم ترین نیاز های پرورش و کاشتن گل پامچال می توان به دریافت نوری غیر مستقیم، آبیاری منظم روزانه، خاکی سبک و دمایی بین ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتی گراد اشاره کرد که می توانید به راحتی آن ها در منزل خود پرورش دهید، در ادامه شما را با روش کاشتن و نگهداری این گل زیبا آشنا خواهیم کرد.

نکات مهم در مورد کاشت و پرورش گل پامچال

گیاه شناسی گل پامچال

پامچال یک گیاه علفی و چندساله می باشد که تا ارتفاع ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر هم رشد می کند و دارای ۵۰۰ گونه مختلف می باشد که بومی منطقه آسیا و اروپای مرکزی می باشد و اغلب به صورت وحشی در بیشه زار ها شروع به رشد می کند، گل های گیاه پامچال به رنگ آبی، قرمز، زرد، نارنجی، بنفش، صورتی وجود دارد که همانطور که گفتیم در اوایل فصل بهار شروع به گل دهی می کند.

گل پامچال یک گیاه زمستانه می باشد یعنی اینکه در فصل زمستان هم همچنان سبز خواهد بود، طوری که شما می توانید با سکونت در مناطق سردسیری اقدام به کاشتن گل پامچال نمایید. برگ های گیاه پامچال بیضی شکل و دارای دندانه های متعددی می باشد که به شکل طوقه ای از کنار ساقه ها شروع به رشد می کند، از آنجایی که گل پامچال یک گیاه چند ساله محسوب می شود زمانی که شما آن را در گلدان بکارید یک گیاه ۱ ساله خواهد بود.

یکی از ویژگی هایی که گل پامچال دارد این است که برگ های این گیاه کاملا خوراکی می باشد و از آن در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کردند.

در مطالب قبل شما را با کاشت انواع گل های بهاری مانند کاشت گل شاه پسند، کاشت گل نسترن، کاشت گل شیپوری و … آشنا کردیم حال در ادامه شما را با کاشت گل پامچال و نحوه پرورش آن آشنا می کنیم.

نحوه تکثیر گل پامچال

  •  آرون گروپس

نحوه کاشت گل پامچال

کاشت گل پامچال به ۲ روش امکان پذیر می باشد، یکی کاشت آن از طریق تقسیم ریشه و دیگری کاشت از طرق بذر می باشد.

۱. تقسیم ریشه

  • برای کاشتن گل پامچال از طریق تقسیم ریشه باید در فصل پاییز اقدام به این کار نمایید.
  • سپس باید از یک گیاه پامچال کاملا سالم که به عنوان یک گیاه مادری است استفاده کرد.
  • برای اینکه بتوانید گیاه را سالم از خاک بیرون آورید باید قبل از در آوردن گیاه را کاملا آبیاری کنید.
  • بعد از آبیاری باید بسیار آرام و با احتیاط گیاه را از داخل گلدان خارج کنید.
  • سپس ریشه های گیاه را به چند دسته تقسیم کنید و هر کدام را به صورت جداگانه درون یک گلدان بگذارید .
  • گلدان ها را در یک محیط کاملا خنک و به دور از تابش نور مستقیم خورشید بگذارید.
  • سعی کنید خاک گلدان ها را همواره از کمی رطوبت برخوردار نمایید.

کاشت گل پامچال

۲. کاشت بذر

  • برای کاشتن گل پامچال از طریق بذر باید از یک بذر مرغوب استفاده کنید.
  • بهترین زمانی که برای کاشتن بذر گل پامچال مناسب است اواسط بهار تا اواسط تابستان می باشد.
  • سپس باید برای کاشت بذر ها یک بستر مناسب تهیه کرد، بستری که تهیه می کنیم باید حاوی خاک مناسب همراه با کود گیاهی باشد، بعد از آن باید بذر را در عمقی با اندازه ۱۵ سانتی متر کاشت.
  • سپس باید بستری که بذر ها را درون آن کاشته اید به مکانی خنک و دور از نور مستقیم خورشید بگذارید. تا زمان جوانه زنی بذر ها باید هر هفته ۳ مرتبه به آبیاری بذر ها بپردازید.
  • یک مسئله ای که در مورد کاشتن گل پامچال از طریق بذر وجود دارد این است که معمولا زمانی که بذر درون خاک کاشته می شود به سرعت به خواب می رود و به همین دلیل ممکن است بذر ها سبز نکنند. پس اگر در این کار مهارت ندارید بهتر است برای کاشتن گل پامچال از روش تقسیم ریشه استفاده نمایید.

کاشت بذر گل پامچال

نحوه نگهداری از گل پامچال

خاک: مناسب ترین خاک برای پرورش و نگهداری گل پامچال ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت، خاک برگ و پیت ماس می باشد، به طور کل می توان گفت که هر چه میزان زهکشی خاک بالاتر باشد و خاک سبکتر باشد برای رشد و پرورش گل پامچال مناسب تر خواهد بود.

آبیاری: یکی از مهمترین ویژگی های پرورش گل پامچال بالا بودن میزان آبیاری آن است، آبیاری باید گونه ای باشد که خاک آن همواره مرطوب باشد، از این رو توصیه ما به شما این است که برای تامین رطوبت آن از روش مه پاشی به خصوص بر روی برگ ها استفاده نمایید.

نور: این گل زیبا نیاز نوری بسیار کمی دارد و فقط خواستار نور غیر مستقیم می باشد، بهترین مکان برای نگهداری گل پامچال مکانی دارای سایه می باشد، تابش نو خورشید از پشت پنجره می تواند به سوختگی برگ های گیاه منجر شود.

آشنایی با کاشت و نگهداری پامچال

دما: گل پامچال برای رشد مطلوب خود نیاز فراوانی به هوای خنک دارد، بهترین دمایی که می توان برای این گیاه در نظر گرفت دمایی به اندازه ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتی گراد می باشد.

کوددهی: اگر می خواهید به رشد بهتر و بیشتر گیاهتان کمک نمایید می توانید از طریق استفاده از کودهای شیمیایی، کود پتاسیم، کود آهن ۱ بار در ماه استفاده کند، کوددهی باید در فصل رشد به گیاه اضافه شود و نباید در طول زمستان که گیاه خوابیده است به کوددهی آن پرداخت.

آفات: از جمله مهمترین آفات و بیماری هایی که برای این گل پامچال به وجود می آید قارچ خاکستری، لکه برگی و مکس سفید می باشد که با استفاده از سموم مختلف می توان به رفع آنها پرداخت.

نکات مهم در مورد پرورش گل پامچال

  • برای افزایش میزان عمر گل های گیاهتان می توانید آن گل هایی که می خواهند به دانه تبدیل شوند را بچینید تا گیاه انرژی زیادی را صرف این کار نکند.
  • هر زمان گل هایی گیاهتان خشک شد سریع آنها را بچینید.
  • شما می توانید با کاشت گل پامچال در باغچه آن را برای چندین سال نگهداری نمایید.
  • افزایش رطوبت گل پامچال باعث شادابی هر چه بیشتر گیاه می شود پس این رطوبت را از طریق مه پاشی تامین نمایید.

آشنایی با انواع کاشت و تکثیر گل پامچال

امیدواریم با استفاده از این مطالب توانسته باشید به راحتی به کاشت گل پامچال و پرورش آن پرداخته باشید، شما می توانید برای کسب اطلاعات دیگر در زمینه پرورش گل و گیاه بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *