دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع گیاهان تصفیه کننده هوا مناسب برای فضاهای بسته

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

آلودگی هوا یکی از مسائلی است که با زندگی شهری همواره همراه بوده و گاه این آلودگی ها حتی با چشم نیز قابل مشاهده نبوده و بسیار خطرناک هستند. به این ترتیب می توان با نگهداری گیاهانی که تصفیه کننده هوا هستند هر روز از استشمام هوای پاکلذت ببرید. در این مطلب به معرفی ۱۳گونه گیاهی تصفیه کننده هوا که به راحتی در فضای منزل، اداره و یا آپارتمان قابل نگهداری هستند می پردازیم. ضمنا این گیاهان علاوه بر پاکسازی هوا سبب زیباتر شدن فضا نیز می گردند.

با نگهداری گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل یا اداره علاوه بر استشمام هوایی پاک از زیبایی آن ها نیز لذت خواهید برد. این گیاهان آلاینده های موجود در هوا را بخصوص در محیط های بسته جذب نموده و موجب پاکسازی هوا می شوند. برای آشنایی با برخی از این گیاهان همراه این مطلب از آرگا باشید.

آشنایی با ۱۳ گونه گیاهان تصفیه کننده هوا

امروزه مسئله آلودگی هوا و آلاینده ها جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها بوده و همواره بشر در تلاش بوده تا با روشهایی از میزان آن بکاهد. یکی از راههای کاهش آلودگی هوا در محیط هایی مانند خانه یا اداره نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا است. این گیاهان آلاینده های موجود در هوا را بخصوص در محیط های بسته جذب نموده و موجب پاکسازی هوا می شوند. اگر تاکنون بیشتر به جنبه زیباسازی گلها و گیاهان خانگی توجه داشته اید جالب است بدانید این گیاهان علاوه بر زیباتر نمودن محیط  با پاکیزه تر کردن هوا نشاط و شادابی را برای ساکنین خانه به ارمغان خواهند آورد. در ادامه به معرفی ۱۳ گونه گیاهی مختلف که جزو گیاهان تصفیه کننده هوا هستند می پردازیم.

۱. آلوئه ورا

این گیاه در هنگام شب اکسیژن فراوانی آزاد نموده و از نظر محققین ناسا یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می رود. آلوئه ورا سمومی مانند فرمالدهید و بنزن موجود در هوا را از بین برده و به ساکنین منزل خواب راحتی را هدیه می دهد. این گیاه برای نگهداری به نور خورشید نیاز داشته و تکثیر آن نیز امر راحتی است.

۲. گل عنکبوتی

گل عنکبوتی نیز از گیاهان مهم در زمینه تصفیه هوا محسوب می شود. این گیاه رشد سریعی دارد و نگهداری آن در سبدهای آویزان، ظاهری جذابی به آن می دهد.این گل بالای از ۲۰۰ گونه داشته که بیشتر آن­ها به مراقبت چندانی نیاز ندارند و در برابر شرایط سخت مقاوم هستند. گیاه عنکبوتی قادر است آلاینده‌های هوا مانند مونواکسید کربن، فرمالدهید و بنزن را از بین ببرد همچنین دود و بوی حاصله از پخت‌ و پز  را نیز تصفیه کنید. به این ترتیب آشپزخانه مکان مناسبی برای نگهداری آن  می باشد. ضمنا مراقبت از گل عنکبوتی برای افراد دارای حساسیت و آلرژی نیز سودمند خواهد بود.

  •  آرون گروپس

۳. گیاه Pothos

گیاه Pothos یا پوتوس نوعی گل آپارتمانی با شرایط مراقبت ساده بوده که دشمن مهمی برای سموم خانگی(تری کلرو اتیلن،فرمالدهید، بنزن و زایلین) به شمار می رود. این گیاه با پیچک های آبشاری زیبایی منزل را دوچندان خواهد ساخت. سازگاری این گیاه بالا بوده و معمولا در سبدهای آویزان نگهداری می شود نام دیگر این گل دلبر بوده و از خصوصیات مهم آن مقاومت زیادش به شرایط مختلف می باشد. به این صورت که در هر شرایطی به رشدخود ادامه می دهد و موثرترین گیاه تصفیه کننده هوا است.

۴. دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی که به نام خون سایوشان نیز شناخته می شود گونه های مختلفی داشته که دارای رنگ، شکل و اندازه های مختلفی هستند. یکی از محبوب ترین انواع این گیاه نوع رنگین کمانی می باشد که به رنگ بنفش روشن وجود دارد. این گیاه برای رشد به خاک مرطوب و نه غرقابی نیاز دارد و یکی از گیاهانی است که علاوه بر پاکسازی هوا نگهداری راحتی نیز دارد.

۵. اکالیپتوس

اکالیپتوس یا Eucalyptus  بومی کشور استرالیا بوده و استفاده دارویی دارد. این گیاه می تواند موجب ضدعفونی شدن مجرای تنفسی شده که از آن برای بخور در سرماخوردگی و همچنین خوشبو ساختن محیط بهره می گیرند. می توان اکالیپتوس را در اتاق خواب نیز نگهداری کرد به شرطی که نورخورشید را دریافت کند. در ضمن این گیاه سمی بوده و مصرف خوراکی ندارد.

۶. نخل ققنوس

نخل ققنوس یا Pygmy palms درختی پایه کوتاه از خانواده نخل است که در شرایط سایه و آفتاب غیر مستقیم رشد دارد. ارتفاع این گیاه بین ۱۸۰-۳۰۰ سانتی متر متغیر است و ریشه آن نیز می تواند تا ۱۸۰ سانتی متر در عمق خاک نفوذ کند. این گیاه می تواند سمومی مانند زایلین و فرمالدهید را از بین ببرد.

۷. گل داوودی

این گل با رنگهای صورتی و بنفش جذابش نشاط و سرزندگی زیادی را موجب شده و تصفیه کننده عالی هواست. ضمنا می تواند سمومی مثل آمونیاک، زایلین، تولوئن ، بنزن و فرمالدهید را از بین ببرد. گل داوودی هنگام شب با رهاسازی اکسیژن فراوان خواب راحتی را به شما هدیه خواهد داد. این گل برای رشد به نور خورشید احتیاج دارد و به راحتی دچار قارچ می شود به این ترتیب در آبیاری و نحوه مراقبت از آن دقت کنید.

۸. نخل پروانه

نخل پروانه دارای ساقه های ظریف و متراکم بوده و در بهبود آلودگی بسیار موثر است. این نخل به نام نخل بامبو نیز شناخته می شود که رطوبت زیادی را در هوا ایجاد کرده و برای محیط های خشک گزینه مناسبی است. این گیاه قادر است آلاینده های سمی مانند زایلین، مونو اکسید کربن، بنرن، کلروفرم را از بین برده و سبب تصفیه هوا شود. در ضمن به نور غر مستقیم آفتاب برای رشد نیاز دارد.

۹. فیکوس

فیکوس(Rubber fig) گیاه همیشه سبزی بوده که خاستگاه آن هند می باشد. ریشه این گل به سمت بالا رشد داشته و به دور تنه یا ساقه گیاه می پیچید. این گیاه به مراقبت بیشتری نیاز دارد و در نور ملایم و روشن رشد می کند. افرادی که سگ یا گربه در خانه نگهداری می کنند این گل برای حیوانشان مضر بوده بنابراین از نگهداری این گل صرف نظر کنند. فیکوس برای رشد به خاکی همیشه مرطوب نیاز داشته و برای لذت بردن از زیبایی گل به هرس برگهای آن بپردازید.

۱۰. آگلونما

این گل با اسم علمی Aglaonema را بهتر است در اتاق خواب نگهداری کنید درضمن قادر است در مدت کوتاهی هوای آلوده منزل را پاکسازی کند. در شرایط نور کم و تاریکی می تواند به رشد خود ادامه دهد و از نگهداری آن در شرایط نور مستقیم افتاب یا کنار بخاری و شوفاژ اجتناب کنید. این گیاه به نام گیاه همیشه سبز چینی نیز شناخته می شود. آگلونما علاوه بر زیبایی جاذب مهم آلایند ها بوده ولی برای سگ ها مضر است. این گل به رطوبت نیاز داشته و هر چند سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید.

۱۱. پایتال

گل پایتال با اسم علمی Hedera helix که عشقه نیز نامیده می شود گیاهی همیشه سبز بوده و به راحتی با فضاهای بسته سازگار می شود.  گونه های مختلف این گیاه به میزان نور متفاوتی احتیاج دارند. این گاه برای سگ مضر بوده و اگر  پوست حساسی دارید لمس این گیاه موجب تشدید حساسیت می شود. این گیاه به آبیاری منظم در طول دوره رشد نیاز دارد و در زمستان میزان آبیاری را کمتر کنید.

 

۱۲. Spathiphyllum

Spathiphyllum یا گل چمچمه ای متعلق به خانواده گل شیپوری بوده و تصفیه کننده آلاینده های هوا مانندمونواکسید کربن، تری کلرواتلین ،زایلین فرمالدهید و بنزن  است. این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد و برگ های درخشان سبز رنگ آن در نور کم هم به محیط خانه زیبایی چشم نوازی می دهد. Spathiphyllum به هفته ای یکبار ابیاری نیاز دارد و در بهار می توانید آن را تکثیر کنید.

۱۳. زبان مادر شوهر

گیاه زبان مادر شوهر یا گل ماری با اسم علمی Dracaena trifasciata گیاهی مقاوم بوده و تقریبا در هر شرایطی به رشد خود ادامه میدهد. این گل به مکانی پرنور و حتی چندساعت نور مستقیم خورشید در طی روز نیاز داشته و طرفدار رطوبت نیست از جمله سمومی که توسط این گیاه از بین می روند می توان به بنزن، تری کلرواتلین، زایلین و فرمالدهید اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *