دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کاشت، نگهداری و پرورش اکالیپتوس و اصولی که باید بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

پرورش اکالیپتوس که امروزه به دلیل زیبایی و جذابیت فراگیرش مورد توجه اغلب مردم جهان قرار گرفته و به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را به نحوه کاشت و پرورش این گیاه زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که درخت اکالیپتوس از دسته درختان عظیم و سریع الرشد می باشد که بومی منطقه اقیانوسیه است ولی امروزه به سایر نقاط دنیا نیز انتشار یافته و جنگل های وسیعی از آن در هند و مراکش شکل گرفته است. در این مقاله به معرفی چگونگی پرورش اکالیپتوس می پردازیم.

همه چیز درباره پرورش اکالیپتوس

همانطور که متوجه شدید این گیاه بومی منطقه اقیانوسیه می باشد و علاوه بر این منطقه در سایر نقاط دنیا مثل جاوه، تیمور، پایوآ و تاسمانیا نیز گسترش پیدا کرده است. به طور کلی گیاه اکالیپتوس به دلیل سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی و سهولت در کاشت و پرورش آن مورد توجه عمده مردم قرار گرفته و کشت آن در سراسر دنیا روز به روز در حال افزایش است. با وجود اینکه تاریخ کشت این گیاه در منطقه اقیانوسیه به بیش از ۱۰۰ سال نمی رسد بسیاری از کشور های جهان درصدد این برآمده اند تا درختان مصنوعی از این گیاه را در فضاهای سبز خود ایجاد کنند و خوشبختانه موفق نیز عمل کرده اند. در اینجا بایستی اعتراف کرد که ایران از اهمیت پرورش اکالیپتوس غافل بوده به طوری که در نقشه کشورهای استفاده کننده از اکالیپتوس اسمی از کشور ما برده نشده و قدمت آن در این سرزمین کمتر از ۷۰ سال می باشد.

چگونگی پرورش اکالیپتوس

به طور کلی اکالیپتوس از دسته درختان بلند محسوب می شود که دارای پوستی صاف، زبر یا فلس مانند می باشد. به طور کلی ارتفاع این گیاه در مرحله بلوغ به ۵۰ الی ۸۰ سانتی متر خواهد رسید و اغلب در مناطق ساحلی و نیمه گرمسیری رشد خواهد کرد. بهتر است بدانید که گیاه اکالیپتوس دارای برگ هایی به شکل نیزه و رنگی سبز و شفاف می باشد که طولشان به ۱۰ الی ۱۶ سانتی متر خواهد رسید و عرضشان ۲ الی ۳ سانتی متر است. جالب است بدانید که گل های سفید رنگ این گیاه در اواسط پاییز تا اواخر زمستان ظاهر می شوند و گل ها دارای ۵ تا ۸ میلی متر طول و ۴ تا ۷ میلی متر عرض می باشند.

دستورالعمل کاشت اکالیپتوس:

برای کاشت و پروش اکالیپتوس توصیه می شود که از گونه مناسب و سازگار با منطقه خود استفاده نمایید. در اواخر تابستان تا اوایل پاییز بایستی شاخه های دارای بذر اکالیپتوس خوب و سالم را که رنگشان مایل به قهوه ای شده است را جدا نمایید و سپس بر روی آن پلاستیک با پارچه ضخیم پهن نمایید. توجه داشته باشید که برگ های سالم و خوب به راحتی از شاخه جدا خواهند شد. بهتر است بدانید که در دو زمان مختلف یعنی فصل بهار و پاییز می توان بذرها را کاشت. در اواخر اسفند ماه تا اواسط فروردین ماه می توانید بذرها را در گلدانی پلاستیکی به طور ۲۵ و قطر ۱۵ سانتی متر که دارای خاکی سبک و کود حیوانی پوسیده باشد به نسبت ۱ به ۳ بکارید و مرتب آبیاری نمایید. پس کاشت بذرها بایستی سطح گلدان را با سبوس برنج بپوشانید و در فصل تابستان که فصل اول جوانه زنی گیاه می باشد بایستی مراقبت های لازم را انجام دهید و علف های هرز را به طور کامل بچینید.

آشنایی با دستورالعمل کاشت بذر اکالیپتوس

فاصله نهال ها و آماده سازی زمین:

توجه داشته باشید که بایستی فاصله کشت نهال ها بین ۲ در ۲ تا ۵ در ۵ متر باشد. پیش از کشت نهال ها باید علف های هرز را از زمین جدا نمایید و شخم و دیسک لازم را انجام دهید. بایستی در زمین های فقیر از ۳۰ الی ۴۰ تن کود دامی استفاده نمایید. اکنون داخل گودال مقداری کود دامی پوسیده بریزید تا در فصول پاییز و زمستان رطوبت کافی را به خود جذب نماید و به طور کلی نهال های اکالیپتوس برای گلدان مناسب اند و به همین دلیل هنگام کاشت محدودیتی ندارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فصل برداشت اکالیپتوس:

توجه داشته باشید که زمان برداشت گیاه اکالیپتوس بایستی همزمان با خواب درختان باشد یعنی اواسط تا اواخر بهمن ماه شما می توانید اقدام به برداشت محصول خود نمایید. زیرا در این دوره به دلیل استحکام بیش از اندازه شاخه های درخت جداسازی آن دشوار خواهد بود و برای برداشت آن می توانید از اره های مکانیکی و یا تیغه که تاثیر منفی بر روی درخت ندارند استفاده نمایید.

زمان برداشت گل های اکالیپتوس

شرایط لازم برای پرورش این گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای طی کردن روند رشد خود نیازمند به فراهم کردن شرایط و محیط مناسبی دارند، در ادامه به بیان روشهای پرورش اکالیپتوس پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاهان جوان و تازه کشت شده را بایستی در طول یک سال اولیه مرتب آبیاری نمایید و زمانی توصیه می شود آبیاری را انجام دهید که سطح خاک به طور کامل خشک شده باشد. پس از گذشت این مدت و رشد کردن کامل گیاه نیازی به آبیاری نیست زیرا ریشه های گیاه می توانند نیاز آبی خود را برطرف نمایند و به طور کلی می توان گفت که اکالیپتوس نسبت به خشکی مقاومت بسیار خوبی دارند.

آبیاری لازم برای پرورش گیاه اکالیپتوس

نور:

بهتر است بدانید که درختان اکالیپتوس نیاز به مکانی با نور مستقیم دارند و در مکان های سایه و فاقد نور ساقه های آن بلند و بدون استحکام خواهند بود. به طور کلی می توان گفت که این گیاه با وزش باد مشکل دارد و به راحتی می شکند و اگر در فضایی فاقد نور پرورش داده شود بیش از پیش شکننده و ضعیف بار خواهد آمد.

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه اکالیپتوس در مورد خاک بسیار سخت گیر نیست و برای آماده سازی بستر کشت آن تنها لازم است از خاک معمولی به همراه خاک برگ استفاده نمایید. توجه داشته باشید که میزان خاک برگ بایستی از خاک کمتر باشد.

تهیه خاک مرغوب برای پرورش اکالیپتوس

دما:

به طور کلی می توان گفت که درختان اکالیپتوس درختانی حساس به سرما هستند و قادر می باشند تا سرما را تا حدود ۵ درجه زیر صفر تحمل کنند. البته معدود گونه هایی از این گیاه در برابر سرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و از بین نخواهند رفت.

کوددهی:

توجه داشته باشید که برای تقویت و افزایش سرعت رشد درختان با استفاده از آزمایش های مختلف می توانید که از کودهای متفاوت استفاده نمایید. بهتر است بدانید که کودهای حیوانی مورد استفاده برای این گیاه بایستی کاملا پوسیده باشند و دارای علف های هرز نباشند. توجه داشته باشید که کود های حیوانی هم در زمان کاشت و هم در سال های بعد برای تقویت نهال قابل استفاده خواهد بود.

تهیه کود حیوانی برای گیاه اکالیپتوس

تکثیر:

جالب است بدانید که تکثیر و پرورش گیاه اکالیپتوس از طریق دو روش بذر و قلمه زدن امکان پذیر است که در ادامه به بیان آن ها به صورت جداگانه پرداخته ایم:

تکثیر از طریق بذر: برای استفاده از این روش پس از تهیه بذر مناسب یکی از کارهای مهم پیدا کردن درخت مادر می باشد و پس از پیدا کردن آن بذر را درون گلدانی بکارید که حاوی خاکی نرم و نسبتا مرطوبی باشد و همچنین نور خورشید به آن بتابد.

تکثیر از طریق قلمه: توجه داشته باشید که تکثیر اکالیپتوس از طریق قلمه از اهمیت فراوانی در گسترش و انتشار پایه های مرغوب برخوردار است. به همین دلیل می توانید برخی از صفاتی که در برخی از پایه های ایجاد شده را حفظ نمایید و توسعه دهید.

تکثیر از طریق پیوند زنی : از دیگر روشهای تکثیر و پرورش اکالیپتوس، پیوند زنی گیاه می باشد که معمولا از این روش در سطح های وسیع همچون جنگل و نیز برای مصارف صنعتی بزرگ استفاده می شود، بنابراین از هر گونه ای که می خواهید، می توانید پیوند های کوچکی تهیه کرده و با روش پیوند ترصیعی که به پیوند گاوه ای نیز شناخته می شود، بر روی پایه استفاده نمایید.

نگهداری از اکالیپتوس

برخی از گونه های اکالیپتوس

E.dalrympleana

این گونه دارای رشد سریعی بوده و ارتفاع آن به ۱۵ متر می رسد، تنه آن سفید رنگ بوده و گستردگی تاج این گونه از اکالیپتوس به ۸ متر می رسد، همچنین برگ های آن به شکل بالغ بلند و کشیده می باشد، گلهای این گونه از درختان نیز درای رنگ سفید هستند.

E.gunnii

این درختان همیشه سبز با ارتفاع ۲۵ متر و گستردگی تاج ۱۰ متر می باشند، تنه این درخت به رنگ قهوه ای و کرم بوده که به شکل پوسته پوسته می باشد، برگ های آن به شکل پهن گرد و با ته مایه آبی رنگ است، البته برگ های بالغ این گونه از اکالیپتوس بیضی شکل و خاکستری و سبز است، همچنین گلهای آن نیز به رنگ سفید می باشد.

parvifolia

این گونه از درخت نیز همیشه سبز است اما دارای قامت نسبتا کوتاه به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متر می باشد، تنه ای درخت تقریبا خاکستری و پوسته پوسته است و گلهای ان نیز به رنگ سفید می باشد.

E.pauciflora

این گونه از درخت اکالیپتوس دارای ارتفاع ۸ متر و با گستردگی ۴ متر می باشد، ساقه های جوان آن به رنگ قرمز می باشند و پوسته تنه درخت دارای نواحی به رنگ های کرم، سفید و سبز هستند.

تکثیر اکالیپتوس

توجه داشته باشید که ساقه های بزرگ درختان اکالیپتوس، گاهی مواقع به ویژه در فصل تابستان ممکن است بدون هیچ دلیلی به پایین سقوط کنند، حال در کشور هایی همچون استرالیا که دارای جنگلهای وسیعی هستند، به بازدید کنندگان از آنجا درباره این موضوع هشدار داده می شود.

در ادامه امیدواریم مطالعه مطلب پرورش اکالیپتوس برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *