دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل آگلونما و بررسی شرایط محیطی مناسب برای نگهداری و رشد بهتر این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

گل آگلونما جزء برترین گیاهان تصفیه کننده هوا می باشد و می تواند تمامی هوای اطراف خود را کاملا پاکسازی نماید، پرورش گل آگلونما علاوه بر این که گیاهی بسیار مفیدی است دارای زیبایی خیره کننده ای هم می باشد که نظر بسیاری از افراد را به سمت خود جلب می کند.

گل آگلونما، یکی از انواع گیاهان آپارتمانی بسیار مقاوم می باشد که دارای برگ های همیشه سبز و زیبایی بوده، پرورش و نگهداری از این گیاه می تواند گزینه بسیار خوبی برای منزل و محیط های کاری باشد، اگر قصد پرورش و نگهداری از این گیاه را دارید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مراقبت و پرورش گیاه آگلونما

گیاه شناسی گل آگلونما: این گل یک گیاه از جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا و از خانواده گل شیپوریان می باشد، این گیاه دارای گونه ای بسیار مختلف و زیبا می باشد که برگ های آن طیف رنگی سبز و نقره ای مانندی دارند که به محیط اطراف زیبایی دوچندانی می بخشد، البته باید گفت که این گیاه دارای رشد کمی می باشد، برگ های این گیاه به شکل بیضی هستند که دارای ساقه های کوتاهی هستند.

آشنایی با نحوه پرورش گل آگلونما

از آنجایی که شرایط محیطی این گیاه با آپارتمان کاملا تطابق دارد بهترین رشد را در این مکان ها خواهد داشت، پرورش گل آگلونما می تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که در شهر های بزرگ زندگی می کنند زیرا این گیاه می تواند هوای داخل خانه را کاملا تصفیه کند و هوای پاکی را برای تنفس در اختیارتان بگذارد.

پرورش گل آگلونما

نیاز نوری:

نیاز نوری این گیاه کم می باشد یعنی خواستار تابش نوری غیر مستقیم است، زیرا زمان هایی که نور مستقیم به این گیاه تابیده می شود برگ های آن دچار پژمردگی می شود، از این رو بهترین مکانی که می توانید برای نگهداری و پرورش گل آگلونما در نظر بگیرید قسمت های شمالی منزلتان می باشد، نوری که این گل دریافت می کند باید کاملا متوسط باشد چنانچه اگر نور دریافتی کمتر از حد مورد نظر باشد گیاه رشد علفی خواهد کرد، مناسب ترین نور برای این گیاه نیم سایه می باشد.

میزان آبیاری:

نیاز آبی گل آگلونما در فصل تابستان هفته ای ۲ مرتبه می باشد و در فصل زمستان به دلیل عدم رشد گیاه به هفته ای ۱ مرتبه آبیاری احتیاج دارد، به طور کل می توان گفت که خاک این گیاه باید همواره از یک رطوبت نسبی برخوردار باشد، اما رطوبت نباید به گونه ای باشد که که خاک مدام خیس باشید زیرا در این صورت ریشه ها سریع دچار پوسیدگی خواهند شد از این رو هر زمان که قصد آبیاری گیاه را داشتید بگذارید تا خاک کمی از رطوبت خود را از دست بدهد. در هنگام آبیاری از زهکش بودن گلدان اطمینان حاصل کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شرایط پرورش و نگهداری آگلونما

رطوبت مورد نیاز:

پرورش گل آگلونما نیاز مند ۴۰ درصد رطوبت در هوا می باشد شما باید این نیاز را از طریق مه پاشی و یا همان غبار پاشی برای گیاه فراهم نمایید، آبی که برای غبار پاشی این گیاه استفاده می کنید باید آبی سبک و بدون املاح باشد، شما می توانید از آب جوشیده شده و سرد شده استفاده نمایید.

خاک مناسب:

خاکی که برای پرورش گیاه آگلونما استفاده می کنید باید دارای قدرت زهکشی و همچنین دارای خاصیت اسیدی باشد تا بتواند آب اضافی ناشی از آبیاری زیاد را از خود عبور دهد و در خود نگه ندارد، بهترین ترکیب خاک برای پرورش آگلونما ترکیبی از خاک برگ، پیت ماس، ماسه و خاک باغچه می باشد. شما می توانید با ترکیب خاک برگ و پیت ماس به تنهایی برای کاشت این گل استفاده نمایید.

نحوه کاشت گل آگلونما

دمای مطلوب:

مناسب ترین و بهترین دما برای پرورش گیاه آگلونما در فصل تابستان دمایی به اندازه ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد، اما مناسب ترین دما در فصل زمستان دمای به اندازه ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که این گیاه نمی تواند دمایی به اندازه ۱۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند پس به هیچ عنوان آن را در محیط هایی سرد قرار ندهید زیرا گیاه دچار آسیب خواهد شد. همچنین این گیاه در دما های بالاتر از ۳۰ درجه هم نمی تواند دوام بیاورد پس سعی کنید با روش غبار پاشی دمای این گیاه را در حد مطلوب نگه دارید.

کوددهی:

برای تقویت رشد این گیاه می توانید در فصل رشد یعنی بهار و تابستان با استفاده از کودهای محلول به تغذیه این گیاه کمک نمایید.

نحوه تکثیر:

یکی از راحت ترین روش های تکثیر گل آگلونما تکثیر از روش قلمه زنی می باشد، که این کار باید در فصل بهار همزمان با به وجود آمدن جوانه های جدید انجام شود، طوری که باید جوانه ها از گیاه اصلی جدا کنید و آن را درون آب بگذارید تا ریشه دار شود، بعد از اینکه قلمه ها ریشه دار شدند باید آنها را در یک بستر کاملا سبک مانند ماسه قرار دهید تا به اندازه کافی رشد کنند و آماده انتقال به گلدان بزرگتر شوند، در طول این مدت رطوبت خاک را تامین نمایید.

همه چیز درباره پرورش گل آگلونما

نکات مهم در پرورش آگلونما

  • از آنجایی که این گیاه از رشد کمی برخوردار می باشد نیازی به تعویض سالانه گلدان نیست و فقط در صورت لزوم می توانید خاک گلدان را تعویض نمایید.
  • سعی کنید هفته ای ۱ مرتبه اقدام به تمیز کردن برگ های گیاه بپردازید، این کار را با مرطوب کردن یک دستمال نخی انجام دهید، توجه داشته باشی به هیچ عنوان از پاک کننده ها و براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه استفاده نکنید.
  • اگر برگ های گیاه خیلی پراکنده شده اند و یا از گلدان آویزان شده اند می توانید برای چند روز آنها را با استفاده از یک روزنامه کاملا جمع کنید طوری که دسته شود سپس بعد از گذشت چند روز روزنامه را باز کنید، اینگونه برگ های گیاه شکل ایستاده به خود می گیرند.
  • اگر چنانچه مشاهده کردید که نوک های برگ گیاه رنگ قهوه ای به خود گرفته است نشانگر آن است که گیاهتان به اندازه کافی نور دریافت نمی کند.
  • اگر شاهد پیچ خوردگی سر برگ های این گیاه شدید و تغییر رنگ لبه های برگ را مشاهده کردید این بدان معنا می باشد که دمای هوا بیش از اندازه سرد می باشد.
  • اگر شاهد زرد شدن برگ های گیاه خود شدید و نشانه هایی از لکه های سفید بر روی برگ ظاهر شد نشان دهنده این می باشد که کنه به این گیاه حمله کرده است که برای جلوگیری از این اتفاق باید ابتدای هر سال گیاه را سمپاشی کنید.

آموزش کامل پرورش و تکثیر آگلونما

شما می توانید برای آشنایی بیشتر در زمینه پرورش گل و گیاه بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *