دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تقویت غضروف ها با روش های ساده خانگی و طبیعی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

غضروف ها لایه پوشاننده فضای بین استخوان ها هستند. این پوشش از اصطکاک استخوان ها جلوگیری می کند و از آن ها در مقابل ساییده شدن محافظت می کند. براثر افزایش سن، عدم تحرک کافی، انجام ورزش های سنگین به شیوه نا مناسب، غضروف ها آسیب می بینند که در نهایت به درد منجر می شوند. این بخش از مجله آرگا جهت آشنایی شما با مواد غذایی موثر در تقویت غضروف ها می باشد.

سیستم اسکلتی بدن ما از ۲۰۶ قطعه استخوان پدید آمده است که در قسمت تحتانی هر یک از استخوان ها لایه ای پوشاننده قرار گرفته است. این لایه که غضروف نام دارد از استخوان ها در مقابل ساییدگی محافظت می کند. زمانی که این لایه میان مفصلی از بین می رود، استخوان ها در انجام اعمال روزانه دچار مشکل و درد می شوند.

آشنایی با غضروف و مفاصل در بدن

آشنایی با غضروف ها

غضروف از بافت همبند تشکیل شده است که خاصیت کشسانی دارد. این لایه پوششی باعث حرکت های آزاد و راحت استخوان می شود . به طور کلی سه نوع غضروف وجود دارد که عبارت است از:

غضروف شیشه ای: این نوع غضروف از فراوان ترین نوع در بدن می باشد.

غضروف رشته ای: این نوع غضروف در محل برخورد رباط ها و تاندون ها وجود دارد.

غضروف کشسان: این غضروف فقط در ناحیه گلو و حنجره و دریچه نای یافت می شود.

در ادامه این مطلب با مواد غذایی مناسب برای تقویت غضروف ها آشنا خواهید شد، پس با ما تا آخر این بخش همراه باشید.

چه عواملی در تخریب غضروف ها نقش دارند؟

برای تقویت غضروف ها باید چه کنیم؟

  •  آرون گروپس

اگر شما نیز به دنبال پاسخ برای این پرسش هستید، باید گفت که اساسی ترین عامل در شیوع این اتفاق سبک زندگی غلط می باشد. از عواملی که منجر به تقویت غضروف ها و محکم نگاه داشتن این سیستم اسکلتی می شود، برنامه غذایی بر پایه هرم غذایی می باشد که برای سلامتی در طولانی مدت ملزوم به مصرف آن هستیم. علاوه بر این، انجام حرکت های ورزشی نامناسب در از بین رفتن این لایه میان مفصلی بسیار دخالت دارند. اگر می خواهیم اندامی سالم بدون هیچ نقصی داشته باشیم باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم و از اضافه و زن و چاقی دوری کنید، همچنین غذاهای بدون هیچ ارزش غذایی را مصرف نکنید و در ورزش کردن تمامی حرکات را به درستی انجام دهید. دیگر عواملی که در تخریب غضروف ها نقش دارند؛ عبارت است از:

  1. بالا رفتن سن
  2. ابتلا به بیماری های انحطاطی همانند آرتریت
  3. چاقی و اضافه وزن شدید
  4. انجام ورزش های بیش از حد توان
  5. نادیده گرفتن آسیب دیدگی ها
  6. تکرار حرکات ورزشی سنگین
  7. جا به جا کردن اشیای سنگین

مواد غذایی مناسب در تقویت غضروف ها

  • آب قلم به همراه پاچه و پای مرغ

اب قلم چه تاثیری بر روی غضروف دارد؟

از مواد غذایی مناسب در تقویت غضروف ها می توان به پای مرغ و پاچه اشاره کرد، که اثر عالی بر روی غضروف ها می گذارد. این مواد غذایی اگر چه در ترمیم و بازسازی غضروف ها ضعیف هستند اما می توانند از ابتلا به عارضه های آن جلوگیری کنند. پاچه دارای اسید های چرب اشباع و اسید اوریک است و به افرادی که فشارخون ندارند، توصیه می شود. مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی در طولانی مدت مشکل ساز است پس در مصرف آن تعادل را برقرار کنید. غضروف گاو نیز در کنار این مواد غذایی اثر مثبتی بر روی مفاصل و غضروف ها می گذارد.

  • ژلاتین

اگر چه ژلالتین دارای پروتئین ضعیف است و در بین عموم برای تقویت غضروف رایج شده است،اما هنوز دلیل محکمی برای مقوی بودن آن برای غضروف ها بیان بیان نشده است. این سخن به معنای عدم وجود خواص در ژلاتین نیست، فقط قابل به ذکر است که هنوز دلیل منطقی و علمی بر اثبات آن وجود ندارد.

  • بامیه

بامیه حاوی ویتامنین های A و C، مواد معدنی، کلسیم و پتاسیم است که در بازسازی غضروف ها بسیار مناسب است. بامیه با دارا بودن آنتی اکسیدان، در برابر رادیکال های آزاد شده که قصد تخریب سیستم دفاعی بدن را دارند مقابله می کند. همچنین این میوه قلیایی بودن بدن را بالا می برد و می توان از خواص ضد التهابی آن در کاهش التهاب کمک گرفت. بامیه را می توان در طبع انواعی غذا استفاه کرد و از خاصیت غضروف سازی آن بهره گرفت.

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی از بهترین گروه سبزی جات در مقابله با آرتروز می باشد که بر اساس بررسی های لازم بر روی این سبزی اعجاب انگیز مشخص شد که با ترکیبات گوگردی از ساییده شدن غضروف ها جلوگیری می کند. از دیر باز از مصرف این سبزی برای جلوگیری از مواد التهاب زا و حافظت از مواد سازنده غضروف استفاده می شد. به طور کلی مصرف سبزی جات به شما برای تقویت غضروف ها توصیه می شود و بهتر است از مصرف کلیه کلم ها که دارای کلسیم هستند غافل نشوید.

  • سویا

سویا دارای ترکیبات موثر در سلامت غضروف ها می باشد. سویا با دارا بودن فیتواستروژن ها همانند آنتی اکسیدان ها در بدن عمل می کند و وظیفه محافظت از غضروف ها را به خوبی انجام می دهد. به شما توصیه می شود که در طول روز از مصرف سویا به صورت ترکیب با شیر و یا آجیل غافل نشوید. همچنین بهتر است از سویای کم نمک در نوع اچیل آن مصرف شود تا عملکرد خوبی در بدن بگذارد.

  • میگو

از دیگر اسید آمینه های ضروری در ساخت غضروف ها گلوکزامین می باشد. میگو دارای این نوع از اسید آمینه می باشد که به دلیل دارا بودن کلسترول برای برای افراد دارای فشارخون و چربی بالا توصیه نمی شود. بهتر است افرادی که در سایقه ژنتیک خود این بیماری ها را دارند در مصرف میگو احتیاط های لازم را انجام دهند و از مصرف بیش از حد آن بپرهیزند.

آیا مصرف میگو به تقویت غضروف ها منجر می شود

  • حبوبات

حبوبات دارای پروتئین، کلسیم، فولات، آهن، انواعی از ویتامین های B و اسید آمینه های ضروری می باشد که در سلامت استخوان ها و غضروف ها بسیار موثر می باشد. خانواده لوبیا ها در بین حبوبات اثرات فوق العاده بر بدن اعمال می کنند.

  • ویتامین C

برای تقویت و بازسازی غضروف ها نیاز به مقادیر بالای ویتامین C است. این نوع ویتامین در تشکیل کلاژن ها و پروتئوگلیکان نقشی موثر دارد که با مصرف روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلی گرم ویتامین C این نیاز را برطرف خواهید کرد. برای اثر گذاری بیشتر این ویتامین بر بدن باید این میزان را سه برابر کرد و در مقابل رادیکال های مخرب از غضروف ها محافظت کرد. انواعی از توت فرنگی ها، فلفل ها، مرکبات، سبزیجات سبز رنگ، کیوی، گل کلم، آناناس سرشار از ویتامین C هستند که نقش بسیاری در ترمیم غضروف ها ایفا می کنند.

  • آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان در اغلب میوه و سبزیجات سبز و زرد رنگ وجود دارد. برای اثر گذاری بهتر این آنتی اکسیدان ها باید از نیاز روزانه مقدار بیشتری مصرف شود. از میوه های موثر در سلامتی غضروف و استخوان ها می توان به زردآلو، انبه، کدو حلوایی، هیوج، کاهو و انار اشاره کرد. برای جذب بهتر آنتی اکسیدان ها بر مفاصل باید مقدار مصرف این مواد غذایی را به سطح ۲۵۰۰ واحد برسانیم.

  • ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن بسیار رایج است. منبع اصلی و طبیعی ویتامین D نور آفتاب می باشد که امروزه در شهر های بزرگ به دلیل آپارتمان نشینی، زندگی مصنوعی و عدم جذب نور کافی بیشتر افراد به این بیماری دچار می شوند. منابع غذایی دارای ویتامین D، انواع ماهی، سالمون، محصولات لبنی و تخم مرغ می باشند که با مصرف آن ها می توان کمبود این ویتامین را در بدن جبران کرد. ماده اصلی ساخت غضروف ها ویتامین D می باشد که در صورت کمبود ناتوانی و مشکلات بسیار برای غضروف و مفاصل پیش می آید.

آیا مصرف ماهی به تقویت غضروف هامنجر می شود

  • چربی های مفید

اسید های چرب امگا ۳ خاصیت ضد التهابی دارند که از غضروف ها در مقابل ضربه و بیماری محافظت می کنند. روغن زیتون، ماهی، گردو، سویا، روغن کانولا و روغن کتان از منابع دارای امگا ۳ هستند. همان طور که در مصرف هر چیزی باید تعادل را ایجاد کرد، باید از مصرف بیش از حد امگا ۳ نیز جلوگیری کرد و از عوارضی که مصرف بیش از حد آن به دنبال دارد دوری کرد.

  • سلنیوم

سلنیوم در حفاظت از غضروف ها بسیار موثر است. مواد غذایی دارای سلنیوم و منیزیوم ماهی و آجیل ها می باشند که مصرف آن ها به صورت معتدل از بیماری های قلبی و مفصلی جلوگیری می کند. به عقیده برخی پژوهشگران مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم در بازسازی و احیا غضروف ها موثر می باشد.

  • عدم مصرف خوراکی های اشباع شده

از غذاهایی دارای اسید چرب اشباع شده همانند گوشت قرمز و لبنیات پر چرب دوری کنید و دور مصرف مواد غذایی دارای اسید چرب ترانس همانند انواع شیرینی های خامه ای، غذاهای سرخ کردنی، فست فود ها را خط قرمز بکشید. برای دستیابی به سلامتی غضروف و مفاصل باید مصرف نمک و شکر را به حداقل برسانید و استفاده از مصرف دخانی را در برنامه روزانه خود حذف کنید. آبمیوه های صنعتی از دیگر نوشیدنی های مضر برای بدن هستند.

مواد غذایی مناسب در تقویت غضروف ها

تقویت غضروف با مواد طبیعی

  • ماست

این محصول لبنی که به وسیله مخمر های باکتریایی شیر به دست آمده است، در برطرف کردن مشکلات استخوانی به کمک شما می آید. ماست از محصولات لبنی پر خاصیت در بسیاری از کشور ها می باشد که با دارا بودن کلیسم برای تقویت غضروف ها بسیار به کار می آید.

  • گزنه

مصرف دمنوش گزنه از مواد غذایی خانگی می باشد که با دارا بودن منیزیوم، پتاسیم، سیلیکون و کلروفیل برای سلامت غضروف و مفاصل مصرف می شود.

سبزیجات موثر در بهبود عملکرد غضروف ها کدامند

  • ترکیب زرد چوبه و دارچین

زرد چوبه و دارچین از ادویه های مصرفی در طول روز می باشند که با دارا بودن خاصیت ضد التهابی از تورم مفاصل، تاندون و رباط ها جلوگیری می کنند. مصرف این ادویه در ترکیب دسر و غذا، علاوه بر داشتن عطر خوب دیگر فواید شگفت انگیز را دارا می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *