دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان ورم مفاصل با چند توصیه خانگی که معجزه می کنند

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

التهاب مفاصل در پی بروز بیماری های مختلف به وجود می آید. ورم مفاصل در صورت درمان نشدن، مشکلات زیادی را از نظر فعالیت و حرکت ایجاد خواهد کرد. در ادامه چند نسخه خانگی برای درمان ورم مفاصل را معرفی کرده ایم.

درمان ورم مفاصل را جدی بگیرید. این بیماری را به عنوان آرتریت می شناسند. البته آرتریت یک عارضه کلی است که برای نام گذاری بیش از ۲۰۰ اختلال مفصلی استفاده می شود. یکی از این التهابات مربوط به بیماری آرتروز می باشد.

نقرس، روماتوئید، رماتیسم مفصلی و فیبرومیالژیا از بیماری های مربوط به مفصل استخوان ها می باشند و در داشتن نشانه های ورم و درد مشترک هستند. هر چند برای کاهش ورم مفاصل از روش های خانگی مشترک استفاده می شود اما باید ابتدا دلیل این التهاب مشخص شود.

مبتلایان به روماتیسم، احساس درد در یک یا چند مفصل را دارند. این بیماری گاهی به صورت بطئی و گاهی به شکل ناگهانی بر فرد عارض می شود. در بعضی از موارد این التهابات مشکلاتی چون ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلال در فعالیت ارگان ها را به دنبال دارد.

التهاب مفصل

آرتریت روماتوئید نیز از بیماری هایی است که نشانه هایی بر مفاصل مختلف بر جای می گذارد. بسیاری از این بیماران در حرکت خود دچار مشکل می شوند(البته این عارضه در صورت پیشرفت بیماری اتفاق می افتد).

درمان ورم مفاصل با راهکارهای خانگی

ورم مفاصل مختص سنین بالا نیست و در سنین کودکی و جوانی نیز رخ می دهد. متاسفانه التهاب مفاصل بر روی عملکرد و زندگی فرد تاثیر به سزایی دارد و او را در انجام کارهای روزانه با مشکل مواجه می سازد.

درمان ورم مفاصل با زنجفیل

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علاوه بر این درد شایع، عملکرد ذهنی افراد نیز دستخوش تغییرات می گردد. ضعف در سیستم ایمنی بدن، صدمه وارد شدن به مفصل، ترتیب ژنتیکی خاص، عفونت و متابولیسم غیر نرمال از علل ایجاد آرتریت می باشند. برای کنترل این بیماری از صدمه به مفصل جلوگیری می شود.

اگر چه برای درمان ورم مفاصل از روش های پزشکی همچون مسکن ها کمک گرفته می شود اما روش های طبیعی نیز عملکرد خوبی را در کنترل این دردها نشان داده اند. ضمن اینکه عوارض و پیامدهای داروهای شیمیایی را نیز نخواهند داشت.

درمان التهاب غضروف

برای جلوگیری از آسیب به اندام ها و مفاصل، بهتر است همواره وزن خود را کنترل کنید. ضمن اینکه رژیم غذایی مناسبی را برای زندگی با کیفیت انتخاب کنید. این رژیم غذایی باید عاری از نوشیدنی های الکلی و مصرف دخانیات باشد. برای درمان التهاب مفاصل حتماً ورزش کردن را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

در این رژیم از مواد مغذی سودمند در کنترل این عارضه استفاده کنید. متاسفانه رژیم خاصی برای از بین بردن بیماری فراهم نیست اما نقش بعضی از خوراک در برنامه غذایی در کنترل بیماری غیر قابل انکار است.

روغن زیتون را در برنامه غذایی وارد کنید. این روغن هم به شکل مصرفی و هم به شکل خوراکی کاربرد سودمندی را نصیب شما خواهد کرد. اگر نمی توانید این روغن را به تنهایی مصرف کنید، بهتر است آن را با سایر مخلفات مانند سالاد به مصرف برسانید.

بهبود ورم مفاصل با روغن زیتون

ماهی از دیگر مواد غذایی است که نقش کاربردی برای رفع ورم مفاصل دارد. آرد سبوس  دار، میوه ها، آجیل ها، روغن زیتون، حبوبات و سبزیجات را در برنامه غذایی خود وارد کنید. البته برای استفاده از این رژیم و خوراک با پزشک خود مشورت کنید. چون این خوراک برای هر التهابی مناسب نیست.

ماهی و درمان ورم مفاصل

برای درمان آرتروز موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • استرس خود را کنترل کنید.
  • توسط پزشک مدام عملکرد بدن و اندام های خود را بررسی کنید.
  • ممانعت از افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده آل
  • داشتن تحرک و فعالیت بدنی مانند ورزش کردن

کاهش ورم مفاصل به شکل طبیعی

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل باید نکات مراقبتی را در نظر داشته باشید و کلیه فعالیت های خود را در سیطره این درد مد نظر بگیرید. این درمان ها بدون هزینه یا کم خرج هستند اما نتیجه قابل توجهی از خود نشان می دهند.

خواص لیمو و مفاصل

به قدر کافی استراحت کنید

با فعالیت مداوم و مکرر می توان درمان ورم مفاصل را به تاخیر انداخت. در چنین موقعیت هایی شما باید بیش از گذشته به اندام خود استراحت دهید و آن ها را خسته و ناتوان نسازید.

تحرک و فعالیت

استراحت را با یکجا نشستن و تحرک نداشتن اشتباه نگیرید. همواره فعالیت بدنی خود را حفظ کنید و به اندام های خود حرکت بدهید. این حرکات برای درمان ورم مفاصل به کار می رود.

حرکات مفاصل

از مفصل های خود مراقبت کنید

مراقب اندام خود باشید و برای انجام فعالیت های روزانه اصولی عمل کنید. در این صورت مفصل های خود را دچار آسیب نخواهید کرد. برای حمل بار خود به چرخ دستی متوسل شوید و از کوله پشتی یا ساک دستی استفاده نکنید.

کنترل درد و التهاب مفاصل

ورزش کردن

شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی از ورزش هایی است که برای مدیریت بیماری اهمیت دارد. البته این ورزش ها را به شکل متعادل انجام دهید و اجازه ندهید اندام شما خسته شود. شنا از فشار روی اندام و مفاصل می کاهد. برای شنا کردن حتماً از استخر آب گرم استفاده کنید تا سبب از بین رفتن گرفتگی عضلات و درمان ورم مفاصل شود.

درد خود را کنترل کنید

یکی از راه های موثر بهبود ورم مفاصل کنترل درد می باشد. یعنی شما بدن و اندام خود را متحمل فشار کاری نمی کنید. عدم رعایت این موضوع اندام های شما را مصدوم می نماید. برای تسکین این درد می توانید شیر بادام بخورید.

شیر بادام و درمان درد مفصل

رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید

بهتر است از گیاهانی با خواص ضد التهابی مانند زردچوبه، زنجفیل کمک بگیرید و آن ها را در برنامه غذایی خود جا دهید. ضمن اینکه پروتئین های حیوانی را کنار بگذارید و مصرف غذاهای فرآوری شده را فراموش کنید.

زردچوبه و درد مفصل

خوب بخوابید

خواب راحت و کافی داشته باشید. بدن خود را خسته نکنید و بعد از فعالیت کردن به خود استراحت دهید. درد این بیماری و التهاب با خواب کافی نیز بهبود می یابد. نوشیدنی های کافئین دار را از برنامه غذایی خود حذف کنید. برای درمان این بیماری از خواص کندر بهره مند شوید.

درمان ورم مفاصل با کندر

چای سبز

اگر با خواص چای سبز آشنا باشید می دانید که این نوشیدنی برای رفع التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که بسیاری از این بهبودها با درمان خانگی نصیب شما می گردند و بیماری شما قابل کنترل می شود.

خواص ضدالتهابی چای سبز برای التهاب مفصل

ورزش و فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان التهاب اندام ها مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع گرم شدن و نرمی بافت های بدن را به دنبال دارد و درد را تسکین می بخشد. همچنین از طریق فیزیوتراپی می توان ورم، درد و سختی مفصلها ناشی از بیماری آرتروز استخوان را کاهش داد و عملکرد مفصل را بهبود بخشید، در نتیجه راه رفتن برای شخص راحت تر شده و می تواند بدنش را خم کرده و بنشیند.

مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان داده است که با انجام فیزیوتراپی دستی به همراه تمرینات موثر می توان موجب بهبود آرتروز استخوان افراد بیمار شده به طوری که نیاز به عمل جراحی را به تاخیر می اندازد، دو نوع فیزیوتراپی برای مدیریت بیماری آرتروز وجود دارد که می تواند به شکل فعال و غیر فعال کمک نماید :

درمان ورم مفصل

در درمان غیر فعال ورم مفصلها، بخش زیادی از کار ها توسط متخصص فیزیوتراپ انجام می گیرد و به آن درمان با دست می گویند، این اقدامات شامل موارد زیر است :

  • یخ درمانی؛ از طریق کاهش جریان خون به کاهش ورم مفصل کمک خواهد کرد؛ مثلا پزشک فیزیوتراپ با گذاشتن یک کمپرس آب یخ بر روی مفصل، ورم آن را کاهش می دهد.
  • آب درمانی؛ در روش آب درمانی یا درمان های آبی همانطور که از اسمش پیداست، از آب برای درمان آرتروز استفاده می کنند. و چند فایده دارد؛ به عنوان مثال، استفاده از این روش می تواند حرکات مفصل ها را تسهیل کرده و موجب کاهش درد، ورم مفاصل و علائم دیگر بیماری شود. همچنین می توان تمرینات ورزشی ملایمی در آب، بدون تشدید علائم بیماری انجام دهید.
  • گرما درمانی؛ با این روش می توانید به افزایش جریان خون و نیز کاهش سختی مفصل و ماهیچه های اطراف آن کمک نمایید. مثلا از طریق قرار گرفتن یک پد داغ بر روی مفصل آسیب دیده توسط پزشک فیزیوتراپ، جریان خون افزایش می یابد و ورم مفصل کاهش پیدا خواهد کرد.

بهبود ورم مفاصل

در تمرینات فعال نیز اغلب کار ها توسط خود شخص انجام می گیرد، مثل انجام تمرین های ورزشی در منزل. نمونه هایی از این تمرینات و حرکات ورزشی شامل ۱- تمرینات استقامتی ۲- تمرینات انعطافی می باشد که هر کدام از این تمرینات می توانند در عملکرد بهتر مفاصل و کاهش ورم تاثیرگذار باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *