دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان آرتریت روماتوئید و شناخت نشانه های این بیماری

  • مریم صبوری
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

برای درمان آرتریت روماتوئید از برنامه غذایی که طبق کمبود های رژیمی در بدن حس می شود به وجود می آید که مصرف ویتامین K2، کلسیم، ویتامینD، اسید های چرب امگا ۳ و استفاده از برنامه غذایی گیاهی و پالئو و مدیترانه ای در این راستا به فرد بیمار کمک می کند.

کسانی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند حدود یک سوم از جمعیت کل دنیا می باشند که بیشتر بانوان به این بیماری دچار می شوند. آرتریت می تواند به ساختار و عملکرد غضروف های بدن اثر بگذارد به گونه ای که غشای سینووبوم مایع و حرکت غضروف و فضا روانکاری را تشکیل دهد. در آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن به سینووبوم حمله کرده و باعث اسباب یک واکنش التهابی ایمنی می شود. که در نهایت این شرایط به تغییر شکل مفصل ها و ناتوانی ختم می گردد. برای درمان آرتریت روماتوئید از برنامه غذایی که طبق کمبود های رژیمی در بدن حس می شود برای جلوگیری از این بیماری می توان بیشتر مصرف که این رژیم عبارتند از؛ مصرف ویتامین K2، خوردن کلسیم، ویتامینD، صرف اسید های چرب امگا ۳ و استفاده از برنامه غذایی گیاهی و پالئو و مدیترانه ای که به معالجه هر چه سریع تر کمک خواهد کرد.

بیماری آرتریت روماتوئید در چه افرادی می باشد؟

علت و نشانه های آرتریت روماتوئید

از دلایل اصلی بیماری آرتریت می توان به مسائل ژنتیکی، سلامت از باکتری روده اشاره کرد که وجود علت آن هنوز نامعلوم است. نشانه های آرتریت روماتوئید از قبیل؛ درد و حساسیت، تب خفیف، خستگی، تورم و التهاب و قرمزی مفصل ها، سفت شدن مفاصل در صبح، کم شدن گلبول های قرمز (کم خونی)، جنبش ضعیف مفصل ها، بیماری آنورکسیا و به وجود آمدن توده های سفت در زیر پوست می باشد. همینطور از رایج ترین علامت های بارز آن که ممکن است برگشت داده شود می تواند برای دوره یا زمان کوتاهی ظاهر شود و سپس اگر درمان و تشخیص داده نشود به آسیب دائمی و بدتر شدن مفاصل موجب می شود.

علت و درمان آرتریت روماتوئید

تشخیص این بیماری

از آن جایی که این بیماری با علائمی همچون ورم و درد انگشت کوچک دست و سپس مچ دست و پا و زانو صورت می گیرد. برای تشخیص بهتر است با رفتن به پزشک متخصص روماتولوژیست و معاینه قسمت های التهاب بدن و سپس تصویر برداری، سی تی اسکن، سونوگرافی و آزمایش خون، آرتروسکوپی و آرتروسنتز می توان این مسئله را بررسی کرد. در روش آرتروسنتز با سرنگ مقداری از مایع مفصلی را به آزمایشگاه برده و برای کم شدن سوزش مفصل ها از دارویی به نام کورتیزون استفاده می کنند.

روش درمان آرتریت

درمان آرتریت روماتوئید

برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید هیچ دارو درمانی مشخصی وجود ندارد ولی برای جلوگیری و پیشگیری از این درد و التهاب و بد شکل گرفتن مفاصل می شود از ورزش های قدرتی، مصرف دارو های غیراستروئیدی (ضدالتهاب)، کرم و پماد های منتول که دارای فلفل می باشند، آموزش به اطرافیان بیمار و محافظت کردن از مفصل های آسیب دیده این بیماری را دفع کرد و استفاده از داروی اصلاح کننده آرتریت است. همچنین استفاده از قرص های ضد درد مثل استامینوفن و پماد برروی پوست مفاصل آسیب دیده، دستگاه بخور و اشک مصنوعی برای خشکی چشمان با نظر پزشک بهتر است انجام شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش بهبودی روماتوئید

درمانی دیگر در این رابطه وجود دارد مثل فیزیوتراپی که برای حرکت و جنبیدن عضلات و مفاصل بدن کاربرد دارد. جراحی هم به گونه ای که مفصل بزرگ مثل: باسن یا زانو با فلزاتی جایگزین می شود و مفصل کوچک مانند: انگشتان با موادی پلاستیکی جایگزین می گردد. همینطور برای درمان آرتریت روماتوئید می شود از طب سوزنی، یوگا، گلوکزآمین و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست بهره برد. برای کاهش درد و سوزش می توانید از تزریق بوتاکس استفاده نمود.

داروی درمان آرتریت روماتوئید

نکاتی در رابطه با درمان آرتریت

بسیاری از افرادی که به بیماری آرتریت مبتلا می شوند با بیماری های از قبیل؛ پوکی استخوان، سکته مغزی و بیماری قلبی مواجه خواهند شد که چند توصیه برای رعایت کردن آن ها به شرح ذیل است:

  • خواب کافی: زمانی که خواب کافی نداشته باشید هورمون های گرلین و لپتین ترشح می شود و باعث پرخوری شده که اضافه وزن و چاقی را به وجود می آورد و برای مفصل ها ضرر داشته و دچار التهاب آن ها می گردد.
  • مراجعه به دکتر متخصص: با رجوع منظم و دقیق به پزشک و استفاده از واکسن آنفلوانزا و ذات الریه و انجام کولونوسکوپی و ماموگرافی و انجام آزمایش قند خون و کلسترول می توانید به بهتر شدن بیماری و پیشگیری از بیماری های دیگر کمک نمایید.

درمان آرتریت روماتوئید

  • مصرف ماهی: خوردن ماهی به طور ۲ بار در هفته که سرشار از پروتئین و اسید چرب امگا ۳ و مقداری چربی می باشد به کسانی که بیماری قلبی و درد و خشکی مفصل دارند کمک می کند.
  • ورزش با وزنه: طبق بررسی های به عمل آمده ورزش های قدرتی برای درمان آرتریت روماتوئید مفید بوده پس با بلند کردن وزنه های کوچک توسط دست به فواید آن پی ببرید.
  • استفاده از وسایل کمکی: برای کمک و درمان به مفاصل بهتر است از وسایل کمکی استفاده کنید تا توانایی انجام کار ها را بیشتر کنید که از قبیل؛ چوب زیر بغل، عصا، توالت فرنگی، واکر و وسایل کمکی می باشد.

درمان آرتریت با مصرف امگا 3

  • ترک سیگار: افرادی که به بیماری آرتریت روماتوئید دچار شده اند باید سیگار را ترک کرده چون مصرف دارو ها را از بین می برد.
  • محافظت از نور خورشید: اگر دارو های غیر استروئیدی و ضد التهاب را مصرف می کنید به مرور زمان دچار حساسیت پوست به نور خورشید می شوید که برای مراقبت از ایجاد سرطان پوست و اشعه خورشیدی بهتر است از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.
  • سرد و گرم کردن: یک روش مناسب برای درمان آرتریت روماتوئید که درد را بهبود می دهد گرم و سرد کردن مفاصل است.
  • حفظ وزن مناسب: با اضافه وزن زیاد دچار فشار بر مفصل ها می شوید و همینطور قلب به کندی خون را پمپاژ می کند و در معرض خطر بیماری یا سکته قلبی قرار می گیرید. پس برای جلوگیری باید از غذاهای پر فیبر و کم چرب استفاده نمایید و روزانه ورزش های پیاده روی، شنا، کششی انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *