دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برنامه ریزی برای زندگی در چند گام مهم و اصولی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ دی ۱۳۹۸
  • ۰

برنامه ریزی برای زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است افرادی که وقت خود را بی هدف و بدون برنامه ریزی می گذرانند اغلب دارای آشفتگی هستند و نمی توانند کارهای روزمره خود را به درستی انجام دهند. اگر در زندگی خود اهدافی دارید بهتر است با برنامه ریزی کردن خود را در مسیر درست دستیابی به آن قرار دهید.

اگر برنامه اصولی در زندگی داشته باشید می توانید به موفقیت بیشتری در زندگی خود دست پیدا کنید و همانطور که می دانید افراد موفق در زندگی همواره دارای برنامه درستی هستند که آن ها را به موفقیت می رساند. کنترل کردن زندگی و کارهای روزمره بدون برنامه کاری دشوار است و به دلیل بزرگی و گستردگی باید برای آن برنامه مناسبی داشت برای اینکه بتوانید برنامه اصولی داشته باشید باید ابتدا بدانید که از زندگی چه می خواهید؟ اهمیت هر یک از فعالیت ها را در زندگی خود کشف کنید. یاد گرفتن اینکه چگونه برنامه درستی برای زندگیمان داشته باشیم یک مهارت در افراد است ما در این مقاله به شیوه های داشتن برنامه مناسب اشاره می کنیم که این راهکارها بر اساس تجربه و تحقیقات کشف شده است و می توانید با تکیه بر آن ها زندگی خود را به شکلی بهتر مدیریت کنید.

اصول برنامه ریزی برای زندگی:

داشتن برنامه موفقیت تعادل و نظمی را در زندگی ایجاد می کند که باید با تکیه بر اصولی سنجیده به یک برنامه موفق دست پیدا کرد برای داشتن یک برنامه باید زمان بندی های دقیقی را داشته باشید عادت های روزانه خود را شناسایی کنید و برای رسیدگی به هر یک از این امور زمان های مشخصی را در زندگی تعیین کنید تا نظم بیشتری در زندگی شما جاری شود در ادامه گام هایی برای داشتن یک برنامه مناسب برای زندگی را ارائه می دهیم.

برنامه ریزی صحیح

چشم انداز زندگی خود را مشخص کنید:

چه چیزهایی در زندگی برایتان مهم است؟ ممکن است بسیاری از امور رد زندگی برای شما قابل شناسایی نباشند و این موجب می شود تا شما نتوانید برای همه امور خود برنامه داشته باشید. باید اهدافی که بیش از هر یک برایتان مهم است را شناسایی کنید و سپس راهنمایی برای رسیدن به این چشم اندازها تعیین کنید برای داشتن یک بیانیه باید تمام امور زندگی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. برنامه هفتگی برای تنظیم وقت در زندگی می تواند تاثیرات و بهره وری زیادی داشته باشد که تحقیقات نشان می دهد بیشتر از برنامه های روزانه تاثیر دارد.

باید کمی آهسته اقدام کنید زیرا برنامه شما برای عملی شدن نیاز به زمان دارد به همین خاطر باید فرصت کافی برای انجام هر یک را داشته باشید. گاهی نیز ممکن است تمام برنامه شما عملی نشود و شما باید بتوانید از شکست خود نیز درس بگیرید و برای رسیدن به موفقیت از آن ها استفاده کنید درس گرفتن از این شکست ها و ناکامی ها می تواند بسیار کمک کننده باشد. آماده خلق فرصت ها باشید، اگر در حال حاضر فرصت های کافی و مناسب در اختیار شما نیست می توانید به دنبال خلق فرصت ها باشید استفاده از تغییراتی که در زندگی رخ می دهد به عنوان یک فرصت نیز می تواند مورد استفاده باشد.

شیوه های برنامه ریزی برای زندگی

نوشتن برنامه:

حال باید به دنبال نوشتن برنامه ریزی برای زندگی باشید یکی از تکنیک هایی که بسیاری از روانشناسان و افراد موفق به اهمیت آن اشاره می کنند نوشتن برنامه کتبی است کارهای روزانه خود را در تمامی ابعاد شناسایی کنید و بنویسید. برنامه ریزی کتبی به شما کمک می کند تا تسلط بیشتری بر روی کارها داشته باشید و کمتر در هنگام انجام کارهایتان دچار فراموشی خواهید شد. در نوشتن برنامه باید مشخص کنید که چه بخش هایی از زندگیتان باید تغییر کنند و فرصت های جدید برای آن ها ایجاد شود به عنوان مثال برای تغییر وضعیت شغلی خود می توانید راه هایی را بیان کنید که در برنامه ریزی کردن باید به آن ها تاکید شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای ایجاد این تغییرات در برنامه ریزی باید از خودتان بپرسید که چرا می خواهید در بخش هایی از زندگیتان تغییر ایجاد کنید و یا اینکه چگونه می توانید راه هایی برای ایجاد این تغییرات داشته باشید که دارای تاثیر بالایی باشند و شروع کننده مسیر جدید در زندگی باشند. در راهنمای برنامه ریزی روزانه مناسب به تغییرات اهمیت زیادی داده می شود زیرا بسیاری از این تغییرات در رفتارهایی است که به طور روزانه و به شکل عادت در زندگی فرد نمود دارند.

جمع آوری کردن اطلاعات:

داشتن اطلاعات از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند این اطلاعات زمانی به درد شما می خورند که قصد دارید تغییراتی در زندگی ایجاد کنید این اطلاعات مهم از محیط اطراف و زندگی روزمره شما قابل شناسایی است و شما باید تنها با دقت بیشتر در این زمینه ها بتوانید این اطلاعات مهم را شناسایی کنید. بعد از اتمام جمع آوری اطلاعات باید گام های اصلی برای برنامه و رسیدن به هدف را تعیین کنید زمان های انجام هر کار را مشخص کنید و برای نحوه انجام کارها نیز برنامه دقیقی داشته باشید.

برنامه ریزی روزانه زندگی

مدیریت کردن اوضاع:

در برنامه ریزی زندگی ممکن است انجام برخی از امور با اتلاف وقت همراه باشد به همین خاطر باید مدیریت کافی را در این زمان ها داشته باشید شفاف سازی کردن یکی از مواردی است که باید در اینگونه مواقع به آن ها توجه داشته باشید.

به خاطر داشته باشید برای تعیین هدف باید به دنبال شیوه هایی باشید که واقعی تر هستند و بر روی هر یک از اهداف خود باید ارزش گذاری صحیحی داشته باشید که به شما در انجام برنامه ریزی برای زندگی کمک خواهند کرد. مطالعه دقیق راهنمای هدف گذاری صحیح برای رسیدن به موفقیت در زندگی نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد و دارای اهمیت زیادی است.

همانطور که می دانید شیوه های متعددی برای برنامه ریزی کردن وجود دارد که ما در این مطلب به یک نوع از برنامه ریزی کردن اشاره کردیم همچنین در زیر به گام های مهمی که باید در هر یک از برنامه ریزی ها به آن توجه کنید اشاره خواهیم کرد:

برنامه ریزی تاثیرگذار در زندگی

  • ابتدا مشخص کنید که در طول روز چگونه می خواهید کارهایتان را انجام دهید.
  • زمان های تلف شده در طول روز را شناسایی کنید.
  • زمان هایی را مشخص کنید که بیشترین بهره برداری را دارند.
  • عادت های درست و نادرست خود را مشخص کنید و زمان های تلف شده آن را شناسایی کنید.
  • وقت های تلف شده را کم کنید.
  • برنامه ریزی کردن از روز قبل
  • مشخص کردن فعالیت های مفیدی برای رسیدن به هدف
  • انتظاراتی که در زندگی دارید مشخص کنید.
  • اولویت بندی کارها و اهداف
  • مشخص کردن ابزار برای برنامه ریزی
  • انجام دادن کارهای ضروری در زمان مشخص
  • تعیین وقت های آزاد
  • مرور کردن برنامه روزانه
  • اصلاح کردن برنامه
  • پاداش دادن به خود بعد از اتمام روز

هر یک از این گام هایی که بیان شدند در انجام تمام برنامه ریزی ها می تواند موثر باشد این تکنیک ها به خودی خود نوعی دیگر از برنامه ریزی برای زندگی به شمار می آیند که به موارد کلی از آن اشاره شده است و می توانید اطلاعات جامع تری از آن را به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *