دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

برنامه ریزی برای کنکور و موفقیت در آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

کنکور یکی از سرنوشت سازترین انتخاب ها و امتحانات در زندگی هر فرد است که در سال های اخیر با ارائه برنامه ریزی برای کنکور دستیابی به موفقیت در این آزمون بیشتر خواهد شد.

یکی از اصولی ترین قواعدی که در کنکور به منظور رسیدن به موفقیت به آن توجه داشته باشید برنامه ریزی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این برنامه ریزی ها اصول و قواعد تکنیکی و کاربردی بسیاری را به افراد متقاضی ارائه می دهند که از طریق آن می توانند به موفقیت بیشتری در کنکور دست پیدا کنیم. بسیاری از مشاوران تحصیلی اشاره می کنند که داشتن یک برنامه ریزی دقیق در کنکور موجب افزایش بازدهی شما خواهد شد.

  برنامه ریزی کردن در کنکور

تکنیک های برنامه ریزی برای کنکور برای رسیدن به موفقیت

یک برنامه ریزی دقیق و نظام مند برای کنکور، باید دارای ویژگی های متعددی باشد و یکی از مهم ترین این ویژگی ها که در برنامه ریزی باید به آن اشاره شود برنامه ریزی شخصی است و به این معناست که هر فردی برای خود باید یک برنامه ریزی مشخص داشته باشد که متناسب با زندگی شخصی او تنظیم شده باشد. در این بخش نیز ابتدا مروری اجمالی بر خصوصیات یک برنامه ریزی تاثیرگذار برای کنکور خواهیم داشت و گام های اساسی آن را بیان می کنیم.

برنامه ریزی منعطف:

یکی از ویژگی هایی که برنامه ریزی برای کنکور دارا است منعطف بودن برنامه است به این معنا که برنامه ریزی شما نباید به طور دقیق دارای چارچوب هایی باشد و در بخش هایی از آن باید انعطاف لازم را برای تغییر و بازسازی برنامه ها ایجاد کنید.

برنامه ریزی برای کنکور

عملی بودن:

برنامه ریزی روزانه که برای کنکور خواهید داشت باید قابیلت اجرایی داشته باشد و بتوان آن را در عمل پیاده کرد این یکی دیگر از مهم ترین ویژگی ها در برنامه ریزی کنکوری است و موجب می شود تا برنامه ریزی شما بر اساس عقلانیت و واقعیت بیشتری انجام بگیرد.

متنوع بودن برنامه ریزی کنکوری

یکی از ابعادی که در برنامه ریزی باید به آن توجه کنید وجود تنوع در برنامه ریزی است ممکن است شما در طول اجرای برنامه با این موضوع مواجه شوید که علی رغم برنامه ریزی نمی توانید آن را عملی کنید و دلیل این امر وجود کسالت و خستگی است که در نوع برنامه ریزی شما وجود دارد. بنابراین باید سعی کنید تا برنامه ریزی کنکوری را بر اساس ملاک های متنوع انجام دهید تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشد.

هدف مند بودن:

بی شک داشتن یک برنامه ریزی بدون هدف گذاری امکان پذیر نیست و تنها افرادی می توانند در کنکور موفق باشند که بر اساس هدف برنامه ریزی کنند. شما باید رشته مورد نظر، دانشگاه و حیطه کاری که علاقه دارید در آن فعالیت کنید را انتخاب کرده و آن ها را به عنوان هدف در نظر بگیرید و در نهایت بر اساس آن ها برنامه ریزی کنکور را انجام دهید.

ارزیابی:

برنامه ریزی شما باید دارای قابلیت ارزیابی و بازخورد باشد زیرا زمانی شما می توانید نتیجه و تاثیر برنامه ریزی را در پیشرفت تحصیلی خود متوجه شوید که با داشتن ارزیابی از ایجاد تغییرات مطلع شوید. برای این منظور باید برنامه ریزی خود را به نحوی انجام دهید که در پایان هر ماه و هر امتحان بتوانید میزان پیشرفت های خود را بسنجید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برنامه ریزی مهم کنکور

نوشتن روی کاغذ:

در برنامه ریزی کنکور حتما باید بر روی کاغذ نوشته شود تا عملی شود و از جذابیت بیشتری برخوردار شود زیرا انجام یک برنامه ریزی به صورت ذهنی موجب می شود تا برخی از موارد از قلم بیفتد و شما نتوانید به راحتی بر روی این مسائل کلیدی و حساس تمرکز کنید. برنامه ریزی خود را بر اساس تمام ساعت های روز، ماه و سال بر روی کاغذ پیاده کنید تا از عملی شدن آن بیشتر لذت ببرید.

گام های برنامه ریزی:

نوشتن یک برنامه ریزی دقیق و اصولی نیازمند برداشتن گام های اساسی است. که پیش از هر چیز برای انجام این برنامه ریزی باید سوالات اساسی و کلیدی پرسیده شوند، تا بتوان بر اساس آن ها یک برنامه ریزی دقیق انجام داد.

۱- مشخص کردن زمان های خالی:

زمان هایی که در انجام برنامه ریزی کنکور  باید  به آن توجه شود را در نظر داشته باشید، در اینجا باید به اینگونه از سوالات پاسخ دهید که چه ساعت هایی در طول روز، زمان جهت تفریح، استراحت، درس خواندن و … دارید و باید بر اساس این زمان ها برنامه ریزی خود را انجام دهید.

۲- دروس کنکور:

چه درس هایی را برای کنکور باید مطالعه کنید؟ چه کتاب هایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟ در چه دروسی نیاز به تلاش بیشتر دارید؟ در چه دروسی توانایی بیشتری دارید؟ سوالاتی از این قبیل نشان دهنده دروس و بودجه بندی است که برای کنکور باید انجام شود. و شما باید به آن ها توجه داشته باشید.

۳- داشتن برنامه ریزی منسجم:

برنامه ریزی برای کنکور؛ نباید به طور پراکنده باشد، و شما باید دروس عمومی و اختصاصی و دروسی که در آن ضعیف هستید، یا توانایی بیشتری دارید را با یکدیگر در برنامه ریزی قرار دهید. ممکن است برخی از افراد به اشتباه این دروس را از یکدیگر جدا کنند و یا هر ماه برای خواندن دروسی خاص زمان بگذارند در صورتی که برنامه ریزی درست زمانی است که شما در طول روز برای هر یک از این دروس زمان مطالعه قرار دهید.

۴- زمان برای مرور دروس:

همانطور که می دانید موفقیت در کنکور زمانی حاصل می شود که شما بتوانید به خوبی مطالب آموخته شده را به مرحله تثبیت برسانید و این تنها زمانی میسر می شود که شما زمانی برای مرور درس های خود قرار دهید. بهتر است در پایان جمع بندی هر درس زمانی را برای مرور دروس خود قرار دهید که در طی چند دوره باید صورت بگیرد.

برنامه ریزی مناسب کنکور

نکات کلیدی:

برنامه ریزی برای کنکور، دارای نکات کلیدی بسیار حساسی است، که برای موفقیت بیشتر در آن باید به این نکات بیشتر توجه کنید. به عنوان مثال شما باید با منعطف کردن برنامه وقت های اضافی و خالی را نیز در برنامه ریزی خود قرار دهید. تا در صورت عقب ماندن از برنامه ها بتوانید مجدد آن ها را جبران کنید.

  • برنامه ریزی برای خواندن درس هایی که به آن علاقه ندارید با استفاده از تکنیک ها
  • بلندپروازی ها و تخیلات خود را کنار بگذارید
  • برای مطالعه مباحث سنگین تر و پیچیده بیشتر وقت بگذارید و در زمان هایی مطالعه را انجام دهید که بازدهی دارید
  • داشتن وقت استراحت هر ۴۵ دقیقه
  • مطالعه دروس اختصاصی و عمومی با یکدیگر
  • برنامه ریزی بر اساس اهمیت هر یک از دروس

همانطور که مطالعه کردید برنامه ریزی تاثیر مستقیمی در افزایش انگیزه برای کنکور و موفقیت در این آزمون مهم دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *