دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هدف گذاری صحیح برای رسیدن به موفقیت

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

هدف مهم ترین عامل در پیشبرد اهداف به شمار می رود و برای رسیدن به موفقیت چارچوب و قانون تعیین می کند هدف گذاری نشان می دهد فرد چه چیز را در چه مدت زمان و چگونه می تواند به دست آورد و برای رسیدن به آن تلاش کند این تعیین اهداف می تواند در یک چارچوب خاص انجام شود.

تعیین هدف گام اول برای رسیدن به موفقیت و برنامه ریزی است. تعیین هدف دقیق، مشخص و اصولی می تواند شما را در دستیابی به اهدافتان قدرتمند کند داشتن هدف در هر زمینه ای از زندگی می تواند شما را به مقصدتان راهنمایی کند. اهداف تاثیرگذار در موفقیت دارای ویژگی های خاص خود هستند و افرادی که می دانند چه هدفی را با چه روش هایی تعیین کنند در این مسیر موفق تر از سایرین عمل می کنند و راه های درست پیشبرد این اهداف را پیدا خواهند کرد.

راه های درست هدف گذاری

نحوه انجام هدف گذاری درست:

تعیین هدف یکی از  عادت های رفتاری خوب که به موفقیت شما کمک می کند می باشد و در بیشتر افراد موفق دیده می شود.  با توجه به اینکه هدف داشتن در رسیدن به موفقیت دارای اهمیت است باید توجه کنید که نحوه تعیین هدف نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و کسانی که اهدافی درست در چارچوب اصولی آن انتخاب می کنند راحت تر به نتیجه دست پیدا می کنند. از تعیین هدف تا تحقق آن مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی پیش رو است که داشتن اهداف درست و اصولی می تواند شما را در این مسیر بیشتر یاری کند.

شیوه درست تعیین هدف

۱- تعیین اهداف انگیزشی:

قبل از هدف گذاری و مشخص کردن آن تعیین کنید که چرا این هدف را انتخا کرده اید این سوال می تواند روشن کننده بسیاری از چارچوب ها در این هدف باشد. افرادی که اهداف بلند مدت و برای داشتن آینده ای روشن و موفق انتخاب می کند دارای انگیزه عادت های رفتاری خوببالایی برایز دست یابی به آن هستند اما افرادی که اهخداف کوتاه مدت و غیر ضروری تعیین می کنند انگیزه پایین تری دارند. افزایش نشاط در زندگی زمانی ممکن می شود که فرد انگیزه لازم برای ادامه زندگی و مسیر را در خود ایجاد کند و افرادی که از پیش این انگیزه را ایجاد می کنند موفق تر هستند.

۲- تعیین هوشمندانه اهداف:

اهدافی را برای برنامه زندگی خود انتخاب کنید که دارای ظریف و هوشمندانه باشند به طور کلی به اهدافی اهداف هوشمندانه گفته می شود که دارای چارچوبی از این ویژگی ها باشند: قابلیت اندازه گیری، قابلیت دستیابی، واضح و مشخص بودن، بلند مدت بودن، وابستگی زمانی و تعیین زمان دستیابی از جمله ویژگی هایی هستند که یک هدف از نوع هوشمندانه می تواند داشته باشد.

تعیین کردن اصولی هدف

  •  آرون گروپس

۳- مکتوب بودن اهداف:

زمانی که هدف گذاری شما به شکل کتبی بیان می شود یعنی اهدافی درست و دقیق را انتخاب کرده اید مکتوب بودن اهداف آنها را واقعی و ملموس تر خواهد کرد در نتیجه راحت تر به آنها دست پیدا می کنید. برای دستیابی بهتر به نتایج این اهداف تعیین شده می توانید اهداف خود را با افعال مثبت بیان کنید و اهداف کلی خود را به شکل اهداف روزانه نیز تقسیم بندی کنید.

۴- تعیین برنامه و نقشه:

زمانی که هدف خود را تعیین می کنید باید نقشه راهبردی آن را نیز ترسیم کنید راه ها و ابزارهایی که شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند مشخص کنید و با نوشتن راه حل ها مسیر دستیابی به این اهداف را برای خود روشن تر کنید. برنامه ریزی روزانه شما را به موفقیت می رساند و راه های پیشبردی را پیش روی شما قرار می دهد.

۵- انجام برنامه هدف:

بعد از انجام هدف گذاری، باید خود را به اهدافتان پایبند بدانید و برای دستیابی به این اهداف تلاش کنید افرادی که اهداف انگیزشی انتخاب می کنند در صورت رو به رو شدن با شکست دوباره می توانند این اهداف را دنبال کنند و به برنامه ریزی های خود عمل کنند. بنابراین متعهد بودن به انجام برنامه از عوامل مهم در دستیابی به موفقیت است.

چارچوب تعیین اهداف

ویژگی های هدف درست:

داشتن هدف گذاری بدون توجه به ویژگی های آن می تواند تهدید آمیز باشد اهدافی که در محدوده زمانی خاصی تعریف نشده اند و انگیزه لازم برای ادامه مسیر را در فرد ایجاد نمی کند از اهداف مخرب و تهدید کننده در زندگی فرد خواهند بود. در یکی از رازهای موفقیت که باید بدانید داشتن اهداف درست است و نه تنها هدف داشتن، افرادی که می دانند چگونه هدف تعیین کنند بسیار موفق هستند.

معنا پذیری اهداف از جمله ویژگی های مهم یک هدف است که با پرسش دلیل این هدفگذاری از خود می توانید به معنای هدف خود و میزان اهمیت آن پی ببرید.

انعطاف پذیر بودن نیز از ویژگی های هدف می باشد که در حقیقت این امکان را به شما می دهد تا در مسیر دستیابی به اهداف اگر با مشکل رو به رو شدید مجدد بتوانید هدف خود را از سر بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *