دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نحوه تقویت افکار مثبت و آشنایی با راز و رمزهای دست یافتن به نگرش مثبت

  • سحر بهرامی
  • ۹ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

داشتن نگاهی مثبت به زندگی و تقویت افکار مثبت  به بسیاری از ما کمک می کند که تا زمانی که  در یک موقعیت سخت قرار می گیریم نگاهی مثبتی به اتفاقات اطرافمان داشته باشیم که این کمک می کند تا ما زندگی سالم تری را تجربه کنیم.

تقویت افکار مثبت در زندگی باعث می شود تا شما در زندگی تان تغیرات مثبتی را هم ایجاد کنید، زمانی که شما یاد بگیرید چگونه مثبت اندیش باشید به همان مراتب شما دارای سلامت جسمی و روحی خواهید بود، اما متاسفانه در زندگی موقعیت هایی به وجود می آید که باعث می شود نگاه ما به برخی مسائل منفی شود و سخت است که بخواهیم مثبت اندیش باشیم به همین دلیل هر انسانی باید با راه های افزایش افکار مثبت آشنا باشد تا زندگی راحت تری و بدون افکار منفی داشته باشد. تفکرات مثبت را با این راهکار ها افزایش دهید

در ابتدا باید گفت که مثبت اندیشی چیست و چه تاثیراتی بر روی زندگی ما می گذارد؟ مثبت اندیشی در واقع یک رویکرد عاطفی و ذهنی می باشد که باعث می شود فرد با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف قسمت روشن قضیه را ببینید، که همین باعث می شود فرد به این باور برسد که توانایی مقابله با موقعیت و مشکلات مختلف را دارد. انسانی که از افکار مثبتی برخوردار است همواره در جستجوی شادی و به دست آوردن موفقیت است، این گونه افراد حتی با قرار گرفتن در موقعیت های بسیار سخت هم به دنباله یک نکته مثبت می گردند.

از مهم ترین ویژگی های افراد مثبت اندیش این می باشد که آنها شادی و موفقیت های خود را به محیط و عوامل بیرونی گره نمی زنند بلکه تمام حس شاد بودن و مثبت اندیش بودن آنها از درون خودشان بروز می کند. خبر خوبی که وجود دارد این است که مثبت اندیشی که فواید زیادی دارد یک توانایی است که هر انسانی می تواند آن را بیاموزد و در زندگی خود بکار ببرد از این رو در ادامه به مهمترین راه های تقویت فکرهای مثبت اشاره خواهیم کرد.در مطالب قبل شما را با مطالبی همچون چند راه حل برای تحمل روزای سخت، درمان عقده های کودکی در بزرگسالان اشاره کردیم حال در ادامه شما را با تکنیک های تقویت افکار مثبت آشنا می کنیم.

آشنایی با راه های تقویت افکار مثبت

معمولا داشتن نگرش و افکار مثبت بستگی به عوامل مختلفی دارد، در واقع این تجربیات زندگی ما است که نوع نگرش ما را به اطراف و حتی جهان تغییر می دهد، این عوامل شامل تجربیات ما در گذشته و کودکی، نوع تربیت خانوادگی، اجتماعی که در آن بزرگ شده ایم، مدرسه و … تمامی این محیط ها باعث می شود که ما نگرش های گوناگونی داشته باشم، اما در آخر این خود ما هستیم که تصمیم می گیریم که چگونه به موقعیت های گوناگون واکنش نشان دهیم. رسیدن به این نقطه نیازمند تقویت افکار مثبت و دور ریختن افکار منفی می باشد.

تغیر دیدگاه نسبت به وقایع مهم

۱. انتخاب کنید که مثبت فکر کنید

شما قبل از هر گونه اقدامی باید به این موضوع پی ببرید که این باورها و افکار مثبت و یا منفی شما است که نوع اعمال و رفتار شما را به وجود می آورد، در واقع می توان گفت که اعمال شما یک نتیجه کاملا مستقیم از افکارتان است. شما باید با خود بی اندیشید که افکار مثبت چه نتایجی بر روی زندگی شما خواهد گذاشت، بنابراین اولین قدمی که شما در راه افزایش افکار مثبت برمی دارید این است که نگاه خود را به اطراف تغییر دهید و بگذارید تا افکار مثبت در ذهن شما جاری شود.
قدرت مثبت اندیشی

۲. افکار منفی خود را بشناسید

تا زمانی که غرق در افکار منفی خود هستید نمی توانید به تقویت افکار مثبت خود بپردازید از این رو شما باید افکار منفی ذهن خود را بشناسید و آنها را دور بی اندازید، این افکار منفی شامل مواردی از قبیل سرزنش کردن خود، دیدن جنبه های منفی وقایع، بزرگ نشان دادن وقایع، استفاده از کلماتی که در بردارنده حس های منفی هستند.

آشنایی با راز و رمزهای دست یافتن به نگرش مثبت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳. با افرا مثبت معاشرت نمایید

زمانی که شما با افرادی معاشرت می کنید که مدام از همه چی شکایت می کنند به همین مراتب باعث می شود افکار منفی آن فرد به شما انتقال یابد، زمانی که شما با اینگونه افراد به معاشرت بپردازید منفی نگری جزئی از عادت شما خواهد شد اما اگر اینگونه افراد را از زندگی خود حذف کنید و در عوض با انسان های مثبت اندیش به معاشرت بپردازید خواهید دید که چگونه نسبت به همه چیز مثبت اندیش خواهید شد.
تمرینات مفید برای مثبت اندیشی

۴. انسانی مسئولیت پذیر باشید

زمانی که در زندگی دچار مشکل می شوید باید جایگاه و نقشی که در آن موضوع دارید را بپذیرد، معمولا افرادی که افکار منفی دارند در این مشکلات نقش قربانی را بازی می کنند و هیچ گونه مسئولیتی را بر عهده نخواهند گرفت. اگر شما فردی مثبت اندیش باشید مسئولیت کاری را که کرده اید را بر عهده خواهید گرفت و از اشتباهتان درس خواهید گرفت.

۵. خودتان را دوست داشته باشید

یکی دیگر از راه های تقویت افکار مثبت دوست داشت خودتان است، زمانی که شما خود را دوست داشته باشید کم کم افکار مثبت به سراغتان خواهد آمد که این باعث می شود اعتماد به نفس شما بالا رود، اگر شما نتوانید خود را دوست داشته باشید قطعا همانند یک عقب افتاده خواهید شد که از افکار منفی و پوسیده خود رنج خواهید برد، درست است که تمام ما انسان ها از ضعف هایی برخوردار می باشیم اما زمانی که شما شروع به دوست داشتن خود می کنید به مرور سرتان از افکار مثبت پر خواهد شد و این اعتماد به نفس داشتن باعث می شود تا به خود احترام بگذارید.

نحوه تقویت افکار مثبت

۶. کار های مورد علاقه خود را انجام دهید

شاد بودن بهترین راه تقویت افکار مثبت می باشد، زمانی که شما شروع به انجام کارهایی می کنید که دوست دارید و از انجام آنها لذت می برید باعث می شود افکار منفی از شما دور شود، زمانی که شما در کار مورد علاقه خود موفقیت کسب کنید به همان میزان ذهنتان از افکار مثبت پر می شود طوری که دیگر جایی برای افکار منفی وجود نخواهد داشت.

 ۷. به مطالعه بپردازید

از دیگر بهترین راه های تقویت افکار مثبت مطالعه کتاب هایی می باشد که باعث می شود افکار بد و منفی تان تغییر جهت به سمت افکار مثبت دهد، کتاب های الهام بخش زیادی در این رابطه وجود دارد که شما را در این راه کمک می کنند، زمانی که از این کتاب ها کمک می گیرید سعی کنید آنها را در زندگی روزانه خود پیاده کنید و به تمرین تکرار آن بپردازید.

راهکار های مفیذ برای مثبت اندیشی

۸. استرس و اضطرابتان را مدیریت کنید

هر انسانی با مقابله با چالش های زندگی خود حس می کند که قادر به کنترل و احساست خود نیست، زمانی که انسان از نتواند احساسات خود را کنترل نماید افکار منفی به سمت او هجوم می آورد و باعث می شود ذهن فرد مغشوش شود، در این زمان برای اینکه احساست خود را کنترل نمایید باید دست به تقویت افکار خود بپردازید، شما در واقع نباید ذهن خود را بر روی مشکلات متمرکز کنید بلکه باید ذهنتان را بر روی راه حل متمرکز کنید، به طور کل هر فکری که شما در سر خود می پرورانید همانند یک دانه می باشد که با افکار مثبت می توانید آن دانه را پرورش دهید.

۹. به دیگران حسی مثبت انتقال دهید

یکی از راه های موفقیت در این زمینه این است که به دیگران حسی مثبتی انتقال دهید در واقع هر چقدر به دیگران انرژی خوب انتقال دهید به همان میزان موفقیت شما هم بیشتر خواهد شد، زمانی که شما در یک جمع با قدرت وارد شوید این حس به دیگران هم انتقال می یابد و باعث می شود روحیه شان بیشتر شود، به طور کل می توان گفت زمانی که شما یک فرد مثبت اندیشی باشید این حس به دیگران هم انتقال می باید.

تبدیل افکار منفی به مثبت

۱۰ بر روی خود تسلط داشته باشید

برای موفقیت در این راه شما باید توانایی تسلط بر روی افکارتان داشته باشید، اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به طور ذاتی بدبین هستید باید مسئولیت نوع نگرش خود را بر عهده بگیرید، زمانی که شما بتوانید بر روی افکار درونی خود تسلط داشته باشید قادر خواهید بود تا بر روی دنیای بیرون هم مسلط شوید، زمانی که شما به این باور برسید که در یک کار موفق خواهید شد قطعا شما موفقیت های زیادی را در این زمینه کسب خواهید کرد. بهتر است افکار مثبتتان را پیشگویی کنید تا اتفاق بی افتد.

۱۱. وضعیت خود را به شکل دیگر ببینید

برای داشتن افکار مثبت نوع دید فرد بسیار مهم می باشد، از این رو شما می توانید با سنجیدن و ارزیابی یک موقعیت که قبلا آن را کاملا منفی می دیدید با خود گمان کنید که اگر دوباره در این موقعیت قرار گرفتید چگونه با داشتن افکاری مثبت به دید بهتر به این موضوع نگاه خواهید کرد.

راه های تقویت افکار مثبت

۱۲. لبخند زدن

سعی کنید همیشه لبخند به روی لبهایتان داشته باشید حتی مواقعی که احساس خاصی نیز ندارید، صورت خود را در حالت شادی قرار دهید.، گاهی اوقات همه چیزی که برای داشتن حس خوب نیاز است، لبخند است.

۱۳. خود را ببخشید

سرزنش کردن مداوم خود بابت اشتباهاتان، چیزی را تغییر نمی دهد، بنابراین به خودتان بگویید که اشتباهات خود را بخشیده اید و سپس آن ها را رها کنید

۱۴. درس گرفتن از گذشته

شما گذشته تان را حتی هر چقدر بد پشت سر گذاشته اید و قادر به تغییر ان نیستید، بنابراین هر گاه احساس کردید که افکار منفی در مورد گذشته به سراغتان می آیند، افکار مثبت را جایگزین آنها کنید.

۱۵. رفتار با  اعتماد به نفس داشتن

اغلب اوقات به هنگام احساس نا امیدی و ناراحتی، افراد به جای اینکه بابت کارهایی که درست انجام داده اند به خود اعتماد کنند، تمام تمرکز شان را بر روی مسائل منفی و اشتباهاتی که مرتکب شده اند قرار می دهند، اما باید بدانید که حتی در صورت خراب کردن برخی کارها باید برای کارهای درست و خوبی که انجام داده اید به خودتان اعتماد کنید.

بالا بردن افکار مثبت

۱۶. انجام کار هایی که دوست دارید.

زمانی که چیزی را پیدا می کنید که شما را خوشحال کرده و به انجام آنچه که دوست دارید، ادامه می دهید، احساس نشاط خواهید داشت، حال این کار می تواند یک سرگرمی باشد یا ورد دیگری. چیزهایی را امتحان کنید که همواره خواسته شما بوده و به خود اجازه موفقیت دهید، به شکست خوردن در این کارها و موارد منفی در رابطه با آن فکر نکنید.

از دیگر راز و رمز های دست یافتن به نگرش مثبت:

  • یک لیست شکر گزاری برای خود تهیه کنید، یعنی شاکر نعمت هایی باشید که خدا برای شما در نظر گرفته.
  • همیشه در برخورد با مشکلات نیمه پر لیوان را بنگرید، و این موضوع را در نظر بگیرید که زندگی همانند یک رودخانه خروشان می باشد. گاهی آرام و گاهی خروشان این نوع نگرش باعث می شود شما از فکر کردن به افکار منفی دست بکشید.
  • هنگامی که در برخورد با یک موضوع شکست می خورید نا امید نشوید و ذهنتان را پریشان نکنید بلکه سعی کنید قوی تر از قبل دوباره روی پای خود بایستید.
  • هر روز صبح یک کار مثبت انجام دهید این کار باعث می شود به صورت ناخودآگاه ذهن شما در جستجوی افکار مثبت باشد.
  • به انجام کار های خیر روی بیاورید، این کار قطعا تاثیرات شگفت انگیزی بر روی زندگی شما و افکارتان خواهد گذاشت. افزایش افکار مثبت
  • سعی کنید در لحظه زندگی کنید، بیشتر ما ترس ها و نگرانی هایی در مورد آینده و گذشته خود داریم که نا خودآگاه باعث می شود افکار منفی به وجود بیاید، زمانی که شما بدون ترس و نگرانی در لحظه زندگی کنید باعث می شود مثبت اندیش شوید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مطالب روانشناسی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *