دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تحمل روزای سخت از این تکنیک ها استفاده کنید

  • سحر بهرامی
  • ۲ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

همه ما در طول زندگی خود روزای سختی را گذرانیده ایم، و همانطور که می دانید تحمل روزای سخت زندگی همیشه امکان پذیر نمی باشد اما باید گفت فقط تعداد محدودی از انسان ها وجود دارند که می تواند با موفقیت از این سختی ها خارج شوند که قطعا چنین قدرتی نیاز به استفاده از تکنیک های خاصی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

شاید با خود گمان کنید که در زمان تحمل روزهای سخت هیچ چیزی نمی تواند شما را از این وضعیت نجات دهد، اما باید بدانید که تکنیک هایی وجود دارد که دانستن آنها ضرری به ما نمی رساند بلکه ممکن است فواید مثبتی به همراه داشته باشد. ما در این مسیر می توانیم به خود اجازه دهیم تا مشکلات و سختی های زندگی نابودمان کند و یا اینکه ما را قوی تر از روز های پیشین کند که این انتخاب به دست خودمان رقم می خورد.

در مطالب قبل شما را با مطالبی همچون راه هایی رهایی از وسواس فکر، تسلط بر ذهن و راهکار های موثر برای افزایش امید به زندگی آشنا کردیم حال در ادامه شما را با تکنیک های تحمل روزای سخت زندگی آشنا می کنیم.

چگونه در لحظات سخت قوی باشیم

تکنیک های اثر بخش برای تحمل روزای سخت

زمانی که مسیر زندگی ما را به راه های پر پیچ و خم دشواری می کشاند قطعا دشوارترین و رنج آورترین لحظات در زندگی ما رقم می خورد در این زمان است احساسات منفی زیادی به سمت ما هجوم می آورد که در نتیجه باعث می شود ما فشار های روانی سنگینی را تجربه کنیم، این وضعیتی زمانی اتفاق می افتند که ما کنترل فکر و ذهن خود را از دست می دهیم و خود را تسلیم زندگی و روزای سخت آن می کنیم، در این زمان است که با کنترل ذهن و خود و استفاده از تکنیک های اثر گذار می توان به تحمل روزای سخت پرداخت.

۱. احساساتتان را انکار نکنید.

در زمان گرفتار شدن در روزهای سخت زندگی نباید احساست منفی خود را نادیده گرفت چرا انکار این احساسات می تواند فقط به صورت موقتی به شما کمک می نماید، در واقع زمانی که ما قصد انکار احساسات منفی مان را داریم همانند این می باشد که مدام در حال فرار از واقعیت می باشیم، شما زمانی می توانید از این احساسات منفی رهایی یابید که بایستید و با آن مواجه شوید.

در مورد این موضوع هیبرت می گویند:

«چنین افرادی فقط در اندیشه‌ی تلخی‌ها و دشواری‌ها دست و پا می‌زنند و وقایع را در ذهن شان مرور می‌کنند، اما هرگز به خودشان اجازه نمی‌دهند که رنج، فقدان، ناراحتی، خشم یا هرآنچه را در درون شان است، واقعا احساس کنند.»

  •  آرون گروپس

جویس مارتِر مشاور بالینی در این مورد می گوید:

«احساسات تان را قضاوت یا توجیه نکنید، بلکه این احساساتت را به عنوان بخشی از مسیر سفرتان بپذیرید».

کنار آمدن با سختی های زندگی

۲.مشکلتان را با فردی مطمئن در میان بگذاریم.

زمانی که انسان هان مشکلات و تمام احساسات خود را درون خود می ریزند و از بازگو کردن آن برای کسی امتناع می کنند باعث می شود مشکلاتشان به چشم خود بزرگتر و بزرگتر بیاید در نتیجه باعث می شود فرد دچار استرس شدید و نگرانی شود، زمانی که شما مشکلاتتان را با یک همدرد و فرد مطمئن در میان می گذارید به نوعی تحمل روزای سخت برایتان ساده تر می شود، این کار کمک می کند تا از درد ها و ترس های درونی تان کاسته شود و همچنین باعث می شود تا بازخورد با ارزشی از طرف مقابلتان در یافت کنید.

«هاوز» در مورد این موضوع می گوید:

«حرف زدن با کسانی که دشواری‌هایی با شدت مشابه را تجربه کرده‌اند، کمک تان می‌کند تا دورنمایی را که نیاز دارید، به دست بیاورید».

تکنیک های تحمل روزای سخت

۳. به سختی های گذشته تان نگاهی بی اندازید.

معمولا زمانی که افراد در مرحله ای از زندگی قرار می گیرند که قادر به تحمل ان نمی باشد به سختی می توانند امیدی برای تحمل این حجم از ناراحتی پیدا کنند، اما در این زمان است که باید به صورت دیگری به قضیه نگاه کنید و با خود بی اندیشید که چگونه مانند گذشته از بدترین و ناراحت کننده ترین مراحل زندگی خود عبور کردید این نوع نگرش می تواند بهانه ای برای رهایی و تحمل روزای سخت باشد. در این هنگام است که شما از تجربه های گذشت خود برای برای بیرون آمدن از مشکلات استفاده می کنید.

۴. اهمیت دادن به خود مراقبتی.

خود مراقبتی یکی از مهم ترین راه هایی می باشد که می تواند به ما در روز های سخت کمک نماید زیرا تا زمانی که شما به خودتان اهمیت ندهید و مراقبت های لازم از خود را نداشته باشید نمی توانید به دیگران و حتی خود کمک کنید، پس تا جای ممکن به جسم و ذهن خود استراحت دهید و با خوردن غذاهای حاوی پروتئین مواد مغذی به بدنتان برسانید روزانه به مدت ۱رب تا بیست دقیقه به پیاده روی بپردازید.

«مارتِر» در این زمینه می گوید:

«خود مراقبتی در گذار از شرایط سخت کاملا ضروری محسوب می‌شود»

تحمل روزای دشوار زندگی

۵. مشکلتان را بررسی کنید.

زمانی هایی وجود دارد که ما از یک مشکل کوچک برای خود کوهی می سازیم که شاید از نظر دیگران آنقدر بزرگ نباشد که ایجاد نگرانی کند، این نگرانی و اضطراب ما است که می تواند یک مشکل کوچک را بزرگ کند به همین دلیل با برخورد به این مشکلات و گیر افتادن در روز های سخت ابتدا باید مشکلات خود را ارزیابی کنیم.

جفری سامبر ( Jeffrey Sumber) در مورد این موضوع می گوید:

«مادر مادربزرگم به خانواده‌مان درس خیلی مهمی درباره‌ی تحمل روزای سخت زندگی داد. او می‌گفت: اگر چیزی با پول قابل حل باشد، پس واقعا مشکل خاصی نیست. این قانون در زندگی‌ام بسیار با اهمیت بوده است و همیشه به من یادآوری کرده که اغلب اوقات این خود ما هستیم که دردسرهای کوچک را تبدیل به فاجعه می‌کنیم».

۶. قبول این که شما قادر به کنترل همه چیز نیستید.

معمولا همه ما زمانی که در شرایط سختی قرار می گیریم می خواهیم برای تمام کردن این روز ها و پایان دادن به آنها کنترل همه چیز را در دست بگیریم، اما ما باید این موضوع را بپذیریم که همیشه نمی توانیم کنترل همه چیز را در دستمان بگیریم پس بهتر است همه چیز را رها کنید و از فکر هر چه که در کنترل شما وجود ندارد دست بکشید.

مارتر در این زمینه عنوان می کند:

«در هنگام مراقبه یا دعا، در ذهن تان مجسم کنید که این مسائل را به دست قدرت برتر می سپارید و رهایشان می‌کنید. سپس تمرکزتان را روی مسائل قابل کنترل مثل خود مراقبتی، کلمات تان و کردار و تصمیمات تان معطوف کنید».

چگونه با سختی های زندگی کنار بیاییم

۷. از دیگران کمک بخواهید.

زمانی که انسان ها در شرایط سخت زندگی قرار می گیرند تا جای ممکن به دلیل حفظ کردن غرور خود از کمک گرفتن افراد نزدیک و دلسوز خود سر باز می زنند و می خواهند خود به تنهایی از پس مشکلات بر بیایند زیرا گمان می کنند که خود می توانند به تنهایی از پس تمام مشکلات بر بیایند و آن ها را پشت سر بگذارند. از این رو باید در بسیاری از موارد دست از لجاجت و کنترل بکشیم و کمک دیگران را قبول کنیم چرا که وجود چنین افرادی در زندگی هر کس یکی از را های تحمل روزای سخت زندگی می باشد.

در هنگام کمک گرفتن از دیگران باید بدون هیچ خجالتی به صورت کاملا مستقیم و واضح مشکل خود را با او در میان بگذاریم، فردی که از او کمک می گیریم فرقی نمی کند یک دوست ،همکار، آشنایان و یا خانواده باشد.

کنار آمدن با روز های سخت زندگی

۸. دوری از افراد غیر قابل اعتماد.

همه ما در اطراف خود هم دوستان قابل اعتمادی داریم و هم افراد خطرناک و غیر قابل اعتماد داریم، معمولا وجود این افراد در کنار ما می تواند زندگی ما را بیشتر به سمت سخت ها و مشکلاتش هل دهند چرا که این گونه افراد با افکار منفی خود باعث می شود ذهن ما مغشوش شود و ما را از هدف اصلی مان دور کند، این گونه افراد را می توان انسان هایی حسود، دورو، غیبت کننده دانست، ما به هیچ عنوان نمی توانیم بر روی راهنمایی های این گونه افراد حساب باز کنیم چرا که خیر خواه ما نخواهند بود.

زمانی که در روز های سخت زندگی خود با این گونه افراد به درد و دل می پردازید نه تنها از شما هیچ گونه حمایتی نمی کنند بلکه شروع به سرزنش و انتقاد از شما می پردازند و باعث می شود تمام حس های منفی را به سمت شما سوق دهند.

۹. در زمان حال به سر ببرید.

از سپری کردن در روز های سخت گذشته دست بکشید چرا که یکی از تکنیک های تحمل روزای سخت زندگی کردن در زمان حال می باشد، اگر در حال حاضر روز های سختی را سپری می کنید که دلیلش یا در گذشته می باشد و یا در آینده بهتر است هر دو را رها کنید و اکنونتان را زندگی نمایید. به گفته روانشناسان بهترین راه برای زندگی کردن در زمان حال تمرینات ذهن آگاهی، مراقبه، یوگا و هر گونه تمرینی که برای جسم و روح شما مفید می باشد.

راه های تحمل سختی های زندگی

۱۰. به بحران های زندگی تان پایان دهید.

معمولا این مشکلات هستند که زندگی را برایمان سخت می کند، زمانی که ما برای مدت زیادی با مشکلاتمان صرفا فقط دست و پنجه نرم می کنیم باعث می شود استرس و اضطراب هم جزئی از زندگیمان را تشکیل دهد، تحمل هر روز این شرایط نمی تواند بهترین راه باشد زیرا برای حل کردن مشکلات باید به آن ها پایان دهید و دست از مبارزه و جنگیدن بر دارید.

برای مثال می توان به مرد و زن جوانی اشاره کنیم که ازدواجشان از هم پاشیده بود و قصد جدا شدن از یکدیگر را داشتند در این زمان دارای مشکلات زیادی شدند و باعث شد یکی از زوجین به افسردگی دچار شود، به همین دلیل با یکدیگر توافق کردند که به این زجر خاتمه دهند و از یکدیگر جدا شوند.

نکات مهم برای گذارندن روزای سخت

۱۱. از بیرون به مشکلات خود نگاه کنید.

هنگامی که در شرایط سختی به سر می برید همیشه یک وقت آزاد را برای خود تعیین کنید، این وقت آزاد را می توانید در هر مکانی تعیین کند، این مکان بهتر است تا بیرون از منزل باشد و مکانی باشد که جسم و ذهن شما را آرام کند، زمانی که در چنین مکانی قرار می گیرید بهترین زمانی است که شما از دور به زندگی و مشکلات خود نگاه کنید زیرا زمانی که مشکلات و سختی ها را از زوایای دیگری می سنجید می توانید تجربه های جدید تری را کسب کنید و حتی ممکن است راه های مناسبی به سرتان خطور کند.

۱۲. خود را مشغول کنید.

تا زمانی که شما از مواجه شدن با سختی و مشکلاتتان سر باز کنید نمی توانید راهی از پیش ببرید، حتی مواقعی که شما نمی دانید چه کاری باید انجام دهید هم باید کاری کنید، برای مثال مشکلتان را با کسی در میان بگذارید و درباره آن تا جای ممکن اطلاعات کافی را بدست آورید چرا که قدرت مواجه شدن با مشکلات و سختی های زنگی از شدت استرس و اضطراب شما می کاهد.

راهکار های تحمل روزای سخت

۱۳. از تعریف کردن خود با مشکلاتتان دست بکشید.

به گفته مارتر شما به هیچ عنوان نباید خودتان را با مشکلاتی که دارید تعریف نمایید چرا که اینگونه تحمل زندگی برایتان سخت خواهد شد، زمانی که شما در زندگی تان مشکلاتی نظیر آسیب های روانی، بی پولی، طلاق، و بیماری ها را دارید منظور خود شما نیستید بلکه این موارد صرفا مشکلاتی است که برای شما اتفاق افتاده و نباید خود را اینگونه تعریف نمایید، خود واقعی شما نهاد وجود شماست که این سختی و مشکلات را تحمل می کند.

راز موفقیت تحمل روزای سخت

۱۴. متفاوت بودن روش های درمانی.

باید گفت که از جمله تکنیک های که برای تحمل روزای سخت استفاده می شود به این نوع نگرش بستگی دارد یعنی مشکل هر فردی متفاوت است در نتیجه راه های درمانی متفاوتی هم دارد، معمولا هر کس با توجه به روز های سختی که گذرانده است نوع نگرش آن هم به مشکلات گوناگون می باشد. ما باید بدانیم که تمام سختی های زندگی این امکان را به ما می دهند که ما رشد کنیم و یاد بگیریم چگونه با مسائل و مشکلات خود کنار بیاییم. برای حل کردن تمام مشکلات بهترین زمان، زمانی می باشد که همه چی آرام است، به نوعی تا زمانی که هوا آفتابی است باید سقف ها را تعمیر کرد نه در زمانی که طوفان آمده است.

«هاوز» در این مورد می گوید:

«حل کردن مشکلات برجای‌مانده از کودکی، مسائل رابطه‌ای یا هر چیز دیگری در زمانی که دارای آرامش نسبی هستید، بهترین سرمایه گذاری‌ است که می‌توانید روی وقت و تلاش تان انجام بدهید».

نکته آخری که برای تحمل روزای سخت وجود دارد این است که نیازی نیست که همیشه وانمود کنید که قوی هستید و همه چیز خوب پیش می رود، در برخی از مواقع فرو پاشیدن هم می تواند به نوعی باعث شود ما راحت تر مشکلاتمان را حل کنیم.

امام علی (ع) در این باره می گوید:

“اگر ذهن شاد باشد، نه‌ تنها بدن بلکه کل جهان شاد خواهد بود. بنابراین باید بفهمید که چطور باید خود را شاد نگه دارید. اینکه خواهید بدون پیدا کردن خودِ واقعیتان دنیا را اصلاح کنید مثل این می‌ماند که کل دنیا را با یک چرم بپوشانید تا از درد راه رفتن روی سنگ و خار جلوگیری کنید. این خیلی راحت‌تر از کفش پوشیدن است.”

تحمل شرایط سخت

امیدواریم توانسته باشیم با در اختیار گذاشتن تکنیک های از تحمل روزای سخت برای شما سختی های زندگیتان را به بهترین نحو از سر بگذرانید. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با مطالب روانشناسی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *