دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص روغن هسته انار و طرز استفاده از آن برای سلامت پوست

  • سحر بهرامی
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

انار، میوه‌ای مفید بوده و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. بسیاری از محصولات زیبایی از آب انار یا روغن هسته انار استفاده می‌کنند. انار سرشار از ویتامینهای مختلف از جمله ویتامین A و ویتامین C است. خواص روغن هسته انار این میوه به دلیل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های خود، مزیت های زیادی برای سلامتی دارد که باید این خواص را بشناسیم.

در مقالات گذشته با خواص انار پخته و نیز خواص انار در بارداری آشنا شدید. در این مقاله به بررسی مزیت های استفاده از روغن هسته انار می پردازیم. روغن هسته انار با پرس کردن سرد دانه‌های انار به دست می‌آید. رنگ این روغن به زیبایی و بوی بسیار خوبی دارد. از خواص روغن هسته انار که در اهداف درمانی  و زیبایی  استفاده فراوانی می شود می توان به صوت موضعی برای پوست و مو استفاده کرد. همچنین به دلیل مغذی بودن این روغن از آن در تهیه و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی پوست استفاده می شود.

آشنایی با تمام خواص روغن هسته انار

روغن هسته انار از ترکیبات چون سابینن، مایکنا، لیمونن، آلفا پینن، ترپیننول و … تشکیل یافته است که حتی مقادیر کم این روغن اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد. روغن هسته انار روغن طبیعی قوی و معطری است که غلظت بالایی دارد و فقط مقدار کمی از آن کافی است تا اثراتش را حس کنید.

خواص روغن هسته انار

آشنایی با خواص روغن هسته انار

 تقویت سیستم ایمنی بدن : وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C  از خواص روغن هسته انار است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

 کلسترول خون و قلب : اسید های چرب غیر اشباع موجود در روغن دانه انار، باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و امکان ابتلا به بیماری های قلبی،  و حمله قلبی را کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کاهش التهاب بدن : روغن هسته انار دارای خاصیت ضد التهابی است و به دلیل مقدار بالای پونیسیک اسید موجود در آن، می تواند به کاهش تورم و درد ناشی از آرتروز، االتهابات مفصلی، سردرد، هموروئید کمک کند.

 دیابت و قند خون : از جمله فواید روغن هسته انار این است که تاثیر قابل توجهی در مقاومت به انسولین نشان می هد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

 آلزایمر و پارکینسون : استفاده منظم و بهره مندی از خواص روغن هسته انار  باعث بهبود و تقویت حافظه شده و چون خواص ضد التهابی دارد، خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کمتر می کند.

 نکته:این روغن به صورت خوراکی استفاده نمی شود مگر در مقادیر بسیار کم.

خواص روغن هسته انار

تقویت کردن پوست با روغن هسته انار

از دیگر خواص روغن هسته انار این است که سلول‌های اصلی که در لایه بیرونی پوست وجود دارند را تحریک به تولیدمثل و رشد می‌کند. این عمل باعث می‌شود که پوست ترمیم شود. در نتیجه به پوست جانی دوباره می بخشد.

خواص روغن هسته انار برای پوست

خواص ضد التهابی

روغن هسته انار برای افرادی که از اگزما، پسوریازیس و آفتاب‌سوختگی رنج می‌برند مناسب می‌باشد. این روغن پوست آن‌ها را آب‌رسانی و نرم می‌کند. مواد ضد التهابی موجود در این روغن التهاب و قرمزی پوست را از بین می برد. روغن هسته انار مواد مغذی را به طور مستقیم به پوست می‌رساند و تولد دوباره پوست را تسریع می‌کند.

 مناسب برای تمام انواع پوست‌ها

مانند بسیاری از روغن‌های مخصوص، روغن هسته انار تا عمق پوست نفوذ می‌کند و رطوبتی ماندگار و سالم را برای پوست به ارمغان می آورد .این روغن هم برای پوست‌های چرب و پر آکنه و هم برای پوست‌های خشک مناسب است.

اثرات آنتی‌ اکسیدانی

روغن هسته انار به دلیل دارا بودن اثر آنتی‌ اکسیدانی بالا  با بسیاری از رادیکال هایی که عامل سرطان‌های پوستی می‌باشد مبارزه می‌کند. این روغن به دلیل دارا بودن کلاژن باعث سفت شدن پوست می شود.

 بهبود بافت پوست

روغن انار دارای نوعی پیش‌ ساز هورمون استروژن است که با بدن انسان سازگار می باشد. این روغن تعادل هورمونی در زنان و مردان را ایجاد می‌کند و به دلیل وجود همین هورمون برای بهبود بافت پوست مناسب است.

درمان آکنه

 از خاصیت های روغن هسته انار می توان به درمان آکنه اشاره کرد به علت خاصیت درمانی، پوست انار به طور کارساز با آکنه و جوش های قرمز پوست مقابله می کند. پوست این میوه غنی از آنتی اکسیدان است و باکتری و عفونت ها را از بین می برد.

ساخت کرم‌های ضد پیری با روغن  انار
از معروف ترین و بهترین مواد تشکیل دهنده‌ی کرم‌های ضد پیری روغن هسته انار است که به تولید کلاژن پوست منجر می شود.  در نتیجه استفاده مرتب این روغن علائم آشکار پیری بر روی پوست  کمتر می شود.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد
وجود اسید چرب غیراشباع را می توان از جمله خواص روغن هسته انار  دانست که به عنوان یک ضد آفتاب برای پوست عمل می کند که نوعی اسید چرب امگا ۵ می‌باشد و اثرات بسیار قوی آنتی‌ اکسیدانی دارد. این اسید چرب پوست را در برابر امواج قوی خورشید محافظت می‌کند.

طرز استفاده روغن انار برای پوست

  • برای پاکسازی پوست باید  زمانی که پوست کمی مرطوب است روغن  را به پوست خود بزنید.
  • اگر نمی خواهید به صورت مستقیم از روغن استفاده کنید می توانید آن را با کرم های مرطوب کننده خود مخلوط کنید.
  • با توجه به نوع پوست این روغن را روزی ۲الی ۳ مرتبه در طول روز استفاده کنید.
  • اگر این روغن را برای رفع شل شدن پوست استفاده می کنید بهتر است پوست خود را برخلاف جاذبه زمین ماساژ دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *