دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی حالت تهوع با روش های ساده و طبیعی

  • زهرا خانزاده
  • ۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

پرخوری، مسمومیت، ترس، استرس، ابتلا به بیماری های کیسه صفرا، درد شدید، بارداری و … ممکن است، باعث ایجاد حالت تهوع گردند. برای آشنایی با درمان خانگی حالت تهوع می توانید، با این نوشتار از آرگا همراه شوید.

تهوع حالت بسیار ناخوشایندی است، که در پی حرکت معکوس سیستم گوارشی به وجود می آید، در واقع محتویات معده به سمت حلق بر می گردد و اگر این محتویات با فشار از حلق خارج شود ، به این حالت استفراغ می گویند. برای پیشگیری و درمان حالت تهوع در ادامه به ارائه انواع درمان های خانگی حالت تهوع می پردازیم.

درمان حالت تهوع با کمپرس آب سرد

درمان خانگی حالت تهوع

بهترین راه حل برای یافتن علت حالت تهوع و درمان آن مراجعه به پزشک می باشد، اما با استفاده از برخی روش های موثر طبیعی و گیاهی نیز می توان به درمان حالت تهوع کمک کرد، که این راهکارها شامل موارد زیر می باشد:

زنجبیل

مصرف زنجبیل یا زنجفیل باعث خنثی شدن اسید معده می گردد، همچنین این گیاه دارویی به دلیل داشتن فنول سبب ایجاد آرامش در عضلات معده و تسکین بافت های تحریک شده معده می شود و باعث هضم سریعتر و دفع سموم اضافی از سیستم دستگاه گوارش به ویژه معده می گردد، به همین علت  به عنوان یک روش خانگی برای درمان حالت تهوع مورد استفاده قرار می گیرد.

روش اول:

برای تهیه چای زنجفیل باید ریشه تازه این گیاه را خوب بشویید و پس از گرفتن پوست آن، به قطعات کوچک تر تقسیم کنید، بعد برش های زنجفیل را به همراه آب به میزان ۲ تا ۳ پیمانه بر روی حرارت قرار دهید، پس از گذشت ۵ دقیقه، زنجفیل پخته شده را از روی حرارت بردارید و آب کشی نمایید، که بعد از سرد شدن می توانید، با مقداری عسل میل نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش دوم:

برای تهیه نوشیدنی زنجفیل باید لیموی تازه(۳ تا ۴ عدد)، زنجفیل تازه خرد شده(۲ پیمانه)، شکر(۱.۲ پیمانه) و یخ(۱ پیمانه) استفاده کنید، که روش تهیه آن به این صورت است، که درون یک تابه زنجفیل، لیمو و آب بریزید. بعد از قرار دادن تابه بر روی حرارت، صبر کنید تا بجوشد. سپس به صورت مداوم مواد را به هم زنید و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه شکر را به مواد بیافزاید، حال به مدت ۱۵ دقیقه دیگر اجازه دهید تا بر روی حرارت باقی بماند و حجم آن به اندازه ۳ پیمانه کاهش یابد. اکنون مواد پخته شده را درون یک ظرف بریزید و مواد را از آب جدا کنید، بعد آن را داخل یک ظرف شیشه ای در بسته بریزد و داخل یخچال نگهداری نمایید. پس از گذشت چند روز، ۱.۴ پیمانه از آن را با یخ ترکیب کنید و میل نمایید.

چای بابونه

یکی دیگر از انواع درمان خانگی حالت تهوع مصرف چای بابونه می باشد، که به دلیل خاصیت آرام بخشی این گیاه است و باعث رفع استرس و اضطراب می گردد. همچنین کمک می کند، تا فرد دارای حالت تهوع راحت تر بخوابد. برای تهیه چای بابونه می توانید از چای کیسه ای گیاه بابونه که در بازار عرضه می شود، استفاده کنید و یا این که از عطاری ها بابوبه تازه یا خشک شده خریداری نمایید. در این روش، یک قاشق از گل این گیاه را داخل یک لیوان آب جوش به مدت ۵ دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن آن، چای بابونه را میل نمایید.

درمان خانگی حالت تهوع

نعناع

رایحه نعناع تازه باعث بهتر شدن حال انسان می شود و با مصرف چای نعناع و یا روغن نعناع می توانید، حالت تهوع را درمان کنید. در این روش می توانید پنبه یا پارچه تمیزی را به روغن نعناع آغشته نمایید و آن را روی لثه قرار دهید و یا این مقداری از این روغن را بر روی انگشتان دستتان بریزید و آن را بر روی لثه بمالید.

کمپرس سرد

استفاده از این روش برای رفع حالت تهوع مفید می باشد. البته این کمپرس سرد باید در پشت گردن انجام گیرد. برای این منظور تعدادی تکه یخ را در فضای آزاد بگذارید، تا مقداری از سردی یخ ها کاسته شود، سپس آن ها را داخل پارچه ای تمیز قرار دهید و در حالت نشسته این کمپرس را روی گردن و شانه ها حرکت دهید، چنانچه دراز کشیده اید، می توانید آن را زیر گردنتان بگذاریدـ

مصرف نان تست و شیر

شیر از جمله غذاهایی است، که باعث پوشش معده می گردد و مصرف نان نیز سبب جذب اسید اضافی در دستگاه گوارش بخصوص در معده می گردد. البته مصرف شیر و دیگر لبنیات به تنهایی گاهی باعث تشدید حالت تهوع می شود، بنابراین در هنگام حالت تهوع باید حتما شیر را به همراه نان مورد مصرف قرار دهید. برای این کار شیر پاستوریزه را گرم کنید و قبل از جوشیدن، آن را از روی حرارت بردارید و مقداری کره بی نمک به آن اضافه کنید و بعد از خرد کردن نان تست داخل شیر، آن را به آهستگی و کم کم میل نمایید.

درمان حالت تهوع با شیر و نان تست

لیموترش

این میوه به دلیل داشتن اسید سیتریک برای تسکین معده و هضم راحت تر غذا بسیار موثر می باشد، علاوه بر آن رایحه این میوه نیز باعث رفع حالت تهوع می شود. که برای درمان حالت تهوع باید مقداری آب لیمو ترش تازه را با مقداری آب ترکیب کنید و در طی روز جرعه جرعه آن را میل کنید، در صورتی که حالت تهوع به خاطر ابتلا به یبوست ایجاد شده باشد، باید به جای آب سرد، آب گرم را با آب لیمو مخلوط نمایید. البته در مصرف  ترکیب آب لیمو و آب نباید زیاده روی کنید چرا که ممکن است، سبب تشدید حالت تهوع گردد.

رازیانه

یک قاشق غذا خوری دانه رازیانه را در داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس این محلول را بعد از رد کردن از صافی نوش جان کنید. همچنین می توانید رازیانه را جداگانه مصرف کنید.

دانه آنیس

برای این منظور، یک قاشق دانه آنیس را در داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را از صافی عبور دهید و سپس نوش جان کنید. ضمن اینکه می توانید دانه آن را روی برخی میوه ها بمالید و سپس میل کنید.

میخک

میخک را هم می توان به صورت چای تهیه کنید به این صورت که بد از شستن، داخل آب جوش بریزید و ۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را بنوشید.

همچنین می توانید مخلوط عسل و میخک را تهیه کنید، برای این منظور مقداری میخک خرد شده را با عسل مخلوط کنید و میل کنید یا اینکه از پودر میخک استفاده کنید.

درمانهای خانگی حالت تهوع

طب سوزنی مچ دست

دست تان را صاف کنید و سه انگشت وسط را بالا آورید، سپس قسمتی از مچ دست که بالا آمده را به وسیله انگشت شصت خود حدود چند دقیقه فشار دهید.

روش های زیاد دیگری همانند دهیدراته کردن بدن، نفس عمیق کشیدن، صاف نشستن، طب فشاری، استفاده از رژیم غذایی مناسب، مصرف گیاهان دارویی نظیر شیرین بیان و … می توانند بری درمان خانگی حالت تهوع مفید واقع شوند.

توجه داشته باشید که اگر وضعیت بیمار به مدت ۲ روز در بزرگسالان و یک روز در کودکان ادامه داشته باشد باید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود، همچنین در صورت مشاهده علائمی همچون بیدار شدن از خواب و استفراغ و نیز ادامه داشتن این وضعیت بیشتر از ۸ ساعت، تب بالا به همراه سردرد، سفتی گردن و جوش، داشتن علائم کمبود آب، درد شدید قفسه سینه و شکم، تاری دید، غش، رنگ پریدگی، ناتوانی در خوردن غذا بیشتر از ۱۲ ساعت، سردرد شدید، اسهال، افزایش تعداد تنفس و نبض و نیز عدم بهبود در صورت استفاده از درمان های خانگی باید به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی استفراغ و حالت تهوع ممکن است به دلایل مختلفی در فرد بروز پیدا کند، بنابراین مطلع ساختن پزشک از علائم آن می تواند وی را به تشخیص صحیح و درمان بیمار کمک نماید.

درمان طبیعی حالت تهوع

البته به یاد داشته باشید، که در کنار انجام هریک از موارد ذکر شده در این مطلب از درمان خانگی، باید از مصرف غذاهایی همچون نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای کنسرو شده و شور، انواع شیرینی، غذاهای چرب و سرخ کردنی، نان سفید، همبرگر، چیپس و همچنین مصرف مواد مخدر پرهیز کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *