دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زمان راه رفتن کودک + ۳ نکته طلایی کمک به راه رفتن کودک

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

راه رفتن یکی از مراحل رشد کودک می باشد. اولین زمان راه رفتن کودک به طور معمول ۹ تا ۱۲ ماهگی است. در روزهای آغازین حرکت کودک، تعادل او اهمیت ویژه ایی دارد. کمک به راه رفتن کودک در این دوره باید به صورت صحیح انجام شود.

کودک حدود ۹ تا ۱۲ ماهگی قادر می شود خود را به صورت ایستاده نگه دارد و سعی می کند تا راه رفتن را یاد بگیرد. والدین در موقع راه رفتن کودک، باید اقدامات لازم در مواجه با تعادل کودک را آموزش ببینند.

زمان راه رفتن کودک زمان راه رفتن کودک

اکثر نوزادان بین ۹ تا ۱۲ ماهگی برای اولین بار شروع به راه رفتن می کنند و زمان راه رفتن کودک تا ۱۴ یا ۱۵ ماهگی ادامه می یابد تا به طور کامل یاد بگیرد. اما اگر کودک شما کمی دیرتر شروع به راه رفتن کرده، نگران نباشید. برخی از کودکان کاملا سالم و طبیعی تا ۱۶ یا ۱۷ ماهگی هم، ممکن است راه نروند. در سال اول زندگی، کودک در حال رشد است و عضلات در هر قسمت از بدن او در حال شکل گرفتن است. کودک قبل از راه رفتن باید، نشستن و خزیدن یا به اصطلاح چهار دست و پایی را یاد بگیرد.

بعد از مرحله نشستن و چهار دست و پایی، کودک اعتماد به نفس لازم را به دست آورده و تعادل خود را بهتر می تواند حفظ کند. می توانید یک روز کودک را مقابل تختی به صورت ایستاده نگه دارید، خواهید دید که کودک با تردید و منتظرانه می لرزد و آغوش شما را طلب می کند. اولین قدم کودک شما، لحظه ایی است که بدون کمک و مستقل، قدم بردارد.

راه رفتن کودکان

چگونه کودک راه رفتن را یاد می گیرد؟

پاهای کودک در اوایل ۹ ماهگی به طور کامل قوی نشده است، بنابراین به اندازه کافی نمی تواند کودک را حمایت کند و به همین دلیل است که زمان راه رفتن کودک ممکن است تا ۱۲ ماهگی طول بکشد. در زمانی که کودک ۶ ماهه است، او به صورت بالا و پایین بر روی زمین می خیزد. نشاط و جنب و جوش در طی ماه های آینده، فعالیت مورد علاقه کودک است. در حدود ۹ ماهگی کودک معمولا تلاش می کند از جایی بگیرد و با ایستد. بنابراین از محکم بودن و پایداری وسایلی که احتمالا از آنها کمک می گیرد تا با ایستد، مطمئن باشید.

در ۹ یا ۱۰ ماهگی کودک می خواهد کشف کند که چگونه می تواند زانواش را خم کند و چطور بعد از ایستادن می تواند بنشیند، در حالی که نشستن برای کودک بعد از ایستادن کار دشواری است در صورتی که شاید تصور والدین اینطور نباشد. پس از تسلط در ایستادگی، حدود ۱۲ ماهگی، کودک شروع به گشت زنی می کند برای مثال کودک از مبل گرفته و از قسمتی از مبل ها به قسمت دیگر مبل حرکت می کند و حتی ممکن است بدون حمایت بتواند با ایستد و حرکت کند. در این حال، کودک همچنین ممکن است خم شود و به اصطلاح چندک زند.

در ۱۲ ماهگی بسیاری از کودکان نوپا به تنهایی در حال راه رفتن هستند اما نه به صورت ناپیوسته.

  •  آرون گروپس

کودکان 9 تا 12 ماهه

نکاتی طلایی کمک به راه رفتن کودک

 ۱- همان طور که کودک در حال یاد گرفتن چگونگی راه رفتن است، ممکن است برخی مواقع به دلیل نیاز به بازگشت به حالت اولیه، کمک بخواهد. اگر کودک جایی گیر کرد و گریه کرد و از شما کمک خواست بهتر است او را بغل نکنید و سعی کنید چگونگی خم شدن پاهایش را بدون زمین خوردن، به او آموزش دهید تا خودش امتحان کند.

۲- والدین می توانند کودک را در راه رفتن تشویق کنند به این صورت که در مقابل او زانو بزنید و دستان شان را به نشان در آغوش کشیدن برای کودک بگشایند. کودک دوست دارد خودش را سریع به آغوش برساند. همچنین می توانید از وسایل اسباب بازی مورد علاقه کودک استفاده کنید و کودک را برای گرفتن آن وسیله، تشویق به راه رفتن کنید.

۳- مطمئن باشید کودک شما در محیطی امن است که می تواند مهارت های جدید خود را افزایش دهد. از دستوالعمل های ایمن برای منزل استفاده کنید و کودک را بدون مراقب رها نکنید.

دانستنی هایی راه رفتن کودک

آکادمی متخصصان اطفال آمریکا به شدت استفاده از روروئک برای راه رفتن کودک را منع کرده اند. بنابراین توصیه می شود اصلا از روروئک در این زمان استفاده نکنید. روروئک باعث می شود کودک به سرعت به جایی که مدنظرش است برسد که باعث می شود ماهیچه های ساق پای کودک که در حال رشد است، متوقف شود. همچنین کودک داخل روروئک ممکن است چیزی را بخواهد که به سختی برایش قابل دسترس باشد و به همین دلیل موجب می شود امنیت کودک به خطر بیفتد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *