دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاثیر رنگ ها بر خلاقیت کودکان و خلق و خوی آن ها

  • شقایق ایران دوست
  • ۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

رنگ ها خاصیت بسیار زیادی دارند و می توانند بر اشتهای کودکان و قدرت ذهن آن ها اثرات بسیارس داشته باشند. در ادامه تاثیر آن ها بر خلاقیت کودکان را بررسی می کنیم.

شاید تا کنون نمی دانستید که رنگ ها بر خلاق شدن کودکان تاثیر بسیار زیادی دارند. ولی جالب است بدانید که رنگ ها می توانند خلق و خوی کودک شما را نیز شکل بدهند بنابراین سعی کنید برای تزئین اتاق کودک خود را رنگ های دیگر نیز کمک بگیرید.

تاثیر رنگ ها بر خلاقیت کودکان

تاثیر رنگ ها بر خلاقیت کودکان

انسان های بزرگسال نیز زمانی که رنگ های بسیار زیادی را می بینند احساس شادی و سر زندگی می کنند بنابراین می توان گفت رنگ ها بر خلق و خوی همه افراد اثر گذارند و این تاثیر ها در دوران کودکی بسیار بیش تر خواهد بود. در واقع رنگ های شاد باعث می شوند تا کودکان شور و شوق بیش تری داشته باشند و برای یادگیری تشویق شوند. روانشناسی رنگ ها به شما کمک می کند تا بتوانید ویژگی های فردی خود را بهتر بشناسید و همچنین بر الگو های رفتاری و شناختی خود و کودکان آشنایی پیدا کنید. در واقع زمانی که از رنگ ها برای آموزش کودکان استفاده کنید آن ها سریع تر مسائل را یاد می گیرند و مشتاق می شوند تا بتوانند بیش تر یاد بگیرند و این کار به تقویت مغز آن ها نیز کمک می کند. در واقع شما می توانید با تهیه لباس ها و وسایل رنگی برای کودک خود در آموزش رنگ ها به کودک نیز موفق تر باشید. رنگ ها بر اساس سرد و گرم بودنشان تقسیم بندی می شوند و رنگ های گرم می تواند باعث شود تا کودک احساس راحتی داشته باشد و رنگ های سرد معمولا آرامبخش اند و به کودک کمک می کنند تا بتوانند احساسات خود را بروز بدهند. در ادامه تاثیر هر رنگ بر خلاقیت، خلق و خو و سایر ویژگی های رفتاری کودک را برایتان بیان می کنیم.

رنگ قرمز

یکی از رنگ هایی که والدین برای فرزندانشان در نظر می گیرند رنگ قرمز می باشد. آن ها دوست دارند که با استفاده از این رنگ گرم و بسیار قدرتمند باعث شادی بیش تر کودک خود شوند. باید بدانید که رنگ قرمز یکی از رنگ هایی می باشد که نگاه هر فردی را به خود جلب می کند و بر جسم کودک نیز اثرات بسیاری دارد و باعث می شود تا ضربان قلبش بالا تر برود. انرژی بخشی رنگ قرمز بسیار زیاد است و می تواند خلاقیت کودک را بالا ببرد ولی باید بدانید که استفاده بیش از حد از این رنگ می تواند منجر به ایجاد خشونت در کودک شده و روان او را آزرده کند. می توانید برای جلوگیری از این مشکل این رنگ را با رنگ های دیگری ترکیب کنید.

رنگ قرمز و استفاده از آن برای خلاقیت کودکان

زرد

رنگ زرد باعث افزایش خوش بینی کودک می شود و تاثیرات فوق العاده ای بر خلقیات و روان کودک دارد. در واقع زرد یکی از رنگ هایی می باشد که می تواند حس مثبتی را به فرد داده و او را نسبت به همه چیز خوش بین خواهد کرد. باید بدانید که اگر زرد انتخابی کم رنگ باشد می تواند باعث تمرکز حواس شده و در صورتی که براق و پررنگ باشد می تواند باعث تقویت حافظه کودکان شود. این رنگ می تواند خاصیت انگیزه بخشی نیز داشته باشد.

  •  آرون گروپس

رنگ آبی

یکی از رنگ های اصلی آبی می باشد و نشان دهنده وفا، آرامش و صلح و یقین می باشد. این رنگ حس خوبی را به کودکان القا می کند و باعث ایجاد آرامش در آن ها می شود. این رنگ می تواند خشونت و ضربان قلب بالا را کنترل کرده و باعث کاهش اشتها شود. در واقع استفاده بیش از حد از رنگ آبی برای کودکان مناسب نیست زیرا ممکن است آن ها را به کام افسردگی بکشاند.

رنگ سبز

سبز یکی از نماد های رشد و سرسبزی می باشد و باعث ایجاد احساس آرامش و تعادل در کودکان می شود. این رنگ می تواند استرس کودکان را از بین ببرد و سرعت آن ها را در مطالعه کتاب ها بیش تر کند. هر چقدر که دوست داشته باشید می توانید اسباب بازی های سبز رنگ برای کودک خود تهیه کنید زیرا این رنگ هیچ محدودیتی ندارد و تاثیر بدی بر روی روان کودک نخواهد گذاشت.

رنگ سبز موجب آرامش کودک می شود.

رنگ نارنجی

تاثیر رنگ بر اشتهای کودک  همانند تاثیر رنگ ها بر خلاقیت کودکان بسیار زیاد می باشد و نارنجی یکی از رنگ های گرم می باشد و اثری همانند رنگ قرمز دارد و از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز ایجاد می شود. این رنگ هوشیاری در کودکان را بالا می برد و آن ها را وادار می کند تا اعتماد به نفس داشته باشند و از درون گرایی افراطی دور شوند.

رنگ بنفش

این رنگ بلند پروازی را در کودکان بالا می برد و می تواند خلاقیت آن ها را دو چندان کند. این رنگ به رنگ تجمل و شکوه، شعور و آگاهی مربوط می شود و استفاده از این رنگ در اتاق کودک می تواند در اخلاق و خلق و خوی خوب کودک موثر باشد.

رنگ صورتی

رنگ صورتی یکی از رنگ هایی می باشد که حس خیال پردازی و گرما و عشق را به کودک می دهد. این رنگ می تواند رفتار های خشونت آمیز در کودکان را کنترل کرده و باعث آرامش آن ها شود. استفاده تنها از یک رنگ برای کودکان مناسب نمی باشد بنابراین سعی کنید از رنگ های دیگری نیز استفاده کنید.

رنگ صورتی می تواند حس تعادل و آرامش را در کودک القاء کند.

تاثیر رنگ ها بر خلاقیت کودکان زیاد است و استفاده از رنگ های گرم برای نوزادان و کودکان می تواند باعث جلب توجه آن ها شود و بر یادگیری اثرات بسیار زیادی داشته باشد. سعی کنید با استفاده از رنگ های گرم و شاد از سر رفتن حوصله کودک خود جلوگیری کنید تا کیفیت زندگی آن ها را حفظ کنید. در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ های گرم می تواند باعث شود تا مغز کودک بیش از حد فعال شده و مشکلات دیگری را برایش ایجاد کند بنابراین همزمان با این رنگ ها سعی کنید از رنگ های دیگری مانند رنگ های سرد و خنثی نیز استفاده کنید ولی میزان استفاده از رنگ های گرم را کمی بیش تر کرده تا کودکان تشویق به یادگیری شوند و تمرکز بیش تری برای یادگیری داشته باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *