دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چگونه به یادگیری کودک دیر آموز کمک کنیم؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

کودک دیر آموز به کودکانی گفته می شود که از نظر هوشی در محدوده بین ۷۰ تا ۸۰ قرار دارد. یعنی هر مقدار انحراف از این محدوده هوشی، باعث ناتوانی آنها در یادگیری و نیز عملکرد ضعیف آنها می شود؛ اصطلاحا به این قشر از کودکان، دیر آموز یا کند ذهن گفته می شود.

کودک دیرآموز تنها در مهارت های مربوط به تحصیل، نسبت به همسالان خود دارای عملکرد ضعیف تر می باشد و در سایر رفتار های خود ممکن است تفاوت قابل ملاحظه ای با آنها نداشته باشد؛ یک روانشناس کودک و نوجوان در این زمینه تأکید دارد، کودکان دیر آموز نیازمند صرف انرژی و توجه بیشتری نسبت به سایر بچه ها هستند، بنابراین توصیه می کند؛ تشویق این کودکان بلافاصله بعد از کسب موفقیت در پیشرفت تحصیلی به منظور ایجاد انگیزه بسیار مؤثر است. اختلال در یادگیری کودکان می تواند تاثیر منفی بر انگیزه و موفقیت آن ها داشته باشد.

کودکان دیر آموز

برخی ویژگی های کودک دیر آموز

این کودکان تمرکز و دقت کافی ندارند و نیز علاقه ای برای انجام کارهای ابتکاری و نیازمند فکر از خود نشان نمی دهند. آنها توانایی طرح نقشه و برنامه ریزی برای خود و دیگران را ندارند، گرچه ممکن است با ممارست و تمرین در کارهای عملی موفق شوند. بنابراین اشتغالات فنی و حرفه ای و ورزشی در رشد و پرورش شخصیت این افراد بسیار مؤثر است زیرا این افراد علاقه زیادی با آن نشان می دهند. در زیر به برخی از ویژگیهای بارز این کودکان اشاره کرده ایم:

  • در یادگیری مطالب و درک مفاهیم نسبت به همسالان خود کند تر هستند.
  • روابط پیچیده را نمی توانند به خوبی از هم تشخیص دهند.
  • در یادگیری مطالب درسی نیاز به تمرین بیشتری دارند.
  • دامنه معلومات عمومی آنها نسبت به سایر بچه ها محدودتر است.
  • در خواندن و فهمیدن کتاب های درسی دچار مشکل هستند.

دیر یادگیری کودکان

برخی از والدین و یا معلمان به دلیل نا آگاهی و بدون توجه به محدودیت های ذهنی کودکان آنها را سرزنش و با دیگر بچه ها مقایسه می کنند. این عمل آنها موجب یأس و دلزدگی در کودک شده و این احساس را در او به وجود می آورد که به درد هیچ کاری نمی خورد.

  •  آرون گروپس

کمک به یادگیری بچه های دیر آموز

نکته مهم در رابطه با کمک به کودک دیر آموز دوری از هرگونه نگرش منفی و به دور از تعصب در زمینه یادگیری این کودکان است، بنابراین باید این نگرش را در میان جامعه آموزشی و نیز خانواده ها تقویت کرد که کودکان دیرآموز نیز مانند سایر افراد عادی جامعه هستند و نباید آنها را استثنایی تلقی کرد؛ والدین در این زمینه نقش مهمی دارند. آنها به عنوان مربیان طولانی مدت باید بین خانه و مدرسه همکاری و ارتباط مستمر و فعال تری ایجاد نمایند. همچنین معلمان باید آموزش مناسب و دوره های مربوط را گذرانده باشند تا شناخت کافی از این کودکان و چگونگی ارتباط با خانواده های آنها را داشته باشند، ولی از آنجا که هنوز در سیستم آموزشی ایران شناخت کافی از کودکان دیر آموز وجود ندارد، لذا پیگیری های لازم در مورد این نوع کودکان صورت نمی گیرد. در اینجا راهکارهایی به منظور کمک به کودک دیر آموز مطرح کرده ایم که می تواند کارآمد باشد.

دیر یادگرفتن کودک

  • لازم است خانواده ها، به طور پیوسته و مؤثر با معلمان همکاری کرده و نیز این ارتباط متقابل باشد.
  • کودکان دیر آموز را در کلاسهایی قرار دهیم که دانش آموزان کمتری داشته باشند.
  • معلم کودک را به صورت انفرادی آموزش دهد و به تدریج او را درگیر فعالیت های گروهی و تدریس جمعی نماید.
  • پیشرفت کودک هر هفته ثبت شود، در این مورد از وجود یک مشاور نیز می توان کمک گرفت.
  • طریقه یادگیری به شکل مرحله به مرحله و از ساده به مشکل و در حجم کم انجام شود.
  • یادگیری دروس با تکرار زیاد صورت گیرد و از بیان لفظی دانش آموز استفاده شود.
  • در هنگام پاسخ های درست و یا نادرست کودک، عکس العمل فوری همراه تشویق، تحسین و در صورت لزوم از تنبیه خفیف استفاده گردد.

کودک دیر آموز

تقریبا ۱۳% دانش آموزان مدارس عادی دیر آموز هستند، بنابراین مهارت آموزی این کودکان باید مورد توجه زیادی قرار گیرد و این مساله نیازمند آن است که یک دوره آموزشی برای معلمان دوره ابتدایی گذاشته شود و نیز یک کمیته تخصصی بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشد. تنها در این صورت است که مهارت های کلامی و همچنین رشد هوشی دانش آموزان دیر آموز می تواند پیشرفت کند و به حد دانش آموز عادی برسد.

ویژگی های دیگر کودکان دیر آموز

کودکان دیر آموز در ظاهر مثل دیگر کودکان هستند این دسته از کودکان به کارهای فکری و یادگیری علاقه نداشته و نمی توانید برنامه ریزی داشته باشند و یا کاری را به صورت پیشرفته انجام دهند و اغلب این افراد در تحصیل دچار مشکل می شوند و در مقابل امکان دارد در برخی مهارت ها بسیار عالی باشند، نشانه های دیگر کودکان دیر آموز عبارتند از:

  • ضعف در پردازش اطلاعات
  • دشواری در مهارت های ظریف مانند نخ کردن
  • مشاهده درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری سیستم اعصاب مغزی
  • نوعی کندی حسی حرکتی در انجام کارهای شخصی
  • مشکل جدی در حافظه شنیداری و دیداری

عواملی که سبب بروز دیر آموزی در کودکان می شود.

این سوال که چه عواملی سبب بروز این مشکل در کودکان می شود سوال اکثر والدین است اگر چه پاسخ دقیقی در رابطه با این موضوع وجود ندارد اما چند دلیل اساسی وجود دارد که می توانید علت بروز این مشکل باشد که این دلایل عبارتند از :

تولد زودرس :

از دلایل ایجاد مشکل در یادگیری تولد زودرس می باشد که امکان دارد منجر به کندتر سرعت رشد مغز کودک شود.

تروما و آسیب :

امکان دارد کودک تان در گذشته به آسیب های روحی روانی یا عاطفی دچار شده است که منجر به تاخیر در رشد او شود

عواملی که باعث دیر آموزی در کودکان می شود

بیماری ها :

از دیگر علل عمده جهت مشکل در یادگیری کودکان مشکلات پزشکی می باشد زیرا، بیماری های سیستم عصبی یا مغزی می توانند سبب بروز مشکلاتی در مراحل رشد کودک شوند که معمولا قابل درمان هستند و در صورت عدم درمان قابل کنترل می باشند.

ناز پروری :

یکی دیگر از دلایل بسیار شایع جهت دیر آموزی در کودکان ناز پروری زیاد والدین می باشد، این دسته از کودکان هرگز قادر به یاد گرفتن چیزی نخواهند شد و نحوه سازگار شدن با شرایط را هم یاد نخواهند گرفت.

علت دیر آموزی در کودکان چیست؟

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش کودک می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *