دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص میگو در بارداری و میزان مجاز مصرف میگو در این دوران

  • مهلا بستگان
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

تغذیه مادر در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد و سوالی رایج و متداول بین تمام مادران این است که در طی حاملگی چه بخوریم و چه نخوریم؟ یکی از این غذاها میگو می باشد که طرفداران مخصوص به خودش را دارد و ما از خواص میگو در بارداری می گوییم؟

مصرف میگو در بارداری به علت داشتن پروتئین برای رشد و تکامل جنین مفید می باشد و مادر با توجه به محدودیت های کمی که در این باره وجود دارد می تواند از خواص میگو در بارداری بهره مند گردد.

خواص میگو در بارداری و اندازه مجاز مصرفی آن:

خوب است بدانید که علاوه بر پروتئین، میگو حاوی آهن می باشد که برای مادران بسیار مفید می باشد و امگا ۳ موجود در میگو به تکامل مغز جنین کمک می کند. اگر از میگو و سایر غذاهای دریایی در حاملگی به اندازه مصرف شود، احتمال زایمان زودرس کاهش پیدا می کند. میگو سرشار از ویتامین های ب۶، ب۱۲، آ، ث، د و املاحی چون کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم می باشد.

مادرانی که در طول بارداری خود ماهی و میگو بخورند صاحب فرزندانی می شوند که در شش ماه اول تولد از نظر هوش و رفتاری نسبت به سایر هم سالان خود دو ماه جلوتر هستند.

خواص میگو در تقویت ذهن و حافظه و هوش جنین بسیار موثر است. این غذای دریایی کالری کمی دارد و به علت داشتن بافت همبند بسیار راحت هضم می گردد.

آیا در بارداری مصرف میگو مجاز است؟

مادران باردار در استفاده از خواص میگو در بارداری تنها مجاز به مصرف ۳۴۰ گرم میگو در بارداری هستند. و میگو مصرفی باید کاملا پخته شده و تمیز باشد، به این دلیل که خون داخل میگو سبب مسمومیت با جیوه در بانوان باردار می گردد. در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد مجاز از میگو در بارداری به تکامل بافت عصبی مغز جنین آسیب می زند و احتمال تولد نوزاد ناقص و یا مرده را بالا می برد. پس تنها به استفاده از میگو به اندازه دو بار در هفته بسنده کنید.

  •  آرون گروپس

خوب است بدانید که مقدار جیوه موجود در غذاهای دریایی بسته به مکانی که در آن پرورش می یابند، متغیر است و شما می توانید اندازه جیوه موجود در آب هر منطقه را از سایت محیط زیست بگیرید.

در مصرف غذاهای دریایی در بارداری توجه به این که کاملا پخته باشد بسیار اهمیت دارد و شما از ماهی سالمون، قزل آلا و میگو تنها به اندازه ۸ تا ۱۲ اونس، دو بار در هفته می توانید مصرف نمایید.

فواید میگو در بارداری

توصیه هایی برای مصرف میگو در دوران حاملگی

در سالهای اخیر بسیاری از خانوم های حامله مصرف میگو و دیگر غذا های دریایی را جزو غذاهای ممنوعه برای خود می پنداشتند، در حالی که امروزه ثابت شده، تنها برخی از غذا های دریایی برای دوران حاملگی ممنوع است که میگو جزو آنها نمی باشد.

غذا های دریایی حاوی مواد مغذی زیادی برای تامین نیاز های حیاتی مادران باردار و شیرده می باشد، ضمن اینکه به رشد و نمو جنین نیز کمک می کنند، با این حال لازم است حتما از ایمنی غذا های دریایی و اینکه کدامیک از آنها جزو غذا های ممنوعه در بارداری هستند، اطمینان حاصل شود.

همانطور که گفتیم؛ برخی از غذا های دریایی دارای جیوه بالا هستند و وجود جیوه می تواند منجر به آسیب سیستم عصبی جنین شود، از جمله ماهی های ممنوع و مضر برای دوران بارداری می توان به کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی، ماهی کاشی، تن تازه و رافی نارنجی اشاره کرد.

خاصیت میگو در بارداری

البته برخی دیگر از جانوران دریایی همچون میگو که دارای خواص زیادی نیز هستند برای مصرف در دوران بارداری بی خطر می باشند، حال در صورتی که علاقمند به خوردن غذا های دریایی در این دوران هستید، می توانید از انواع میگو، زغال ماهی، ماهی سالمون، گربی ماهی، ماهی قزل آلا، تن کنسرو شده، ماهی روغن و تیلاپیا استفاده نمایید.

اگرچه این ماهی ها نیز حاوی مقداری جیوه هستند، اما مقدار کم جیوه آنها خطر چندانی برای مادر باردار ندارد، از این رو می توان در هفته دو تا سه وعده و یا اینکه حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ گرم ماهی مصرف کرد.

مضرات مصرف میگو در دوران حاملگی

مادران باردار لازم است در دوران بارداری از مصرف غذا های دریایی خام اجتناب کنند، زیرا بارداری سیستم ایمنی بدن مادران را تضعیف کرده و غذا های دریایی ناپخته خطرات ناشی از ابتلا به بیماری های ناشی از غذا همچون مسمومیت های غذایی و عفونت ها را افزایش می دهد، زیرا بیماری های ناشی از غذا برای جنین بسیار خطرناک می باشند.

مزایای میگو در بارداری

از این رو لازم است در دوران حاملگی از مصرف میگو خام، سوشی خام، ساشیمی، سیرویچ و دیگر غذا های دریایی خام و نپخته خودداری شود، البته برخی رستوران های دریای در غذاخوری شان از میگو های سرخ شده و دیگر غذا های دریایی پخته شده سرو می کنند که مصرف آنها کاملا بی خطر می باشد، همچنین می توانید میگو و سایر غذا های دریایی را در منزل و در دمای ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۲.۸ درجه سانتیگراد) طبخ نمایید.

نکاتی که در تهیه و پخت میگو باید رعایت کنید:

در خرید میگو دقت کنید که میگوی سالم بوی زهم نمی دهد، رنگش روشن است و بافت محکمی دارد. اگر میگویی که می خرید دریایی باشد به رنگ صورتی روشن است و اگر میگو پرورشی باشد رنگ آن سفید یا با پوسته ای به رنگ سبز زیتونی می باشد. میگوی فاسد رنگ طبیعی خود را از دست داده و سفید و کدر می شود. در میگوی سالم سر کاملا به بدن چسبیده و پوست سفت و سختی دارد. بافت گوشت حالت طبیعی دارد و در هنگام طبخ گوشت و پوسته به رنگ نارنجی مایل به قرمز تغییر می کند. در میگوی فاسد سر در حال کنده شدن می باشد و پوسته روی گوشت نرم شده و به راحتی جدا می گردد.

مصرف میگو در بارداری و هر آنچه در این باره باید بدانید

طرز تهیه و طبخ میگو، سه مرحله ای است. میگو در حرارتی یک تا دو ذقیقه ای که می بیند ترد می شود و بعد از آن سفت می گردد و بعد از اینکه نیم ساعت خوب به همراه آب و روغن پخته شود بافت نرم و لطیفی پیدا می کند. شما برای آن که مزه بهتری به میگو بدهید می توانید میگو را با پیاز و زعفران تهیه کنید و آن را با سبزی پلو بخورید.

در بارداری به چه اندازه می توان از میگو مصرف نمود؟

اگر چه خواص میگو در بارداری بسیار زیاد است اما چه در بارداری و چه در تمام اوقات دیگر در برنامه غذایی خود، از فرآورده های دریایی استفاده کنید و از خواص بی نظیر و فواید مهم و شگفت انگیز آنها بهره مند شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *