دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

میزان فشار خون نرمال در سنین مختلف چقدر است؟

  • افسانه شمشیری
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب می خواهیم در مورد فشار خون نرمال و طبیعی صحبت کنیم و ببینیم که فشار خون طبیعی باید چه عددی باشد. زیرا فشار خون بالا و یا پایین خوب نبوده و برای فرد خطرآفرین می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با عوامل فشار خون بالا و پایین هم آشنا شوید.

اولین آزمایشی که پزشکان از افراد می گیرند، آزمایش فشار خون است تا فشار خون طبیعی فرد مشخص شود. بنابراین اندازه گیری فشار خون، آن هم به صورت دوره ای، بسیار مهم است زیرا طبیعی نبودن آن جزء مهم ترین عوامل خطرناک برای شخص به شمار می رود که به راحتی هم می توان آن را کنترل کرد.

میزان فشار خون نرمال و طبیعی

برای داشتن فشار خون نرمال بایستی خون و در نتیجه اکسیژن کافی به بافت ها و اعضای مختلف بدن برسد و در نتیجه فشار خون مناسب عروق نیز تامین شود. بعضی از افراد به طور طبیعی فشار خونی پایین تر و یا بالاتر از حد طبیعی دارند و مشکل و علائم خاصی هم ندارند زیرا بدنشان به این فشار خون عادت کرده است.

فشار خون پایین و غیر نرمال

علائم و خطرات فشار خون بالا و پایین

داشتن فشار خون نرمال حیاتی و مهم است چرا که فشار خون بالا و یا پایین خطرات خود را به همراه دارد و نشانه وجود بیماری قلبی-عروقی و یا بیماری های دیگری است. فشار خون بالا باعث بروز مشکلاتی مثل حملات و سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه ها می شود.

عوارض فشار خون بالا و غیر نرمال

در بیشتر موارد به لحاظ فیوزیولوژیکی فشار خون افراد پایین است. اکثر خانم های جوانی که ضعیف و لاغر هستند فشار خون پایینی دارند که با تغذیه مناسب و افزایش سن این مشکل حل می شود. همچنین کسانی که ورزش می کنند نیز بعد از تمرینات ورزشی، دچار افت فشار خون می شوند. داشتن بیماری هایی مثل نارسایی قلبی، اختلال در پمپاژ قلب، آریتمی، مشکل در دریچه قلب نیز منجر به کاهش فشار خون می شود.

  •  آرون گروپس

اگر فشار خون پایین با علائمی مثل سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم ها، ضعف و بی حالی شدید، تعریق، کاهش هوشیاری، از دست دادن حجم زیادی از خون (خونریزی)، اسهال، استفراغ، استفاده خودسرانه از داروهای ضد فشار خون بالا، گرمازدگی و کاهش یافتن آب بدن همراه شود، بایستی به پزشک مراجعه کرد تا علت پیدا شود.

فشار خون طبیعی و نرمال در زنان

اندازه گیری فشار خون

برای آگاهی از داشتن میزان فشار خون نرمال، بایستی تمام افراد ۱۸ سال و به بالا، به صورت دوره ای (سالی ۲ تا ۳ بار) فشار خون خود را اندازه بگیرند تا در صورت غیر طبیعی بودن آن اقدامات لازم جهت درمان صورت بگیرد. البته افرادی که مشکل و بیماری خاصی دارند و یا افراد مسن باید طبق نظر پزشک در زمان هایی مشخص فشار خود را اندازه بگیرند.

میزان فشار خون نرمال

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست

فشار خون بزرگ یا فشار خون سیستولیک که همان بیشترین فشار در شریان ها می باشد، در موقع تپش قلب اندازه گیری می شود و برای یک فرد سالم با وزن و قد متناسب، ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشار کوچک یا فشار دیاستولیک که همان کمترین فشار در شریان ها می باشد، در موقع استراحت قلب اندازه گیری می شود و مقدار طبیعی آن ۸۰ میلی متر جیوه می باشد. البته این عدد در افراد با شرایط سنی، تغذیه، خصوصیات فردی و ژنتیکی متغیر است.

فشار خون دیاستولیک و سیستولیک نرمال

دسته بندی فشار خون

پزشکان فشار خون را دسته بندی کرده اند تا میزان خطر آن برای افراد مشخص شود.

  • فشار خون پایین: ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه و یا کمتر
  • فشار خون طبیعی : فشار خون ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه و یا کمتر. (داشتن فشار خون ۱۲ بر روی ۸ و یا کمتر)
  • قبل از ابتلا به فشار خون بالا: ۱۳۰/۹۰ میلی متر جیوه
  • فشار خون بالا-خفیف: ۱۴۰/۹۰ یا ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه
  • فشار خون بالا-متوسط: ۱۶۰/۱۰۰ یا ۱۷۰/۱۰۰ میلی متر جیوه
  • فشار خون بالا-شدید: ۱۸۰/۱۱۰ میلی متر جیوه

روش های درمان فشار خون بالا

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید فشار خون بالا را درمان کنید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیر :

به منظور کاهش فشار خون می توانید از سیر کمک بگیرید و یک تکه از آن را داخل دهان تان قرار داده و به مدت پانزده دقیقه آن را بمکید و یا می توانید یک تا دو حبه سیر را خرد نمایید سپس داخل یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را بنوشید.

فشار خون نرمال و درمان خانگی فشار خون بالا

چغندر و تربچه :

از بهترین سبزیجاتی که کمک زیادی به پایین آوردن فشار خون می کنند آب چغندر و تربچه است بنابراین روزانه یک لیوان آب از آن را بنوشید تا شاهد کاهش فشار خون تان باشید.

فلفل قرمز :

استفاده از فلفل قرمز به منظور پایین آوردن فشار خون بالا گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را روزانه مصرف کنید و در صورتی که طعم تندی را دوست ندارید می توانید از مکمل های آن استفاده کنید.

روش های درمان فشار خون بالا

زردچوبه :

زردچوبه علاوه بر اینکه از ادویه های پرکاربرد در آشپزی می باشد در علم پزشکی نیز بسیار کاربرد دارد از این رو، به منظور درمان فشار خون بالا می توانید پودر زردچوبه را به چای مورد علاقه تان بیفزایید و آن را با عسل ارگانیک و زنجبیل خام ترکیب کنید.

زنجبیل :

از دیگر ادویه های بسیار مفید و موثر در درمان فشار خون بالا زنجبیل است بنابراین استفاده از این ادویه را در غذای روزانه تان بگنجانید و همچنین زنجبیل تازه را به اسموتی و آب میوه بیفزایید.

پایین آوردن فشار خون با راهکارهای طبیعی

گوجه فرنگی :

استفاده روزانه از یک فنجان گوجه فرنگی تازه، سس گوجه فرنگی و یا آب میوه ترکیبی به کاهش فشار خون کمک می کند و در صورتی علاقه ای به طعم گوجه فرنگی ندارید می توانید از مکمل های لیکوپن کمک بگیرید.

نکته : به دلیل اینکه سس گوجه فرنگی تجاری دارای مقادیر بالایی سدیم می باشد لذا از مصرف آن خودداری نمایید.

نکات پایانی

فشار خون نرمال در بارداری

  • تغییرات جزئی فشار خون در طی شبانه روز طبیعی است.
  • اگر میزان فشار خون طبیعی شما در منزل با میزانی که پزشک اندازه می گیرد، متفاوت است، حتما موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.
  • اگر فشار خون شما در طی شبانه روز تغییرات غیر عادی دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • خانم های باردار، افراد سالمند، افرادی که بیماری ها و علائمی که در بخش های قبل گفته شد را دارند، نسبت به دیگر افراد بایستی بیشتر فشار خون خود را کنترل کنند و مراقب سلامتی خود باشند.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فشار خون نرمال و روش های درمان فشار خون بالا آشنا شده باشید، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *