دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش پدر در تربیت فرزند و وظایفی که شاید ندانید!

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

پدران نقش مهم و موثری در تربیت فرزند دارند. همه پدران دوست دارند فرزندانی مفیدی برای جامعه تربیت کنند. پدران در کنار مادران نقش مکملی در تربیت کودک ایفا می کنند. دانستنی های مفید در این باره را با هم می خوانیم.

اگرچه مادران اصلی ترین و اولین پرستار کودکان هستند اما نقش پدران در بالابردن نشاط و شادی و موفقیت کودک خود فوق العاده مهم است. مادران و پدران نقاط قوت و رفتارهای متفاوتی دارند که مکمل هم هستند، بنابراین فرزندان نیاز به پرورش و تربیت از جانب هر یک از آن ها دارند.

نقش پدر در تربیت فرزند و فوایدآن

پدر و فرزند

مطابق با نظر بسیاری از متخصصان در حوزه تربیت فرزند، پدرانی که در طول زندگی فرزند، نقش بیشتری دارند، از نظر اجتماعی، اعتماد به نفس، شانس موفقیت تحصیلی، پیشرفت های بیشتری دارند چرا که کودکان در این صورت از توجه و علاقه بیشتری بهره می برند. بهترین پیش بینی کننده در تربیت کودک، میزان زمان مفیدی است که والدین ( مادر و پدر) صرف کودک خود می کنند. به گفته ی نویسنده مجله “والدین” کریستن قینلو، کودکانی که در خانواده هایی رشد کرده اند، که نقش پدر در تربیت فرزند بیشتر است ، معمولا مهارت های گفتاری بهتری دارند و مشکلات رفتاری آن ها کمتر است.

پسر و پدر

پدر و کودک نوپا

جایگاه پدر در تربیت فرزند پسر بسیار موثر است. کودکان پسر، رفتارهای پدر را برای خود مدل سازی می کنند و پدران را الگویی برای خود می دانند. پدران باید به فرزندان پسر، صداقت و احترام به دیگران و وقار را نشان دهند چرا که کودکان پسر، از آن ها سریع تر الگو می گیرند و در این صورت می توانید پسران را افراد مسئولیت پذیر و مهربان به بار آورید. محققان دریافته اند که کودکان پسری که پدرانی دارند که نقشی کمتر در تربیت آن ها داشته، در بزرگسالی احتمال ارتکاب به جرم بیشتری دارند. همچنین بررسی ها نشان داده، پسرانی که نتوانستند پدران خود را بشناسند، از مسئولیت پذیری کمتری برخوردارند و مشکلات خود را نمی توانند کنترل کنند و در مدارس به صورت پرخاشگرانه رفتار می کنند.

دختر و پدر

پدران و کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بررسی ها نشان داده، رابطه دختران با پسران بر پایه رابطه دختران با اولین مرد زندگی شان، یعنی پدر است. پشتیبانی و حمایت پدر از کودک دختر به او می آموزد که او همیشه نیاز به حمایت و پشتیبانی یه مرد دارد. با توجه به روابط پدران با مادر، اولین الگویی که کودک دختر از مرد دارد، پدرش است. دخترانی که پدران در تربیت آن ها نقش کمتری دارند، از مشکلات روحی و روانی بیشتری برخوردارند. زمانی که پدران از دختران تمجید می کنند، دختران اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند.

پدران می توانند اعتماد به نفس کودک خود را از طریق اولین برخورد با ناآشنایان تحت تاثیر قرار دهند. پیوند قوی بین پدر و کودک بعد از ارتباط مادر با کودک، می تواند روابط اجتماعی کودک را قوی کند. کودکان دبستانی همدلی بیشتری با دیگران دارند اگر آن ها در شیرخوارگی پیوند قوی با پدرشان داشته باشند.

نقش پدر در تربیت فرزند

پدران به عنوان واسطه دنیای بیرون و خانواده، می تواند نقش مهمی در شکل گیری ارزش های اخلاقی و وجدانیت کودک ایفا کند. بنابراین آگاهی های لازم درباره رفتارهای صحیح با کودک می تواند در تربیت کودک بسیار موثر باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *