دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راه های درمان مسمومیت غذایی و تغذیه بعد از آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

غالبا تمام افراد در طول زندگی خود دچار مسمومیت می شوند. یکی از این مسمومیت های شایع, مسمومیت های غذایی است که منجر به علائم دیگری می شود. در این مطلب به بررسی روش های درمان مسمومیت غذایی می پردازیم.

مسمومیت غذایی یکی از مشکلات شایع و در عین حال ناراحت کننده در سراسر جهان می باشد. افراد آلوده به ارگانیسم های منتقل شده از غذا, دارای علائم خاصی می باشند با این حال برخی از این افراد نشانه خاصی از مسمومیت غذایی ندارند. در این مطلب روش های درمان مسمومیت غذایی و تغذیه پس از آن را بررسی می کنیم.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

افراد مبتلا به مسمومیت غذایی ممکن است علائم خفیفی اعم از ناراحتی های روده تا علائم شدیدی مانند کم آبی بدن و اسهال خونی را داشته باشند. بسته به نوع عفونت منتقل شده از غذا به بدن, در برخی موارد مسمومیت غذایی منجر به مرگ فرد می شود. بیش از 250 نوع بیماری مختلف می تواند سبب مسمومیت غذایی شوند. برخی از شایع ترین این بیماری ها عبارت است از: کامپیلوباکتر، سالمونلا و … که ناشی از باکتری هایی به نام های لیستریا، بوتولیسم و … می باشند.

روش های درمان مسمومیت غذایی و تغذیه پس از آن

تغذیه و مسمومیت غذایی

درمان مسمومیت غذایی معمولا به شدت علائم بیمار و منشا بیماری بستگی دارد. در اکثر موارد این بیماری بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شود. با این حال برخی از انواع مسمومیت های غذایی ممکن است طولانی باشند. مسمومیت غذایی خفیف اغلب 48 ساعت نیاز دارد تا بدون اقدام درمانی خاصی بهبود یابد. به منظور کمک به تسریع درمان مسمومیت غذایی  و جلوگیری از کم آب شدن بدن و اسهال, می توان اقدامات زیر را انجام داد.

درمانی خانگی مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • به مدت چند ساعت به معده خود استراحت دهید و از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی ها اجتناب کنید تا معده زمان لازم برای رفع مسمومیت غذایی را داشته باشد.
  • سعی کنید مقدار جرعه های کمی از آب را در طول زمان مسمومیت بنوشید. همچنین از مواد غذایی آبکی مانند سوپ و … بیشتر استفاده کنید. در واقع زمانی آب بدن تامین شده است که رنگ ادرار, روشن و شفاف باشد و به مقدار مناسب ادرار صورت گیرد.
  • در طول مسمومیت رفته رفته شروع به خوردن مواد غذایی کنید. در واقع به تدریج شروع به خوردن غذاهای مطلوب, کم چرب, کم شیرینی و زود هضم مانند ژلاتین، موز و برنج کنید و در صورتی که مشاهده کردید حالت تهوع و حالت قبلی در مسمومیت غذایی در حال بازگشت است, از خوردن مواد غذایی اجتناب کنید.
  • از خوردن برخی از مواد غذایی در طول مسمومیت, اجتناب کنید و تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است, از این مواد غذایی استفاده نکنید. برخی از این مواد غذایی عبارت است از: محصولات لبنی, مواد کافئین دار, الکل، نیکوتین و غذاهای چرب و پر ادویه.

روش های درمان مسمومیت غذایی

مسمومیت های ناشی از باکتری

جایگزینی مایعات از دسته رفته

دفع مایعات بدن به همراه مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم و سدیم که این مواد معدنی تعادل مایعات در بدن را حفظ می کنند, سبب اسهال دائمی می شود و نیاز است در طول مسمومیت غذایی جایگزین این مواد از دست رفته, برای بدن تامین شود. برخی از کودکان و بزرگسال مبتلا به مسمومیت غذایی که دچار اسهال و استفراغ دائمی می شوند, ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان را داشته باشند تا با تزریق نمک و مایعات از طریق ورید, کم آبی بدن درمان و اسهال و استفراغ رفع شود.

آنتی بیوتیک ها

در برخی از موارد که علائم بیماری شدید و مسمومیت غذایی ناشی از باکتری ها است, پزشک ممکن است اقدام به تجویز آنتی بیوتیک ها کند. مسمومیت غذایی ناشی از باکتری لیستریا با تزریق آنتی بیوتیک داخل وریدی در طول بیماری درمان می شود. در مواردی که باکتری ها سبب مسمومیت شده اند, در صورتی که سریعا تشخیص داده شود, طول بهبود بیماری کوتاه تر خواهد شد. درمان فوری با آنتی بیوتیک در دوران بارداری, می تواند از بدن جنین در برابر عفونت محافظت کند.

همچنین بزرگسالان مبتلا به مسمومیت غذایی که علائمی مانند عدم تب و اسهال فاقد خون دارند, پزشک ممکن است اقدام به تجویز داروهایی مانند لوپرامید یا بیسموت (پپتو بیسمول) کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *