دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه درمان زخم بستر با روش های پزشکی و طبیعی و راه های جلوگیری از بروز آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از شایع ترین زخم ها زخم بستر می باشد و در افرادی که برای مدت طولانی تحرک ندارند اتفاق می افتد که با استفاده از روش های درمان زخم بستر می توانید آن را برطرف کنید.

زخم بستر یکی از درد ناک ترین زخم ها می باشد و در افرادی که بنا به دلایلی از جمله فلج، سکته مغزی و یا تصادف مدت زمان زیادی را در بستر تحرک نداشته اند ایجاد می شود این نوع زخم در بیشتر موارد در ناحیه های استخوانی اتفاق می افتد زیرا، در این قسمت بر روی پوست فشار بیشتری وارد می شود و همچنین به منظور محافظت از این ناحیه چربی کمتری وجود دارد، افرادی که به زخم بستر مبتلا می شوند به دنبال روش های برای رفع آن هستند. در این مقاله به معرفی روشهای درمان زخم بستر می پردازیم.

روش های بهبود زخم بستر

روش های درمان زخم بستر

آسیب به بافت بدن در اثر ایجاد فشار طولانی مدت بر روی یک یا چند نقطه از بدن زخم بستر گفته می شود که در ادامه به روش های درمانی این بیماری می پردازیم.

  • کاهش فشار به نواحی مبتلا

یکی مهم ترین روش های بهبود زخم بستر این است که باید فشار بر روی نواحی مبتلا را کم کنید بنابراین باید وضعیت قرار گیری فرد مبتلا به زخم بستر به صورت مرتب تغییر کند و افرادی که بر روی ویلچر هستند باید هر پانزده دقیقه یک بار وضعیت نشستن و وزن وارده شده به یک ناحیه را تغییر دهند و افرادی که بستری می باشند باید هر دو ساعت یک بار حرکت داده شوند.

بهبود زخم بستر

  • استفاده از تشک مناسب

یکی دیگر از راه های متعادل کردن فشار وارد شده به تمامی قسمت های بدن استفاده از تشک مناسب و یا قرار دادن بالشت در قسمت های از بدن که بیشتر تحت فشار می باشند.

  • پانسمان زخم

از دیگر روش های درمان زخم بستر پاک سازی و پانسمان زخم می باشد که در حقیقت پاکسازی زخم ها یکی از مهم روش جهت ترمیم زخم ها می باشد زیرا، پاکسازی از عفونی شدن زخم جلوگیری می کند بنابراین زمانی که پوست شکافته نشده است آن را با آب و صابون به آرامی بشویید و خشک کنید و زخم های باز را نیز در هر بار زمان پانسمان با محلول سالین بشویید.

  •  آرون گروپس

درمان سریع زخم بستر

  • جداسازی بافت آسیب دیده

از دیگر روش ها، برداشتن هر گونه بافت های مرده، عفونی و آسیب دیده می باشد که بر اساس نوع زخم با روش های مختلفی این کار انجام می شود که گاهی با عمل جراحی امکان پذیر است و در برخی موارد توسط دستگاه آب با فشار بالا و یا پانسمان های مخصوص این کار انجام می شود.

چطور در خانه با زخم بستر مبارزه کنیم؟

به منظور درمان زخم بستر استفاده از روش های خانگی نیز بسیار موثر می باشد که در ادامه با روش های خانگی به منظور درمان زخم بستر آشنا خواهید شد:

ژل آلوئه ورا

یکی از روش هایی که به رفع بیماری زخم بستر کمک می کند ژل آلوئه ورا می باشد زیرا استفاده از این روش سبب رطوبت رسانی به پوست آسیب دیده می شود در نتیجه روند بهبود سریع تر پیش می رود بنابراین ژل آلوئه ورا را به آرامی بر روی زخم بمالید و بعد از خشک شدن آن را با یک پارچه تمیز از روی زخم تمیز کنید برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را سه بار در روز انجام دهید.

روش های رفع زخم بستر

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل اینکه سرشار از اسید چرب می باشد برای از بین بردن زخم بستر گزینه بسیار مناسبی می باشد بنابراین قسمت هایی که دچار زخم بستر شده اند را با روغن نارگیل به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود در زمان استفاده از این روش دقت داشته باشید که با ماساژ فشاری بر روی زخم ها ایجاد نشود.

بهبود زخم بستر با راه کارهای خانگی

عسل

از دیگر روش های که به بهبود زخم بستر کمک می کند استفاده از عسل می باشد بنابراین عسل را به مدت سی دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید سپس آن را بشویید.

آشنایی با درمان زخم بستر

روش های پیشگیری از زخم بستر

۱. استفاده از تغذیه مناسب یکی از راه های موثر در جلوگیری از زخم بستر می باشد زیرا تغذیه نامناسب در روند بهبود بافت های آسیب دیده اختلال ایجاد می کند بنابراین در برنامه غذایتان ویتامین ها، مواد معدنی را بگنجانید.

۲. کم کردن فشار از روی زخم یکی دیگر از راه های پیشگیری از زخم بستر می باشد.

۳. تغییر وضعیت بدن در زمان نشستن و خوابیدن به تنظیم جریان خون کمک می کند در نتیجه سبب پیشگیری از زخم بستر می شود.

۴. وضعیت بیمار مبتلا به فلج حرکتی هر دو ساعت یک بار تغییر کند.

۵. ملحفه و لباس بیمار باید همیشه تمیز و خشک باشد.

۶. در زمان خوابیدن به پهلو بالش بین زانو و پاهای بیمار قرار دهید.

۷. مکان نگه داری بیمار باید دارای تهویه مناسب باشد تا از تعریق زیاد جلوگیری شود.

۸. اولین نشانه زخم بستر قرمزی پوست می باشد بنابراین با مشاهده قرمزی پوست به پزشک مراجعه کنید.

۹. بدن بیمار مخصوصا در ناحیه مستعد زخم بستر باید همیشه تمیز و خشک باشد.

روش های پیشگیری از زخم بستر

افرادی که بیشتر در معرض زخم بستر می باشند

  1.  افرادی که برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت قرار می گیرند.
  2. افراد مبتلا به دیابت نوع دو
  3. افراد مسن
  4. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند.

نشانه های عفونت زخم بستر

  • درد ناک شدن
  • سفتی یا پینه در بخشی از پوست
  • تورم و التهاب
  • بد بو شدن زخم
  • خروج ترشحات زرد یا سبز رنگ
  • تغییر رنگ زخم به بنفش، قرمز تیره و سیاه شدن
  • در صورتی که عفونت در خون انتشار پیدا کند ممکن است با علائمی مانند سرگیجه، افزایش ضربان قلب همراه شود.

روش های درمان زخم بستر

انواع زخم بستر

برای درمان ابتدا باید نوع زخم را تشخیص دهید که بر اساس عواملی مانند عمق، شدت، محل ایجاد و میزان ترشح، زخم بستر دارای درجات مختلفی است که در ادامه با نشانه های آن آشنا می شوید.

علائم زخم بستر درجه یک

  • پوست رنگ آبی، مایل به بنفش دارد
  • احساس درد
  • سرد یا گرم تر بودن ناحیه
  • نرمی یا سفتی ناحیه

نشانه های زخم بستر درجه دو

  • آثاری مانند خراش و آسیب به سطح پوست دیده می شود.
  • رنگ پوست کبود می شود.
  • ممکن است در ناحیه تاول ایجاد شود.

علائم زخم بستر درجه سه(زخم بستر باز)

  • زخم بستر دارای ترشحات چرکی و عفونی است.
  • باف پوست و بافت نرم زیر آن آسیب دیده و تخریب شده اند.

درمان زخم فشاری

رعایت نکات زیر در زمان شستن زخم بستر

  1. باید از پنبه و دستمال های نرم استفاده کنید تا زخم ساییده و خراشیده نشود.
  2. از کرم های مرطوب کننده می توانید استفاده نمایید.
  3. نیازی به استحمام روزانه نمی باشد.
  4. استفاده از پانسمان های مناسب

نواحی مستعد زخم بستر

افرادی که مدت زمان زیدی را در بستر و به حالت درازکش به پشت قرار گرفته اند، زخم بستر یا زخم های فشاری در نواحی زیر در بدن آنها دیده خواهد شد :

نواحی پشت سر، پشت استخوان های کتف، پشت استخوان خارجی، بین دو برجستگی باسن (ساکروم) و پشت پاشنه

همچنین در افرادی که مدت زمان زیادی به پهلو در حالت درازکش هستند، زخم بستر در قسمتهایی که در زیر اشاره کرده ایم دیده می شود :

لاله گوش، کناره های سرگوش، بر روی برجستگی کناری لگن (تروکانتر بزرگ)، بر روی برجستگی کناری زانو (پوست روی سر استخوان نازک نی) و بر روی پوست قوزک خارجی قابل مشاهده است.

پیشگیری از زخم بستر

زخم های فشاری نیز در افرادی که به دلیل ضایعه نخاعی و سایر مشکلات دیگر, مدت زمان زیادی را بر روی ویلچر می نشینند، در نواحی زیر دیده می شود :

پشت استخوان خارجی، دقیقا بین دو برجستگی باسن و یا بر روی برجستگی باسن، در پشت استخوان های کتف یا ستون مهره ها، پوست روی ران یا ساعد، جایی که روی صندلی تکیه می دهند.

بنابراین هر بیماری که مدت زمان طولانی را در بستر خوابیده باشد و یا در ویلچر بنشیند و قادر به تغییر پوزیشن و جایجا کردن خود به طور مرتب نباشد، نیاز به بررسی مکرر پوست در نواحی ذکر شده به منظور مشاهده علائم احتمالی تشکیل زخم بستر می باشد تا به محض مشاهده علائم به متخصص مربوطه مراجعه شود.

امیدواریم مطالعه مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد تا با کمک روش های گفته شده زخم بستر را درمان کنید، اگر تمایل دارید در زمینه بیماری ها اطلاعات مفیدی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *