دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل سکسکه نوزاد و روش های رفع آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

سکسکه نوزاد امری عادی و شایع در بسیاری از نوزادان است. رایج ترین دلیل برای وقوع سکسکه در نوزاد مربوط به نحوه ی شیر خوردن است. به همین دلیل به راحتی می توان آن را در منزل برطرف کرد. در این مطلب روش های رفع سکسکه و دلایل آن را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

سکسکه نوزاد بیشتر به دلیل انقباض عضلات و حرکت ناگهانی دیافراگم است. طبیعی است که این مشکل موجب اذیت شدن نوزادان خواهد شد. معمولاً این سکسکه بیش از یک دقیقه طول می کشد. دلایلی مانند نگه داشتن نوزادان در دمایی که سبب سرماخوردگی آن ها شود، تحریک عضلات و نوع شیر دادن به نوزادان نیز باعث سکسکه در آن ها می شود.

سکسکه نوزاد و دلایل بروز آن در برخی از نوزادان

در واقع نگرانی والدین در مورد سِکسکه نوزاد تا زمانی که مزاحم تغذیه و خواب کودک نشود، بی مورد است و نیازی به پیگیری جدی نیست. در صورتی که این مدت زمان بالای یک سال طول کشید، باید به آن توجه شود. البته اتفاق مورد این چنینی بسیار نادر است و همیشه پیشگیری، بهترین راه است.

آروغ زدن کودک

اگر نوزادی دارید که به مدت طولانی سکسکه می کند و این امر باعث ناراحتی او می شود، او را نزد پزشک ببرید. ممکن است بیماری رفلاکس معده به مری(GERD) در او تشخیص داده شود.

علامت های رفلاکس معده نوزاد

  • در این نوع بیماری رفلاکس معده وارد مری شده و ایجاد ناراحتی می کند.
  • سکسکه های طولانی و سرفه نیز از نشانه های آن می باشد.
  • اگر وجود این بیماری در نوزاد شناسایی شود، باید اصول شیردهی مطابق با اصول پزشک انجام شود و برای اصلاح وضعیت دارو تجویز شود.

برای بند آوردن سِکسکه نوزاد نیز متاسفانه راه های غلطی وجود دارد: فشار دادن پیشانی او، فشار دادن چشم او، ترساندن نوزاد و… اما در زندگی امروز هیچ یک از این روش ها برای درمان صحیح نیست و توصیه نمی شود. چون هیچ از این روش ها پشتوانه علمی و دلیل قانع کننده ای ندارد. سِکسکه نوزاد امری شایع و اجتناب ناپذیر است و در بسیاری از نوزادان امری کاملاً طبیعی می باشد.

برطرف کردن سکسکه نوزاد

را ه های درمان و کاهش سکسکه نوزادان

  • بعد از شیر خوردن نوزاد، حتماً آروغ او را بگیرید. هوا مکیدن هنگام شیر خوردن یا مکیدن پستانک نیز سبب سکسکه در نوزادان می شود.
  • موقعیت سر نوزاد را عوض کنید. گاهی با تغییر وضعیت سر نوزاد، سِکسکه او نیز قطع خواهد شد.
  • در طول سِکسکه نوزاد به او شیر ندهید. چون در این صورت هوای بیشتری وارد معده او خواهید کرد و منجر به نفخ می شود.
  • اگر سِکسکه مدت زمان زیادی طول کشید و او را بی تاب کرد، مقداری آب گرم به او بدهید. اگر نوزادی دارید که بسیار سِکسکه می کند بهتر است حجم وعده های شیردهی را کمتر و تعداد آن ها را افزایش دهید. حجم زیاد شیر در هر وعده غذایی باعث بروز سِکسکه در نوزاد خواهد شد.

نحوه شیر دادن به نوزاد

  •  آرون گروپس
  • اگر برای شیر دادن به نوزاد از شیشه استفاده می کنید، سایز شیشه را متناسب با دهان نوزاد انتخاب کنید. این مسئله به شیر خوردن بهتر نوزاد کمک و از ورود هوا به داخل معده او جلوگیری می کند. در هنگام شیر خوردن از سینه مادر نیز بهتر است کمترین هوا وارد دهان نوزاد شود.
  • بعد از هر بار شیر خوردن نوزاد به آهستگی پشت نوزاد را بمالید. این کار موجب می شود که هر گونه هوای بلعیده شده از دهان نوزاد خارج شود.

مالش پشت نوزاد برای رفع سکسکه

  • اگر توجه کرده باشید نوزاد در هنگام شیر خوردن، مکیدن را با سرعتی تقریباً آرام و آهنگ خاصی انجام می دهد. بنابراین بهتر است برای تغذیه نوزاد از شیشه شیری استفاده کنید که شیر به مقدار مناسب از آن خارج می شود. یعنی با سرعت بالایی از آن عبور نمی کند و نوزاد بر حسب توانایی خود از آن شیر می خورد. رعایت این موضوع نیز احتمالاً بروز سِکسکه در نوزاد را کاهش می دهد. شیر خوردن آرام نوزاد به کاهش سِکسکه او کمک می کند.
  • اگر نوزاد شما پستانک را قبول کرده است، می توانید هنگام سکسکه، پستانک را امتحان کنید.
  • زمانی که نوزاد دچار سِکسکه شد، باید او را بغل کنید و با او راه بروید و مناظر متفاوت را به او نشان دهید. این کار نیز موجب کاهش سِکسکه او می شود.
  • نوزاد را روی سطح صافی بخوابانید و دست های او را بالا ببرید. پشت او را بمالید تا معده او انقباض خود را کاهش دهد.
  • گاهی اوقات نیز نوزاد به دلیل سرمای هوا دچار سِکسکه شده است. اگر احساس می کنید که او سردش شده، او را گرم کنید.
  • اگر در محیط شلوغی قرار گرفته اید و نوزاد شما سِکسکه می کند، او را به مکان آرامی ببرید تا احتمال سِکسکه در او کاهش یابد.
  • می توانید به نوزاد در حال سِکسکه کمی آب قند بدهید تا سکسه نوزاد کاهش پیدا کند. این روش بسیار رایج برای کاهش سِکسکه در نوزاد است.

نحوه شیر خوردن نوزاد

  • سعی کنید در طول سِکسکه حواس نوزاد خود را پرت و با او بازی های مختلفی انجام دهید.

نکاتی دیگر برای جلوگیری از بروز سکسکه در نوزادان

به منظور پیشگیری از اتساع بیش از اندازه معده شیرخوار و نوزاد باید در هر وعده مقدار کمتری شیر به وی دهید و در عوض دفعات شیردهی را افزایش دهید.

به هنگام شیر دادن به نوزاد با شیشه و یا با شیر مادر باید فرزندتان را به شکل عمودی نگه دارید و حتما از شیردهی به نوزاد در حالت خوابیده پرهیز کنید، در واقع این کار را باید با زاویه عمودی بین ۳۵ تا ۴۵ درجه انجام دهید.

در صورتی که فرزند شما آنقدر بزرگ شده که قادر به نشستن است، می توانید به صورت نیمه نشسته به وی شیر دهید.

در صورت تغذیه کودک با شیر خشک از شیشه شیر های ضد نفخ استفاده کنید و اگر با شیر مادر تغذیه می کند، باید علاوه بر نوک پستان، هاله اطراف آن نیز در دهان نوزاد به گونه ای قرار گیرد که لب پایین کاملا به عقب برگردد.

سکسکه کودک

به هنگام شیر خوردن نوزاد، باید صدای بلعیدن و مکیدن وی را مورد توجه قرار دهید، در صورت شیر خوردن نوزاد با سر و صدای زیاد، نشان دهنده آن است که همراه شیر، وی مقدار زیادی هوا می بلعد، در این صورت حالت شیر دادن به نوزاد را تغییر دهید.

باید مرتباً شیشه شیر و نواحی اطراف آن را شست و شو دهید، زیرا جمع شدن شیر در این ناحیه و خشک شدن آن موجب می شود که هوای بیشتری وارد شیشه و در نتیجه وارد معده نوزاد شود.

در صورتی که نوزاد در هر وعده شیر زیادی می خورد، زمانی که بطری شیر به نیمه رسید، نوزاد را به مدت یک دقیقه بلند کرده و آروغ وی را بگیرید و بعد باقی شیر را به وی بخورانید، زیرا انجام این کار از تجمع بیش از حد هوا در معده ، ایجاد فشار در دیافراگم و نیز از ورود هوا به روده جلوگیری می کند.

سکسکه نوزادان

نکته : توجه داشته باشید که تمامی نکات ذکر شده در بالا به منظور پیشگیری از بروز سکسکه در نوزادان از ایجاد کولیک نوزاد نیز جلوگیری خواهد کرد.

در این مطلب با دلایل سِکسکه نوزاد و راه های متفاوت رفع آن آشنا شدید. امیدواریم با این راه کارها بتوانید دلایل بروز سکسکه در نوزاد خود را بشناسید و بدون ترس و نگرانی آن را در منزل برطرف سازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *