دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علل خارش گلو و روش های درمان آن

  • بهاره سلطانی
  • ۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

آسیب های مختلفی ممکن است سلامت دستگاه تنفسی، حنجره و گلو را تهدید کند. در این مطلب به علتهای خارش گلو و روش های درمان آن می پردازیم. این بیماری اغلب به راحتی درمان می شود با این حال ممکن است در مواردی نیاز به دوره درمان طولانی مدت داشته باشد.

خارش گلو ممکن است در اثر عوامل مختلفی مانند آلرژی، بیماری های عفونی و یا علل دیگر بوجود آید که  اغلب با گلو درد نیز همراه است. برای درمان باید به علت بروز آن توجه داشت و درمان مناسب صورت گیرد. گاهی در اثر بعضی بیماری ها فرد مجبور است از دهان نفس بکشد که در این حالت آب دهان خشک شده و ممکن است خشک شدن گلو و خارش اتفاق بیفتد.

علتهای خارش گلو

علت خارش گلو

همانطور که گفته شد بعضی بیماری ها ممکن است باعث خشکی گلو شوند. به طور مثال بیماری رفلاکس معده که باعث برگشتن محتویات معده و اسید معده به مری می شود باعث خشکی و سوزش گلو می شود. اغلب با درمان این بیماری می توان از بروز خشکی در گلو نیز جلوگیری کرد. از دیگر بیماری های که باعث این عارضه می شوند می توان به برونشیت ریه، پنومونی و یا سرطان حنجره اشاره کرد.

آلرژی

آلرژی ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. به طور مثال حساسیت های فصلی در فصل بهار افراد زیادی را درگیر می کند. حساسیت فصلی غالبا با آبریزش بینی، عطسه، قرمز شدن چشم ها و خشکی گلو همراه است. علاوه بر حساسیت های فصلی بعضی افراد ممکن است به غذا یا دارو نیز آلرژی داشته باشند. زمانی که خشکی گلو به دلیل حساسیت باشد معمولا مدت بیشتری ادامه دارد و با سایر علائم گفته شده همراه است.

عفونت

همانطور که گفته شد عفونت در یکی از قسمت های دستگاه تنفسی مانند حلق، بینی، حنجره و دهان ممکن است یکی از علل التهاب گلو باشد. این عفونتها اغلب ممکن است عامل ویروسی، قارچی یا باکتریایی داشته باشند. بیماری های سرما خوردگی یا آنفولانزا در اثر این ویروس ها بوجود می آید و روی دستگاه تنفسی اثر دارد.

علت خارش گلو

کم آبی

خشک شدن گلو باعث کاهش ترشحات موکوس می شود. این ترشحات وظیفه حفاظت از گلو را بر عهده دارند. بنابراین یکی از علتهای خشکی گلو محسوب می شود. نوشیدن آب بویژه آب گرم می تواند یک راه درمانی موثر باشد.

  •  آرون گروپس

فعالیت زیاد حنجره

افرادی که از حنجره شان کار زیادی می کشند نیز دچار گلو درد می شوند. آواز خواندن یکی از کارهایی است که اگر به روش غلط، به مدت طولانی و با صدای خیلی بلند انجام شود باعث خشک شدن گلو و خارش آن می شود. همچنین فریاد زدن و حتی حرف زدن به مدت طولانی نیز باعث خشکی گلو می شوند.

آواز خواندن علت خارش گلو

عامل روانی

سرفه های مداوم ممکن است علت عصبی داشته باشد و تیک محسوب شود. در این شرایط محرک خارجی وجود ندارد و با این حال فرد مدام سرفه کرده و حس خشکی گلو دارد. برای درمان این عارضه عموما از ورزش های آرامش دهنده استفاده می کنند. دوره درمان ممکن است طولانی باشد و مراقبت های ویژه و همچنین مراجعه به مشاور و روانپزشک نیز باید انجام شود.

کافئین

علاوه بر حساسیت های غذایی، مصرف مواد حاوی کافئین نیز یکی از علتهای خشکی گلو محسوب می شود. کافئین باعث کم آبی در بدن می شود و کم آبی بدن در ترشح موکوس که عامل محافظت از گلو بود تاثیر گذاشته و خشک شدن گلو را در پی دارد. بنابراین با کاهش مصرف نوشابه، چای و قهوه می توان تا حد زیادی سلامت گلو را تامین کرد.

درمان خارش گلو

داروها و مواد محرک

مصرف بعضی دارو ها مانند قرص های ضد افسردگی باعث کم آبی بدن و خشک شدن گلو می شوند. همچنین افرادی که در مراکزی کار می کنند که با مواد شیمیایی سر و کار دارند مانند محیط آزمایشگاه ممکن است دچار عوارض تنفسی و خشکی گلو شوند. از دیگر عوامل می توان به مصرف دخانیات و دود سیگار اشاره کرد.

روش های درمان خشکی گلو

همانطور که گفته شد مشخص شدن علت این بیماری در درمان آن تاثیر بهتری دارد. با دو روش خانگی و یا درمان دارویی می توان برای درمان خشکی گلو اقدام کرد. در مواردی که خشکی گلو ناشی از حساسیت های فصلی یا بیماری سرماخوردگی باشد با غر غره کردن آب نمک گرم می توان تا حد زیادی آن را درمان کرد. نمک باعث ضد عفونی کردن مجرای گلو شده و از رشد ویروس ها و عامل بیماری جلوگیری می کند.
افرادی که کم آبی دارند با مصرف آب فراوان می توانند از خشکی گلو جلوگیری کنند زیرا مرطوب بودن محیط گلو یک عامل محافظت کننده به شمار می رود.

درمان خانگی خارش گلو
افرادی که بیماری هایی مانند رفلاکس معده دارند نیز با درمان این بیماری های می توانند از خشکی گلو در امان بمانند. به افرادی که از حنجره شان استفاده می کنند نیز توصیه می شود که مراقبت های ویژه را انجام دهند.
دور ماندن از محیط هایی که مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از ماسک ضخیم توصیه می شود.

درمان های دارویی

در صورتی که این بیماری در اثر حساسیت فصلی رخ دهد با استفاه از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، ستیریزین می توان تا حد زیادی خشکی گلو را درمان کرد. استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز در درمان خشکی گلو ناشی از آنفولانزا و بیماری سرماخوردگی موثر است. همچنین باید از سایر داروها مانند بروفن و استامینوفن نیز برای درمان گلو درد استفاده شود. در مواردی که خارش در گلو با سرفه همراه باشد استفاده از شربت ضد سرفه نیز در کنار سایر درمان ها لازم است.
در داروخانه ها آب نبات مخصوص برای درمان گلو درد به فروش می رسد که با استفاده از آن می توان به درمان خشکی گلو نیز کمک کرد.

رفع خشکی گلو با راهکارهای خانگی

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید این مشکل را برطرف کنید، در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

نوشیدن مایعات :

حتما از آب و نوشیدنی های گرم مانند چای های گیاهی استفاده کنید و از نوشیدنی های کافئین دار و الکل خودداری نمایید زیرا باعث کم آبی و خشکی گلو می شود بنابراین، سعی کنید روزانه هشت لیوان آب بنوشید و چای سبز و گیاهی فراوانی استفاده نمایید.

عسل و لیمو :

عسل به نرم کردن گلو و لیمو نیز به از بین بردن مخاط اضافی کمک می کند بنابراین به یک لیوان آب یک قاشق چای خوری عسل و چند قطره لیمو ترش بیفزایید سپس روزی دو بار مخلوط به دست آمده را میل کنید.

روش های درمان خشکی گلو

شیر و زردچوبه :

استفاده از ترکیب شیر و زردچوبه برای رفع خشکی گلو گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است پیش از خوابیدن یک فنجان شیر را جوشانده سپس به آن یک قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید و بعد از سرد شیر آن را بنوشید، تا زمان بهبودی کامل هر شب از این روش استفاده کنید.

سرکه سیب :

می توانید برای درمان خشکی گلو از سرکه سیب کمک بگیرید که از روش های بسیار مفید و موثر می باشد، به ۲۲۶ گرم آب جوش یک قاشق غذا خوری سرکه سیب بیفزایید و به آرامی بنوشید و به منظور طعم دهی بهتر می توانید یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید.

راهکارهای مفید و خانگی جهت رفع خشکی گلو

ترب کوهی :

می توانید به یک لیوان یک قاشق غذا خوری ترب کوهی خالص، یک قاشق چای خوری میخک، یک قاشق چای خوری عسل بیفزایید سپس داخل لیوان را پر از آب داغ کنید و به خوبی هم بزنید و محلول بدست آمده را به آرامی بنوشید.

استفاده از رطوبت ساز :

همانطور که می دانید زندگی در یک محیط خشک سبب کاهش آب گلو در نتیجه خشکی گلو می شود بنابراین در اتاق خواب تان بهتر است یک رطوبت ساز قرار دهید و یا می توانید کاسه بزرگ آب داغ زیر رادیاتور قرار دهید.

درمان خارش گلو با راهکارهای مفید

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با علل بروز خشکی گلو و روش های های درمان آن آشنا شده باشید، به منظور آشنایی دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *