دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های خرابی هارد دیسک و اقداماتی برای جلوگیری از صدمه به هارد

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

هارد دیسک از بخش های مهم لپ تاپ و رایانه ها محسوب می شوند که میانگین عمر آن ها بین ۵-۱۰ سال بوده و اگر در معرض تغییر دما، رطوبت یا ضربه قرار گیرد زودتر خراب می شود. در این مطلب با نشانه های خرابی هارد دیسک آشنا می شوید.

خرابی هارد دیسک لپ تاپ یا رایانه شخصی می تواند علل مختلفی داشته باشد. به طور میانگین عمر این قطعه ۵-۱۰ سال است و در اثر مواردی مانند تغییر دما، رطوبت یا ضربه ممکن است زودتر دچار خرابی شود. اگر مایلید تا با نشانه های خرابی هارد دیسک آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با نشانه های خرابی هارد دیسک

متوسط عمر یک هارد دیسک ثابت حدود ۵-۱۰ سال می باشد. چنانچه درایو در معرض تغییر دما، رطوبت یا ضربه قرار بگیرد این میزان کاسته می شود. در حقیقت هارد دیسک لپ تاپ یا رایانه شخصی تا ۵ سال مستعد خرابی بوده و این در مورد SSD ها هم صدق می کند.

اکنون سوال اینجاست از کجا متوجه شویم که هارد دیسک در حال خراب شدن است؟ در بهترین موارد، این قطعه به تدریج از کار می افتد و زمان کافی برای گرفتن کپی از اطلاعات و جایگزینی آن ها پیش از روبرویی با خرابی مهلک در اختیار شما قرار می دهند. ولی دقیقا چطور می توان این موضوع را تشخیص دارد. به این ترتیب قصد داریم در ادامه شما را با برخی از نشانه های خرابی هارد دیسک آشنا نماییم.

۱. کند شدن سرعت سیستم و صفحه آبی مرگ

کند شدن سیستم، فریز شدن های مداوم و صفحه آبی مرگ می تواند به علل مختلفی روی دهد و نشانه خرابی هارد دیسک یکی از آن ها باشد. اگر این مشکلات بعد از نصب جدید یا در حالت ایمن ویندوز روی دهد تقریبا ریشه این خرابی سخت افزار نامناسب و احتمالا خراب شدن هارد دیسک است.

برای رفع مشکل در هارد دیسک، می توانید از ابزارهای تخصصی استفاده کنید. ولی بایستی با بررسی اسمارت سیستم خود آغاز کنید. دقت کنید در حالی که ویندوز به صورت خودکار این اطلاعات را در پس زمینه جمع می کند ولی تقریبا همه می دانند که در پیش بینی خرابی هارد دیسک قابل اعتماد نیست و ممکن است پیش از آن که هشداری از اسمارت دریافت نمایید با نقص جدی روبرو شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اگر پس از استفاده زیاد از ابزارهای تشخیصی موفق شوید مشکلات سخت افزاری را برطرف نمایید باید به تنظیم دوباره یا نصب مجدد سیستم عامل ادامه دهید. در ویندوز ۱۰ گزینه ای برای نگهداری همه فایل ها وجود دارد ولی به هر روی بایستی یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

دقت کنید مشاهده اختلال کوچکی در عملکرد هارد دیسک نمی تواند از نشانه های خرابی آن محسوب شود. ولی بروز تغییر در عملکرد کلی سیستم ممکن است نشانه خرابی درایو ذخیره سازی باشد. سخت افزار رایانه همچون رم و پردازنده گرافیکی و سی پی یو با گذشت زمان کند نمی شوند ولی از نظر نرم افزاری ممکن است بارگیری زیاد برنامه در پس زمینه و شلوغی سیستم عامل بعد از سال ها بروزرسانی سبب بروز تغییرات اساسی گردد.

اگر رایانه شما بعد از مدت ها کار دیگر به خوبی قبل سرعت ندارد یا مدت زیادی برای راه اندازی و دسترسی به فایل ها نیاز دارد مشکلی ایجاد شده که باید بررسی گردد. هارد دیسک ها دچار خرابی می شوند و احتمال خراب شدن SSD نیز هست. نشانه خرابی هارد دیسک به اشکال مختلفی نمایان می شود.

خطاهای مربوط به پلاک های بد در هر دو نوع درایو ذخیره سازی نمایش داده شده و معمولا زمانی است که برای خواندن یا نوشتن فایل به تایمی غیر معمول نیاز بوده در نهایت این فرایند شکست می خورد.

۲. اطلاعات خراب و انباشته شدن قسمت های بد

اطلاعات خراب می توانند به شیوه های مختلفی خود را نشان بدهند. اگر به طور مداوم یکی از نشانه های زیر را مشاهده نمودید احتمال زیاد هارد دیسک به تدریج از کار می افتد. از جمله این علائم:

  • اسم فایل یا پوشه درهم
  • فایل باز نمی شود
  • داده های خراب در بین فایل ها
  • پیغام خطای تصادفی موقع باز کردن، جابجایی یا ذخیره فایل
  • ناپدید شدن پوشه یا فایل ها

خرابی داده ها در هنگام ایجاد یا ذخیره اطلاعات روی می دهد. ممکن است ویروسی بین فایل ها بوده ولی ممکن است بخش های بد نیز در هارد دیسک حضور داشته باشند. قسمت های بد بخش هایی از هارد دیسک می باشند که یکپارچگی اطلاعات را حفظ نمی کنند.

ویندوز به صورت خودکار قسمت های بد را پنهان می نماید. از این رو به راحتی متوجه آن ها نشده مگر این که با داده های خراب روبرو شوید. در هارد دیسک خراب، قسمت های بد می توانند سریعا انباشته شده به این معنی که مشکلات بیشتری به وجود می آید. یک ابزار دستوری ویندوز به اسم CHKDSK می تواند کمک کرده داده ها را از قسمت های بد بازیابی نموده و مانع از استفاده بیشتر آن ها شوید.

۳. صداهای غیر عادی و عجیب

یکی از نشانه های اصلی خراب شدن هارد دیسک شنیدن صداهایی است که در حالت عادی از سیستم خود نمی شنوید. درایوهای ذخیره سازی جدید، به ویژه درایوهای هارد دیسک با قدرت و توانمندی زیادی تولید می شوند. با داشتن صفحه های بزرگ که با سرعت هزار دور در دقیقه در حال گردش بوده و بازوهایی بر حسب میلی ثانیه حرکت می کنند می توان طراحی امروزی HDD را طوری دانست که تقریبا بی صدا می باشند.

زمان کار کردن هارد دیسک ممکن است چرخش ضعیف و صدای کلیک به گوش برسد ولی اگر این صدا بلندتر از حالت عادی باشند خبر بدی در راه است. البته با قاطعیت نمی توان خرابی هارد را مطرح نمود زیرا ممکن است هارد دیسک قدیمی باشد. در ضمن اگر صدای بلند فلز شنیده شد ممکن است درایو از داخل آسیب دیده باشد.

به این ترتیب اگر صداهای عجیب و غیر عادی از هارد دیسک می شنوید یعنی به زودی مشکلی ایجاد می شود یا نشان از خرابی هارد دیسک است. صدای تکراری معروف به کلیک مرگ به علت تلاش سر هارد برای نوشتن داده، شکست، بازگشت به وضعیت اصلی خود و بارها تلاش مجدد آن ایجاد می گردد.

در این مرحله اگر موفق شوید از داده های هارد دیسک خود بازیابی نمایید خوش شانس خواهید بود.

۴. از بین رفتن ناگهانی فایل ها

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن هارد دیسک سیستم از بین رفتن ناگهانی یک یا چندین فایل می باشد. اطلاعات به عنوان جریان پیوسته ای ذخیره نمی شوند بلکه در دسته ای از بلاک های کوچک جای می گیرند. این احتمال هست که بلاک ها از لحاظ فیزیکی در محیط درایو کنار هم یا به صورت پراکنده وجود داشته باشند.

تنها علت نابودی تعدادی بیت، آسیب دیدن یکی از بلاک ها می باشد. اگر برای پیدا کردن فایل ها اقدامات بازیابی را انجام بدهید سیستم عامل تلاش می کند همه بلاک های تشکیل دهنده فایل را بیابد. بدون مجموعه کامل اطلاعات، فایل ناقص و ممکن است سیستم عامل گزارش خرابی آن را عرضه کند یا ناتوانی در پیدا کردن فایل ها را اعلام نماید.

فلش NAND هر زمان که بلاکی از اطلاعات روی آن نوشته یا پاک گردد، از لحاظ فیزیکی نابود می شود و بعد از چرخه های نوشتن و پاک کردن متعدد، دیگر عملکردی از بلاک دیده نمی شود.

اقدامات موثر قبل از خرابی هارد دیسک

اگر مشکوک هستید که هارد دیسک در حال خرابی است بهتر است اقدامات زیر را انجام تا اطلاعات خود را از دست ندهید.

  • بکاپ گرفتن

از اطلاعات خود نسخه پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید. این بهترین کار خواهد بود. سعی کنید نسخه پشتیبان اطلاعات را در درایو دوم نگه داری نموده و جهت جایگزینی آماده باشید. بعید به نظر می رسد که دو درایو همزمان از کار بیفتند.

  • کپی از اطلاعات

توصیه می شود یک کپی از مهمترین اطلاعات خود را در مکان فیزیکی متفاوتی مانند محل کار، نزد یکی از اعضای خانواده یا یک مکان مورد اعتماد خویش قرار دهید.

همچنین می توانید از یک پشتیبان آنلاین مانند وان درایو یا گوگل درایو بهره بگیرید. اگر از مایکروسافت استفاده می کنید اشتراک خود را به مایکروسافت ۳۶۵ ارتقا داده که آخرین نسخه آفیس است و یک ترابایت فضای ذخیره سازی وان درایو در اختیارتان می گذارد.

  • درایو قدیمی را با حفظ امینت دور بیندازید.

پیش از آن که درایو قدیمی تان را دور بیندازید به یاد داشته باشید که درایو را پاک کرده تا از بازیابی اطلاعات توسط شخص سومی جلوگیری نمایید. بهتر است درایو خراب را در سطل زباله قرار ندهید. وسایل الکترونیکی دارای فلزات گران بها و اجزای سمی می باشند که به مکان دفن زباله تعقل ندارند.

سخت افزار خود را به مرکز بازیافت الکترونیکی برده و از فروشگاه الکترونیکی سوال کنید که آیا آن را پس می گیرند یا نه. یا از برنامه ای مانند بازیافت الکترونیکی رایگان وسترن دیجیتال استفاده که در خرید بعدی تخفیفی برای شما در نظر می گیرد.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با ساختار هارد دیسک و روش های افزایش طول عمر هارد دیسک روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *