دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دیدنی های ییلاق دیلمان و بهترین زمان بازدید از بهشت زیبای دیلمان

  • محدثه خاکشور
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

ییلاق دیلمان بخشی از شهرستان سیاهکل واقع در شهر رشت و استان گیلان می باشد که از جاذبه های دیدنی گیلان محسوب می شود. در این مطلب به جاذبه ها، غذاهای محلی، صنایع دستی و ینز تاریخچه دیلمان می پردازیم. همچنین بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی به این ییلاق شمالی را به رشته تحریر در می آوریم.

دیلمان شهری جلگه ای، بخشی از شهرستان «سیاهکل» را می توان زیبا و دلبازترین ییلاق شرق استان گیلان و از بکرترین نقاط شمال ایران دانست که از دیدنی های رشت و دیدنی های گیلان محسوب می شود. دیلمان دارای آب و هوای سرد و خشک کوهستانی بوده که با مناظر زیبا و سرسبز، چشمه های پرآب بسیار و نیز قله های پر برف معروف می باشد. دیلمان متشکل از ۲ بخش است که از شرق به قله درفک و از شمال به رشته کوه البرز می رسد. این منطقه از قدمتی طولانی برخوردار بوده که از کهن ترین سسکونتگاههای انسان در کشور ایران محسوب می گردد؛ به گونه ای که با توجه به نشانه های زندگی غارنشینی، لوازم و ظرف هایی از سفال، مفرغ و مس، وجود زندگی ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح در این مکان وجود داشته است. در این مطلب به معرفی و آشنایی بیشتر شما با آن خواهیم پرداخت.

معرفی ییلاق دیلمان واقع در سیاهکل

معرفی ییلاق دیلمان بهشتی خیال انگیز در شمال کشور

ییلاق دیلمان یک شهر جلگه ای بخشی از شهرستان سیاهکل می باشد و در پانزده کیلومتری لاهیجان قرار دارد. شهرستان سیاهکل ۲ بخش مرکزی و دیلمان دارد. دیلمان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد که اثری از گرمای داغ یا رطوبت هوا نبوده، به طوری که که حتی در فصل بهار و تابستان نیز آب و هوای سرد داشته و در فصول پاییز و زمستان سردی هوا همراه با برف سنگین است.

 دیلمان بخشی از سیاهکل واقع در خطه خوش آب و هوای شمال

آشنایی با جاذبه های طبیعی و تاریخی دیلمان

اخیرا ییلاق دیلمان یکی از گزینه های پرطرفدار برای سفر و گردشگری می باشد که از نقاط مختلف کشورمان مورد بازدید قرار می گیرد. البته که خود دیلمان یک جاذبه ی تاریخی مهم و معروف شمال کشور است که جاذبه های توریستی بسیاری را در خود جای داده است. با اسنناد بر آثار تاریخی دیلمان قدمت بالای آن تقریبا ۵ هزار سال پیش مشهود است. دیلمیان یک طایفه ایرانی که موسس حکومت ایرانی «دیلمیان» بوده و با حکومت عباسی مخالفت کرده اند. به عنوان یکی از جاذبه های این مکان، تاریخ مصور دیلمان را مطالعه نمایید.

دیلمان جاذبه گردشگری گیلان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آبشار آلونک

در بیست کیلومتری جاده سیاهکل – دیلمان یک آبشار نقره ای در جنگل زمردی هیرکانی واقع شده که از فاصله شش متری به روی یک رودخانه جاری می گردد و با گذر از بین صخره ها و دره ها به طرف شالیزارها و مزرعه ها منتهی می شود. در بهار و نیز پاییز که بارش بسیار می گردد عرض آب بیست متر هم می شود، آبشار آلونک در پارک جنگلی آلونک جای گرفته که دارای امکاناتی همچون آب آشامیدنی، آلاچیق، رستوران، غرفه هایی برای صنایع دستی و نیز سرویس بهداشتی است.

بهترین زمان سفر و آب هوای دیلمان

معرفی ییلاق دیلمان واقع در سیاهکل

قله درفک

در ۳۰ کیلومتری بخش دیلمان یک قله بلند به اسم درفک واقع شده که هرساله میزبان تعداد زیادی کوهنورد می باشد. قله درفک از کیلومترها آن طرف تر نیز قابل رویت است که به دلیل دشتهای سرسبز و کوهپایه جنگلی که در این منطقه وجود داردف موجب می شود تا گردشگران و مسافران بسیاری به این قله سفر کنند.

معرفی ییلاق دیلمان واقع در سیاهکل

دشت شقایق های قرمز

فصل بهار که قدم بر روی زمین می گذارد، کلی زیبایی و رنگارنگی را به زمین می بخشد، دشت های دیلمان نیز با فرا رسیدن فصل بهار با سرخی شقایق خیره کننده می گردد که دیدن این منظره دوست داشتنی و عکاسی از آن موجب می شود مورد بازدید گردشگران زیادی قرار بگیرد.

بعد از طی کردن ۳۰ کیلومتر از دیلمان، ییلاق داماش واقع شده که در سومین ماه بهار با گل های زیبای سوسن چلچراغ آرایش شده است. بنابراین چنانچه در بهار سفر کردید حتما به این منطقه نیز سری بزنید.

آشنایی با ییلاق دیلمان و دیدنی های آن، تاریخچه و غذاهای محلی اش

چشمه لاریجانی

با حرکت کردن در مسیر سیاهکل به دیلمان، در فاصله شش کیلومتری جنگلهای لاریجانی قابل مشاهده هستند. خودروی خود را در یک گوشه پارک نموده و وارد جنگل شوید، در جنگل قدم زده و در طول حرکت خود از زیبایی های طبیعت جنگل نیز لذت ببرید، در آخر جنگل به یک دشت بزرگ خواهید رسید که چشمه آب معدنی لاریجانی در این مکان واقع شده است. می توانید در این نقطه چادر بزنید و علاوه بر نوشیدن آب گوارای چشمه از آب و هوای سالم و دلچسب و نیز منظره فوق العاده نهایت استفاده را ببرید.

کاروانسرای تی تی

در اواسط مسیر سیاهکل – دیلمان در بین جنگلهای انبوه و سرسبز یک کاروانسرا را مشاهده خواهید کرد که برخی باور دارند متعلق به دوره صفویان و بخی دیگر بر این باورند که متعلق به دوره تیموریان است. تی تی به زبان گیلکی معنی شکوفه دارد. این کاروانسرا یکی از جاذبه های تاریخی دیلمان می باشد که علاقه مندان به تاریخ می توانند از این اثر دیدن نمایند.

آشنایی با ییلاق دیلمان و دیدنی های آن، تاریخچه و غذاهای محلی اش

دیلمان ییلاقی زیبا و سرسبز در شمال کشور

حمام میر بلوک دیلمان

حمام های باستانی به دلیل معماری و نیز تزیین های به کار رفته در بنای خود، همیشه توجه توریست ها را به خود جلب نموده اند، ممکن است این تزیین ها آجر چینی به شکلی ساده و یا کاشی کاری های شیک و گرانبها باشد که تزیینات زیبا و بسیاری را در حمام های گنجعلی خان کرمان و نیز حمام سلطان امیر احمد کاشان را شاهد خواهید بود. قطعا مشخص است که قدمت با چگونگی تزیینات رابطه مستقیم دارد، هر اندازه قدمت حمام زیادتر و قدیمی تر باشد؛ طرح های تزیینات سادگی بیشتری دارد.

حمام دیلمان که حمام »میر بلوک» نام دارد، در دوره قاجاریان شناسایی گردید که حدس زده می شود قدمت آن به زمان ایلخانی می رسد. معماری حمام میر بلوک دیلمان از نظر تزیینات دارای فرق زیادی با سایر حمام های تاریخی همانند نبوده و به دلیل واقع بودن در ناحیه ای سرد از مصالح و مواد مناسب جهت گرم کردن محیط و نیز از سنگ مرمر جهت نورگیری بهره گرفته شده است. بعد از بازسازی بنای حمام، تبدیل به موزه مردم شناسی شده است که گردشگران عزیز می توانند از آن دیدن نمایند.

دیلمان ییلاقی در شمال کشور با جاذبه های طبیعی و تاریخی

قلعه تاریخی گرماور

قلعه گرماور با قدمت متعلق به دوره قبل از اسلام، بقایای قلعه ی بزرگی می باشد که در اکنون فقط ۱ برج دیده بانی این قلعه وجود دارد. این قلعه بر روی یک تپه مرتفع واقع شده است. در سال ۸۰ این قلعه تاریخی بعنوان یک آثار ملی ثبت گردید و از جاذبه های دیدنی تاریخی دیلمان محسوب می شود و پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید.

بهترین زمان سفر و آب هوای دیلمان

امامزاده قادر

امامزاده قادر که به آرامگاه بابا ولی نیز نشاخته می شود در روستایی به اسم «بابا ولی» واقع شده و دارای رنگ سبز و سادگی معماری بر روی تپه قرار گرفته است. یک صندوق چوبی با حکاکی هایی گل و بوته در آن وجود دارد که با توجه به کتیبه های کنده کاری شده قدمت آن به ۹۹۹ ه ق بازمیگردد.

نوروز بل

بر اساس تقویم دیلمی که از کهن ترین ها محسوب می شود، نوروز بل نخستین روز سال جدید گیلکی ها است. جشن نوروز بل از آداب قدیمی می باشد که از گیلان به اسم «سال دیلمی» و در مازندران با اسم «سال طبری» برگزار می گردد. در گویش محلی بل معنی «آتش» دارد و نوروز بل یعنی آتش نوروزی که به مناسبت این آیین در هفدهم مرداد هر سال اتش افروخته و ده مرد که لباس سنتی پوشیده اند، گرد آتش چرخیده و نوازنده های محلی با شوق و شور بسیار می نوازند. گیلانی ها در این روز زیباترین و بهترین لباس های خویش را می پوشند و سال جدید را به هم تبریک می گویند.

معرفی ییلاق دیلمان واقع در سیاهکل

زمان مناسب سفر

با توجه به اینکه دیلمان ناحیه ای سردسیری و ییلاقی بوده و دارای آب و هوایی سرد است. فصل بهار و تابستان (از نیمه های ماه اردیبهشت تا ماه شهریور) بهترین زمان سفر و بازدید از این منطقه می باشد. هر چند چشم اندازهای طبیعت پاییزی جنگل های دیلمان در مسیر سیاهکل بسیار مورد استقبال قرار می گیرد و اگر شما نیز از علاقه مندان به طبیعت پاییزی هستید می توانید در این فصل سفر نمایید.

دیلمان ییلاقی زیبا و خیره کننده در شمال کشور

اقامت در دیلمان

برای اقامت در این منطقه گزینه های متفاوتی پیش روی شما قرار می گیرد، می توانید پیش از حرکت نسبت به رزرو آنلاین سوئیت و ویلا اقدام نمایید. یا در منازل بومی اقامت نمایید که در سکونت داشتن می تواند از آرامش مانند خانه خود، از طبیعت لذت ببرید. اما گزینه ی دیگری هم وجود دارد که بسیاری از توریست ها به ویژه طبیعت گردان تمایل به آن دارند؛ این است که در نقطه ای بکر و خلوت چادر برپا کنند. اگر چنین تصمیمی دارید حتما امکانات لازم و مهم را از قبل همراه داشته و به نکته های امنیتی و ایمنی آشنایی داشته باشید.

مراکز خرید و سوغات

در دیلمان نیز شاهد بازارهای رنگی ساده و زیبایی ار شاهد خواهید بود که شما را یاد بازارهای سوپر شمال گیلان می اندازد. «۳ شنبه بازار» مکانی می باشد که آقایان و خانم های هنرمند محصولات و صنایع دستی بومی خود همچون لباس محلی، سفال و کوزه، ظرف های فلزی قلم زنی گردیده، دستباف های پشمی و گیاهان دارویی، نانهای محلی، لبنیات سنتی، خوراکی های خوش طعم از جمله فندق را در آن عرضه می کنند. همچنین در مجاورت سه شنبه بازار دیلمان وجود بازارهای ۵ شنبه بازار و ۲ شنبه بازار با کلی وسایل و صنایع دستی متنوع و رنگارنگ هیجان و شوق را در شما به وجود می آورند.

 دیلمان بخشی از سیاهکل واقع در خطه خوش آب و هوای شمال

رستوران ها و غذاهای محلی

از بهترین و مهمترین قسمت های مسافرت به شهرهای گیلان، میل کردن غذاهای لذیذ و منحصر به فرد این مکان ها از جمله دیلمان است که رستوران های محلی دیلمان مرغوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی همچون میرزا قاسمی، بیجه کباب، فسنجان محلی، باقلا قاتق، پلوی کته شمالی، گوشت تازه بره، جوجه ترش، کباب ترش، خورشت های محلی مختلف و نیز سیر ترشی، هفت بیجار، بادمجان ترشی را آماده کرده و ارائه می دهند.

آشنایی با ییلاق دیلمان و دیدنی های آن، تاریخچه و غذاهای محلی اش

مرور تاریخچه دیلمان

دیلمان با در نظر گرفتن طبیعت بکر و فوق العاده و دسترسی داشتن به رودخانه و آب، نیز وسایل قدیمی و تاریخی پیدا شده حدس زده می گردد که سکونت در این ناحیه به دو هزار سال قبل از میلاد مربوط می شود. واژه «دیلمان» متشکل از ۳ هجای «دیل» و «ام» و «مان» می باشد که به صورت کلی به معنی منطقه ای مرتفع بوده و چراگاه مناسبی برای دام است. البته که امروزه هم بسیاری از اهالی این منطقه به دامپروری و دامداری مشغول هستند که تا پیش از ششم هجری شمسی دیلمان به «دیلم» معروف بوده است.

دیلمان ییلاقی زیبا در شمال کشور

مسیر سفر

برای دسترسی به ییلاق دیلمان دو مسیر متفاوت (از جاده قزوین) و (شهر رشت) وجود دارد:

مسیر ۱: در صورتی که از جاده قزوین به سمت دیلمان حرکت می کنید، به تابلوها توجه نمایید. پس از لوشان، منجیل، رودبار به آبادی رستم آباد می رسید. در ادامه مسیر به طرف شرق از آبادی های سندس و حاجیده بگذرید و همان گونه که از دامنه های سرسبز البرز به سمت بالا رفته و از ناحیه حفاظت شده سیاهرود عبور می نمایید، به ییلاقات فراخ و سرسبز می رسید که از نیمه های بهار تا ابتدای پاییز شاهد چریدن گله های گوسفندها می باشید. در نهایت هم با گذشتن از آسیابر به ییلاق دیلمان دسترسی خواهید یافت.

مسیر ۲: برای دسترسی به دیلمان از طریق این مسیر باید از شهر رشت، سیاهکل و شالیزارها و جنگل ها شروع کنید، از رشت یک مسیر چهل و دو کیلومتری را به طرف لاهیجان رفته و در لاهیجان جاده جنوبی یا جاده پانزده کلیومتری سیاهکل که جنگلهایی زیبا و متراکم دارد را در پیش بگیرید. بعد از اینکه به سیاهکل رسیدید، یک مسیر ۴۵ کیلومتری به طرف دیلمان را پشت سر بگذارید، با دورتر شدن از سیاهکل و بالا رفتن از دامنه های کوهها، منازل روستایی و کهن بیشتر در معرض توجه قرار می گیرند.

می توانید در یکی از آبادی های کوچک توشی و یا توتکی کمی بایستید و در کافه ای بومی با نوشیدن چای خوش طعم و منحصر به فرد خستگی از تن به در کنید. سپس شروع به حرکت کرده و پس از کمی به آبشار لونک می رسید که با ادامه حرکت به آبادی زیبا و سرسبز «اسپیلی» شما را سوپرایز می کند. گفتنی است که قله درفک یا بام گیلان هم در همه طول مسیر همراه شما بوده و به چشم اندازهای پیرامون جاده جلوه ای منحصر به فرد می بخشد. با مدنظر قرار دادن پر پیچ و خم بودن زیاد این مسیر، از سرعت حرکت شما کاسته می گردد ولی به این معنی نیست که نگران شوید؛ چرا که این مسیر جاده آسفالت شده و خوبی می باشد.

بهترین زمان سفر و آب هوای دیلمان

در سفر به ییلاق دیلمان به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • لباس گرم و لباس اضافه در ساک سفر خود قرار دهید.
  • در فصل های گرم (بهار و تابستان) امکان آتش سوزی وجود دارد، از روشن کردن آتش اجتناب نمایید. البته در سایر ماه ها در صورت برافروختن آتش، قبل از ترک کردن اطمینان حاصل کنید که آتش خاموش شده است.
  • از ریختن زباله ها در طبیعت پرهیز نمایید.
  • شاخه های درختان را نشکنید یا در زیر شاخه های درختان آتش روشن نکنید.
  • به هیچ وجه حیوانات را شکار نکنید.
  • تجهیزات لازم برای گرما و در امان بودن از شر حشرات و حیوانات را با خود همراه ببرید.

دیلمان جاذبه گردشگری گیلان

در این مطلب شما عزیزان را با ییلاق دیلمان آشنا کردیم، ییلاق شمالی سرسبز و خوش آب و هوا که می توانید برای سفرهای نورورزی، تابستانی و … انتخاب کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *