دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۲۱ تا از جذاب ترین مکان های دیدنی استان اصفهان که قبل از مرگ باید ببینید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

مکان های دیدنی استان اصفهان از جاذبه های توریستی بسیار زیادی برخوردار هستند این استان مهد فرهنگ و تریخ ایران است و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. همه گردشگران این استان را با وجود جاذبه های مهمی همچون سی و سه پل، پل خواجو، عالی قاپو و میدان نقش جهان می شناسند که به لحاظ معماری خود ارزشمند است.

اصفهان یکی از مشهورترین شهرهای ایران است شهری که به واسطه قدمت فرهنگی تاریخی خود شناخته شده است این شهر هر ساله گردشگران و توریست های زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند بسیاری از مکان های دیدنی اصفهان به دلیل معماری ارزشمند خود شناخته شده اند. ثبت شدن بسیاری از این بناهای تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران موجب شده تا توریست های مختلفی از کشورهای دیگر به این شهر سفر کنند بناهایی همچون سی و سه پل که در دوران صفویان ساخته شده است و دارای معماری بسیار برجسته ای است. شاید تا کنون نام میدان نقش جهان را شنیده باشید این میدان یکی دیگر از بناهایی است که می توانید در اصفهان از آن دیدن کنید این بنا ۵۰۷ متر طول دارد و عرض آن نیز ۱۵۸ متر است قدمت تاریخی آن نیز به دوران صفویان باز می گردد که از معماری برجسته و دیدنی برخوردار است. اگر از علاقه مندان به جاذبه های فرهنگی هستید می توانید از مسجد شیخ لطف الله نیز دیدن کنید این مسجد نیز متعلق به دوران صفویان است و یکی از بناهای مذهبی، فرهنگی و تاریخی مهم است که علاقه مندان و گردشگران خاص خود را دارد.

مکان های دیدنی معروف استان اصفهان:

شهر اصفهان شهری پر از ذوق هنری و سنت های ایرانی است شکوهی که در بناهای این منطقه وجود دارد بسیار جذاب و تماشایی هستند به همین خاطر است که این شهر را نصف جهان نامیده اند این شهر پر از بناهای تاریخی با کاشی کاری های دوست داشتنی است معماری این بناها به قدری ارزشمند است که در میان آثار تاریخی دنیا شناخته شده است. مکان های دیدنی اصفهان دارای تنوع بسیار زیادی هستند این شهر دارای جاذبه هایی همچون آبشار و دریاچه است که در کنار جاذبه های تاریخی ارزشمند و دیدنی هستند.

۱- دریاچه نمک آران و بیدگل:

این شهر کویری یکی از جاذبه های دیدنی و مهم در اصفهان است که در شمال این استان واقع شده است این دریاچه مروارید رنگ که بسیار باشکوه است دارای جاذبه های بسیاری است وسعت این دریاچه ۳۰۰۰ کیلومتر مربع است رسوباتی که در این دریاچه در تابستان ها همانند قطعه هایی از نمک است که بر روی آب ها شناور شده اند. جالب است بدانید که این دریاچه در چندین سال پیش فرو نشستی داشته است که بستری برای سیلاب ها را فراهم آورده است که موجب ایجاد دریاچه شده اند.

دریاچه اصفهان

۲- آتشگاه:

آتشگاه یکی از بناهای تاریخی و باستانی مهم در اصفهان است که بر فراز کوهی نزدیک به زاینده رود واقع شده است و یکی دیگر از مکان های دیدنی استان اصفهان به شمار می آید بافت این بنا خشتی است و دارای لایه های نازک و مستحکمی است موبدان زرتشتی آتش مقدس خود را در بالای این آتشگاه ایجاد کرده اند این بنا در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارتفاعات اصفهان

۳- آکواریوم ناروژان اصفهان:

این تونل از بزرگ ترین آکواریوم های دنیا است که گونه های مختلفی از آبزیان را در خود جای داده است ۳۳ مجموعه آکواریوم که در ناروژان اقع شده است برای خیلی از گردشگران دارای جذابیت است حجم آب این آکواریوم ۱۰۸۰ متر مکعب است و جالب است بدانید که گونه های نادری آبزیان را در خود جای داده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آکواریوم اصفهان

۴- بازار قیصریه:

این بازار از معروف ترین بازارهای ایران است که در دوران صفویان ساخته شده است و یکی از مراکز خرید مهم در شهر است در این بازار می توانید از صنایع دستی زیبا خرید کنید دلیل نامگذاری این بازار نیز شباهتی است که به قیصریه در آسیای صغیر دارد این بازار یکی دیگر از مکانهای دیدنی استان اصفهان به شمار می آید.

نمایی از بناهای تاریخی اصفهان

۵- کاروانسرای مرنجاب:

این کاروانسرا در دوران شاه عباس ساخته شده است و دارای ۲۹ اتاق است از امکانات جدیدی که در این کاروانسرا وجود دارد می توان به سفره خانه سنتی، حمام، سرویس بهداشتی و اتاق های اختصاصی اشاره کرد که بسیار برای گردشگران دارای اهمیت هستند و خیلی از علاقه مندان به کویرگردی دوست دارند تا از نزدیک این بنا را مشاهده نمایند.

کاروانسرای اصفهان

۶- آبشار پونه زار:

این آبشار ۷۰ متر ارتفاع دارد و از جمله آبشارهای خزه ای و پر جاذبه است که در فاصله ۲۵ کیلومتری از اصفهان واقع شده است و یکی از مکان های دیدنی این استان محسوب می شود این آبشار از ارتفاعات زاگرس واقع شده است نزدیک بودن این آبشار به روستای زیبای چیغورث موجب شده تا گردشگران زیادی به این آبشار سفر کنند در اطراف این آبشار پونه های وحشی و گلزارهای متعددی وجود دارند که زیبایی و چشم انداز آن را زیباتر و دیدنی تر کرده اند این آبشار از مکان های دیدنی حومه اصفهان به شمار می آید.

مکان های دیدنی و معروف استان اصفهان

۷- آرامگاه صائب تبریزی:

 از دیگر مکان های دیدنی استان اصفهان می توان به آرامگاه صائب تبریزی اشاره کرد این آرامگاه متعلق به ملک الشعرا شاه عباس صفوی است اشعاری که در اطراف دیوارهای این آرامگاه قرار دارند بسیار زیبا و با ارزش هستند نقشه ساخت این بنا بسیار زیبا است و توسط استاد حسین معارفی اصفهانی ساخته شده است مهندس ناظر بنا نیز محسن فروغی است.

مکان های دیدنی استان اصفهان

۸- پل خواجو:

این پل دارای ۲۴ دهانه است و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است ساختمان خصوصی که برای اقامت شاه در میانه این پل ساخته شده است بسیار زیبا است درباره معماری این پل باید بدانید که پل خواجو ۱۳۳ متر طول دارد و عرض آن نیز ۱۲ متر است کاشی کاری و معماری که در این بنا وجود دارد شگفت انگیز و حیرت آور است.

مکان های اصفهان

۹- باغ فین کاشان:

این باغ زمرد زیبا و درخشان در میان باغ های ایرانی است جاذبه های سرسبز و تماشایی که این باغ برای گردشگران دارد بسیار جذاب و دوشت داشتنی است افسانه های متعددی که درباره باغ فین کاشان وجود دارد بسیار جذاب و شنیدنی هستند از این رو در میراث جهانی از این باغ بسیار یاد شده است قدمت این باغ به دوران قرن ۱۶ باز می گردد یعنی دوران سلطنت صفویان این باغ و حمام آن در طول تاریخ قاجار و صفویان بسیار با اهمیت بوده است و یکی از مکان های دیدنی استان اصفهان محسوب می شود.

آشنایی با مکان های دیدنی استان اصفهان

۱۰- ارگ گوگد:

این ارگ تاریخی یکی از قدیمی ترین بناهایی است که می توانید از آن دیدن کنید این بنا دومین بنای خشتی است این جاذبه تاریخی در فاصله ۵ کیلومتری جاده گلپایگان واقع شده است این ارگ نیز در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است قدمت این بنا نیز به ۴۰۰ سال پیش باز می گردد جالب است بدانید این ارگ به عنوان یک هتل سه ستاره تاریخی شناخته می شود.

عمارت های اصفهان

۱۱- روستای ابیانه:

این روستا با عنوان روستای سرخ و یکی از مکان های دیدنی استان اصفهان نیز شناخته می شود و یک روستای باستانی در فاصله ۷۰ کیلومتری از کاشان قرار دارد جذابیت هایی که در معماری های سنتی این بنا وجود دارد بسیار مورد توجه است سازگاری که در این روستا میان طبیعت و انسان وجود دارد بی شک توجه شما را به خود جلب می کند به همین خاطر معماری این مناطق را معماری های نوستالژیک و سنتی می دانند.

جاذبه های اصفهان

۱۲- عمارت عالی قاپو:

کاخ عالی قاپو یکی از بناهای معروف در اصفهان است این شاهکار معماری نیز متعلق به دوران صفویان است این کاخ دارای ۶ طبقه است و تزئیناتی که در هر یک از طبقات وجود دارد دارای جذابیت است تالاری  که در طبقه ششم این بنا وجود دارد بسیار زیبا است. در تمام بخش های این تالارها گچ بری هایی مورد استفاده است که زینتی و جذاب هستند و مورد توجه علاقه مندان قرار می گیرند.

جذابیت های اصفهان

۱۳- کوه کرکس:

این رشته کوه ها مساحت ۳۴۰۰ کیلو متر مربع دارند خارج شدن گدازه های زمینی موجب ایجاد این کوه ها شده است بنابراین جنس تمامی سنگ های این منطقه آذرین هستند جالب است بدانید که بلندترین نقطه در میان قله های این کوه ها دارای ارتفاع ۳۸۹۵ متر است که این منطقه را به یکی دیگر از مکانهای دیدنی استان اصفهان تبدیل کرده است.

کوه اصفهان

۱۴- عمارت هشت بهشت:

این عمارت زیبا و باشکوه از دوران صفویان برجای مانده است و محلی برای حکمرانی دولت ها بوده است باغ بزرگ و زیبایی که در این عمارت وجود دارد بسیار چشم نواز است تالار عمارت و حوض درونی حیاط از بخش های جذابی است که می توانید از آن ها دیدن کنید. این بنا به عنوان یک اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این عمارت که در دو طبقه مجزا ساخته شده است دارای نماهای بسیار متعددی است.

باغ های اصفهان

۱۵- مسجد جامع اصفهان:

این مسجد از جمله بناهای قدیمی و تاریخی در استان اصفهان است که دارای معماری مذهبی ارزشمندی است نمای بیرونی این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده است و بخش هایی از آن نیز در دوره های مختلف همچون صفویان مورد مرمت و بازسازی واقع شده است کاوش های باستان شناسی که در نقاط مختلفی از این بنا صورت گرفته است نشان می دهد که بنای مسجد جامع اصفهان می تواند متعلق به دوران آل بویه نیز باشد حتی در بخش هایی آثاری از دوران پیش از اسلام یافت شده است.

دیدنی های اصفهان

۱۶- دریاچه نمک خور و بیابانک:

این دریاچه نمک فصلی ۲۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و از نمک و خاک رس و گل پوشیده شده است اشکال نمکین که می توایند در این دریاچه مشاهده کنید بسیار جالب هستند این اشکال در اثر رسوبات ایجاد شده اند و توجه شما را جلب می کنند. این دریاچه هم چشم اندزاهای طبیعی بسیار زیبایی دارد و هم از نظر زیست محیطی بسیار ارزشمند است و از جمله مهم ترین دریاچه های فلات ایران به شمار می آید.

طبیعت زیبای اصفهان

۱۷- خوانسار:

از دیگر مکانهای دیدنی مهم در استان اصفهان می توان به شهر خوانسار اشاره کرد این شهر دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی است پارک جنگلی، غار دامنه، مسجد جامع، تپه آریایی ها، پارک جنگلی، خانه ابهری ها، کوچه باغ ها و … از جمله مهم ترین جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی در این شهر زیبای اصفهان محسوب می شوند.

طبیعت اصفهان

۱۸- سی و سه پل:

همه ما اصفهان را با وجود جاذبه های مهمی همچون سی و سه پل می شناسیم بنایی تاریخی و ارزشمند که دارای ۳۳ دهانه است و در دوران صفویان احداث شده رود زاینده رود که یکی از پر آب ترین رودهای ایران بود نیز از زیر این پل عبور می کرده است در این مکان مراسم و جشن های باستانی باشکوهی برگزار شده است.

بناهای تاریخی اصفهان

۱۹ – محله جلفا

محله جلفا، یکی دیگر از مکان های دیدنی اصفهان است که محل سکونت ارامنه اصفهان بوده و دارای معماری و بافت قدمی اما دست نخورده می باشد، این منطقه سنگفرش شده است و قدم زدن در آن می تواند احساس خوبی در فرد ایجاد نماید، کافه های زیبایی همچون شربتخانه فیروز در این منطقه وجود دارد که می توانید ساعت های خوشی را در آنجا سپری کنید، ضمن اینکه می توانید در یکی از کافه های این محله بنشینید و از تماشای نقاشی های دیواری کلیسای وانک لذت ببرید.

جالب است بدانید که در حدود ۴۰۰ سال پیش، یعنی در زمان شاه عباس صفوی، ارامنه اصفهان از کنار رود ارس تا زاینده رود کوچ کردند و در این محله سکونت گزیدند.

دیدنیهای استان اصفهان

۲۰ – پارک جنگلی ناژوان

این پارک در جنوب غربی اصفهان واقع شده است و از جذابیت های گردشگری زیادی برخوردار می باشد؛ علت نامگذاری ناژوان برای این پارک جنگلی به دلیل وجود درختان زیبا و صنوبری این منطقه می باشد که  از جمله مراکز تفریحی اصفهان محسوب می شود و دارای آب و هوایی بی نظیر و عالی است، از این رو این منطقه تفریحی نیز همچون زاینده رود توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می نماید.

این پارک زیبا دارای امکانات تفریحی و سرگرمی های زیادی مثل زمین های ورزشی، استخر، تله سیژ، زمین های بازی کودکان، اسب سواری، قایق رانی و ایستگاه های درشکه سواری می باشد.

 همچنین وجود باغ پرندگان، پروانه ها، باغ خزندگان، باغ گلهای زینتی و امکانات مربوط به چادر زدن، موجب شده تا افراد زیادی به فکر بازدید و گردشگری از این منطقه باشند.

مکانهای دیدنی استان اصفهان

۲۱ – آکواریوم اصفهان

این آکواریوم بزرگترین آکواریوم خاورمیانه و با مساحت ۳۵۰۰ متر با طول ۳۵ متر بوده که در کنار پارک ناژوان قرار دارد و در داخل آن می توانید به تماشای کوسه ها و شیر های دریایی بپردازید.

همچنین این آکواریوم ۵۰۰۰ موجود زنده را در برگرفته و شامل بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی های ۵ قاره جهان می باشد.

تصاویر مکان های دیدنی استان اصفهان

تاریخچه اصفهان اطلاعات گردشگری بسیار مهمی را درباره این شهر تاریخی فرهنگی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد بسیاری از عمارت های تاریخی و باغ های بسیار زیبا است در این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی هستند که از نزدیک می توانید آن ها را ببینید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *