دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

جاهای دیدنی مشهد که بعد از زیارت حرم امام رضا نباید فراموش شوند!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

آشنایی با جاهای دیدنی مشهد و جذابیت های گردشگری آن مورد توجه خیلی از علاقه مندان است این شهر مذهبی دارای جذابیت های متعددی است و در این کلان شهر می توانید جاذبه های تاریخی، فرهنگی، آرامگاه و چشم اندازهای طبیعی زیادی را مشاهده کنید که در اینجا با آن ها آشنا می شوید.

مشهد یکی از شهرهای پر جاذبه استان خراسان رضوی است و با وجود حرم مطهر امام رضا اهمیت آن از جهت گردشگری مذهبی بیشتر شده است و حرم امام رضا را به یکی از نقاط گردشگری مشهد تبدیل کرده است. مشهد پایتخت مذهبی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است و هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند علاوه بر اهمیت مذهبی که این منطقه در جذب توریست دارد می توان به اهمیت دیگر جاذبه ها نیز اشاره کرد. این شهر بزرگ که هر روزه شاهد پیشرفت های زیادی در آن هستیم جاذبه های مدرن و به روزی را در خود جای داده است یکی از این جاذبه های مدرن با چشم اندازهای طبیعی خود منطقه دیدنی و تفریحی شاندیز است که امکانات تفریحی توریستی مجهزی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. آشنایی با جاذبه های توریستی شهر مشهد می تواند اطلاعات گردشگری مختلفی را در اختیار شما قرار دهد از جمله جاهای دیدنی مشهد می توان به پارک ملت و مراکز خرید معروف همچون پروما اشاره کرد.

جاهای دیدنی مشهد را بشناسید:

دیدنی های شهر مشهد برای خیلی از علاقه مندان و توریست های خاریجی و داخلی دارای اهمیت است هر ساله توریست های خارجی زیادی هستند که به این شهر سفر می کنند و از جاذبه های مشهد دیدن می کنند. در این بخش از آرگا شما علاقه مندان را بیشتر با جاذبه های توریستی این شهر آشنا می کنیم. آشنایی با روستای کنگ مشهد برای خیلی از علاقه مندان جذابیت دارد که گردشگران کمتر آن را می شناسند.

طرقبه :

از دیگر مکان های دیدنی مشهد شهر طرقبه می باشد که ظرفدران زیادی را به خود جذب کرده است و دارای روستا ها و ییلاقات مختلف با آب و هوای دل انگیز می باشد که این منطقه کوهستانی می باشد و در فصل های مختلف جزو یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین مکان ها برای مردم مشهد و گردشگران می باشد که واقع شده در هیجده کیلومتری جنوب غربی مشهد است و دارای کافه ها، رستوران ها مختلف، صنایع دستی و فروشگاه های سوغات و دیگر امکانات می باشد.

چشمه گراب :

چشکه گراب جرو یکی از جاذبه های طبیعی شهر مشهد است که متشکل از چندین چشمه است و آب آن ها از رنگ و مزه های متفاوتی برخوردار است  که به شکل چند حفره بر روی تپه های اطراف مشهد و در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین واقع شده است و اب چشمه این منطقه به دلیل وجود مواد معدنی مختلف ترش، تلخ، شور و به رنگ های مختلف است که بزرگترین چشمه روی تپه ای با ارتفاع سی متر می باشد و مخروطی شکل است  که به عنوان مظهر و سر منشا اصلی چشمه گراب محسوب می شود.

موزه نان :

یکی از جاذبه های شهر مشهد موزه نان می باشد که به عنوان موزه آموزشی در زمینه نان محسوب می شود و  تاسیس آن در سال ۱۳۹۰ بوده است که با کمک ماکت ها مراحل پخت را نشان می دهد که مناسب کودکان است تا با مراحل پخت نان آشنا شوند.

باغ وحس وکیل اباد :

باغ وحش وکیل آباد جزو یکی از مکان های دیدنی مشهد می باشد که دارای انواع گونه های جانور می باشد که به منظور  آشنا شدن فرزندتان با این گونه ها می توانید از این مکان دیدن نمایید که به مظور رفتن به باغ وحش وکیل آباد وسایل حمل و نقل نیز وجود دارد.

پیست اسکی شیرآباد:

این پیست اسکی در روستای دولت آباد واقع شده است و از دیگر جاهای دیدنی مشهد به شمار می آید که در دامنه بلندترین ارتفاعات منطقه واقع شده است در فصل زمستان و با بارش برف بسیاری از گردشگران به این منطقه می روند تا از تفریحات آن استفاده کنند. این پیست اسکی در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است و با وجود ساختمان هایی که برای خدمت رسانی به گردشگران احداث شده است از رونق بیشتری نیز برخوردار شده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیست اسکی مشهد

سد چالیدره مشهد:

این سد یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در منطقه ای خوش آب و هوا احداث شده است آب این سد توسط رودخانه جاغرق پر می شود این منطقه دارای امکانات تفریحی قایق سواری، رستوران، قایق پدالی، ماهی گیری و آلاچیق است که گردشگران از آن استفاده می کنند.

مکان های گردشگری مشهد

خانه ملک مشهد:

این خانه تاریخی در خیابان امام خمینی واقع شده است که از جمله مکان های گردشگری مشهد به شمار می آید و از معماری برجسته ایرانی برخوردار است معماری این بنا متعلق به دوران قاجار است و دارای دو طبقه است طبقه بالای این بنا سقف های مشبک دارد از سویی منبت کاری های جذابی نیز در آن دیده می شود. یکی از جذابیت هایی که در معماری این بنا دیده می شود شومینه های گچبری شده است این خانه یکی از جاذبه های دیدنی در مشهد است که در میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی مشهد

بند گلستان:

این بند در فاصله ۶ کیلومتری از منطقه تفریحی طرقبه واقع شده است و در دوران تیموریان احداث شده است این بنا نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است این بند در فصل های پر باران پر آب تر می شود. این بند یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که با ارائه امکانات تفریحی همچون قایق رانی گردشگران زیاد را جذب می کند همچنین علاقه مندان می توانند از روستای گلستان نیز که در اطراف این سد است دیدن کنند.

دریاچه مشهد

اخلمد:

این منطقه تفریحی توریستی در فاصله ۸۴ کیلومتری از مشهد قرار گرفته است و یکی دیگر از دیدنی های مشهد است رودخانه پر آب و آبشار مرتفع و دیدنی که در این منطقه وجود دارد جذابیت زیادی برای گردشگران خواهد داشت. ارتفاع آبشار این منطقه ۲۳ متر است و برای تماشای آن باید مسیر طولانی را پیاده روی کنید از سویی وجود باغ ها و مراتع در این مکان موجب جذابیت آن نیز شده است. آشنایی با روستای اخلمد در این بخش اطلاعات گردشگری مهمی را درباره این جاذبه مشهد در اختیار علاقه مندان قرار داد همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک مراجعه کنید.

آبشار مشهد

آرامگاه های مشهد:

در مشهد آرامگاه بسیاری از بزرگان علم و ادب وجود دارد که محلی برای گشت و گزار و بازدید گردشگران است از جمله مهم ترین این آرامگاه ها می توان به مقبره شیخ بهایی، پیر پالاندوز، آرامگاه نادر، امام زاده یحیی، خواجه مراد، خواجه اباصلت و آرامگاه فردوسی اشاره کرد که در طی سفر خود به این شهر می توانید از آن ها بازدید کنید این آرامگاه ها و مقبره ها از جاهای دیدنی مشهد به شمار می آیند.

چشم انداز مشهد

تفریحات مهیج مشهد:

در سفر خود به این کلان شهر می توانید از تفریحات به روز و مهیج نیز دیدن کنید شهر بازی و پارک ملت که یکی از تفریحات مهم در این شهر است گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. از سویی پارک جنگلی وکیل آباد، سرزمین موج های آبی، سرزمین موج های خروشان، سرزمین پروفسور بازیما، سرزمین و شهر مشاغل کودکان و پارک کوهسنگی از جمله این تفریحات مهیج هستند.

توچال مشهد

زشک:

منطقه گردشگری زشک یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است این منطقه ییلاقی است و دارای طبیعتی بکر و پر جاذبه است آب و هوای مطبوعی که در این منطقه وجود دارد موجب جذب گردشگر می شود. برخی از رستوران های بزرگی که در این منطقه واقع شده است نیاز گردشگران را برطرف می کند وجود صنایع دستی در این منطقه نیز موجب می شود تا بازار خرید داغ باشد. زشک یکی از ییلاقات مشهد است که در این بخش با آن آشنا شدید و می توانید از نزدیک جذابیت های آن را مشاهده کنید.

دیدنی های طبیعی مشهد

خانه داروغه:

خانه داروغه نیز در دوران قاجار ساخته شده است و از جاذبه های دیدنی مشهد است دستور ساخت این خانه را محمد یوسف خان داده است این بنا توسط یک معمار روسی ساخته شده است و در ابتدا منزل شخصی بوده است در سال ۱۳۸۱ این بنا در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

جاذبه های خاص مشهد

شاهان گرماب مشهد:

بر فراز تپه های این منطقه چشمه آب گرمی قرار گرفته است و در فاصله ۵۳ کیلومتری از جنوب خاوری قرار گرفته است آب معدنی این چشمه برای درمان بیماری های رماتیسم و کوفتگی بسیار مناسب است. برای رفتن به این منطقه باید از مسیر جاده فریمان عبور کنید که خود دارای چشم اندازهای دیدنی دیگری می باشد.

نواحی پر جاذبه مشهد

مکان های دیدنی مشهد که در این بخش با آن ها آشنا شدید از مهم ترین جاذبه های این شهر هستند که در طول سفر خود به مشهد می توانید از آن ها بازدید کنید هر یک از این جاذبه ها به نوعی در جذب گردشگر دارای اهمیت هستند که بر حسب سلیقه می توانید به سراغ هر یک از آن ها بروید. از دیگر دیدنی های مشهد می توان به مدرسه تاریخی عباسقلی خان، گنبد خشتی، گنبد سبز، بنای هارونیه، و شاندیز و جاغرق اشاره کرد.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *