دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ابزار سلکت در فتوشاپ و کاربردهای انواع ابزار سلکت

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

در نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش و ادیت عکس و تصاویر لازم است که با ابزارهای مخصوص آن آشنایی داشته باشید. در این مطلب با ابزار سلکت در فتوشاپ آشنا خواهید شد.

در نرم افزار فتوشاپ، ابزارهای مختلفی برای ویرایش تصاویر و عکس ها وجود دارد. یکی از این ابزار، ابزار سلکت است که به کمک خط کشیدن دور سوژه مد نظر به کمک شما می آید و در چندین حالت وجود دارد. این مطلب به ابزار سلکت در فتوشاپ می پردازد.

آشنایی با انواع ابزار سلکت در فتوشاپ

حوزه کاری نرم افزار سه دسته ویرایش، فتومنتاژ و طراحی گرافیک را شامل می شود. در این سه دسته یک سری ابزارها مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو برای تسلط به این حوزه ها بایستی با این ابزارها آشنایی کافی داشته باشید. یکی از این ابزارها، ابزار سلکت در فتوشاپ می باشد که در ادامه قصد داریم شما را با آن آشنا نماییم.

سلکت در لغت به معنی انتخاب مکانی در عکس است ولی اصطلاحا در فتوشاپ یعنی بخشی از تصویر برش زده شده و مورد استفاده قرار گیرد. سلکت به روش های مختلفی انجام می شود از جمله:

۱. Eraser select

در این سلکت، عمل پاک کردن صورت می گیرد. مانند بیشتر نرم افزارهای گوشی، باید این کار را به صورت کاملا دستی انجام بدهید. این حالت شامل بخش های زیر است:

Eraser tool: در این حالت می توانید بخش هایی از تصویر که می خواهید حذف شود را پاک کنید.

  •  آرون گروپس

Background eraser tool: با این ابزار سلکت می توانید با کلیک و به طور آرام بک گراند تصویر را حذف کنید ولی دقت کمی دارد و ممکن است با اشکال همراه باشد.

Magic eraser tool: این نوع سلکت برای بک گراندهای تک رند به کار می رود و با یک کلیک بک گراند مدنظر را حذف می کند ولی دقت کمی دارد.

۲. Marquee tool

ابزار سلکت کمک کرده از طریق انتخاب و خط کشیدن حول سوژه مدنظر آن را سلکت نموده و این امکان را می دهد که شکل های دقیق و منسجم را حذف نمایید. مثلا به صورت مربع، مستطیل، دایره و … .

Rectangular marquee tool: به کمک این ابزار سلکت می توانید محدوده انتخابی مدنظر را به صورت مربع و مستطیل رسم نمایید. برای این کار باید کلید شیفت را روی کیبورد نگه داشته بعد محدوده مورد نظر را رسم کنید.

Eliptical marquee tool: توسط این ابزار می تواند محدوده سلکت مدنظر را به شکل بیضی و دایره رسم نمایید. برای این کار باید کلید شیفت را روی کیبورد نگه داشته بعد محدوده مدنظر را رسم نمایید.

single row marquee tool: توسط این ابزار تنها یک ردیف از پیکسل های تصویر سلکت می شود آن هم به صورت افقی.

single column marquee tool: این ابزار تنها یک ستون از پیکسل های تصویر را سلکت یا انتخاب می کند آن هم به صورت عمودی

۳. Lasso tool

این ابزار، سلکت خطی را انجام می دهد. یعنی با این ابزار حول سوژه خط کشیده و آن را انتخاب می کنید. این ابزار دقت خیلی کمی داشته به طوری که هر بخشی که موس حرکت کند فتوشاپ آن بخش را انتخاب می کند.

Lasso tool: با موس حول سوژه خط می کشد.

polygonal lasso tool: این نوع سلکت چند خط را با هم پیوند می دهد و یک شکل منسجم را انتخاب می کند. مانند اشکال هندسی پیچیده

Megnetic lasso tool: در این سلکت روی سوژه خط کشیده شده و خط به صورت مغناطیسی به لبه سوزه متصل می شود. این ابزار دقیق ترین نوع سلکت خطی است.

۴. Quick selection tool

این روش سلکت یکی از پرکاربردترین ابزارهای سلکت نرم افزار فتوشاپ می باشد که سریع ترین روش سلکت ساده می باشند. با این ابزار می توان روی محدوده مدنظر کلیک کرده و آن بخش را به محدوده سلکت شده اضافه و یک سلکت کاملا دقیق ایجاد کرد.

 Quick selection tool: در این سلکت با هر کلیک رنگ های متناسب و نزدیک به محدوده مدنظر، به محدوده شما اضافه می شود و بخش به بخش باید این کار صورت گیرد. این ابزار دقت خوبی دارد و به سادگی قابل استفاده است.

Magic wand tool: روی ناحیه مورد نظر کلیک تا انتخاب یا سلکت شود.

برای خارح شدن از حالت سلکت در این نرم افزار باید کلیدهای ترکیبی کنترل و d را همزمان فشار دهید. با این کار سریعا محدوده انتخابی از حالت سلکت خارج می شود.

در ضمن اگر علاقمند هستید تا با روش اضافه کردن ابزار به فتوشاپ و غیر فعال کردن نوار ابزار فتوشاپ آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *