دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش دوخت کاور اتو با طرح زیبا

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

روش های مختلفی برای دوخت کاور اتو وجود داشته که می توانید از آن بهره مند شوید و خیلی راحت با در دسترس داشتن یک طرح پارچه دلخواه و کمی مهارت در خیاطی یک مدل مناسب از آن را براساس نیاز خود بدوزید و استفاده نمایید.

یکی از انواع وسایل ضروری هر منزلی که به ویژه در زمان تهیه و تزیین اقلام جهیزیه عروس خانم ها به آن توجه دارند کاور اتو بوده که در مدل ها و طرح های مختلفی وجود داشته و می توانید بر حسب سلیقه خود به انتخاب مدل خاصی از آن بپردازید و یا این که می توانید در صورت مهارت داشتن در هنر خیاطی خودتان در منزل طرح زیبایی از آن را بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان به آموزش دوخت کاور اتو بپردازیم.

آموزش دوخت کاور اتو

آموزش ساده دوخت کاور اتو

به طور کلی می توان گفت هر وسیله و ابزاری به منظور تمیز و سالم ماندن نیاز به یک کاور یا پوشش مناسب دارد. برای انواع وسایل منزل همچون اتو نیز استفاده از یک کاور برای آن می تواند حمل و نقل اتو را راحت تر کند و هم این که مانع از نشستن گرد و غبار بر روی آن شود. بنابراین شما می توانید با دوخت کاور اتو برای خود در منزل از این مزایا بهره مند شوید.

اغلب خانم های هنرمند تمایل دارند که در منزل با استفاده از هنر و خلاقیتی که دارند انواع وسایل مورد نیاز خود را با بهره مندی از هنرهای مختلف درست کنند و بدون صرف هزینه اضافی کارهای هنری زیبایی خلق نمایند. کاور یا کیف اتو یکی از این موارد بوده که خیلی راحت می توانید در منزل مدل جذابی از آن را بدوزید و از هنر دست خود لذت ببرید. در ادامه روش ساده ای از دوختن یک مدل زیبا کاور اتو را برای الگوبرداری در اختیارتان قرار داده ایم.

نحوه دوخت کاور اتو

لوازم مورد احتیاج

  • پارچه با طرح خالدار
  • پارچه آستری با طرح ست رنگ کار
  • پشم شیشه کوبیده
  • نوار اریب
  • سرزیپ
  • زیپ متری به اندازه ۷۲ سانتی متر

مراحل انجام کار

در ابتدای کار باید الگوهای مورد نیاز را بدست آورید. برای بخش بالایی و پایینی کاور اتو الگو را به طور معمول در مقدار ارتفاع ۳۲ سانتی متری و در پهنای ۱۳ سانتی متری اندازه گرفته و بخش میانی الگو ۱۶ سانتی متر و بخش نزدیک به جلوی الگو ۱۰ سانتی متر می باشد. این سایزها را کشیده و قسمت قوس کار را رسم کنید و بعد به همدیگر متصل نمایید. قسمت گوشه های کار را نیز می توانید به حالت تیز در آورد اما در صورت هلالی شکل نحوه دوخت بهتر می شود.

برای بخش دسته کاور اتو باید الگویی در سایز ۱۹ الی ۲۰ سانتی متر به پهنای ۴.۵ سانتی متر بکشید. اکنون نوبت به پشت کاور اتو می رسد برای این قسمت به یک الگوی مستطیلی شکل احتیاج دارید که دارای طول ۱۶ سانتی متر بوده و در حقیقت قسمت ارتفاع کاور اتو را تشکیل داده و میزان عرض آن حدود ۹ سانتی متر برای قسمت پشت کاور می باشد.

  •  آرون گروپس

آموزش درست کردن کاور اتو

برای قسمت جداره های کاور به دلیل این که ارتفاع کاور اتو حدود ۱۶ سانتی متر می باشد مقدار ارتفاع را به دو بخش قسمت بندی کرده سپس یک بخش که نزدیک بالای کار بوده و بخش دیگر کف کار را تشکیل داده که طول آن را باید زیادتر در نظر بگیرید. در صورتی که ارتفاع را به دو بخش تقسیم بندی نمایید بخش کمتر برای سر کاور به طول ۶ سانتی متر بوده و بخش بیشتر را برای کف کاور که دارای طول ۱۰ سانتی متر بوده در نظر بگیرید.

برای بخش بالایی کار از پارچه گلدار استفاده کرده که برای آن پشم شیشه و آستری باید برش بزنید و با کمک خودکار حرارتی طرح الگو را بر روی پارچه رسم کنید. برای بخش پشتی کار به اندازه یک سانتی متر برای دوخت در نظر بگیرید و نشانه گذاری نمایید و سپس به هم متصل نمایید.

مراحل درست کردن کاور اتو

در گام بعدی به زیپ متری و دو عدد سرزیپ احتیاج دارید که در زیپ ۷۲ سانتی متری که به سایز بدنه کار می باشد بایستی کمی محل شروع و اتمام کار را اضافه تر در نظر بگیرید. سپس به سایز دلخواه زیپ را برش زده و سرزیپ را بر روی کار بگذارید. زمانی که زیپ به هم متصل است به شکل اریب زیپ را قیچی بزنید.

اکنون برای بخش سرزیپ ها باید زیپ را جا بیندازید. زیپ را به بخشی از ۱۰ سانتی متر پایین تر و ۶ سانتی متر بالاتر متصل کنید. بخش های اضافی پشت کار که حدود یک سانتی متر محل دوخت در نظر گرفتید را قیچی بزنید. برای بخش بالا و پایین کار نیز یک سانتی متر محل دوخت قرار داده و اضافی بخش ها را برش بزنید.

طریقه دوخت کیف اتو

اکنون زیپ را بر روی یک سمت پارچه گذاشته و سپس پارچه آستری را بر روی پارچه اصلی بگذارید و کوک بزنید تا دوخت منظمی داشته باشید و پس از آن با کمک پایه زیپ دوزی آن را بدوزید. پس از این که دوخت تمام شد آستری را برگردانده و مرتب کنید و بخش بالایی زیپ را بدوزید. بخش بالایی کاور اتو را در طرف دیگر زیپ جای گذاری کرده و نخست پارچه خالدار و در طرف دیگر پشم شیشه و پارچه آستری را بگذارید و کوک بزنید و سپس با کمک چرخ خیاطی بدوزید.

اکنون نوبت دوختن بدنه کاور است. سایز بدنه ۷۲ سانتی متر می باشد که قسمت میانی آن ۳۶ سانتی متر می باشد و باید آن را مشخص کنید. بخش پایینی کار را به شکل ده سانت ده سانت نشانه گذاری کرده و بعد این نقطه ها را به همدیگر متصل نمایید. برای بخش بالایی کار نیز به شکل ۶ سانت ۶ سانت نشانه گذاری کرده و همچون پایین کار نقطه ها را به همدیگر متصل نمایید و بر روی بخش هایی که نشانه گذاری کرده اید را دوخت بزنید و پس از دوختن به میزان فاصله یک سانتی متر از دوخت اصلی مجددا دوخت بزنید. بعد از دوخت بخش های اضافی کار را قیچی بزنید.

بخش پشتی کاور را کوک زده و بعد بخش های کوک زده را به زیر چرخ انتقال داده و بدوزید. برای بخش پشت کار نوار اریب را به عرض ۶ سانتی متر برش بزنید و بعد روی کار دوخت زده و پس از دوختن بخش پشتی کار سطح کاور را اتو زده تا به طور کامل فیکس و مرتب گردد.

طریقه دوختن کیف اتو

در گام بعدی دوخت کاور اتو با کمک الگو برای بخش بالایی و پایینی کاور قسمت میانی را پیدا کرده و با کمک خودکار حرارتی بر روی کار نشانه بگذارید. سپس به منظور ثابت کردن کار قسمت وسط آن را پیدا کرده و با استفاده از سوزن ته گرد کار را فیکس نمایید. همینطور برای ثابت کردن پشت کار با استفاده از خط کش اندازه گرفته و وسط کار را پیدا کنید و با سوزن ته گرد فیکس کنید.

برای بخش های دیگر کاور به منظور مرتب سازی کار باید چرت بزنید و با کمک سوزن به همدیگر متصل کنید. بعد از این که با سوزن دو سمت کار را ثابت کردید باید در زیر چرخ خیاطی قرار داده و بدوزید. پس از دوختن یک نوار اریب که به عرض ۶ سانتی متر تهیه کرده و برای بخش پایینی کار جای گذاری نمایید و کوک بزنید. پس از دوختن کاور را برگردانده و پس دوزی نمایید.

الگویی را که از پیش تهیه کرده بودید را با کمک خودکار حرارتی بر روی پارچه منتقل کنید و بعد توری که قرار است بر روی دستگیره دوخته شود را برداشته و سپس کوک بزنید و پس از کوک زنی کاور را از قسمت پشت زیر چرخ ببرید و بعد از دوختن برگردانید.

پس از پیدا کردن وسط کاور و محل دلخواه برای دستگیره آن با کمک نخ و سوزن فیکس کرده و سپس زیر چرخ خیاطی ببرید و بدوزید و ثابتش کنید. سپس دکمه های پارچه ای را دوخت بزنید. در اینجا دوخت کاور شما به پایان رسیده و می توانید از آن استفاده نمایید.

آموزش دوخت کیف اتو

در مطلب ارائه شده با نحوه دوخت کاور اتو به روشی راحت آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت بهره و استفاده را از آن برده باشید. همچنین شما برای دوخت کاور قابلمه و دوخت کاور مبل می توانید آموزش های ارائه شده در این مطالب فرا بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *