دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

میکرودرم صورت چه کاربردی دارد؟ انواع میکرودرم صورت چه مزایایی دارند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱
  • ۰

میکرودرم صورت یکی از روش های درمانی جوانسازی پوست صورت است که همه سلول های مرده سطح پوست را از بین برده و به سلامت و شادابی پوست کمک می کند.

در حال حاضر میکرودرم صورت یکی از روش های درمانی غیر تهاجمی و موثر است که سبب لایه برداری پوست صورت شده و بسیاری از مشکلات پوستی مانند لکه های پیری، چین و چروک ، جای جوش و لکه های قهوه ای با آن قابل درمان است.

کاربرد و مزایای میکرودرم صورت

در دنیای مدرن امروزی اکثر خانم ها به دنبال روش های درمانی جهت جوان‌سازی پوست صورت می باشند. خوشبختانه در این راستا علم پزشکی رشد و پیشرفت شایانی پیدا کرده است. پژوهشگران و پزشکان همواره روش های نوینی برای جوان‌سازی پوست صورت ابداع می کنند.

یکی از این روش ها که سابقه ای دیرینه دارد، روش میکرودرم صورت است. امروزه فنون بسیاری به این روش اضافه شده و به کمک این روش به جوان سازی و لایه برداری پوست صورت اقدام می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با کاربرد و مزایای میکرودرم صورت بیشتر آشنا نماییم.

میکرودرم چهره چیست؟

میکرودرم چهره در حال حاضر یکی از روش های درمانی غیر شیمیایی، غیر تهاجمی و موثری است که سبب لایه برداری پوست صورت شده و بسیاری از مشکلات پوستی همچون لکه های پیری، جای جوش، چین و چروک و لکه های قهوه ای با آن قابل درمان هستند.

میکرودرم صورت نخستین بار در سال ۱۹۸۵ در کشور ایتالیا اجرا شد. به مرور با توجه به تاثیری که این روش روی پاکسازی و  جوانسازی پوست صورت داشت، در دیگر کشورها نیز مورد استفاده واقع شد. این روش درمانی جدید ابتدا به سمت کشورهای اروپایی سوق یافت و در حال حاضر یکی از کم عارضه ترین روش های جوان سازی پوست صورت محسوب می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در میکرودرم بدون انجام عمل باز روی مراجعه کننده، همه سلول های مرده سطح پوست چهره از بین رفته و سبب سلامت و شادابی آن می شود. این روش جوانسازی پوست چهره با این که خیلی آرام و سطحی صورت می گیرد ولی می توان از آن برای از بین بردن مشکلات عمیق پوستی نیز بهره برد.

کاربردهای میکرودرم چهره

در این بخش به برخی کاربردهای میکرودرم چهره اشاره می شود. که عبارتند از :

۱. برطرف کردن کدری پوست

در صورتی که پوست تیره و کدری داشته باشید، می توانید از این روش استفاده نمایید. در حقیقت این کدری پوست فقط نشان دهنده سلول های مرده روی سطح پوست می باشد. میکرودرم چهره می تواند مانند یک لایه بردار قوی عمل کرده و با لایه برداری سلول های مرده سطح پوست موجب جوان شدن، شفافیت، شادابی و روشنی پوست صورت شود.

۲. رفع جای جوش و زخم

بیشتر افراد از جای جوش های جوانی، آبله مرغان، آکنه و … شکایت دارند. به کمک میکرودرم ابریژن می توان جای جوش و اسکارهای سطحی را رفع کرد. هر چه عمق اسکارها بیشتر باشد تایم و جلسات بیشتری برای این کار نیاز است. در بیشتر مواقع آکنه های سطحی و ضعیف روی پوست فقط با یک یا دو جلسه میکرودرم ابریژن از بین می روند.

۳. بهبود روزاسه میانسالی

روزاسه یکی از مشکلات پوستی سنین میانسالی و سالمندی است. این عارضه سبب تغییر رنگ پوست صورت در قسمت هایی از صورت مانند بینی، پیشانی و گونه ها می شود که زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. تمام روش های درمانی پوست قادر به تاثیر گذاری روی این عارضه نیستند و تنها روشی که روزاسه را بهبود می بخشد، میکرودرم ابریژن است.

۴. کنترل سطح ترشح غده های چربی پوست

ترک های پوست و خشکی پوست می تواند عاملی برای بروز چین و چروک چهره باشد. به کمک میکرودرم می توان ترشح چربی پوست را کنترل کرد و از خشکی پوست صورت و بروز چین و چروک های بیشتر پیشگیری کرد. این روش با لایه برداری پوست و تحریک غدد به ساخت چربی، می تواند مانع از خشکی پوست شود.

۵. یکنواختی رنگ پوست

در بیشتر مواقع لک های حاملگی، لک های ناشی از برخی داروها و … ممکن است سبب تیره و روشن شدن پوست چهره شود. اگر می خواهید پوست چهره شما یکدست و یکنواخت شود، بهتر است از میکرودرم استفاده نمایید. این روش با لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده سطح پوست سبب روشن شدن و یکنواختی رنگ پوست چهره می گردد.

۶. برطرف کردن لک های ناشی از آفتاب

همانطور که می دانید تماس مستقیم پوست صورت با نور خورشید می تواند سوختگی شدید و لک پوستی ایجاد کند. همچنین این موضوع فرایند پیری را سرعت می بخشد. میکرودرم ابریژن یکی از روش های درمانی است که توسط آن هم جوانسازی پوست صورت می گیرد و هم بخش های آسیب دیده ترمیم می شود. در حقیقت ترمیم بافت های آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی و لایه برداری پوست صورت می تواند یکی از کاربردهای اصلی این روش درمانی باشد که کمی متفاوت از میکرودرم معمولی چهره است.

۷. رفع افتادگی پوست

میکرودرم ابریژن علیرغم این که لایه بردار قوی است می تواند سطح پوست را نیز ترمیم نماید. در این روش با ایجاد کشش منفی و افزایش خونرسانی به بافت های چهره می توان از افتادگی و شل شدن پوست پیشگیری نمود. به تدریج با افزایش سن، قدرت پوست برای ترمیم کاهش یافته و استفاده از این روش های درمانی به ترمیم پوست و لیفت صورت کمک شایانی خواهد کرد.

انواع میکرودرم ابریژن

ابتدا باید اشاره کرد میکرودرم ابریژن چهره با میکرودرم چهره کمی تفاوت دارد و آن میزان نفوذ به پوست است. این روشها سبب جوانسازی و لایه برداری پوست چهره می شوند. در میکرودرم ابریژن میزان و قدرت نفوذ به پوست صورت بسیار زیاد بوده و برای درمان مشکلات عمیق پوستی هم قابل استفاده است. ولی میکرودرم چهره فقط برای درمان مشکلات سطحی پوست کاربرد دارد.

میکرودرم ابریژن با توجه به نوع دستگاه آن به انواع مختلفی طبقه بندی می گردد. با پیشرفته شدن علم این دستگاه ها نیز در طرح ها و انواع مختلفی روانه بازار شدند. طرح های مختلف این دستگاه سری های متفاوتی داشته که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. به طور مثال سری دهان الماسی سبب ایجاد خراش روی پوست شده و عمل جوانسازی را صورت می دهد.

سری دایره با دهانه کوچک، مکش ضعیفی داشته و جوش های ریز را از بین می برد. همانطور که پیشتر اشاره شد میکردرم ابریژن علیرغم لایه بردای پوست می تواند سبب ترمیم مشکلات عمیق پوست چهره شود. بیشتر افراد به خاطر عوارض کمی که این روش دارد ، طرفدار آن هستند. این روش تکنیک های مختلفی داشته که توسط آن می توان به جوانسازی پوست کمک نمود. از جمله:

۱. میکرودرم کریستالی

در این روش به کمک یک اسپری، کریستال های روی سطح پوست صورت ایجاد شده تا توسط دستگاه میکرودرم، لایه برداری پوست شروع شود. سری دستگاه در این روش از کریستال های ظریفی از جنس اکسید آلومینیوم ساخته شده است. این سری می تواند میزان لایه برداری سطح پوست را کنترل نماید و با ایجاد خراش های جزئی روی پوست چهره سبب از بین رفتن سلول های مرده شود.

در این روش پس از تراشیدن سلول های مرده، با استفاده از همان دستگاه مکیده شده و دستگاه دارای یک ورودی و خروجی است که از یک سو لایه های مرده را مکیده و از سویی دیگر به پاکسازی سطح پوست کمک می نماید.

۲. میکرودرم نوک الماسی

سری این دستگاه از الماس های ریز ساخته شده است. این دستگاه با لایه برداری و تراشیدن سلول های مرده ، فضا را برای سلول های جدید مهیا می کند. از این روش بیشتر برای مناطق حساس صورت مانند اطراف چشم، دور لب ها و .. استفاده می شود.

روش هیدروژن ابریژن

هیدروژن ابریژن، یکی از روش های جدید میکرودرم چهره است. در این روش از سری کریستالی یا الماسی استفاده نشده و فقط از یک افیوژن پوستی استفاده می شود. از سویی لایه های مرده سطح پوست از بین رفته و مواد ترمیم کننده و تقویت کننده به سلول های پوستی وارد می شود. این روش سبب افزایش خونرسانی و تسریع ترمیم پوست صورت می شود.

میکرودرم به چه صورت انجام می شود؟

برای انجام میکرودرم چهره ابتدا باید صورت با استفاده از شوینده مناسب شسته شود تا عاری از هر نوع چربی و آلودگی باشد. سپس پزشک با توجه به نوع پوست و روش مناسب برای میکرودرم، کار را شروع می کند. ابتدا لایه های مرده سطح پوست تراشیده شده تا پوست شفاف و روشن شود.

در ادامه با کمک مواد ترمیم کننده و پاکسازی سطح پوست سبب جوان شدن پوست چهره می شود. و در اتمام کار با آب ولرم و یک حوله تمیز باید صورت خود را شسته و خشک کنید. همچنین برای پیشگیری از بروز عوارض میکرودرم، می توانید سریعا بعد از شستشوی صورت از کرم اکسیدوزنگ یا کالامین کمک بگیرید.

چه افرادی نباید از میکرودرم استفاده کنند؟

در موارد زیر نباید از میکرودرم استفاده شود:

  • وجود تبخال یا زگیل روی پوست صورت . به هیچ وجه تا بهبودی کامل نباید از این روش استفاده شود.
  • خانم های باردار در هر ماهی از بارداری که باشند این روش توصیه نمی شود.
  • جراحی صورت در دوماه اخیر
  • مصرف داروی کورتان در یک سال اخیر.
  • بیماری پسوریازیس
  • افراد تحت درمان با ایزوترتینوئین

مزیت های استفاده از میکرودرم

از جمله مزیت های میکرودرم عبارتند از:

  • نیازی به بیهوشی ندارد.
  • افزایش تولید کلاژن با افزایش سلول های فیبروبلاست
  • رفع خطوط چین و چروک
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روش های جراحی زیبایی
  • عدم درد و عوارض جدی
  • ایجاد شادابی و صافی پوست صورت
  • قابل استفاده برای انواع رنگ پوست صورت و جنس های مختلف
  • عدم ایجاد حساسیت به مواد شیمایی به کار رفته در آن
  • نداشتن دوره نقاهت
  • بهبود دهنده منافذ باز پوستی

عوارض احتمالی میکرودرم

اگرچه گزارش شده که میکردرم عوارض جدی ندارد ولی نمی توان گفت که بدون عارضه است. با این که یکی از روش های پرطرفدار درمانی چهره محسوب می شود ولی همانند دیگر روش ها دارای عوارضی است از جمله:

  • احتمال دارد برای چند ساعت پس از اجرای میکرودرم، پوست چهره با قرمزی و التهابات خفیفی همراه شود. که موقتی بوده و بعد از چند ساعت رفع می شود.
  • ممکن است تا یک هفته بعد از این روش، سطح پوست خشک و پوسته پوسته گردد. به این ترتیب از پمادهای آبرسان و کرم های مرطوب کننده جهت رفع این خشکی استفاده کنید.
  • در این روش درمانی چربی پوست اندکی از بین می رود. بنابراین اگر پوست شما چرب باشد، بعد از میکرودرم اندکی از چربی آن کاسته می شود.
  • ممکن است به علت ضرباتی که کاتر میکرودرم روی پوست می زند، سطح پوست اندکی کبود گردد. البته این کبودی موقت بوده و از بین می رود.

  • کاتری که توسط آن سلول های مرده سطح پوست خراش داده می شود، ممکن است سبب بروز خراش و زخم های سطحی روی پوست گردد. این عارضه کوتاه مدت بوده و طی چند روز از بین می رود.
  • با میکرودرم، پوست نازک و حساس می شود. از این رو بهتر است تا یک هفته بعد از انجام آن، در معرض نور مستقیم خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب قرار نگیرید. تا یک ماه بعد از میکرودرم باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

مراقبت های لازم قبل و پس از میکرودرم

با در نظر داشتن مراقبت های لازم قبل و پس از میکرودرم می توانید عوارض جانبی آن را کاهش دهید و دوره نقاهت را کوتاه تر نموده و در مدت کمتری شاهد نتایج زیبایی روی پوست چهره خود باشید. از جمله مراقبت های لازم قبل از میکرودرم عبارتند از:

۱. از مواد لایه بردار استفاده نشود. افراد درخواست کننده میکرودرم باید حداقل یک تا دوماه قبل از این روش از دیگر روش های لایه بردای استفاده نداشته باشند. حتی کرم های لایه بردار هم چند ماه قبل از میکرودرم توصیه نشده است.

۲. از قرص های راکوتان که سبب نازک شدن پوست صورت می شود، استفاده نشود. لازم است چند ماه بعد از قطع مصرف این قرص ها به انجام لایه بردای صورت اقدام شود.

۳. صورت باید تمیز باشد. این روش روی پوست تمیز صورت گرفته از این رو نباید هیچ لوازم آرایشی روی پوست داشته باشید.

۴. عدم سولاریوم و حمام آفتاب گرفتن. برنزه نمودن پوست توسط روش های مختلف پیش از میکرودرم به هیچ وجه توصیه نشده زیرا این عمل سبب سوختگی لایه بیرونی پوست شده که برای این افراد میکرودرم اجرا نمی شود.

از جمله مراقبت های بعد از میکرودرم عبارتند از:

۱. از پماد ضد التهاب استفاده شود. باید اشاره کرد قرمزی، تورم و التهاب پوست پس از این روش کاملا طبیعی بوده از این رو متخصص ممکن است داروهایی را تجویز نماید که پمادهای ضد التهاب زینک اکساید جزو آن است. توصیه شد بعد از میکرودرم طبق دستور و تجویز پزشک داروها را استفاده نمایید.

۲. از کمپرس سرد کمک بگیرید. سوزش پوست هم از عوارض کاملا طبیعی این روش محسوب می شود که برای برطرف شدن آن پزشک ممکن است استفاده از کمپرس سرد را توصیه نماید.

۳. حداقل ۲۴ ساعت بعد از میکرودرم نباید فعالیت های سنگین انجام دهید.

۴. از رفتن به حمام، استخر و سونا تا چند روز پس از میکرودرم خودداری شود.

۵. از آرایش صورت تا چند روز پس از انجام این روش خودداری شود.

۶. از داروهای رقیق کننده خون تا چند روز پس از میکرودرم اجتناب کنید.

همچنین برای آشنایی با روش های رفع لک صورت و رفع خستگی صورت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *