دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با قرص راکوتان و کاربردهای آن

  • زهرا خانزاده
  • ۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

قرص راکوتان یا روآکوتان نام تجاری ایزوترتینوین است و این دارو برای درمان آکنه و جوش های شدید می باشد، که آرگا در این مطلب اطلاعات جامعی در رابطه با این قرص را ارائه می نمایید.

جوش و یا آکنه از شایع ترین بیماری های پوستی می باشد، که همزمان با شروع دوران بلوغ می باشد. اغلب جوش های پوستی پس از گذشت چند روز خود به خود درمان می شوند، اما گاهی میزان جوش ها به حدی است، که برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه شود. یکی از دورهای که ممکن است از سوی پزشک تجویز گردد، قرص راکوتان می باشد، که در ادامه با این دارو و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

عوارض جانبی راکوتان

کاربردهای قرص راکوتان

این دارو از مشتقات ویتامین A می باشد، که در بدن انسان به شکل طبیعی به مقدار خیلی کم وجود دارد. مصرف این قرص سبب کاهش چربی پوست می شود و به همین خاطر پوست کمتر جوش و یا آکنه می زند.

موارد مصرف:

برای درمان جوش و آکنه سطحی از پماد بنزوییل پروکساید استفاده می شود و قرص راکوتان تنها برای درمان جوش های چرکی و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، که به دلیل هزینه و عوارض جانبی این دارو نباید برای درمان معمول جوش و آکنه مورد استفاده قرار گردد.

قرص راکوتان

 

مقدار و نحوه مصرف :

مصرف این قرص حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد و پیش از تجویز پزشک، باید او را نسبت به هرگونه سابقه حساسیت، مصرف داروهای دیگر و بیماری قلبی آگاه نمایید و برای تعیین میزان کلسترول موجود در خون و همچنین آنزیم های کبدی آزمایش های لازم را انجام دهید.

  •  آرون گروپس

پزشک براساس شدت بیماری و میزان وزن بیمار مقدار مصرف این را تجویز می نماید، به طور مثال یک شخص با وزن ۸۰ کیلوگرم با توجه به شدت آکنه، باید ۲ عدد قرص ۲۰ میلی گرمی در طول روز و بلافاصله بعد از غذا مصرف نماید. بنابراین مصرف قرص راکوتان با توجه به شدت بیماری برای هر کیلوگرم وزن به مقدار ۰.۵ تا ۱ میلی گرم در طول روز می باشد. در صورت فراموش شدن زمان مصرف یک وعده دارو، اگر به زمان وعده دیگر نزدیک بود، باید از همان وعده مصرف شود و به هیچ عنوان نباید در فاصله زمانی کوتاه دو عدد قرص مصرف گردد. همچنین طول درمان این دارو نیز بین ۲ الی ۳۶ ماه متغیر می باشد، که با توجه به شدت بیماری باید طول درمان باید از سوی پزشک تعیین گردد.

نحوه مصرف راکوتان

عوارض جانبی :

برخی از عوارض قرص راکوتان شامل  ایجاد خشکی در چشم، بینی، لب، دهان، خونریزی بینی، درد خفیف مفاصل و ماهیچه ها بخصوص زانو، سردرد خفیف، احساس خستگی، آفتاب سوختگی و حساس شدن پوست نسبت به آفتاب، افزایش ریزش مو می باشد، که معمولا پس از گذشت یکی دو هفته این عوارض از بین می روند و یا این که فرد بیمار می تواند برخی از این عوارض همچون خشکی بینی و چشم و لب را با استفاده از قطره های چشمی و کرم بینی و کرم های چرب کننده لب (مانند وازلین) درمان نمایید.

همچنین مصرف  قرص راکوتان دارای عوارض دیگری نیز می باشد، که فرد بیمار در صورت مشاهده هرکدام از آن ها، فورا باید پزشک را مطلع نماید و از مصرف دارو خودداری نمایید. که این عوارض عبارت اند از: اختلال در بینایی و تاری دید، سردرد مزمن و شدید، اختلال در سیستم عصبی، احساس افسردگی شدید، اختلال در حافظه و استفراغ می باشد.

موارد مصرف راکوتان

توصیه های پزشکی برای مصرف این دارو:

۱. زنان در طول بارداری و یا شیردهی نباید از این دارو مصرف نمایند، چرا که ممکن است سبب سقط جنین و یا ایجاد عوارض نامطلوب در طفل شیر خوار و یا عقب افتادگی نوزاد گردد. همچنین زنان نباید در طول درمان باردار شوند و در صورت باردار شدن باید فورا از مصرف آن پرهیز نمایند و موضوع را به پزشک اطلاع دهند.

۲. افرادی که نسبت به ویتامین A حساسیت دارند و همچنین افرادی که میزان این ویتامین در بدنشان زیاد می باشد، نباید از این دارو استفاده کنند.

۳.  از مصرف همزمان این دارو با آنتی بیوتیک ها بخصوص تتراسایکلین خودداری شود.

۴. افراد مبتلا به نارسایی های کلیوی و کبدی از مصرف این دارو پرهیز نمایند.

۵. مصرف این دارو برای افراد دارای چربی خون بالا و همچنین افراد سالمند ممنوع می باشد.

۶. در طول درمان نباید خودسرانه مصرف این دارو قطع شود.

۷. مصرف این دارو نباید به دیگران توصیه شود و از مصرف مشابه آن نیز خودداری گردد.

۸. برای پیش گیری از تداخل داروی، در صورت استفاده از دارویی دیگر آن را به اطلاع پزشک برسانید.

۹.  از اهدای خون در طول درمان و یک ماه بعد از آن پرهیز شود.

۱۰. از کشیدن پوست صورت و مصرف مشروبات الکلی در طول درمان خودداری کنید.

۱۱. فرد بیمار به دلیل حساس شدن پوست در طول درمان، استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکند و تا حد ممکن در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد.

اشکال دارویی راکوتان

برخی نکات دیگر در مورد مصرف راکوتان

  • زمان مناسب برای مصرف این دارو بعد از صرف وعده های غذایی می باشد.
  • در هنگام مصرف این قرصها باید مقدار آب زیاد نوشیده شود.
  • از جویدن قرصهای راکوتان و یا خراش بر روی آنها خودداری کنید، این قرصها باید به طور کامل بلعیده شوند.
  • حداقل تا ده دقیقه بعد از مصرف این دارو از دراز کشیدن خودداری نمایید.
  • از مصرف دو کپسول راکوتان به طور همزمان خودداری کنید.
  • طول دوره درمان با راکوتان، اغلب ۱۵ تا ۲۰ هفته می باشد و می توان روزانه ۲ عدد از این قرصها را مصرف کرد.
  • زنان متاهل به هنگام مصرف این دارو لازم است هر ماه یکبار تست بارداری انجام دهند.
  • به منظور جلوگیری از بارداری در طول مصرف این دارو، حتما علاوه بر کاندوم از قرص های ضد بارداری استفاده شود.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز داروی مصرفی خود، هرگز نیاید دز دارو را برای مصرف بعدی دو برابر کنید.
  • همواره از تجویز کردن داروی مصرف خود به دیگران اجتناب نمایید.

داروی راکوتان

موارد منع مصرف داروی راکوتان

  • زنان باردار و و شیرده از مصرف این دارو پرهیز نمایند.
  • افرادی که نسبت به مصرف راکوتان و دارو های دیگر واکنش آلرژیک دارند.
  • افراد که اختلال گوارشی عدم تحمل فروکتوز دارند.
  • افراد مبتلا به افسردگی شدید
  • افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، کبدی و دیابت
  • افرادی که کلسترول یا چربی خوئن بالا دارند.

روند تاثیر داروی :

در چند هفته ابتدایی آغاز درمان، شدت ضایعات ممکن است افزایش یابد، چرا که پوست در مقابل این دارو واکنش نشان می دهد و چربی بیشتری تولید می کند و به همین خاطر میزان آکنه ها و جوش ها در سطح پوست بیشتر می شود، در واقع این واکنش از نشانه های مثبت تاثیر دارو می باشد. که در هفته سوم مصرف این دارو، از میزان آکنه و جوش به شدت کاسته می گردد و بعد از طول درمان بهبودی کامل حاصل می شود.

قرص راکوتان برای جوش

تاثیر این دارو در بدن حدوداً ۷ تا ۱۰ روز بعد از مصرف اتفاق می افتد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته بر روی این قرصها، از بین هر ۵ نفری که تحت درمان باا ین دارو قرار می گیرد، بعد از چهار ماه، چهار نفر از آنها پوستی کاملا صاف و بدون هر نوع جوشی خواهند داشت. حال پیش از تجویز این دارو، پزشک برای وی آزمایش خون می نویسد و در طی دوره مصرف نیز به شکل متوالی و با فاصله زمانی مشخص، آزمایش خون گرفته می شود.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با اطلاعات دارویی قرص های لیورگل و بتاهیستین به منظور درمان سایر بیماری ها می توانید در اینجا کلیک کنید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *