دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش کاکتوس آستریاس کیکو و مراقبت های مورد نیاز این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش کاکتوس آستریاس کیکو چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و مراقبت از این گیاه کمیاب آشنا شوید.

به طور کلی کاکتوس های آستریاس کیکو را می توان از انواع کاکتوس های ژاپنی کمیاب دانست که به دلیل زیبایی فراوانی گل و برگ هایش کاشت و پرورش آن امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش کاکتوس آستریاس کیکو

بهتر است بدانید که از انواع کاکتوس های جذاب و کلکسیونی کاکتوس ها می توان به آستریاس کیکو با نام علمی Asteria kikko اشاره کرد که یکی از واریته های خانواده کاکتوس آستروفیتوم آستریاس ها خواهد بود. این گیاه شامل انواع مختلفی می باشد که زیستگاه اصلی آن مناطق آمریکای شمالی و شماق شرق مکزیک خواهد بود.

چگونگی پرورش کاکتوس آستریاس کیکو

البته که امروزه بیشتر به عنوان یک گیاه پرورشی در گلخانه ها یافت می شود. این گیاه به دیل شباهت بسیار زیادی که به لاک پشت دارد در کشور ژاپن با لقب Kitsu kow به معنای پوست لاک پشت شناخته می شود. در واقع آستریای کیکو دارای تورم هایی در امتداد لبه های دیواره کاکتوس می باشد که در واقع آن ها با فاصله های زیادی که بین خود دارند موجب می شوند تا این کاکتوس ها مانند یک جای پر از دست انداز به نظر بیایند.

این گیاه دارای ساقه هایی کروی مسطح معمولا غیر شاخه ای و یا چند شاخه تخت و به رنگ سبز تیره خواهد بود که قطر این شاخه ها بین ۸ تا ۱۶ سانتی متر و ارتفاع آن نیز بین ۲ تا ۶ سانتی متر خواهد بود. گل های آن اغلب به رنگ زرد و گاهی اوقات به رنگ زرد و گلوگاه قرمز خواهند بود.

دستورالعمل و مراحل کاشت کاکتوس آستریاس کیکو

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر گیاه آستریاس کیکو از طریق کاشت بذر انجام می گیرد که در ادامه مراحل انجام ان را به صورت کامل شرح داده ایم.

برای شروع فرآیند کاشت بذر آستریاس کیکو بایستی در ابتدا گلدانی را برای کشت بذر کاکتوس انتخاب نمایید که دارای زهکشی ایده آل باشد. در صورت نداشتن زهکشی می توانید سطح زیرین گلدان تان را کمی سوراخ نمایید.

  •  آرون گروپس

مراحل کاشت کاکتوس آستریاس

سپس سنگ هایی درشت جمع آوری کنید و آن ها را به ارتفاع ۲ الی ۳ سانتی متر در انتهای گلدان بریزید. البته که مقدار سنگ به میزان بزرگی و کوچکی گلدان شما بستگی دارد. در ادامه مقداری ماسه ساختمانی را تهیه و یا خریداری نمایید.

لازم است تا این ماه ها را در ابتدای بشویید تا رس آن به صورت کامل جدا شود. آنقدر شست و شوی ماسه را ادامه دهید تا آب صاف از ماسه ها سرازیر شود و سپس با استفاده از یک الک ماسه را الک کنید تا سنگ های ریز و درشت آن از یکدیگر جدا شود.

سپس سنگ های ریز ماسه را با پیت ماس ترکیب نمایید. در واقع یک پیمانه پیت ماس به همراه دو پیمانه ماسه ریز و یک یا نصف پیمانه زغال کبابی خرد شده برای بستر این گیاه مناسب خواهد بود. اگر در فضای منزل تان مایکروفر دارید می توانید تقریبا ۵ دقیقه ترکیب خاک آماده شده را درون آن بگذارید.

دستورالعمل کاشت کاکتوس آستریاس

پس از سرد شدن نیز ترکیب را بر روی سنگ های درشتی که در مرحله نخست آماده کرده بودید بریزید. پس از آن با فشار دادن دست بر روی سطح مورد نظر بایستی بستر را به خوبی محکم کنید و در نهایت یک لایه نازک سنگ ریزه روی بستر بریزید.

در این مرحله بایستی بذر کاکتوس را بر روی سطح مورد نظر بپاشید به گونه ای که بذرها به فاصله یک الی دو سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. سپس در ظرف را بگذارید در غیر اینصورت نایلون یا پلاستیکی روی آن بکشید و سپس بذر کشت شده را در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

دقت داشته باشید که بذرها در زیر نور مستقیم خورشید نباشند. معمولا پس از گذشت ده روز بذر ها جوانه می زنند و شروع به رشد خواهند کرد. توصیه می شود که پس از کاشت بذر کاکتوس هر دو هفته یکبار سم قارچ کش را بر روی بستر خاک به اندازه استاندارد اسپری نمایید. البته که این گیاه تا سه ماهگی نیازی به کوددهی نخواهد داشت.

راه های تکثیر کاکتوس آستریاس کیکو

شرایط مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس آستریاس کیکو

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری کاکتوس آستریاس کیکو را شرح داده ایم.

  • نور و دما:

این نوع کاکتوس برای رشد نیاز به مکان های پرنور دارد و برای گلدهی نیز به چندین ساعت نور مستقیم در ول روز نیاز خواهد داشت. چنانچه گیاهتان را در خارج از منزل نگهداری می کنید بایستی در روز های گرم تابستان آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

در مورد کاکتوس آستریاس کیکو می توان گفت که این گیاه به سرمای زیاد حساس بوده و در دماهای پایین تر از منفی ۴ درجه سانتی گراد آسیب پذیر است. دقت داشته باشید بهترین بازه دمایی برای پرورش کاکتوس آستریاس کیکو بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد خواهد بود.

شرایط لازم برای مراقبت از کاکتوس

  • خاک و کوددهی:

این گیاه مانند کاکتوس های سرئوس، راپندوس و کاکتوس اکینپسیس برای رشد نیاز به خاک های سبک و دارای زهکشی دارد و در مقابل خاک های اسیدی را به هیچ وجه نمی پسندد. برای بستر این گیاه می توانید از ترکیب یک سوم کمپوست، یک سوم ماسه و یک سوم  پرلیت و یا ترکیب خاک لومی به همراه ماسه بهترین نوع خاک برای نگهداری گیاه آستریاس کیکو خواهد بود.

برای رشد بهتر این گیاه می توانید در فصل بهار و تابستان هر ۱۴ الی ۳۰ روز یک مرتبه از کود های دارای پتاس استفاده نمایید. توصیه می شود که در دوره خواب آستریاس کیکو کوددهی را قطع نمایید.

  • آبیاری:

این گیاه به دلیل ذخیره ی آب در بافت خود به آبیاری کمی نیاز خواهد داشت. به همین خاطر اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری کاملا خشک شود و سپس گیاه را آبیاری نمایید. از ریختن آب بر روی بدنه ی گیاهتان به شدت خودداری نمایید و در فصل زمستان آبیاری را به هر ۱۴ روز یک بار کاهش دهید.

آبیاری منظم گیاه کاکتوس آستریاس

در آخر نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب نحوه پرورش کاکتوس ریپسالیس و پرورش کاکتوس اچینو نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *