دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش کاکتوس اچینو و مراحل کاشت، تکثیر و نگهداری از این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاکتوس ها دارای انواع مخلفی هستند که هر کدام زیبایی خاص خود دارد، کاکتوس اچینو گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط منزل است و به خاطر اصول نگهداری راحتی که دارد می توانید به پرورش کاکتوس اچینو بپردازید.

به طور کلی کاکتوس آچینو از دسته بزرگ ترین انواع کاکتوس های کروی شکل محسوب می شود که با افزایش سن بسیاری بزرگ و طویل خواهد شد. اچینو امروزه به کاکتوس توپ طلایی نیز مشهور شده و به خاطر سازگاری با شرایط مختلف مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به پرورش گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش کاکتوس اچینو

بهتر است بدانید که آچینو یکی از معروف ترین نوع کاکتوس ها در جهان می باشد که معمولا در حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگی گل می دهد. این گیاه زیبا کروی شکل و مقاوم در برابر شرایط مختلف است و همچنین در طول فصول بهار و تابستان رشد می کند و می تواند دمای بالا و نور بیش از حد را نیز به خوبی تحمل کند. البته که این نوع کاکتوس هر چقدر نور بیشتری دریافت کند تیغ های زیباتری هم خواهد داشت و تنها بایستی آن را از آفتاب سوختگی محافظت نمایید.

چگونگی پرورش کاکتوس اچینو

توجه داشته باشید که این گیاه زیبا بومی کشور مکزیک است و بسیاری از مناطق بیابانی، دامنه های کوه و صخره ها محل رویش آن خواهد بود. به همین خاطر است که در طول سالیان طولانی به نور خورشید عادت کرده و در این موقعیت رشد ایده آل تری دارد. همچنین جریان داشتن هوای آزاد در طول پرورش این گیاه از دیگر ویژگی ها و علایق کاکتوس اچینو خواهد بود.

بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه توصیه می کنند کاکتوس آچینو را در فصل تابستان در فضای خارج از منزل نگهداری نمایید. با وجود اینکه فضای تراس، بالکن، حیاط خلوت، زیر سایه درختان و مکان هایی با نور فیلتر شده برای گیاه مناسب است اما بیرون از منزل قطعا بهترین موقعیت برای رشد بهتر کاکتوس تان خواهد بود. کاکتوس اچینو به عنوان پادشاه کاکتوس های خاردار شهرت یافته که با وجود سرعت رشد کم مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

روش های کاشت کاکتوس

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که تکثیر و کاشت کاکتوس اچینو معمولا از طریق دو روش بذر و پاجوش انجام می شود. برای پرورش بذر کاکتوس آچینو بایستی در طول فصول فروردین تا اردیبهشت اقدام به کاشت درون ظروف سرپوشیده ویژه بذرکاری نمایید. بذر ها عمدتا در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد جوانه می زنند که البته شرط اولیه بذرگیری این است که گیاهتان حتما در فضل زمستان در محیط سرد قرار گرفته باشد تا انرژی لازم برای رشد و گلدهی را به دست بیاورد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

معمولا پس از گذشت مدت زمان ۶ ماه نهال ها به اندازه کافی رشد می کنند و می توانید آن ها را به گلدان های اصلی انتقال دهید. پس از قرار دادن گیاه درون گلدان تقریبا ۵ سال طول می کشد تا قطر آن ها به ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر برسد.

زمانی که قطر گیاهتان به مقدار ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر رشد کند و شرایط نوردهی ایده آل داشته باشد به تدریج روند گلدهی را آغاز خواهد کرد. البته به این نکته دقت داشته باشید که کاکتوس آچینو برای گلدهی نیاز به محیط گرم دارد که به همین خاطر بایستی نور غیر مستقیم برای آن فراهم کنید تا گل بدهد و گل ها نیز تبدیل به بذر شوند.

گل های آچینو پس از گذشت مدتی تبدیل به غلاف های سرشار از بذر شده و با خشک شدنشان شروع به ریزش می کنند. می توانید این غلاف ها را جمع آوری کنید و با کمی پیچ و تاب دادن دانه های درونش را ببینید. دانه های آچینو عموما به رنگ قهوه ای مایل به قرمز یا رنگ کهربایی مایل به قرمز هستند.

دستورالعمل تکثیر کاکتوس اچینو

شرایط مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس اچینو:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد گیاه را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از اصول مورد نیاز برای کاشت و پرورش کاکتوس اچینو را بیان کرده ایم:

  • آبیاری:

به صراحت می توان گفت که کاکتوس اچینو آبیاری کاملا متفاوتی با سایر کاکتوس دارد. بهتر است آبیاری متوسط را در بهار و تابستان انجام دهید و با فرا رسیدن فصل پاییز میزان آبیاری را کاهش دهید. در طول زمستان نیز تنها بایستی ۲ الی ۳ مرتبه مورد آبیاری قرار گیرد. بسیاری از پرورش دهندگان اچینو تاکید دارند هنگامی که گیاه در معرض نور قرار دارد آبیاری را انجام ندهید زیرا این کار می تواند باعث سوختگی برگ ها و در نتیجه هجوم قارچ ها به گیاهتان شود و ایجاد اسکار را به همراه داشته باشد.

  • نور و دما:

توصیه می شود که روشن ترین محیط را برای نگهداری کاکتوس ها انتخاب کنید به ویژه در گلخانه ها که کمی سایه در ماه های گرم سال ضرورت خواهد داشت. این گیاه زیبا معمولا نور مستقیم و کامل خورشید را می پسندد که البته تابش نور مستقیم در طول روز های بسیار گرم ممکن است منجر به سوختگی گیاهتان شود.

همچنین دمای ایده آل برای بستر گیاهتان بازه دمایی بین ۱۰ تا ۱۱ درجه سانتی گراد خواهد بود که با این وجود کاکتوس اچینو می تواند دمای ۵ درجه سانتی گراد را نیز به خوبی تحمل کند. برخی از گونه های این گیاه را بهتر است در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

اصول نگهداری گیاه کاکتوس

  • خاک و تغذیه:

کاکتوس اچینو برای رشد نیاز به خاکی با زهکشی دارد و همچنین ترکیب خاک ماسه و پیت ماس نیز برای آن ایده خواهد بود. دقت داشته باشید که کف گلدان گیاهتان بایستی حتما دارای سوراخ ها ریز برای خروج آب اضافی باشد تا ریشه گیاهتان دچار پوسیدگی نشود. در مورد تغذیه اچینو نیز می توان گفت که این گیاه به کود های NPK دارای ازت پایین و پتاس بالا تنها در طی فصول رشد و هر ماه یک مرتبه نیاز دارد.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

در اغلب اوقات آبیاری بیش از حد و عدم تهویه مناسب باعث ابتلا گیاهتان به بیماری های قارچی می شود که در صورت مشاهده علائم آن بایستی از قارچ های بنومیل بر اساس دستور مصرف استفاده نمایید.

به صراحت می توان گفت که کنه تاره عنکبوتی از خطرناک ترین و بدقلق ترین آفات این گیاه محسوب می شود که از بین بردن آن بسیار پردردسر خواهد بود. با هجوم این آفت به کاکتوس اچینو لکه هایی به رنگ زرد روی برگ ها ایجاد می شوند که در صورت تشدید به رنگ قهوه ای تبدیل خواهند شد. این آفت روش درمان خاصی ندارد اما می توانید به منظور پیشگیری از اسپری آب ولرم به صورت مرتب بر روی برگ ها استفاده کنید.

یکی دیگر از آفات در پرورش کاکتوس اچینو شپشک آرد آلود است که اغلب در قسمت های مودار گیاه به صورت خیلی رییز به وجود می آید. این آفت معمولا با اسپری مدام آب سرد به وجود خواهد آمد و در صورت مشاهده آن می توانید از سم دیازیون با کمی مایع ظرفشویی استفاده نمایید.

همچنین انجام آبیاری بیش از حد در فصل زمستان باعث پوسیدگی قارچی و از بین رفتن تدریجی گیاهتان خواهد شد. پس روند آبیاری را منظم و به درستی انجام دهید.

آفات و بیماری های برای کاکتوس اچینو

در ادامه نیز پیشنهاد می شود برای افزایش سطح آگاهی خود مطالب پرورش کاکتوس سیلندریکا و همچنین پرورش کاکتوس رنگی را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *