دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

۱۴ شیوه پیدا کردن دوست در بزرگسالی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر در بزرگسالی پیدا کردن دوست برای شما دشوار است و احساس تنهایی می کنید. با این مطلب همراه ما باشید تا روش های ساده ای برای پیدا کردن دوست در بزرگسالی را فرا بگیرید.

احتمالا به خاطر دارید که در کودکی، پیدا کردن دوست چقدر ساده بود. اما در بزرگسالی این موضوع بنا به دلایل مختلفی کاهش می یابد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های پیدا کردن دوست در بزرگسالی آشنا نماییم.

روش های ساده پیدا کردن دوست در بزرگسالی

اگر دوران کودکی را به خاطر بیاورید یقینا موافق هستید که پیدا کردن دوست در این سنین چقدر راحت بود. معمولا بهترین دوستان ما همان همکلاسی های مدرسه یا بچه های همبازی همسایه ها بودند. یا شاید بچه های دوستان پدر و مادرها جزو دوستان صمیمی ما بودند. ولی دوست پیدا کردن در بزرگسالی به راحتی دوران کودکی نیست.

به این خاطر در کودکی دوست پیدا کردن دشوار نبود چرا که خیلی نگران رد شدن پیشنهاد دوستی نبوده و دوم این که درباره انتخاب دوستان خود کمتر سختگیر بودید. ولی در بزرگسالی این قضیه کاملا متفاوت است. جدا از ترس از پاسخ منفی طرف مقابل، پیدا کردن دوست به زمان زیادی هم نیاز دارد. آن چه که این روزها همه کمبود آن را حس می کنند.

از این رو از کوچک بودن دایره دوستان خود احساس ناراحتی می کنید. تحقیقات نشان می دهد بعد از سن ۲۵ سالگی دوستی های افراد کوچک و کوچکتر می شود. که به خاطر دلایل تغییراتی مانند ازدواج، مهاجرت به کشور دیگر، شغل، بچه دار شدن و … روی می دهد.

ولی داشتن یک رابطه دوستانه در بزرگسالی اهمیت دارد. به طور مثال یافته ها نشان می دهد که جدا از وضعیت تاهل افرادی که در سن ۴۵ سالگی، تعداد دوستانشان بیشتر از ۱۰ عدد است، در سنین بالای ۵۰ سال وضعیت سلامت بهتری تجربه خواهند کرد. همچنین در مطالعه دیگری گفته شد که کیفیت یک رابطه دوستی نسبت به سایر روابط تاثیر بیشتری بر سلامت فرد خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

در حقیقت فرد با دایره اجتماعی بزرگتر، احتمال ابتلا به خطرات و مشکلات سلامتی کمتری داشته از این رو اگر شما نیز در پیدا کردن دوست در بزرگسالی با مشکل روبرو هستید، در ادامه روش های ساده ای ارائه می شود تا به کمک آن ها از تنهایی نجات یابید. البته ناگفته نماند بهترین بخش درباره یافتن دوست جدید، توانایی برقراری الگوی دوستی سالم تر می باشد.

دوستی های جدید فرصتی ایجاد می کند تا از اشتباهات در روابط دوستانه قبل درس گرفته و پیوند دوستی قوی تری داشته باشید. می توانید دوستانی پیدا کنید که از شما تعریف می کنند و شما را تشویق نموده تا از زندگی بیشتر احساس رضایت داشته باشید.

۱. تغییر ذهنیت خود

اگر می خواهید در بزرگسالی به راحتی دوست پیدا کنید باید ذهنیت خود را تغییر دهید. نباید تصور نمایید که یافتن دوست در این سن غیر ممکن بوده چرا که افکار شما به تدریج به واقعیت تبدیل می شوند. در عوض سعی کنید ذهنیت خود را درست نموده و خود را برای یک دوستی پایدار آماده نمایید.

۲. تشکیل یک گروه

باید اشاره کرد کشور دانمارک شادترین جمعیت دنیا را دارد و با کمی تفاوت بعد از آن کشور سوئیس قرار می گیرد. در بررسی های جزئی تر مشخص شد ۹۲ درصد مردم دانمارک در گروه های ورزشی تا فرهنگی و هنری عضو می باشند. برای دور بودن از تنهایی باید زندگی اجتماعی فعال برای خود تدارک دید. دوستی ها را حفظ کرد و از روابط پایدار لذت برد.

بهترین راه برای اطمینان از عضویت در گروه این است که خود شما یک گروه تشکیل دهید. با این کار هم ساده تر ارتباط خود را حفظ می کنید و هم با انرژی کمتری به مدیریت دوستان می پردازید. می توانید در این گروه به کارهایی از جمله ناهار هفتگی، بازی فوتبال، کارهای خیریه، تماشای فیلم و … بپردازید.

سعی کنید یک گروه با رابطه ای مستحکم برای همه ایجاد کنید. تحقیقات متعددی نشان داده که افراد مسن تر خوشحال تر می باشند. یک دلیل آن این است که وصله های ناجور را از روابط خود دور نموده اند. همچنین در مطالعاتی آمده افراد با بالاتر رفتن سن به دنبال موقعیت هایی هستند که حال آن ها بهتر نماید. به طور مثال آشنایان و دوستانی که ممکن است سبب رنجش خاطر آن ها بشود را حذف می کنند.

۳. اختصاص به دوستیابی در برنامه ریزی های زندگی

هر چند همه افراد مشغله زیادی دارند اما علیرغم خواست و میل شخصی، بدون برنامه ریزی و درج آن، احتمال این که هیچ کاری برای دوست یابی انجام ندهید، خیلی زیاد است. به طور مثال تصمیم گرفته که چه زمانی از همکار خود بخواهید با شما به صرف یک وعده غذایی بیاید. یا تایمی را تعیین کند که به آن عضو گروه کتاب خوانی ملحق شوید.

نکته این است که در برنامه ریزی های خود تایمی را برای این کار تخصیص دهید وگرنه این کار را دائما به تعویق خواهید انداخت.

۴. پذیرفتن دعوت ها

هر چند ممکن است برنامه روزانه شما پر شده ولی اگر کسی شما را به یک مهمانی یا … دعوت کرد سعی کنید آن را پذیرفته و در برنامه خود قرار دهید. در صورتی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی می باشید به این نکته دقت نمایید که این فرد شما را دعوت نموده به این دلیل که شما از نظر او فرد جذابی می باشید و دوست دارد شما را بیشتر بشناسد.

البته اگر به هیچ وجه قادر به پذیرش این دعوت نبوده به طور مثال مریض هستید، سعی کنید در موقع دیگری این دعوت را جبران نمایید. قبول کردن دعوت دیگران حتی اگر آن ها را خوب نمی شناسید، یک فرصت عالی برای گسترش فرصت های دوستی محسوب می شود.

۵. دوست یابی را پیچیده نکنید

سعی کنید پذیرای پیدا کردن دوست باشید و این فرایند را به هیچ وجه برای خود پیچیده نکنید. به جای نگرانی از طرد شدن یا ترس از جذاب نبودن برای طرف مقابل، رفتارتان در مدرسه را به یاد بیاورید. احتیاجی نیست که حتما تمام دوستان شما از جنس خودتان باشند. دوستی ساده بین زن و مرد نیز امکان پذیر بوده از این رو پذیرا باشید و به اتفاقات پیش رو خوش آمد گویید.

۶. تجربه موارد جدید

وقتی به عنوان یک بزرگسال به دنبال پیدا کردن دوست هستید، اهمیت دارد افق دیدتان را گسترش داده و موارد جدید را امتحان کنید. شاید این ماجراجویی های جدید برای شما جالب بوده و امکان یافتن دوست در مکان های جدید و جذاب بیشتر شود. در یک کلاس هنری یا آموزشی شرکت کرده و بدانید شما تنها فردی نیستید که برای خارج شدن از منطقه امن خود تلاش می کند. این موضوع می تواند یک نقطه مشترک برای آغاز دوستی شما با سایر اعضای آن گروه باشد.

۷. از دوستان بالقوه خود فهرستی تهیه کنید.

هر فردی در زندگی اش یک یا دو نفری را دارد که به آشنایی بیشتر با آن ها تمایل دارد. از این رو یک فهرست از این افراد تهیه و به یاد داشته باشید که دوست پیدا کردن در بزرگسالی به تلاش نیاز دارد. بنابراین هنگامی که فهرست خود را تهیه نمودید، از آن ها یک دعوت ساده به عمل آورید تا ببیند چه روی می دهد.

۸. ثبت نام در یک باشگاه ورزشی

ممکن است دوست یابی در باشگاه کلیشه ای به نظر برسد ولی این اتفاقی است که در باشگاه ها خیلی روی می دهد. دفعه بعدی که در کلاس ایروبیک هستید یا روی تردمیل گام برمی دارید، مکالمه ای کوچک با فرد بغل دستی تان آغاز نمایید. بعد هر بار که یکدیگر را در باشگاه دیده به هم سلام کرده و صحبت داشته باشید. ممکن است این آغاز یک دوستی بزرگ و پایدار در بزرگسالی باشد.

۹. شرکت در یک رویداد یا گردهمایی کاری

تفاوتی ندارد که در منزل مشغول به کارید یا هر روز به محل کار می روید. بهتر است اگر گردهمایی کاری برگزار شد در آن شرکت نمایید. این ملاقات ها و رویدادها یک راه عالی برای آشنایی با افراد جدید و دوستان بالقوه محسوب می شود. در این گردهمایی ها افرادی شرکت دارند که همزمان آماده آشنایی با سایر افراد در حوزه کاری خود هستند و ضمنا علایق مشترکی با شما هم دارند.

۱۰. داوطلب شدن در فعالیت های مدرسه فرزند خود

علاوه بر این که داوطلب بودن در فعالیت های مدرسه فرزند برای ارتباط بیشتر شما با فرزندانتان سودمند است شما می توانید در سن و سال خود دوستانی پیدا کنید. فردی که با شما در این جلسات حضور دارد احتمالا به موارد مشترکی با شما علاقه مند می باشد. از این رو این روش هم می تواند در پیدا کردن دوست در بزرگسالی کمک کننده باشد.

۱۱. سر زدن به همسایه ها

باید گفت بهترین دوست بیشتر مردم، همسایه های قدیمی یا جدید آن ها می باشند.با این حال خیلی از مردم این دوستان بالقوه را نادیده می گیرند. ممکن است همسایه خود را در خیابان دیده و تنها با یک دست تکان دادن از کنار هم بگذرند. در صورتی که ممکن است یک دوستی عالی در انتظار آن ها باشد. از این رو می توانید به همسایه سر زده و بیشتر با او ارتباط برقرار کنید.

۱۲. برقراری ارتباط با همکاران

بیشتر افراد بخش بزرگی از زندگی را با افرادی سپری می کنند که به عنوان همکار در کنار یکدیگرند. احتمالا در مورد همکاران خود آشنایی نسبی دارید. در این حالت بهتر است از همکار خود برای فعالیتی به جز کار دعوت نمایید . مثلا تماشای مسابقه فوتبال، رفتن به رستوران و …

۱۳. پیوستن به لیگ تفریحی بزرگسالان

در صورتی که به ورزش یا هنر علاقمند هستید به یک لیگ تفریحی ورزشی یا هنری پیوسته تا هم از اجرای ورزش یا هنر مورد علاقه خود لذت ببرید و هم با اعضای تیم به جاهای مختلف سفر کرده و فرصت مناسبی برای دوست شدن با دیگر اعضا داشته باشید.

۱۴. شرکت در یک گروه کتاب خوانی

در صورتی که به کتاب خواندن علاقمند هستید، حضور در یک گروه کتاب خوانی مکانی ایده آل برای شما خواهد بود. در این مکان ها می توانید با افراد درحالی که در مورد مفهوم کتاب ها به بحث می نشینید به طور عمیق تری آشنا گردید. ضمنا اگر در این گرو ها حتی موفق به دوست یابی نشدید، چیزی از دست نداده زیرا یک گروه هم سلیقه یافته اید که ماهی یک بار حداقل با آن ها خواهید بود و به گفتگو می پردازید.

جمع بندی

روش های ذکر شده به شما در پیدا کردن دوست در بزرگسالی کمک خواهد کرد. اما دقت داشته باشید بعد از برقراری ارتباط اولیه، مهمترین عامل حفظ این ارتباطات می باشد. دوستی مانند یک گیاه بوده که در صورت عدم مراقبت و رسیدگی درست از بین می رود. از این رو اطمینان یابید که به طور منظم با دوستان تان ارتباط دارید و با آن ها تماس برقرار کرده تا جویای احوال آن ها باشید.

همچنین از زندگی روزمره آن ها سوال داشته و اجازه دهید آن ها بدانند که برای شما اهمیت دارند. یک دوست خوب فقط به نیازهای خودش در دوستی توجه نداشته و به نیازهای طرف مقابل هم اهمیت می دهد. همچنین می توانید برای آشنایی با نکات انتخاب دوست و معیارهای مهم برای دوست یابی و نحوه دوستیابی  در دوران پیری روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *