دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

شرایط مورد نیاز پرورش گل مرجان مینیاتوری

  • سعیده ستاری
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲
  • ۰

در مورد پرورش گل مرجان مینیاتوری باید نکات زیادی را رعایت کنید که آبیاری، نور، خاک، رطوبت و غیره شامل این نکات می شود. امیدواریم از این مطلب نهایت لذت را ببرید و مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

نکاتی که لازم است برای پرورش گل مرجان مینیاتوری بدانید در این مطلب برای شما بیان می کنیم. در عین حال این گلی سرسخت و مقاوم است که شما می توانید در آپارتمان خود این گل را نگهداری کنید چون نگهداری این گل آسان و راحت می باشد.

نکات لازم جهت پرورش گل مرجان مینیاتوری

نکات مهم پرورش گل مرجان مینیاتوری

به صورت کلی می توان گفت که گیاه مرجان مینیاتوری زمانی گل می دهد که نور را به صورت کامل دریافت کند، گل مرجان مینیاتوری از نظر خشکی از مقاومت بالایی برخوردار است و به خاک شنی و اندکی خشک نیازمند است. در ادامه این مطلب به صورت مفصل نگهداری و پرورش گل مرجان مینیاتوری و نیاز های این گل را بررسی می کنیم و هر کدام را به صورت جداگانه برای شما توضیح می دهیم.

نور

گل مرجان مینیاتوری گلی است که به منظور پرورش به نور زیاد مستقیم آفتاب بسیار احتیاج دارد و به صورت کلی یک محیط سرشار از نور آفتاب را دوست دارد، البته در روز های گرم در این کار نباید زیاده روی کنید. اینطور برای شما بیان کنم که هر اندازه که هوا خنک تر می شود این گیاه به نور بیشتری احتیاج پیدا می کند. شما می توانید گیاه را در معرض آفتاب بیشتری قرار بدهید اما در تابستان در عصر سعی کنید این گیاه را در سایه قرار بدهید.

اگر بخواهیم به صورت مختصر برای شما توضیح دهم، این گل به نور زیاد نیاز دارد و در درون منزل محل مناسب برای این گل می تواند پنجره های جنوبی یا همان پنجره های رو به قبله باشد. همان گونه که در بالا برای شما توضیح دادیم کمبود نور در محیط باعث کم رنگ شدن گل ها و همچنین یکی از علل زرد شدن گل مرجان باشد، البته این مشکل موجب عدم شکل گیری گل ها و ریزش برگ ها می شود.

نحوه نگهداری از گل مرجان مینیاتوری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رطوبت

در پرورش گل مرجان مینیاتوری نکته ای که لازم است بدانید این است که این گل در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارد اما اگر در محیطی قرار بگیرد که رطوبت بیشتر باشد رشد آن هم نیز بیشتر می شود (در شمال کشور رشد بسیار خوبی دارد). برای ایجاد رطوبت در هیچ صورتی غبار پاشی نکنید و این کار اصلا توصیه نمی شود چون موجب بیماری های قارچی در گیاه خواهد شد. برای تامین رطوبت شما می توانید زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید اما توجه داشته باشید که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد.

آبیاری

این گل به آبیاری زیادی احتیاجی ندارد اما باید دقت کنید که حتما میان دو آبیاری حتما خاک گلدان خشک باشد. اما این گیاه سوخت و ساز زیادی دارد اما توجه داشته باشید فاصله بین دو آبیاری بیشتر از ۱۰ روز نباشد اما اولویت شما خشک شدن خاک گلدان به عمق ۳ سانتی متر باشد اما نگران نباشید چون این یک گیاه مقاومی می باشد و قادر است کم آبی را تحمل کند.

نکات مهم پرورش گل مرجان مینیاتوری

دما

یکی نکاتی که لازم است در مورد پرورش گل مرجان مینیاتوری بدانید این است که این گیاه تحمل دمای بالا را دارد یعنی دمای میان ۲۴ تا ۳۲ سانتی گراد است اما بهترین دما برای این گیاه جهت گلدهی و رشد خوب می تواند ۱۶ تا ۲۴ درجه باشد. هر اندازه دما بیشتر شود رشد گیاه شاید به مقدار کمی بهتر شود اما گلدهی کمتر می شود و در فصلی که گیاه به خواب نیازمند است باید دما پایین باشد تا گیاه استراحت کند و برای گلدهی آماده بشود.

خاک

گل مرجان زیاد با خاک مشکلی ندارد و فقط طالب این می باشد که خاک زهکشی مناسبی داشته باشد چون دوست ندارد آب زیادی در ریشه باشد اما می توان یک نسخه عالی برای این گیاه در نظر گرفت، این می باشد که بهترین ترکیب خاک کاکتوس یعنی ۳ قسمت ماشه، ۲ قسمت خاک برگ و ۲ قسمت خاک باغچه است تا آب را از خود عبور دهد. مقداری هم کود پوسیده گاوی به آن بیفزایید این ترکیب عالی می شود.

مزایای نگهداری گل مرجان مینیاتوری

نحوه کاشت بذر گل مرجان

به منظور جوانه زنی بذر ها به خصوص بذر گیاهان خاص و کمیاب خاک کوکوپیت بهترین و مناسب ترین  خاک می باشد زیرا، قابلیت نگه داشتن رطوب در خود را به منظور جوانه زدن بذرها دارد و اما به منظور بزرگ شدن گیاهان، مواد غذایی نداشته از این رو، پس از کمی بزرگ شدن باید گیاه مورد نظرتان را به خاک غنی انتقال دهید بنابراین، ابتدا گلدانی تهیه کرده و داخل آن خاک کوکوپیت ریخته و آبیاری نمایید حالا بذر ها را به فاصله دو تا سه سانتی متر بر روی خاک گذاشته و روی بذر لایه خیلی نازکی از خاک کوکوپیت را پاشیده سپس به آرامی آب داده و روی گلدان را نایلون فریزر بکشید تا هوا خارج نشود و رطوبت و گرما حفظ شود تا جوانه زنی راحت تر انجام شود و بعد از اینکه جوانه ها از خاک خارج شدند نایلون را برداشته و زمانی که حدود پنج تا هشت سانت شدند  از خاک کوکوپیت خارج کرده و در خاک غنی به شکل جداگانه اقدام به کاشت آن ها کنید که دمای مناسب برای جوانه زنی بذر این گل ۱۵ تا ۲۵ درجه است و همچنین می توانید بذر را در شن مرطوب یا ماسه بادی در بهار بکارید که زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه ۵ تا ۸ ماه به طول می انجامد.

گلدهی و تعویض گلدان

اگر شرایط را برای این گیاه فراهم کنید در طول سال شما مشاهده می کنید گل بر روی این گیاه است. در خصوص تعویض گلدان، بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود ۲ روز آب ندهید.

هرس و تکثیر مرجان

برگ های زرد و خشک شده را بچینید، اگر گیاه شما بیش از اندازه بلند شده باشد می توانید ساقه ی آن را از بالا بچینید و قلمه بزنید و ساقه قبلی هم از کنار جوانه می زند و گیاه گرد می شود. اگر چه میزان موفقیت در تکثیر این گیاه بسیار پایین است، اما ناامید نشوید. با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا کنید و به مدت یک روز یا بیشتر، در کناری بگذارید تا در محل بریده و هریک گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتی متر دارای کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید و خاک را مرطوب نگه دارید.

اگر شیره سفید این گیاه بیش از اندازه تراوش کرد آن را داخل پودر زغال چوب و یا آب فرو ببرید و مراقب باشید خار های تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نداشته باشد. قلمه ها را در نور مناسب و دمای ۲۱ درجه سانتی گراد، به میزان دو مکان نگه دارید و قلمه ای را که خشک نشده است و رشد کافی نداشت را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر قرار بدهید.

نحوه پرورش گل مرجان مینیاتوری

در پایان به منظور اطلاع از نحوه تکثیر گل مرجان و نگهداری گیاه مرجان مینیاتوری می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *