دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت، پرورش و تکثیر گل مرجان و نکاتی که در مراقبت از این گل باید بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۸ دی ۱۴۰۰
  • ۰

گل مرجان یک گیاه بومی و از ان دسته گیاهان بادوام و سرسخت است که نگهداری نسبتا آسانی دارد و می توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد. گل مرجان انواع بسیار زیادی دارد که گل های آن در رنگ های مختلف جلوه می کند که در ادامه مطلب به نحوه کاشت و پرورش و تکثیر گل مرجان خواهیم پرداخت.

گیاه مرجان، دارای گونه های فراوانی است که در سرتاسر جهان گسترده شده اند که به آن تاج خاردار هم می گویند که علت نام گذاری به  این اسم آن است  که می گویند تاج خارداری  که بر سر مسیح گذاشته بودند از این گیاه بوده است. این گل به خاطر زیبایی و تنوع رنگی که دارد طرفداران زیادی دارد که به همین علت بسیاری به تکثیر گل مرجان روی آورده اند .این نوع گل برای کسانی که وقت نگهداری یا رسیدگی به گیاه را ندارند گزینه مناسبی است.

نحوه پرورش و نگه داری گل مرجان

مشخصات گل مرجان

گل مرجان یا همان مرجان مینیاتوری یک نوع گیاه گوشتی و همیشه سبز است و معمولا اگر نیاز های آن برطرف شود می تواند در چند مقطع زمانی گل بدهد یعنی اگر به اندازه کافی نوری که می خواهد دریافت کند  گل خواهد داد. مرجان گیاهی یک ساله یا دو ساله علفی است ساقه این گل چوبی است و دارای خارهای کوچکی  است برگ های آن هم کوچک و بیضی شکل  هستند و در زمان گل دهی گل های بسیار کوچک و رنگی می دهد. تکثیر گل مرجان هم کار بسیار آسانی است فقط کافی است از نکاتی که در اختیار شما گذاشته ایم استفاده کنید.

نحوه انجام تکثیر گل مرجان به روش های مختلف

نحوه مراقبت و  نگهداری

آبیاری: گل مرجان به رطوبت و آبیاری زیاد بسیار حساس است به نوعی رطوبت باعث از بین رفتن گیاه می شود این گیاه از نظر نگهداری شباهت زیادی  به کاکتوس دارد،مرجان نیاز مند آب بسیار کم است زمان دو آبیاری باید به گونه ای باشد که سطح گیاه به عمق ۵ سانتی متر کامل خشک شده باشد . در ماه های  سرد سال در هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به آبیاری نیازمندند . در زمان آبیاری از ریختن آب بر روی برگ ها خود داری کنید. آبیاری باید به گونه ای باشد که به ریشه رطوبت کافی برسد.

نور: گل مرجان خواهان نور مستقیم آفتاب و مکان ها یی با نور بسیار است. اما در روز های گرم سال باید در مقابل آفتاب ظهر  حفظ شود . این گل در طول روز به چندین ساعت نور مستقیم آفتاب احتیاج دارد. نور کافی تاثیر بسیار زیادی در گل دادن گیاه دارد  پس اگر نور کافی را در یافت نکند گیاه دچار زردی  برگ  ها و عدم گل دهی می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 دما: گل مرجان به گرما بسیار مقاوم است و گلی گرما دوست است و بیشتر در چنین محیط های گرمی شروع به گل دهی می کند. بهترین دما برای ان ۲۴-۳۲ درجه است اگر  دما از این ارقام بالا تر یا پایین تر شود گیاه از بین می رود دمای بسیار بالا باعث عدم گل دهی و دمای بسیار پایین باعث ریزش برگ ها می شود.

خاک: خاک گل مرجان  باید سبک و قابلیت زهر کشی خوبی داشته باشد تا رطوبت را در خود نگه ندارد برای مثال ترکیب خاک معمولی ،خاک برگ و شن و کمی کود پوسیده حیوانی مخلوط خوبی برای  رشد این گیاه است. برای رشد بهتر گیاه  و گل دهی بیشتر می توانید از نیتروژن و فسفر برای کمک به رشد زایشی و رویشی کمک زیادی بکند.سعی کنید هر سال گلدان گیاه را عوض کنید و این کار بهتر است در فصل تابستان صورت گیرد بعد از تعویض گلدان بمدت ۲ روز آبیاری نشود.

نحوه کاشت و پرورش و تکثیر گل مرجان در منزل

تکثیر گل مرجان با دو روش متفاوت

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه اواسط بهار تا اوایل تابستان است. تکثیر این گل به دو صورت انجام می شود یکی از طریق قلمه زدن و دیگری کاشت بذر است.

نحوه قلمه زدن

  1. برای تکثیر این گل به روش قلمه زدن، ابتدا از گیاه مادر یک ساقه جوان و جان دار را انتخاب کنید و ان را از انتها به اندازه ۱۰-۱۵ سانتی متر با قیچی ببرید.
  2. سپس قلمه را برای خروج شیره اضافه به مدت یک روز در آب قرار دهید.
  3. بعد از ان قلمه را از آب خارج و برای خشک شدن  در جایی به دور از نور خوشید قرار می دهیم.
  4. سپس  قلمه را در خاکی بسیار سبک برای عمل ریشه دهی قرار می دهیم  و روی ان را کیسه پلاستیکی می کشیم .روند ریشه دهی برای تکثیر گل مرجان بسیار کند است و ممکن است دو ماه طول بکشد.در طی این مدت نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد.
  5. بعد از عمل ریشه دهی باید ان ها را به گلدان با خاک مناسب انتقال دهید.
  6. در حین انتقال سعی کنید که خاک از ریشه قلمه جدا نشود و هیچ آسیبی به ریشه نرسد.

چند نکته برای قلمه زنی موفقیت آمیز

  • استفاده از ماسه بادی یا پرلیت یا مخلوط این دو با خاک برگ برای رشد بهتر.
  • همیشه بستر گیاه مرطوب باشد.
  • تکثیر این گل را در فصل خود انجام دهید.
  • تا زمان ریشه دهی کیسه ای پلاستیکی بر روی قلمه ها بکشید.
  • هرچند وقت یکبار برای در جریان بودن هوا کیسه پلاستیکی را بردارید.
  • پس از ریشه دادن سعی کنید از آبیاری زیاد ان پرهیز کنید.
  • در طول مدت ریشه زایی قلمه ها هر گونه رشد در برگ یا گل دهی کردند آنها را قطع کنید تا قلمه نیروی ریشه زایی اش بیشتر شود.

تکثیر و پرورش گیاه مرجان

نحوه کاشت از طریق بذر

برای کاشت و تکثیر گل مرجان از طریق بذر ابتدا باید بذر های سالم تهیه کنیم سپس ان ها را در کوکو پیت که بهترین خاک برای  کاشت بذر است  استفاده کنیم سپس بذر ها را با فاصله از هم می کاریم سپس یک لایه دیگر از خاک روی آن می ریزیم و سپس آبیاری می کنیم. روی گلدان خود را با پلاستیک بکشید جوری که هوای ان خارج نشود تا دمای و رطوبت ان از بین نرود.زمانی که بذر ها جوانه زدند کیسه را از روی ان بردارید. هنگامی که جوانه ها با اندازه کافی رشد کردند آن ها را به خاک غنی تر منتقل کنید.

توجه داشته باشید که تکثیر گل مرجان از طریق بذر بهتر است در فصل بهار انجام شود.

نکات مهم در پرورش گل مرجان

گل مرجان با اسم لاتین Crown of Thorns یا تاج خاردار شناخته می شود و همانطور که از اسمش پیداست این گیاه دارای خارهایی است، بنابراین به دلیل شکل ظاهری و مقاومت بالای آن، بسیار مشابه کاکتوس می باشد.

همچنین شیره داخلی گیاه مرجان سمی است، بنابراین لازم است به هنگام دست زدن به گیاه, از دستکش استفاده کنید.

نام علمی گیاه نیز Euphorbia milii  بوده و دارای دو هزار گونه شناخته شده است، عمر گیاه مرجان نیز می تواند یک ساله تا چند ساله باشد. همانطور که گفتیم گیاه مرجان همچون زاموفیلیا دارای مقاومت زیادی است، بنابراین از گیاهان همیشه سبز می باشد و به دلیل مقاومت بالای آن، نگهداری از گیاه ساده است.

تکثیر این گل علاوه بر اینکه به دلیل بافت زیبا و پر تنوع مورد توجه می باشد، شرایط نگهداری از این گیاه نیز فوق العاده راحت می باشد، بنابراین نگهداری از این گیاه زحمت چندانی ندارد و می توان از آن در فضای بسته و آپارتمانی نیز استفاده کرد.

تکثیر گلهای مرجان

در صورتی که گیاه مرجان، فاقد گل است، لازم است شرایط نگهداری آن همچون دما و نور را مورد بررسی قرار دهید، زیرا گیاه مرجان در محیطهای کم نور و دارای دمای پایین فاقد گلدهی است.

در صورتی که برگ های بخش انتهایی گیاه زرد شوند و بریزند، نباید از بابت این موضوع نگران شوید، زیرا مشکل جدی نیست و علت آن در رابطه با کمبود مواد غذایی موردنیاز گیاه می باشد، بنابراین برگ های پوسیده را از اطراف گیاه بردارید تا از رشد و تکثیر آفات جلوگیری شود.

در صورت تمایل برای نگهداری گلهای زینتی در فضای منزلتان، گل مرجان انتخاب مناسبی در این زمینه است، زیرا همانطور که اشاره کردیم، مراقبت از این گیاه بسیار ساده بوده و در زیباسازی محیط منزل نیز تاثیر زیادی می تواند داشته باشد. در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *