دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فعال سازی دستیار صوتی گوگل و مراحل غیرفعال کردن آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از قابلیت های بسیار جذاب که با آن می توانید بدون نیاز به تایپ کردن بسیاری از کارهای خود را انجام دهید؛ قابلیت دستیار صوتی گوگل می باشد. با این مطلب همراه ما باشید تا نحوه فعال سازی دستیار صوتی گوگل را فرا بگیرید.

قابلیت دستیار صوتی گوگل به طور پیش فرض روی گوشی های اندرویدی نصب می باشد. در این مطلب با نحوه فعال سازی دستیار صوتی گوگل و غیر فعال کردن این قابلیت آشنا می شوید.

نحوه فعال دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل یا گوگل اسیستنت یکی از قابلیت های جذاب می باشد که به کمک آن می توان بسیاری از کارها را بدون نیاز به تایپ کردن و فقط توسط صوت انجام داد. این برنامه قابلیت های مختلفی از جمله برقراری تماس با دستور صوتی، گرفتن اسکرین شات، گذاشتن آلارم و … را در اختیار کاربر قرار می دهد.

قابلیت دستیار صوتی گوگل یک دستیار با هوش مصنوعی می باشد که در حقیقت بر پایه google now ساخته شده و توسعه یافته است. این دستیار صوتی در گوشی های اندرویدی، اپل و گوگل هوم در دسترس می باشد. می توان از این قابلیت برای راه اندازی برنامه ها و دستگاه ها، پرسیدن انواع سوالات، برنامه ریزی و اجرای کارهای مفید گوناگون استفاده نمود.

در صورتی که پیشتر از دستیار صوتی استفاده نداشته اید، مانند دستیار صوتی سیری اپل یا بیکسبی سامسونگ ممکن است تشخیص شیوه عملکرد آن اندکی دشوار باشد. در ادامه این مطلب با نحوه فعال سازی دستیار صوتی گوگل آشنا می شوید. همچنین غیر فعال نمودن این قابلیت نیز ارائه می شود.

فعال سازی قابلیت دستیار صوتی گوگل

شایان ذکر است تمام گوشی های اندرویدی قابلیت دستیار صوتی گوگل را یا با برنامه یا همانگونه که در تلفن های پیکسل دیده می شود به طور ادغام شده با سیستم عامل در خود دارند. در هر دو مورد از کاربر خواسته می شود هنگام راه اندازی اولیه ، صدای خود را به سرویس خدمات گوگل ارسال نماید.

  •  آرون گروپس

این کار علاوه بر فعال سازی دستیار گوگل این امکان را می دهد بدون توجه به دستگاه مورد استفاده، حتی در محصولات اپل نیز دستورات شفاهی به دستیار صوتی گوگل داده شود.

در گوشی های اندرویدی، روش پیش فرض برای فعال سازی دستیار صوتی گوگل فشار طولانی مدت کلید هوم می باشد. در اندروید استوک می توان روی خط صفحه اصلی (پیمایش با دو کلید) به مدت طولانی فشار داده یا از گوشه پایین سمت چپ یا پایین سمت راست به طور مورب به بالا درگ کرد.

برای فعال سازی این قابلیت در گوشی های سامسونگ روی کلید هوم به مدت طولانی فشار داده مگر این که به جای آن روی بیکسبی تنظیم باشد. به طور مثال در گلکسی اس ۲۱، دستیار گوگل برای چند ثانیه منتظر درخواست شما مانده و اگر صوتی ارسال نشود، بیکسبی مسئولیت را عهده دار می شود.

در ضمن می توان با گفتن عبارت hey google دستیار صوتی گوگل را فعال نمود. گوشی های پیکسل حتی هنگامی که نمایشگر خاموش باشد، نیز به این عبارت عکس العمل نشان می دهند. در اکثر گوشی های سامسونگ نیز در حالت نمایش صفحه لاک اسکرین؛ دستیار صوتی گوگل فعال می شود.

برای فعال کردن hey google به تنظیمات گوشی بروید. روی گزینه APP& Notification ضربه زده و سپس گزینه Asistant را لمس کنید. در ادامه به پایین صفحه رفته و روی جنرال لیست شده در زیر all settings کلیک کنید. بعد روی کلید کنار گوگل اسیستنت ضربه زده و به صفحه تنظیمات برگردید.

سپس روی voice match که در بالا و در بخش تنظیمات محبوب لیست شده ضربه بزنید. در پایان بررسی نمایید که کلید کنار hey google روشن باشد. این کار گوشی را در حالت گوش دادن تنظیم می کند.

در صورتی که هیچ کدام از این ورودی ها عمل نکرد، بررسی نمایید که اصلا قابلیت دستیار صوتی گوگل روشن است یا نه. چنانچه گوشی اندرویدی تان به صورت پیش فرض بدون دستیار صوتی گوگل ارائه شده می توانید آن را از فروشگاه پلی دانلود کنید.

افزودن دستور hey google به سیری

در گوشی های اپل باید برنامه دستیار صوتی را نصب نمود. بعد از آن می توان میانبر hey google را به سیری افزود. برای شروع کار برنامه shortcuts را اجرا کرده، در ادامه زبانه All shortcuts به صورت پیش فرض باز می شود. روی نماد + در گوشه سمت راست بالا ضربه زده و در نوار جستجوی پایین، روی دستیار کلیک کنید.

سپس روی برنامه دستیار نمایش داده شده در نتیجه ها کلیک کنید. روی hey google ضربه زده و بعد روی نماد سه نقطه در کنار نام فعلی میانبر ضربه بزنید. اسم میانبر را وارد کرده و بعد روی Done ضربه بزنید. دوباره روی Done در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید. البته این روش به طور مستقیم دستیار صوتی گوگل را در اختیار قرار نمی دهد و نیاز است اول سیری را فرا بخوانید.

تغییر حساب کاربری دستیار صوتی

شایان ذکر است دستیار صوتی گوگل برای هر حساب گوگل مختص همان حساب می باشد. اگر روی گوشی بیش از یک حساب گوگل وجود دارد، قبل از ادامه اطمینان یابید که از کدام حساب بهره می گیرید. به کمک مراحل زیر می توانید هر زمان که بخواهید نسبت به تغییر حساب خود اقدام کنید.

۱. دستیار گوگل را اجرا کنید.

۲. روی نمایه حساب گوگل خود در گوشه بالا و سمت راست ضربه بزنید.

۳. روی Accounts ضربه بزنید.

حال اگر می خواهید بدانید که چه سوالاتی را می توان از دستیار صوتی گوگل پرسید به چند نمونه آن اشاره می کنیم. آب و هوای امروز چطور است؟ آخرین اخبار کسب و کار چیست. دستیار صوتی گوگل هم با پاسخ های شفاهی و هم متنی روی صفحه جواب می دهد. اگر نمی خواهید با صدای بلند سوالی را بپرسید، روی نماد صفحه کلید در نوار ابزار پایین برنامه ضربه زده تا درخواست خود را تایپ نمایید.

غیر فعال کردن دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل به افراد در انجام برخی کارها خیلی کمک می کند. ولی موضوعی که وجود دارد این است که به صورت معمول، در بیشتر گوشی ها با فشار کلید هوم یا کلید خانه وارد صفحه مرتبط با این قابلیت می شوید و این مورد ممکن است زیاد خوشایند نباشد.

در حقیقت بیشتر افرادی که با عملکرد این برنامه آشنایی ندارند یا به استفاده از آن نیازی پیدا نمی کنند، با فعال بودن دستیار صوتی گوگل مشکل داشته و مایلند این قابلیت گوشی خود را غیر فعال نمایند. مجددا تاکید می شود این قابلیت روی گوشی های اندروید به صورت پیش فرض ثبت شده و امکان پاک کردن آن وجود ندارد.

از این رو تنها راه حل پیش روی شما، غیر فعال کردن این قابلیت می باشد. دستورات hey google  و ok google می توانند برای کارهای هندزفری سودمند باشند ولی ممکن است تمایلی به استفاده از آن ها نباشد.

اگر می خواهید از باز و فعال نمودن دستیار صوتی گوگل گوشی اندروید خود جلوگیری کنید، این کار خیلی ساده است. اگر شما جزو افرادی هستید که می خواهید نحوه غیر فعال سازی قابلیت دستیار صوتی گوگل را بدانید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. برنامه دستیار صوتی گوگل را باز کنید.

۲. روی نماد صفحه اصلی ضربه زده و بگویید ok google یا انگشت تان را به چپ یا راست درگ کنید.

۳. حالا روی نماد تصویر فوری یا اسنپ شات در گوشه پایین سمت چپ ضربه زده که بسته به گوشی شما رابط کاربری ممکن است اندکی متفاوت باشد.

 

۴. در ادامه روی آیکون پروفایل خود ضربه زده تا منو تنظیمات دستیار را مشاهده کنید.

۵. سپس به سراغ تنظیمات voice match بروید.

۶. این صفحه تمام دستگاه های دستیار گوگل را نمایش می دهد که می توانند صدای شما را شناسایی کنند. در بالا قسمتی را با عنوان این گوشی یا تبلت می بینید. به راحتی کلید hey google را خاموش نمایید.

۷. در ادامه پیغام یا پاپ آپ نمایان می شود که توضیح می دهد هنوز می توان از دستورات صوتی در بعضی برنامه های رانندگی مانند گوگل مپ استفاده نمایید. روی ok کلیک کنید.

۸. به همین راحتی. دیگر گفتن hey google یا ok google گوشی یا تبلت اندرویدی شما را هوشیار نخواهد کرد.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه غیر فعال کردن مترجم گوگل و ثبت آدرس در گوگل مپ و گوگل روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *