دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی بلک بری کی وان با سبک طراحی متمایز

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی بلک بری کی وان بر خلاف اغلب اسمارتفون ها با کیبورد فیزیکی و سبک طراحی منحصر به فرد ارائه شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این گوشی بپردازیم که با قیمت بالایی هم در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد.

در این مطلب می خواهیم به بررسی گوشی بلک بری کی وان بپردازیم که از لحاظ سبک طراحی نسبت به سایر اسمارتفون های زمان ارائه اش کاملا متمایز بوده است. قیمت این گوشی در سال ۲۰۱۷ یکی از دلایل عدم موفقیت آن محسوب می شد.

بررسی گوشی متمایز بلک بری کی وان

یکی از گوشی های متفاوت و منحصر به فردی که تاکنون به بازار ارائه شده است گوشی بلک بری کی وان می باشد. این گوشی در فوریه ۲۰۱۷ معرفی و در آوریل روانه بازار شد. بلک بری کی وان برخلاف اغلب اسمارتفون های امروزی به کیبورد فیزیکی مجهز بوده و سبک طراحی منحصر به فردی دارد.

 می توان گفت گوشی بلک بری کی وان با ظاهر متمایزش در بازاری که اسمارتفون ها با شباهت بسیار زیاد از سوی تولید کننده های مختلف به بازار روانه می شوند، توانسته برند بلک بری را از دیگر برندها متمایز نشان دهد. بلک بری پیشتر گوشی های مختلفی را با سیستم عامل ها و طراحی های متفاوت تولید کرده و در ادامه تصمیم گرفت دستگاه های خود را با سیستم عامل اندروید به بازار ارائه دهد.

این شرکت پیش از این گوشی بلک بری پریو را به عنوان گوشی پرچمدار اندرویدی معرفی نموده بود و در ادامه گوشی بلک بری کی وان را با طراحی جدید و چهره تازه ای به بازار عرضه نمود. این گوشی با کیبورد فیزیکی ثابت، طراحی چشم نواز و قابلیت های امنیتی مخصوص این شرکت در ابتدا بلک بری مرکوری نام داشت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گوشی بلک بری کی وان از لحاظ سبک طراحی نسبت به سایر گوشی هایی که در آن زمان پر مخاطب بودند، کاملا تفاوت داشت. یکی از مشکلات این محصول به قیمت آن مربوط می شد. قیمت گوشی بلک بری کی وان به هیچ وجه در سال ۲۰۱۷ مقرون به صرفه نبود و نسبت به سایر گوشی های هم رده اش به مراتب بالاتر به نظر می رسید و این امر یکی از دلایل عدم موفقیت دستگاه محسوب می شود.

البته می توان گفت این گوشی برای افرادی که طرفدار کمپانی بلک بری و محصولاتش می باشند گزینه خرید مناسبی خواهد بود. در ادامه به بررسی کامل گوشی بلک بری کی وان می پردازیم که مدل های قدیمی و محبوب این شرکت کانادایی را تداعی می کند.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ظاهری گوشی بلک بری کی وان باید گفت طراحی متمایز آن بسیار مجذوب کننده است. با نگاه کوتاهی به این گوشی متوجه می شوید که در سبک و زبان طراحی آن هیچ وجه تشابهی با سایر گوشی های پرطرفدار بازار دیده نمی شود. اصلی ترین وجه تمایز این اسمارتفون با سایر گوشی های هوشمند روز دنیا به کیبورد فیزیکی آن باز می گردد.

این صفحه کلید فیزیکی دقیقا زیر نمایشگر نصب بوده و از نوع QWERTY می باشد یعنی چینش آن همانند چینش حروف کیبورد رایانه ها است. هنگامی که از نمای روبرو به گوشی نگاه کنید سریعا کیبورد آن جلب توجه می کند. در بالای این کیبورد نمایشگر ۴.۵ اینچی از نوع لمسی مشاهده می شود.

به گفته بلک بری این نمایشگر با شیشه گوریلاگلس ۴ پوشانده شده از این رو در برابر خط و خش و برخورد با اشیای تیز محافظت می گردد. با این وجود توصیه می شود حتما از یک گلس محافظ ال سی دی روی نمایشگر بهره بگیرید. در قسمت بالایی نمایشگر خروجی اسپیکر، لنز دوربین سلفی و سایر لنزهای پنل جلویی دیده می شود.

قابل ذکر است گوشی بلک بری کی وان به اسکنر اثر انگشت نیز مجهز است که دقیقا در کلید اسپیس کیبورد فیزیکی دستگاه تعبیه شده و عملکرد خیلی دقیق و روان دارد. به این ترتیب با لمس کلید اسپیس کیبورد این گوشی بازگشایی قفل نمایشگر صورت می گیرد.

لبه های سمت راست و چپ پنل جلوی دستگاه؛ طراحی تقریبا خمیده ای دارند و دو گوشه بالایی قاب گوشی هم زاویه دار می باشند. در سمت مقابل دو لبه زیرین قاب بلک بری کی وان انحنا دارند و بدین صورت سبک طراحی نامتقارن و البته نامحسوسی برای گوشی ایجاد شده است.

بررسی قاب پشتی گوشی بلک بری کی وان حاکی از آن است که با لایه پلاستیکی همراه شده که دارای بافت های خاص و متفاوتی است. شاید تصور شود این لایه پلاستیکی نشان دهنده کیفیت ضعیف گوشی می باشد در حالی که اینطور نیست و وضعیت کاملا برعکس می باشد و به علت استفاده از لایه پلاستیکی در قاب پشتی گوشی بلک بری کی وان، مقاومت آن در مقابل ضربه، برخورد با اشیای تیز و … نسبت به سایر گوشی های مدرن امروزی که غالبا شیشه ای هستند، بیشتر شده است.

در بخش فوقانی این لایه پلاستیکی نیز لوگوی بلک بری حک شده که ظاهر بسیار زیبایی دارد. در سمت چپ پنل پشتی لنز دوربین اصلی با سایز بزرگی تعبیه شده و چراغ فلش ای ای دی دوگانه نیز در کنار آن به شکل عمودی نصب می باشد. بخش بالایی این قاب فلزی است و از بخش پلاستیکی مجزا می باشد. در ضمن فریم اصلی گوشی از آلومینیوم است.

گوشی بلک بری کی وان با ابعاد ۹.۴*۷۲.۴*۱۴۹.۱ میلی متر و وزنی حدود ۱۸۰ گرم چندان هم  ظریف، باریک و کم وزن به نظر نمی رسد. هنگامی که گوشی را در دست می گیرید، ممکن است این حس ایجاد شود که گوشی بالا رده و شیکی را به دست ندارید ولی حس متمایز بودن آن کاملا به شما منتقل خواهد شد.

بی شک متمایز بودن سبک و زبان طراحی و چهره این گوشی یکی از اصلی ترین ویژگی های آن به شمار می رود ولی ممکن است این سبک طراحی باب سلیقه همه نباشد و طرفداران خاص خود را بطلبد. به طور کلی کیفیت طراحی و ساخت گوشی بلک بری کی وان خوب به نظر می رسد ولی انتخاب آن سلیقه ای خواهد بود.

 نمایشگر کوچک

در این بخش به بررسی نمایشگر گوشی بلک بری کی وان می پردازیم. نمایشگر این گوشی با سایز ۴.۵ اینچی از نوع IPS LCD می باشد و با نسبت تصویر ۳ به ۲ رزولوشن ۱۶۲۰*۱۰۸۰ پیکسل را ارائه می دهد. همچنین تراکم پیکسلی آن چیزی حدود ۴۳۴ پیکسل در هر اینچ می باشد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد این نمایشگر با محافظ گوریلاگلس ۴ پوشانده شده است ولی توصیه می شود از یک گلس محافظ ال سی دی حتما استفاده کنید. با توجه به سبک طراحی گوشی تعجبی ندارد که این نمایشگر تنها ۵۵.۶ درصد کل مساحت بدنه جلویی را به خود اختصاص داده باشد.

در بررسی کیفیت نمایشگر گوشی بلک بری کی وان قابل ذکر است که از لحاظ رزولوشن عملکرد خوبی داشته و تراکم پیکسلی زیاد آن موجب می شود که شادابی و جزئیات خوبی در تصاویر نمایشگر دستگاه دیده شود. ولی کوچک بودن سایز نمایشگر ممکن است برای علاقمندان به وبگردی و تماشای فیلم و ویدیو و حتی اجرای بازی بسیار آزاردهنده باشد.

نمایشگر گوشی از لحاظ تولید روشنایی نیز عملکرد مطلوبی داشته و با تنظیم شدت روشنایی روی ۹۰ درصد می توان در محیط های باز و زیر تابش نور خورشید بدون مشکلی از دستگاه استفاده نموده و محتوا را مشاهده کنید. به طور کلی نمایشگر گوشی بلک بری کی وان از نظر روشنایی و شادابی عملکرد خوبی دارد ولی سایز کوچک آن برای برخی کاربران خیلی آزاردهنده می باشد.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی

در این بخش نوبت به بررسی دوربین گوشی بلک بری کی وان می رسد. دوربین اصلی این اسمارتفون به لنز ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 مجهز است و از قابلیت های فوکوس خودکار مرحله ای، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدیوهای ۴K با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه بهره می برد.

در ضمن یک چراغ فلش ال ای دی دوگانه نیز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده است. با دوربین اصلی گوشی بلک بری کی وان در نور مناسب تصاویر نسبتا مطلوبی به ثبت می رسند. هر چند تصاویر جزئیات زیادی ندارند با این حال عملکرد دوربین در نور مناسب مطلوب ارزیابی می شود.

ولی متاسفانه در محیط های با نور کم کیفیت دوربین با افت روبرو می شود و تصاویر خیلی زیبا و مطلوب ثبت نمی شود. البته در این وضعیت فلش ال ای دی می تواند کمک کند ولی تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت عکس نمی گذارد. به این ترتیب با دوربین اصلی در نور روز کیفیت عکس ها مطلوب خواهد بود ولی در نور کم با افت کیفیت مواجه می شود.

در طرف مقابل دوربین سلفی گوشی بلک بری کی وان از لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است. این دوربین نیز در محیط های با نور مناسب عملکرد خوبی داشته ولی در محیط های کم نور با افت کیفیت روبرو می شود.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی ها مشخص شد گوشی بلک بری کی وان یک اسمارتفون اندرویدی است که به صورت پیش فرض به اندروید ۷.۱.۱ نوقا مجهز شده است. در ضمن آپدیت اندروید ۸ اوریو نیز برای گوشی منتشر شد و به شکل OTA قابل دانلود و نصب بود. شرکت بلک بری تلاش نمود رابط کاربری گوشی را با تغییراتی ارائه داده و کارایی گوشی را نسبت به گوشی های مشابه متمایز تر نماید.

به طور مثال بلک بری هاب یکی از برنامه های خاصی است که در این دستگاه نصب می باشد و قابلیت های متعددی را برای شخصی سازی نوتیفیکیشن ها و … ارائه می دهد. قابلیت ها و شخصی سازی هایی که در گوشی بلک بری کی وان نصب شده بسیار کاربردی و جالب توجه هستند.

در ضمن شرکت مذکور سعی کرده لایه های امنیتی مناسبی نیز در بستر نرم افزاری گوشی بلک بری کی وان ایجاد کند و آپدیت های امنیتی را در بازه های زمانی مختلف برای دستگاه منتشر نماید که قطعا برای طرفداران به امنیت گوشی های هوشمند جالب توجه است.

یک برنامه اختصاصی نیز جهت بررسی وضعیت امنیتی گوشی بلک بری کی وان فراهم شده که DTEK نام داشته و به صورت دائم وضعیت امنیتی بلک بری کی وان و سیستم عامل آن را وارسی و گزارشاتی را به کاربر ارائه می دهد. ضمنا برنامه جالب و اختصاصی بلک بری مسنجر نیز بسیار کاربردی می باشد.

سرعت عملکرد بستر نرم افزاری و رابط کاربری گوشی بلک بری کی وان مطلوب ارزیابی می شود و تقریبا در بخش های مختلف آن هیچ لگ و تاخیری مشاهده نمی شود که نشان می دهد بین بستر نرم افزاری و سخت افزاری گوشی هماهنگی کاملی برقرار است. در ادامه به بررسی سخت افزاری گوشی بلک بری کی وان می پردازیم.

در بطن این گوشی تراشه اسنپدراگون ۶۲۵ کوالکام به کار رفته که یکی از تراشه های میان رده و جدید شرکت به شمار می رود و با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و هشت هسته پردازشی فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز را ارائه می دهد. همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۶ نیز آن را همراهی و به پردازش داده های گرافیکی اقدام می کند.

هر چند تراشه مذکور نسبتا خوب و مناسب می باشد ولی انتظار می رفت برای گوشی در این رنج قیمتی تراشه قدرتمندتری مورد استفاده قرار می گرفت. قابل ذکر است برای گوشی بلک بری کی وان حافظه های رم ۳/۴ گیگابایت به همراه حافظه های داخلی ۳۲/۶۴ گیگابایت در نظر گرفته شده است.

هر دو نسخه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی دارند و با نصب کارت حافظه میکرو اس دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت امکان ارتقای حافظه فراهم می شود. بررسی عملکرد سخت افزاری بلک بری کی وان حاکی از آن است که قدرت پردازشی مناسبی داشته و روان و بدون تاخیر می باشد.

در این گوشی حتی امکان نصب و اجرای بازی های اچ دی اندرویدی نیز فراهم است ولی کوچک بودن نمایشگر مانع از تجربه لذت بخش آن خواهد شد. از سویی اجرای طولانی مدت بازی ها نیز ممکن است عملکرد دستگاه را برای چند ثانیه ای با تاخیر مواجه کند. از این رو به نظر می رسد گوشی بلک بری کی وان علیرغم این که توان اجرای بازی و برنامه های سنگین را دارد، ولی چندان برای انجام این امور مناسب نیست.

احتمالا دلیل این موضوع به تراشه میان رده آن باز گردد. همچنین شرکت سازنده می دانسته این گوشی با نمایشگر کوچک خیلی مورد استقبال بازی و گیمینگ قرار نمی گیرد؛ از این رو تراشه آن را میان رده انتخاب کرده است.

باتری با توان خوب

باتری به کار رفته در گوشی بلک بری کی وان از نوع لیتیوم یونی غیر قابل تعویض با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعت می باشد. با توجه به نمایشگر کوچک و پردازنده میان رده انتظار می رود این میزان ظرفیت باتری شارژدهی مطلوبی داشته باشد. باتری این اسمارتفون با یک بار شارژ و در شرایط استفاده معمولی، تقریبا یک روز و نیم دوام می آورد.

در صورتی که استفاده شما پایین تر باشد تا دو روز هم می تواند انرژی دستگاه را تامین کند که تحسین برانگیز است. قابل ذکر است گوشی بلک بری کی وان از قابلیت شارژ سریع نیز پشتیبانی داشته و در مدت نیم ساعت تقریبا ۴۰-۵۰ درصد شارژ می شود. برای شارژ کامل باتری نیز به زمانی حدود ۱۱۰ دقیقه نیاز است. به این ترتیب توان شارژدهی باتری و سرعت شارژ جزو نقاط قوت گوشی گوشی بلک بری کی وان محسوب می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *