دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت، نگهداری و پرورش موز کاوندیش کوتوله

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش موز کاوندیش کوتوله چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، پرورش و نگهداری این گیاه آسیایی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی موز کاوندیش کوتوله از دسته میوه های بومی جنوب شرقی آسیا است که برای رشد به آب و هوای گرمسیری یا نیمه گرمسیری که زمستان های سردی ندارند نیاز دارد. اگر روند نگهداری از میوه موز به خوبی انجام شود رشد سریعی خواهد داشت و می تواند یک گیاه بسیار عالی برای فضای خانه و گلدان ها نیز به شمار بیاید.

آشنایی با موز کاوندیش کوتوله

بهتر است بدانید که در واقع موز کاوندیش کوتوله از دسته گیاهان همیشه سبز و چندین ساله است که میوه های آن اغلب بر روی یک تنه پاکوتاه رشد خواهند کرد. معمولا ساقه های گیاه به صورت مستقیم از ریزوم ها رشد می کنند و هر کدام یک خوشه گل بزرگ تولید خواهند کرد که در نهایت تبدیل به میوه می شوند. پس از این فرآیند ساقه ها از بین می رند و رشد ساقه جدید مجددا از ریزوم ها آغاز خواهد شد.

خصوصیات موز کاوندیش کوتوله

نکته جالب این است که موزه کاوندیش کوتوله علاوه بر تولید میوه امروزه جنبه تزئینی هم پیدا کرده به گونه ای که یک نمای گرمسیری بسیار زیبا در مکان های کشت ایجاد خواهد کرد. برگ های این گیاه اغلب بزرگ و کشیده و با شیار های عمیق قابل مشاهده خواهند بود.

معمولا وقتی که گیاه در حال رشد است در طول یک هفته تمامی برگ ها باز می شوند و در نهایت طول آن ها به ۲ متر و عرض شان به ۶۰ سانتی متر می رسد. همچنین برگها نیز ممکن است به صورت کامل سبز رنگ و یا دارای لکه های قهوه ای باشند و یا در قسمت رویی خود سبز رنگ و در قسمت زیرین قرمز و بنفش به نظر برسند.

توجه داشته باشید که تقریبا ۴۴ برگ در گیاه پیش از ظاهر شدن گل ها به وجود می آید و در مورد گلدهی آن نیز می توان گفت که موز کاوندیش در هر موقع از سال قابلیت تولید میوه را دارد. معمولا ۱۰۰ روز پس از گلدهی طول خواهد کشید تا میوه ها به صورت کامل برسند. میوه های کاوندیش در ابتدای رشد سبز رنگ هستند و سپس رنگ آن ها زرد یا قرمز خواهد شد. طول میوه های کاوندیش اغلب بین ۶ تا ۳۰ سانتی متر و قطر آن ها نیز بین ۲ تا ۵ سانتی متر خواهد بود.

ویزگی های ظاهری موز کاوندیش کوتوله

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستوالعمل کاشت و تکثیر گیاه

توجه داشه باشید که ساده ترین و بهترین روش برای تکثیر موز کاوندیش کوتوله کشت بذر های آن است که توصیه می شود هر یک از بذر ها را درون یک گلدان حاوی خاک استارتر مرغوب به عمق ۱۲ میلی متر بکارید.

پس از کشت بایستی گلدان ها را در یک مکان گرم قرار داده و سطح بستر را مدام مرطوب نگه دارید. معمولا دمای مناسب برای جوانه زنی بذر های کوندیش ۲۵ درجه سانتی گراد و نباید دمای محیط از این دما بیشتر شود.

روند جوانه زنی تقریبا ۶ ماه یا کمتر طول می کشد. پس از مشاهده اولین جوانه می توانید نهال ها را درون خاک غنی بکارید و گاهی به آن کود بدهید. توصیه می شود که سه سال اولیه کشت نهال ها را درون فضای منزل یا گلخانه نگهداری کنید و سپس آن ها را به بیرون ببرید.

به طور کلی وقتی ساقه اصلی گیاه ۶ تا ۸ ماهه می شود بایستی اجازه دهید یک ساقه دیگر توسعه پیدا کند تا در فصل بعد جایگزین ساقه اصلی گردد. پس از اینکه میوه ها را برداشت کردید ساقه ای را که تولید میوه داشته تقریبا ۷۵ سانتی متر بالاتر از سطح خاک قطع نمایید.

پس از گذشت چندین هفته ساقه را از ته قطع کنید و آن را به تکه های کوچک تری تبدیل و در نهایت به عنوان مالچ مورد استفاده قرار دهید.

چگونگی کاشت موز کاوندیش کوتوله

دستورالعمل برداشت میوه

بهتر است بدانید که ساقه های موز کاوندیش کوتوله معمولا در پایان فصل تابستان و پس از فصل زمستان تشکیل می شوند و در اواخر زمستان نیز ساقه ها شروع به رشد خواهند کرد و در اواسط فصل بهار به اندازه کامل خواهند رسید. با این حال گاهی اوقات یک ساقه در اوایل فصل تابستان تشکیل می شود و پیش از سرد شدن هوا کاملا بزرگ خواهد شد.

در مواردی که میوه های گیاه سبز رنگ هستند ولی به اندازه کافی بزرگ شده اند می توانید آن ها را همراه با ساقه برداشت کنید. همچنین اگر میوه ها به صورت کامل رسیده اند بایستی آن ها را با ۱۵ سانتی متر از ساقه قطع کنید.

همچنین پس از برداشت میوه ها نیز مراقب حشرات جونده باشید زیرا ممکن است به ساقه های گیاهتان آسیب جدی وارد کنند و خسارات زیادی به همراه داشته باشند.

دستورالعمل برداشت میوه های موز

شرایط مورد نیاز برای نگهداری موز کاوندیش کوتوله

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش موز کاوندیش کوتوله پرداخته ایم.

  • آبیاری منظم:

از آنجایی که برگ های بزرگ موز کاوندیش آب زیادی مصرف و جذب می کنند بایستی به صورت منظم به ویژه در شرایط آب و هوایی بسیار گرم آن را آبیاری نمایید. به هیچ وجه نباید ساختار خاک بستر گیاه خشک شود و در مقابل از خیس شدن بیش از حد آن نیز جلوگیری نمایید که در غیر اینصورت با پوسیدگی ریشه های گیاهتان مواجه خواهید شد.

در مناطق بسیار گرم می توانید برای حفظ رطوبت و مراقبت از ریشه های کم عمق گیاه یک لایه مالچ را روی خاک قرار دهید. دقت داشته باشید که در روند رشد تمامی ساقه های اضافی بایستی حذف شوند زیرا این کار باعث تشویق گیاه به تولید میوه خواهد شد.

شرایط لازم برای مراقبت از موز کاوندیش کوتوله

  • نور و دمای کافی:

به صراحت می توان گفت که بذرهای موز کاوندیش کوتوله در بازه دمایی بین منفی ۶ تا ۱۰ درجه سانتی گراد قادر به رشد خواهند بود. همچنین گیاه در آفتاب کامل و دارای زهکشی مناسب حاوی مواد ارگانیک روند رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد. با وجود اینکه گیاه در برابر سرما مقاوم است اما توصیه می شود که برای رشد بهتر آن را در محیطی مناسب نگهداری نمایید.

  • خاک و کوددهی:

موز کاوندیش کوتوله برای رشد نیاز به خاکی مناسب با PH ایده آل دارد که بایستی بین ۵.۵ تا ۷ باشد. در مورد تغذیه گیاه نیز توصیه می شود که به گیاهان جوان خود تا زمان باردهی هر دو ماه یک مرتبه کود NPK 12-2-6 یا یک کود با فرمول مانند آن دارای ۲ تا ۳ درصد منیزیم بدهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *