دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های خواباندن سریع نوزاد

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع خواباندن سریع نوزاد چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های ایده آل در زمینه خواباندن کودکتان آشنا شوید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید نوزادان معمولا تفاوت بین شب و روز را تشخیص نمی دهند و همین مسئله دلیل چرت های مکرر و کوتاه آن در طول شبانه روز خواهد بود. اما پس از گذشت چندین هفته از تولد می توانید کم کم تفاوت را به او یاد بدهید و خواباندن سریع نوزاد را بیاموزید.

آشنایی با نحوه خواباندن سریع نوزاد

به طور کلی با تولد نوزاد تغییرات زیادی در زندگی والدین ایجاد خواهد شد که یکی از آن ها به هم خوردن ساعات خواب و استراحت شان است زیرا نوزادان در چندین هفته اول تولد چندین مرتبه در طول شب از خواب بیدار می شوند. به صراحت می توان گفت که مهارت خواباندن نوزاد یکی از کاربردی ترین مهارت های در مراقبت از کودک است.

روش های خواباندن سریع نوزاد

اصول اولیه ای برای خوابندن نوزاد وجود دارد که با یادگیری آن ها هم شده کودکتان خواب آرام تر و عمیق تری خواهد داشت. با این حال توجه داشته باشید که نوزادان با یکدیگر متفاوت هستند به گونه ای که برخی از آن ها شب از خواب بیدار می شوند و برای جلب توجه از موقع تاریکی هوا تا سحر داد و بیدار می کنند و به احتمال زیاد شما نیز خسته خواهید شد. در این مواقع اگر به دنبال آرامش شبانه خود و کودکتان هستید استفاده از راهکار های اصول فوق می تواند در خواباندن سریع نوزاد تان بسیار کمک کننده باشد:

استفاده از نور مناسب برای خواباندن سریع نوزاد:

بهتر است بدانید که چراغ ها معمولا دکمه بیدار باش بیولوژیکی کودک شما را فشار می دهند و در مقابل تاریکی باعث می شود مغز ملاتونین ترشح نماید. اگر در طول روز نوزادتان را در محیط های روشن قرار دهید و شب ها نیز محیط را تاریک کنید او خیلی زود متوجه خواهد شد که چه زمانی باید بخوابد.

توصیه می شود که در طول روز نوزاد را ب فضای باز ببرید و یا پرده ها را کنار بزنید تا نور کافی وارد اتاق شود. همچنین بهتر برای چرت های روزانه نیز کودکتان را در اتاق روشن بخوابانید. به منظور القای خواب شبانه حتما چراغ های اتاق کودک و اتاق هایی که زمانی بیشتری را در آن سپری می کنید به دیمر متصل کنید.

دیمر ها در واقع ابزاری خواهند بود که اغل برای کاهش شدت روشنایی لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرد و در این مواقع می توانید به منظور ایجاد فضای مناسب برای خواب کودک، میزان روشنایی چراغ ها را در طول شب کاهش دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چگونگی خواباندن نوزاد

قرار دادن کودک در تخت زمانی که خواب آلود است:

معمولا توصیه می شود نوزادتان را زمانی در تخت قرار دهید که خواب آلود است نه وقتی که کاملا خوابش برده است. انجام این کار به ویژه برای مادرانی که خودشان به نوزادشان شیر می دهند دشوار است اما با این حال با داشتن برنامه ریزی و زمان بندی درست هم خودتان و هم نوزاد استراحت خوبی خواهید داشت.

جالب است بدانید بر اساس عقیده مشاوران خواب، نوزادانی که خودشان به خواب می روند و لازم نیست برای خواباندن آن تلاش زیادی به خرج دهید اغلب مستقل تر از سایر نوزادان عمل می کنند و بهتر یاد می گیرند که چگونه بخوابند.

برای خواباندن سریع نوزاد بهتر است وقتی نوزاد آرام و خواب آلود است او را در تخت خواب قرار دهید. همچنین هنگامی که نوزاد ۶ تا ۸ هفته دارد حتما مقیاسی برای خواب آلودگی او از ۱ تا ۱۰ ایجاد نمایید. عدد ۱ برای زمانی است که نوزادتان کاملا هشیار است و عدد ۱۰ برای زمانی خواهد بود که کاملا به خواب رفته است. توصیه می شود تا زمانی که میزان خواب آلودگی نوزادتان به ۷ یا ۸ برسد صبر کنید و سپس او را در تخت خواب بگذارید.

تاثیر تخت خواب بر کودکان

پیش از رفتن پیش نوزاد تان یک لحظه صبر کنید:

به طور کلی اگر با شنیدن هر صدای کوچکی از مانیتور کودک تان بلافاصله به اتاق او بروید با این کار به نوزاد آموزش می دهید که به دفعات بیشتری از خواب بیدار شود. در این مواقع بهتر است چندین دقیقه به او وقت بدهید تا خودش آرام شود و مجددا به خواب برود.

اما اگر این اتفاق نیافتد و متوجه شدید که نوزاد در حال بیدار شدن است حتما پیش از اینکه کامل به گریه بیفتد نزدش بروید و او را آرام کنید. در واقع شما با این کار پیش از به هم ریختن نوزاد وارد عمل شده اید و اجازه نمی دهید نوزادتان برای به خواب رفتن بیش از حد تقلایی بکند.

در هر حال توصیه می شود که میزان حساسیت صدای مانیتور نوزاد را کاهش دهید و آن را به گونه ای تنظیم کنید که اگر نوزاد پریشان و ناآرام شد مطلع شوید اما هر صدای جزئی و کوچکی را نشنوید. خواب نوزاد

نگاه نکردن به چشم نوزاد برای خواباندن سریع:

معمولا اغلب نوزادان به راحتی تحریک می شوند و در مواردی نگاه کردن به چشم نوزاد توجه را جلب کرده و به او پیام می دهد که وقت بازی است. در واقع والدینی که با نوزاد خواب آلودشان تماس چشمی برقرار می کنند به طور ناخودآگاهی آن ها را تشویق می کنند که از خواب بپرند و کاملا هشیار شوند. دقت داشته باشید که هر چقدر تعامل بیشتری بین شما و نوزادتان در طول شب صورت بگیرد او انگیره بیشتری برای بیدار شدن خواهد داشت.

علت نخوابیدن نوزادان

در این مواقع پیشنهاد می شود که برخورد آرامی داشته باشید تا نوزادتان تحریک نشود. همچنین اگر در طول نزد نوزادتان می روید با او ارتباط چشمی برقرار نکنید، با هیجان صحبت نکنید یا آهنگ مورد علاقه ی او را نخوانید. تنها بهتر است به شکم نوزاد نگاه کنید و با یک صدای آهسته و نوازش ملایم او را آرام کنید تا دوباره خوابش ببرد.

برای تعویض پوشک نوزاد سخت گیری نکنید:

یکی از آموزش های موثر در خواباندن سریع نوزاد، سخت گیری نکردن در تعویض پوشک او خواهد بود. در واقع نیازی نیست هر بار که کودکتان از خواب بیدار می شود پوشک اش را عوض کنید زیرا او نیاز به تعویض پوشک ندارد و شما با این کار تنها او را بیشتر از خواب بیدار می کنید.

در عوض بهتر اشت شب ها از پوشک باکیفیت و مخصوص شب استفاده نمایید. همچنین وقتی که نوزادتان بیدار شد پوشک اش را بو کنید و ببینید آیا کثیف شده است یا نه. تنها در صورتی که مدفوع کرده باشد اقدام به تعویض نمایید. برای اینکه نوزادتان هنگام عوض کردن پوشک کاملا از خواب بیدار نشود از دستمال هایی استفاده نمایید که در دستگاه گرم کن دستمال، گره شده باشند.

میزان خواب نوزادان

در خواب به نوزادتان شیر بدهید:

چنانچه کودکتان در خوابیدن مشکل دارد اما شیر دادن به او در اواخر شب کمک می کند تا نوزاد برای مدت طولانی تری بخوابد. در این مواقع توصیه می شود که نور چراغ ها را کم کنید و به آرامی نوزاد خوابیده تان را از تخت بیرون بیاورید، او را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید.

ممکن است نوزاد تنها در حدی از خواب بیدار شود که شروع به شیر خوردن کند اما اگر همچنان خواب بود، نوک پستانک شیشه شیر را به آرامی به لب های او بزنید تا دهانش را باز کند و شیر بخورد. پس از اینکه شیر خوردن نوزاد تمام شد می توانید به آرامی و بدون گرفتن آروغ، نوزاد را به تخت برگردانید.

تا زمانی که نوزاد برای آموزش خواب آماده شود، صبر کنید:

پیروی از این نکته به ایجاد عادات خواب سالم کمک شایانی کرده و می توانید آن ها را از همان ماه اول تولد نوزادتان شروع نمایید. البته از این نکته غافل نشوید که حداقل تا زمانی که نوزاد چهارماهه می شود برای آموزش خواب اصولی آماده نخواهد بود. در این زمان نه تنها نوزاد آماده است که برای مدت طولانی تری بخوابد بلکه بسیار بیشتر پذیرای تکنیک هایی خواهد بود که شما به کار می برید.

آشنایی با اموزش های لازم برای خواب نوزاد

با نوزاد تان صحبت کنید:

به طور کلی وقتی نوزاد متولد می شود صدای شما برایش آشنا بوده و به همین خاطر تاثیر مثبتی بر او خواهد داشت. بهتر است بدانید که حرف زدن آرام و یا لالایی خواندن پیش از خواب به کودک کمک می کند تا با اطمینان از حضور مادر با احساس امنیت بیشتری به خواب برود.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب علل بی خوابی نوزادان و همچنین میزان خواب نوزاد نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *