دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علت بی خوابی نوزادان و راه های درمان

  • بهاره سلطانی
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

نوزادان نسبت به بزرگسالان ساعات خواب طولانی تری دارند. با اینحال اکثر نوزادان بویژه در ماههای اول بعد از تولد با مشکل بی خوابی مواجه هستند. بی خوابی نوزادان ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد و دانستن این دلایل در درمان موثر است. در ادامه به علتهای بی خوابی و درمان آنها می پردزایم.

یکی از دلایلی که باعث بی خوابی نوزاد می شود مشکلاتی مربوط به دستگاه گوارش آنها مانند رفلاکس معده است. ترش کردن نوزاد معمولا با علائمی مانند گریه با صدای بلند، عق زدن، ترشح زیاد بزاق دهان و خس خس کردن همراه است. با درمان بی خوابی نوزادان می توان به نوزاد در داشتن خواب راحت کمک کرد.

بی خوابی نوزادان

علت بی خوابی نوزادان چیست؟

اختلال در تنفس، گوش درد در نوزادان، آلرژی، دل درد و عوامل متعدد دیگری ممکن است علت بی خوابی نوزادان باشد. یکی از مهمترین علت هایی که باعث می شود نوزاد در طول شب با مشکل خواب روبرو شوند، سیستم عصبی آنهاست. به دلیل اینکه سیستم عصبی نوزادان هنوز کامل نشده است بنابراین ساعت خواب آنها نیز نامنظم است.
گوش درد یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود خواب کودک آشفته شده و شبها گریه کند. کودک معمولا با دست زدن به گوش و گریه های شدید سعی دارد اطرافیان را متوجه گوش درد کند. با درمان این مشکل می توانید به خواباندن نوزاد کمک کنید.

راههای درمان بی خوابی در نوزاد

حل کردن این مشکل کار سختی نیست و با تغییر بعضی الگوهای رفتاری می توانید به درمان بی خوابی نوزاد کمک کنید. محیط خواب نوزاد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است بنابراین با فراهم کردن یک محیط متناسب با شرایط جسمی نوزاد مانند لباس خواب نرم و ملافه های نرم و تمییز، عوض کردن پوشک، تخت خواب یا گهواره مناسب و استاندارد می تواند در خوب خوابیدن نوزاد موثر باشد.

روش درمان بی خوابی

شیر دادن و حمام بردن

لازم است که قبل از خواب نوزاد سیر باشد تا راحتتر به خواب رود و نیمه های شب نیز گرسنه از خواب بیدار نشود. همچنین حمام بردن نوزاد و نوازش با حوله حمام به آرام شدن و خوابیدن نوزاد کمک می کند.

  •  آرون گروپس

صدای مناسب ایجاد کنید

جنین در شکم مادر صداهایی مانند تپش قلب مادر را می شنود و این صدا در ذهنش ثبت می شود. می توانید از صداهای مشابه برای خواباندن نوزاد استفاده کنید. ایجاد این صداها به نوزاد این موضوع را القا می کند که در محیط مناسب است و باعث آرامش او شده و راحتتر به خواب می رود.

علل بی خوابی نوزاد

دمای محیط خواب

مناسبترین دما برای اطاق نوزاد به خصوص قبل خواب دمای بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است. این دما از بی خوابی نوزاد جلوگیری می کند. 

پستانک

پستانک دادن به نوزاد را قبل از خواب فراموش نکنید. این کار باعث می شود که کودک آرام شده و سریعتر به خواب رود. بعد از خوابیدن نوزاد پستانک را از دهانش در آورید.

استفاده از بوی مطلوب

استفاده از یک بوی مطلوب در محیط خواب نوزاد می تواند به آرامش و خواب او کمک کند. بهتر است که از بوی مواد طبیعی استفاده شود زیرا استعمال خوشبو کننده ها تا ۶ ماهگی برای نوزادان توصیه نمی شود. می توانید کمی از عصاره برگ نعنا را روی پارچه ایی تمییز ریخته و در هوای اطاق بچرخانید.

اختلال خواب نوزادان

تاریک بودن محیط خواب

قبل از خواباندن نوزاد محیط خواب او را تاریک کنید. این کار به صورت مداوم باعث می شود که نوزاد در شرایط ذهنی مناسب قرار گرفته و راحت تر بخوابد. همچنین بهتر است که از چراغ خواب نیز استفاده نشود.

ساعت خواب مناسب

نوزاد نسبت به بزرگسالان به ساعت خواب بیشتری نیاز دارند و با بالا رفتن سن ساعت خواب آنها کمتر می شود با این حال مناسبترین زمان برای خواباندن نوزاد زیر یک سال ساعت ۷ عصر می باشد. جالب است بدانید که زود خواباندن نوزاد به داشتن خواب راحت در شب کمک کرده و باعث نمی شود که صبح زود بیدار شود.

نوزاد را هیجان زده نکنید

همانطور که گفته شد قبل از خواب نوزاد باید در آرامش کامل باشد تا راحتتر به خواب رود. بنابراین از انجام فعالیتهایی که باعث هیجانی شدن نوزاد می شود مانند ارتباط چشمی خودداری کنید.

علت های بی خوابی نوزادان

ماساژ دادن

ماساژ دادن سر، گردن و بدن نوزاد یکی از بهترین راههای درمان بی خوابی نوزاد می باشد. توصیه می شود که قبل از خواباندن نوزاد را در حدود ۱۵ دقیقه به آرامی ماساژ دهید این کار باعث می شود که گردش خون در بدن آنها بهتر انجام شده و در نتیجه آرامش بیشتری حس کنند و راحتتر به خواب روند.

استفاده از پوشک شب

یکی از دلایلی که باعث بی خوابی نوزادان می شود خیس بودن پوشک آنهاست. استفاده از پوشک شب که قدرت جذب بالایی دارند باعث می شود که نوزاد راحتتر خوابیده و ناراحتی حس نکند و از بد خواب شدن نوزاد جلوگیری می شود.

مرتب کردن تخت خواب کودک

تخت خواب کودک باید مرتب و بدون وسایل اضافی باشد. شلوغ بودن داخل تخت علاوه بر پرت کردن حواس نوزاد باعث می شود که تنگی نفس و گرفتگی در بینی نوزاد بوجود آید و نا آرامی ذهنی ایجاد شود.

دلیل بی خوابی نوزادان

خواندن لالایی

یکی دیگر از کارهایی که والدین می توانند قبل از خواباندن نوزاد انجام دهند لالایی خواندن است. این کار باعث می شود که استرس در کودک کاهش یافته و خواب راحتتری داشته باشند.

بررسی علل عمده بی خوابی در نوزاد

بی خوابی در نوزاد بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که برخی از دلایل بروز این مشکل عبارتند از :

ترس از تاریکی :

اکثر کودکان از تاریکی هراس دارند و نمی توانند خوابی راحتی تجربه کنند بنابراین، بهترین کار این است که اتاق نوزاد دلبندتان در زمان خواب هم روشن بماند.

علل بی خوابی در نوزاد

اضطراب جدایی از پدر و مادر :

نوزادان شش تا هشت ماهگی اضطراب جدایی از پدر و مادر را تجربه می کنند که در بعضی مواقع تا سن پنج سالگی نیز این مشکل در کودک وجود دارد از این رو، بهتر است تا زمان خوابیدن اتاق کودک تان را ترک نکرده تا احساس امنیت در او به وجود آید.

وجود بیماری :

از دیگر دلایل بروز بی خوابی در نوزاد وجود برخی بیماری های جسمی مانند: سرفه، معده درد، سرماخوردگی و….می باشد همچنین، مشکلاتی مانند دندان درد و بیماری کولیک نوزاد نیز می تواند بی خوابی در او ایجاد کند ایجاد کند.

علت های بی خوابی در نوزاد

تغییر در برنامه خواب :

ساعت زیستی داخلی بدن نوزاد تازه متولد شده در حال شکل گرفتن است از این رو، نوزاد در طول روز نیاز به چرت زدن تا دو سه بار دارد و خواب ناکافی در طول روز منجر به خستگی زیاد در نوزاد و مشکلاتی مانند بی خوابی در طول شب خواهد شد.

گرسنگی و تشنگی :

همانطور که می دانید هر چند ساعت یک بار باید تغذیه نوزاد تمدید شود به خصوص اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه می کند زیرا، به سرعت قابل هضم است و باعث می شود که نوزاد سریع گرسنه شود بنابراین ممکن است نوزاد به دلیل گرسنگی و یا تشنگی دچار بی خوابی شود.

عوامل دیگر بی خوابی نوزاد

  • کثیف شدن پوشک
  • سرو صدای زیاد محیط
  • خستگی زیاد
  • آسم، آلرژی و…
  • مشکلاتی مانند انسداد تنفسی در زمان خواب، آپنه

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به علل بی خوابی در نوزادان و روش های رفع آن به خوبی آشنا شده باشید، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *