دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

از مصرف غذاهای ممنوع در شیردهی پرهیز کنید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

دوران شیردهی برای مادر و کودک دوره ای حساس و ضروری می باشد که با توجه به تغذیه کودک از شیر مادر نوع مواد غذایی که مادر استفاده می کند بسیار اهمیت داشته و باید رژیم غذایی او کاملا متعادل و متناسب باشد و نسبت به مصرف غذاهای ممنوع در شیردهی توجه کافی داشته باشد چرا که امکان دارد کودکش را با مشکلات و خطراتی رو به رو سازد.

از جمله مسائل مهم در دوران بارداری و شیردهی که برای مادران اهمیت زیادی دارد نوع تغذیه و رژیم غذایی آن ها می باشد که باید کاملا اصولی و مناسب با نیاز مادر و بچه باشد چرا که تاثیر زیادی بر روی رشد کودک و همچنین سلامت هر دوی آن ها دارد بنابراین تا جای امکان در نوع مصرف مواد غذایی باید توجه لازم را داشت و احتیاط نمود. بدین منظور در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به معرفی و شرح یک سری از انواع غذاهای ممنوع در شیردهی پرداخته ایم.

لیست غذاهای ممنوع در شیردهی

با توجه به این که غذای اصلی نوزاد از بدو تولد تا حدود دو سالگی شیر مادر می باشد در نتیجه اغلب مواد مغذی مورد احتیاج او از همین راه تامین می گردد ولی باید این موضوع را در نظر داشت که تغذیه مادر ارتباط مستقیمی با شیر او دارد و نوع ترکیب شیر تحت تاثیر آن می باشد به همین دلیل در مصرف مواد غذایی باید دقت نموده و با انواع غذاهای ممنوع در شیردهی باید آشنایی کامل داشته باشد تا از بروز هر گونه مشکل و به خطر افتادن سلامتی نوزاد خود جلوگیری نماید.

انواع خوراکی های ممنوع در دوران شیردهی

شیر مادر در واقع ماده ای بسیار مقوی و مغذی بوده که مواد مورد احتیاج کودک را برای شش ماه اول زندگی او فراهم می کند و از آنجایی که شیر مادر از ترکیبات غذایی موجود در خون مادر تولید می گردد در نتیجه غذای مصرفی مادر در محتوای شیر تاثیر زیادی دارد. اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که دوره بارداری هر فردی نسبت به دیگری متفاوت می باشد و نوع حساسیت و واکنش هر نوزادی نیز با دیگری فرق دارد بنابراین مادران شیرده باید متناسب با این اصول و نکات رژیم غذایی خود را تنظیم نمایند و مراقب نوع غذاهای مصرفی خود در دوران شیردهی باشند. در ادامه مجموعه ای از غذاهایی که برای استفاده در دوران شیردهی مضر بوده و باعث ایجاد مشکل در کودک شده را شرح داده ایم.

ترکیبات غذایی مضر در دوران شیردهی

نوشیدنی های الکلی

بهتر است بدانید که مصرف الکل در دوره شیردهی و همینطور در حالت عادی و معمول برای بدن مشکلات و پیامدهای بسیاری را به دنبال دارد. خودداری از خوردن الکل از جمله نکات مهم در این دوران به شمار می آید. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شده است که مقدار الکل در شیر مادر به رمان استفاده از آن و میزان درصد الکل بستگی دارد. همچنین باید بدانید که مقدار الکل در شیر مادر ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از آخرین مصرف به نقطه اوج خود خواهد رسید.

الکل می تواند تا حدود ۲ الی ۳ ساعت درون بدن مادر و شیر او باقی بماند. به همین دلیل به هر اندازه مقدار الکل استفاده شده زیادتر باشد حذف آن در بدن به وقت زیادتری احتیاج خواهد داشت. مقدار مصرف زیاد الکل موجب کم شدن ۲۰ درصدی شیر مادر می شود. همچنین مصرف پی در پی و بیش از اندازه الکل در دوره شیردهی موجب به وجود آمدن مشکلات گوناگونی مثل مختل شدن روند خواب، به تاخیر افتادن مهارت های حرکتی و حتی باعث تاخیر مهارت شناختی در کودک می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع غذاهای ممنوع برای مادران شیرده

کافئین

موادی همچون چای، قهوه، شکلات و نوشابه منابعی سرشار از کافئین می باشند. کمی از میزان کافئین در زمان استفاده درون شیر مادر باقی می ماند. این مسئله می تواند همراه با مشکل باشد زیرا نوزادان در جذب کافئین درگیر مشکل می شوند. با سپری شدن زمان مقدار زیادی از کافئین درون بدن کودک تجمع یافته و موجب تحریک شدن و ایجاد مشکلات در خواب کودک می گردد.

مواد غذایی نفاخ

وقتی که مادر در زمان شیردهی بعضی از غذاهای تحریک کننده گاز معده را استفاده کند. نشانه های مربوط به مشکلات معده و نفخ نیز در نوزاد ایجاد می گردد. بعضی از این غذاها امکان دارد تحریک کننده گاز معده در مادر نباشد ولی می تواند موجب ایجاد نشانه های تحریک کننده گاز معده در بچه ها گردد. این گونه غذاها می تواند دربردارنده موادی همچون فلفل، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم گردد. بعضی از حبوبات همچون لوبیا و دانه های سیاه نیز یم تواند سبب اختلالات تحریک کننده گاز معده در کودکان گردد. غذاهای ممنوع در شیردهی و این گونه غذاها بایستی برخی اوقات مصرف شوند تا در طی گذر زمان از مشکلات تحریک کننده گاز معده در بچه ها مطلع شوید.

مواد خوراکی ممنوع در دوران شیردهی

انواع مرکبات

بعضی از مواد اسیدی موجود در مرکبات و آبمیوه های آن امکان دارد شکم کودک را تحریک نموده و موجب دل درد و یا ایجاد مشکلات پوستی در کودک شوند. بدین ترتیب بایستی از خوردن لیمو، گریپ فروت، لیموشیرین و پرتقال در طی دوره شیردهی پرهیز نمایید. شما می توانید دیگر منابع سرشار از ویتامین سی را همچون انبه و پاپایا جانشین مصرف انواع مرکبات در این دوره کنید.

ماهی

در صورتی که مادر ماهی با جیوه بالا یا انواع ترکیبات خوراکی که دربردارنده این عنصر می باشد را مصرف کند جیوه به شیر مادر ورود پیدا می کند. میزان زیاد جیوه در شیر مادر می تواند بر رشد عصبی کودک اثر بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده در صورتی که یک مادر شیرده مقدار زیادی از غذاهای سرشار از جیوه مصرف نماید این ماده امکان دارد از راه منتقل شدن به شیر مادر و در نهایت وارد شدن به بدن نوزاد در رشد او اختلال ایجاد نماید.

انواع غذاهای مضر در دوران شیردهی

سیر

مادرانی که در دوران شیردهی سیر استفاده می کنند طعم و مزه شیر آن ها نیز عوض خواهد شد. حتی این ماده خوراکی بر روی کیفیت شیر مادر نیز اثر می گذارد. در صورتی که احساس کردید کودک پس از استفاده از سیر از خوردن شیر مادر خودداری می کند. باید استفاده از آن را در رژیم غذایی روزمره خود محدود نماید. همینطور سیر می تواند طعم، مزه و بوی شیر را تا حدود دو ساعت بعد از استفاده از آن عوض کند.

جعفری

این نوع سبزی نیز همچون نعناع می تواند میزان شیر مادر را کم کند. داروهای گیاهی که از جعفری به عنوان یکی از ترکیبات شکل دهنده آن ها بکار رفته شده باید پیش از استفاده به وسیله مادران شیرده مورد بررسی قرار داده شوند. در صورتی که اثر آن بر روی تولید شیر بسیار کم باشد. استفاده از آن ایرادی نخواهد داشت. ولی در صورتی که اثر شدیدتری داشت بایستی از مصرف آن اجتناب نمایید.

انواع غذاهای ممنوع در شیردهی

انواع لبنیات

مادران باید واکنش و حساسیت کودک خود به محصولات لبنی را بررسی نمایند. به ویژه وقتی که ماست، بستنی، پنیر یا شیر مصرف کرده باشند. امکان دارد به خاطر استفاده از فرآورده های لبنی کودک درگیر درد و یا حتی استفراغ شود. در بچه هایی که از شیر مادر استفاده می کنند نشانه هایی مثل مشکلات معده، اگزما و بی خوابی در نتیجه مصرف محصولات لبنی به وسیله مادر ایجاد می گردد. در صورت ایجاد هر گونه از این علائم مادر بایستی استفاده از ترکیبات لبنی را متوقف نماید. همینطور می توان یک روز از هفته را به یک نوع فرآورده لبنی تعلق داد تا از این طریق آگاه شوید که کودک شما به چه نوع محصول لبنی حساسیت نشان می دهد.

غذاهای مختلف ممنوع در شیردهی

در مطلب ارائه شده با انواع غذاهای ممنوع در شیردهی به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید. ضمن اینکه برای اطلاع دقیق تر از میوه های ممنوعه در دوران شیردهی و مضرات مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *