دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی چه عوارض و خطراتی دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف مشروبات الکی در دوران شیردهی تاثیرات مستقیمی را بر روی شیر مادر دارد به طوری که کودک با خوردن شیر در این شرایط در معرض خطرات و عوارض مختلفی قرار خواهد گرفت و روند رشد و توسعه مهارت های حرکتی او دچار اختلال خواهد شد.

از جمله موادی که مصرف آن در دوران شیردهی امکان دارد برای کودک خطرناک باشد و پیامدهای زیادی را به دنبال داشته باشد استفاده از الکل است که اغلب متخصصان در رابطه با استفاده از این ماده در دوران حاملگی هشدار می دهند زیرا امکان انتقال الکل از طریق شیر مادر به نوزاد وجود دارد. بدین منظور سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی تاثیرات مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی بپردازیم.

مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی

به طور کلی الکل ماده ای می باشد که مصرف بی رویه آن اثرات سویی را به دنبال دارد، حال اگر مادران به مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی بپردازند قطعا با تاثیرات مخرب و گاها جبران ناپذیر آن رو به رو خواهند شد. از جمله اختلالاتی که امکان دارد نوزاد را درگیر کند اختلالات شناختی، گوارشی و رفتاری خواهد بود و به گونه ای می توان گفت رشد و تکامل نوزاد دچار مشکل خواهد شد.

مضرات مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی

بهتر است بدانید که شیر مادر همانند خون قابلیت جذب الکل را به خود دارد و مدت زمان لازم برای حذف آن از شیر همانند خون می باشد. در صورتی که پیش از پاک شدن الکل نوزاد از شیر مادر بخورد تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. الکل باعث ایجاد طعم نامطلوبی در شیر خواهد شد و ناهنجاری هایی را در جسم و ذهن نوزاد ایجاد خواهد کرد.

همچنین می توان گفت در هنگام استفاده از الکل غلظت شیر مادر کم شده و عضلاتی که مسئولیت خروج شیر را برعهده دارند ضعیف شده و همین امر سبب کاهش میزان شیر تولیدی خواهد شد. الکل علاوه بر اثراتی که بر روی شیر مادر دارد می تواند رفتار و خلق و خوی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد که در پی آن مادر نسبت به فرزند خود بدرفتاری می کند به طوری که در آینده در نحوه شکل گرفتن شخصیت و نوع دلبستگی کودک تاثیرات منفی و مخربی را خواهد گذاشت.

عوارض جانبی مصرف الکل در شیردهی

باید توجه داشت که اگر الکل به میزان زیادی مصرف گردد سبب مشکلاتی همچون خواب آلودگی، احساس ضعف، خواب عمیق، بالا رفتن وزن نوزاد به طور غیر عادی و همچنین موجب کم شدن رفلکس تخلیه شیر در مادر می شود. مادرانی که الکل استفاده کرده اند به هیچ عنوان نباید با کودک خود در تخت خواب باشند چرا که رفتارها و حرکات غیر ارادی آن ها امکان دارد که به نوزاد صدمه وارد کند.

  •  آرون گروپس

میزان عبور الکل از شیر مادر

به طور کلی به میزان دو درصد الکل مصرفی به شیر مادر انتقال می یابد. ولی تا وقتی که تاثیر الکل در گردش خون موجود باشد احتمال تاثیر آن در شیر مادر نیز وجود دارد. مقدار ثابت ۳۰۰ میلی گرم الکل در هر ۱۰۰ میلی لیتر خون مادر ممکن است موجب پیامدهای دراز مدتی همچون خواب آلودگی، کم شدن میزان رشد و … در نوزاد شود ولی می توان گفت که خوشبختانه الکل در قسمت بافت سینه ماندگار نیست. زمانی که الکل از بدن مادر پاک شود شیر سینه او نیز بدون الکل خواهد شد. سعی کنید که نسبت به میزان درصد الکل اطلاع داشته باشید تا وقت دقیق انتظار برای شیر دادن بعدی نوزاد خود را تعیین نمایید.

پس می توان گفت الکل خیلی راحت به شیر مادر انتقال یافته و این مقدار بسته به میزان استفاده مادر دارد. به طوری که به هر اندازه مصرف مادر کمتر باشد مقدار الکل انتقال یافته نیز کاهش خواهد یافت و با مصرف بیشتر انتقال زیادتری انجام می گیرد که در پی آن مضرات و خطرات ناشی از آن بیشتر خواهد شد.

مضرات استفاده از الکل در شیردهی

مدت زمان لازم برای خروج الکل از شیر مادر

به منظور از بین رفتن و خروج یک پیمانه الکل از بدن و شیر مادر نزدیک به ۲ الی ۳ ساعت زمان موردنیاز می باشد. به همین مقدار در صورتی که تعداد پیمانه ها اضافه شود زمان حذف آن از شیر نیز زیادتر خواهد شد. البته می توان گفت با سپری شدن این مدت نیز الکل کاملا دفع نمی شود بلکه میزانی از آن در شیر مادر باقی می ماند و مضرات خود را بر جای می گذارد. اگر اطلاعات خود را در رابطه با مزایای شیر برای نوزاد افزایش دهید به این موضوع پی خواهید برد که الکل تا چه حد می تواند اثرات مفید شیر را حذف کند و به میزان رشد نوزاد صدمه وارد نماید.

اثرات مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی

اثرات و عوارض جانبی

استفاده از الکل در دوران شیردهی تاثیرات منفی و مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به معرفی موارد مهمی از آن پرداخته ایم.

تغییر در میزان خواب نوزاد :

در زمان جذب الکل توسط شیر مادر کودک خیلی سریع به خواب رفته اما آرامش روحی ندارد و در حین خواب ابراز بی قراری و بی حالی می کند و نمی توان او را به سادگی از خواب بیدار نمود.

تاثیر گذاشتن بر میزان رشد نوزاد :

استفاده از الکل روند رشد کودک را به تاخیر انداخته و باعث می شود که رشد و نمو به حد کافی انجام نگیرد. به ویژه در رابطه با رشد دستگاه عصبی و ذهنی الکل میزان رشد را شدیدا کاهش می دهد. این موضوع در آینده می تواند سبب عقب ماندگی نوزاد شود.

مشکلات ناشی از مصرف الکل در دوره شیردهی

صدمه رساندن به کبد :

با توجه به این که کبد کودک به تکامل نرسیده است در نتیجه الکل مصرفی در روند رشد آن اختلال ایجاد خواهد کرد.

ایجاد دل درد :

الکل به خاطر ترکیباتی که دارد موجب دل درد در نوزاد می گردد.

ناراحتی های گوارشی :

بهتر است بدانید که اتانول موجود در الکل موجب می شود که روده نوزاد قادر نباشد ویتامین ها را به خود جذب نماید و در نتیجه معده او دچار ورم گردد.

احتمال سندروم مرگ ناگهانی کودک :

مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد. از آنجایی که شیر مادر از دسته نیازهای اصلی و مهم نوزادان به شمار می آید در نتیجه الکل باقی مانده در شیر امکان دارد عوارض مختلفی را برای نوزادان به دنبال داشته باشد بنابراین بهتر است که به ترک الکل اقدام نمایید تا بدین گونه در رشد و تامین سلامت کودکتان کمک کننده باشید.

اثرات منفی خوردن الکل در دوره شیردهی

بروز کم آبی در نوزاد :

امکان دارد که مادر نسبت به نیاز فرزند خود به شیر توجه نداشته باشد و یا این که قادر به شیردهی کودک خود تا خروج کامل الکل نباشد که این وضعیت باعث ایجاد کم آبی در کودک خواهد شد.

آسیب های قلبی :

الکل بر دستگاه قلب عروقی نیز تاثیرگذار خواهد بود و باعث بروز افزایش فشار خون و تپش قلب بالا می شود.

تغییر یافتن رفتار و خلق و خوی نوزاد :

عوض شدن رفتار امکان دارد به خاطر استفاده شیری باشد که الکل جذب آن شده و یا امکان دارد به خاطر رفتار نامناسب والدین با او بوده باشد.

مضرات ناشی از مصرف الکل در دوره شیردهی

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با تاثیرات و عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکلی در دوران شیردهی به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم از توضیحات بیان شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین در لینک مقابل با عوارض مشروبات الکلی در بارداری آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *