دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علل، نشانه ها و درمان بیماری شیگلوز

  • مریم صبوری
  • ۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

اسهال خونی از بیماری التهابی خونی می باشد که امکان دارد به خاطر خود درمانی و بی توجهی عوارض غیرجبرانی داشته باشد و باید بررسی و تشخیص و درمان بیماری شیگلوز صورت گیرد.

شیگلوز از یک باکتری گرم و منفی که فاقد اسپور شیگا می باشد و از عوامل مهم و اصلی اسهال حاد خونی می باشد است. در آب و هوا و فصل های سال در موقع عفونت شیگلایی نقش دارد آب و هوای معتدل در ماه های گرمسیری که هوای گرمی وجود دارد هنگام فصل بارانی عفونت شیگلایی بیشترین امکان بروز را دارد. در زن و مرد مقدار بروز این بیماری یکسان بوده که عفونت در هر سن و سالی امکان دارد رخ دهد. ولی اغلب در سن ۲ یا ۳ سالگی بروز این بیماری بی تاثیر نمی باشد. ما در این مقاله از مجله آرگا علت و نشانه ها و درمان بیماری های شیگلوز را بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

درمان بیماری شیگلوز و شناخت نشانه های آن

بیماری اسهال خونی (شیگلوز) عبارتند از التهاب پوشش داخلی روده بزرگ و علائمی از قبیل تب و اسهال می باشد که علت های متفاوتی دارد. در این جا به ۲ دلیل بروز این بیماری التهابی روده را که یک باکتری شیگلا است را بررسی می کنیم. شایع ترین نوع بیماری التهابی روده اسهال خونی می باشد که در موقع درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در طولانی مدت موجب ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. بیماری التهابی روده با نشانه هایی همچون؛ کم خونی، اسهال خونی، بی اشتهایی، درد شکم و دیگر علائم مثل تورم و درد مفاصل مختلف بدن مخصوصا در ناحیه کمر و گردن می شود.

تشخیص انواع مرض شیگلا

در کولیت اولسروز در تمام سطح مخاط روزه بزرگ درگیر شده اما در بیماری کرون فقط قسمت هایی از روده به صورت عمقی دچار التهاب می شود که بسته به نوع بیماری و طول مدت و وسعت ضایعه شیگلوز باید درمان دارویی یا جراحی صورت بگیرد. افراد بیمار که در مدت یک تا دو هفته مبتلا به اسهال خونی می شوند اصلا نباید اقدام به درمان خودسرانه و استفاده از داروهای ضد اسهال نمایند.

علائم و نشانه های بیماری شیگلا

بعد از این که یک نوع باکتری وارد بدن شد به اسم شیگلا شخص دچار نشانه هایی از قبیل؛ استفراغ، تب شدید، کاهش اشتها، درد زیاد شکم و دفع دردناک مدفوع همراه با حس نیاز فوری دفع خواهد شد. در اول بیماری امکان دارد اسهال حجیم و آبکی باشد و با پیشرفت بیماریی تبدیل به مدفوع مکرر بلغمی خونی و کم حجم شود. و امکان دارد شخص مریض دچار از دست دادن شدید آب و الکترولیت بدن از طریق استفراغ و مدفوع شوند که مصرف محلول او. آر. اس نیاز است.

سوءتغذیه و کم خونی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد که از پیامدهای نداشتن درمان بیماری التهابی روده می شود و بیمار با توجه به متخصص برای انجام کولونوسکوپی و درمان و تشخیص بیماری التهابی روده اقدام می کند. نشانه های شایع اسهال خونی؛ دردهای عضلانی، تهوع یا استفراغ، دل پیچه، تب، وجود چرک و خون در مدفوع و اسهال شدید می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت و درمان بیماری شیگلوز

راه های انتقال و پیشگیری از بیماری

یکی از روش های موثر در انتقال شیگلوز از شخصی به شخص دیگر و از راه مدفوع و دهانی است که گاهی با وسیله غذا و آب و حشرات و اشیای آلوده منتقل خواهد شد. به شیوه معمول شیگلا از راه دهانی وارد دستگاه گوارش می شود که با حمله به سلول های پوششی روده بزرگ و کوچک موجب ایجاد زخم مخاطی خونریزی شدن که همراه با ترشحات التهابی شکل می گیرد. غذا و آب و یا خوراکی هایی که مثل سالاد با دست درست می شوند از عوامل مهم انتقال آلودگی هستند که از انتقال فردی به فرد دیگر در اکثر نقاط عامل اصلی بیماری می شود.

پیشگیری از این بیماری بیشتر در منطقه شیگلوز اتفاق می افتد که با مصرف شیر مادر برای کودک توصیه خواهد شد. شیرمادر موجب کم تر شدن خطر شیگلوز علامت دار شده و شدت آن در شیرخورانی که شیر مادر مصرف کرده اند کمتر می شود. رعایت بهداشت و سایر اقدامات بهداشت عمومی مثل اصلاح آب و فاضلاب و دفع صحیح مدفوع و بهداشت را رعایت کردن. آموزش رعایت بهداشت فردی در خانواده و آموزش شستشوی دست ها بعد از توالت و قبل تهیه غذا نکاتی است که برای پیشگیری از بیماری باید رعایت شود.

پیشگیری درمان بیماری شیگلوز

تشخیص و مداوای بیماری شیگلوز

برای تشخیص بیماری امکان دارد از بررسی آزمایشی و کشت نمونه مدفوع استفاده شود. برای درمان بیماری شیگلوز در افراد با حفظ آب بدن و الکترونیت ها در زمان مصرف محلول او.آر.اس که از مسائل مهم می باشد. با جایگزین کردن مایعات از دسته رفته درمان شکل می گیرد که مصرف غذای کم حجم و دارو گاهی درمان می شود. با دریافت مرتب مایعات به بیمار کم کم مرض را از بدن او خارج نمایید. باید بیمار را از بقیه افراد جدا کرد و اگر بیمار یک کودک است تا زمان پاک شدن مدفوع از باکتری نباید به کودک اجازه داد تا به مدرسه برود.

اکثر برای درمان این بیماری به خاطر ایجاد عوارض استفاده از آنتی بیوتیک توصیه نخواهد شد. که استفاده از کیسه آب گرم یا شیشه آب داغ بر روی شکم مقدار درد را کمتر خواهد کرد. همچنین با جدا کردن بیمار از سایر بیماران بیمارستان به وسیله سرم مایعات تکمیلی به او رسانده خواهد شد. داروهای ضد اسهال را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد چون این دارو ها امکان دارد مدت زمان بیماری را طولانی تر کند ولی اگر تا الان مورد استفاده قرار نگرفته باشد باید مصرف آن را متوقف کرد.

علائم و درمان بیماری شیگلوز

زمان مراجعه به پزشک چه موقع است؟

کم شدن آب بدن بسیار خطرناک می باشد همینطور باکتری امکان دارد از مجرای گوارش وارد خون شوند که موجب درگیری سایر اعضا شوند. اعضاهایی مثل کیسه صفرا، کلیه ها، مفاصل، قلب و کبد با این حالت شاید به شوک و در موارد نادر مرگ بی انجامد. اگر با خون و چرک و مخاطی ز این قبیل در مدفوع خون روبرو شدید پس از دوازده ساعت اگر وضعیت روده ها شل بود و ادرار غلیظ و کمتری داشتید می توانید به پزشک مراجعه نمایید

. دکتر معالج طبق بررسی ها به کم آبی بدن می پردازد و نمونه ای از مدفوع را به آزمایشگاه می فرستد. چنانچه اسهال خونی شدیدی باید شخص را در بیمارستان بستری کرده و برای جبران آب بدن به تزریق وریدی مایعات می پردازد. در خیلی از مکان ها باید سایر افراد را از وجود بیماری باخبر ساخت و مدفوع تمام خانواده را مورد آزمایش قرار داد که آیا مبتلا شده اند یا خیر؟

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *