دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دستورالعمل کاشت پیازچه و نحوه برداشت محصول

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گفت که پرورش و کاشت پیازچه چندان سخت و پیچیده هم نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با دستورالعمل کشت و همچنین مراقبت از این گیاه خوش مزه آشنا شوید.

به طور کلی یکی از سبزیجاتی که به راحتی می توان آن را در فضای داخلی خانه یا تراس پرورش داد پیازچه است. در واقع پیازچه علاوه بر اینکه بسیار خوش مزه و خوش طعم است دارای فواید تغذیه ای زیادی هم خواهد بود که به همین خاطر کاشت و پرورش آن امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت پیازچه

بهتر است بدانید که در واقع پیازچه گیاهی یک ساله محسوب می شود که از خانواده پیازها خواهد بود. در واقع این گیاه یکی از سبزیجات بسیار خوش مزه ای که هم به صورت خام و هم در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و طعم بسیار خوبی هم به غذاها می دهد. معمولا پیازچه هم به صورت سبزی خوردن یا در سالاد ها استفاده می شود اما با این حال در برخی از مناطق به صورت پخته یا سرخ شده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

چگونگی کاشت پیازچه

توجه داشته باشید که معمولا این گیاه تا ارتفاع ۲۵ الی ۳۵ سانتی متری رشد خواهد کرد و کاشت و رشد آسانی هم دارد. پرورش پیازچه در فضای گلدان بسیار راحت بوده و می توانید آن را حتی در فضای خانه در کنار یک پنجره آفتابی نیز نگهداری نمایید. در واقع یکی از مزیت های کاشت پیازچه این است که می توانید هر زمان از سال اقدام به کاشت این سبزی خوشمزه بکنید.

دستورالعمل کاشت بذر پیازچه

به صراحت می توان گفت که بهترین زمان برای کشت بذر پیازچه اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز خواهد بود. این گیاه برای رشد نور کامل و خاک شل را می پسندد که به همین خاطر توصیه می شود از خاک سبک و غنی همراه با زهکشی ایده آل برای بستر گیاهتان استفاده نمایید.

بهتر است از همان ابتدا بذور را در بستر اصلی بکارید و بین بذرها تقریبا ۱۰ سانتی متر فاصله در نظر بگیرید. بذرها گیاه را به عمق ۵ میلی متر درون خاک حاوی کمپوست کشت نمایید

البته دقت داشته باشید که بستر گیاهتان بایستی حداقل ۲۵ سانتی متر عمق داشته باشد. در طول جوانه زنی سطح گیاه را مرطوب نگه دارید و همچنین می توانید به منظور حفظ رطوبت محیط پلاستیک شفافی روی بستر خاک بکشید و با مشاهده اولیه جوانه آن را بردارید.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل پرورش بذر پیازچه

معمولا بذر های کشت شده پس از گذشت ۴ الی ۱۰ روز جوانه می زنند که در طول این مدت باید بازه دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد را برای گیاهتان فراهم نمایید. پس از جوانه زنی پیازچه ها نیز می توانید سه روز یک بار به گیاهتان آب بدهید.

دستورالعمل برداشت محصول:

جالب است بدانید که پیازچه حدود ۳۰ الی ۵۰ روز پس از کشت آماده برداشت می شوند. پس از آماده شدن پیازچه ها بایستی خاک اطراف را به آرامی شل کنید تا پیازچه ها به راحتی بالا کشیده شوند. توصیه می شود که هنگام برداشت بزرگ ترین را انتخاب کنید و ابتدا از آن ها استفاده نمایید زیرا پیازچه باید فورا برداشت و مصرف گردد.

چنانچه پیازچه ها را برای مدت طولانی نگهداری کنید به سرعت طراوت خود را از دست می دهد و پژمرده خواهد شد. با این وجود اگر قادر به استفاده از تمام پیازچه های برداشت شده نیستید می توانید آن ها را تا یک هفته در فضای یخچال نگهداری نمایید که در این مواقع بهتر است آن ها را نشویید.

می توانید پیازچه ها را درون کیسه ای پلاستیکی نگهداری کنید و یا درون یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید. دقت کنید که هنگام مصرف حتما ریشه ها، نوک ساقه سفید و همچنین ۵ سانتی متر از ساقه سبز آن را کوتاه نمایید.

روش های برداشت محصول پیازچه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه پیازچه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش پیازچه پرداخته ایم:

  • نور و دما:

بهتر است گیاهتان را در محیطی قرار دهید که حداقل روزی ۶ ساعت نور مستقیم دریافت کنند. همچنین اگر گیاه را در فضای خانه نگهداری می کنید بایستی آن ها را حتما جایی نگهداری کنید که تهویه هوای خوبی داشته باشند. در مورد دمای مورد نیاز پیازچه ها نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برای رویش آن ها مفید خواهد بود.

  • آبیاری:

معمولا پیازچه ها برای رشد آبیاری متوسط را ترجیح می دهند که با این حال توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. دقت داشته باشید که افراط در روند آبیاری باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت نابودی گیاهتان خواهد شد.

روش های مراقبت از بستر گیاه

  • خاک و کوددهی:

بهتر است برای بستر گیاهتان از خاکی سبک و غنی استفاده نمایید که همچنین زهکشی مناسبی هم داشته باشد. می توانید برای تغذیه گیاهتان هر دو هفته یک مرتبه با استفاده از کود های متعادل مانند ۳.۳.۳ آن را کوددهی نمایید. دقت داشته باشید که برای گلدان ۱۵ سانتی متری یک قاشق غذاخوری کود کافی خواهد بود و همچنین برای گلدان های ۲۵ سانتی بهتر است از دو قاشق غذاخوری کود استفاده نمایید. کود مورد استفاده را بر روی خاک بستر بپاشید و سپس آبیاری را انجام دهید.

خواص پیازچه ها

به طور کلی پیازچه ها علاوه بر مصارف غذایی که دارند سرشار از خواص هستند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این مزیت ها بپردازیم:

  • پیازچه حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است که برای سلامت پوست و پیشگیری از چین و چروک پوست بسیار مفید خواهد بود.
  • یکی از مهم ترین خواص پیازچه کمک به دستگاه گوارش، پیشگیری و محافظت بدن در مقابل زخم های گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی عشر خواهد بود.
  • در واقع پیازچه نیز مانند پیاز به خطر داشتن مقدار زیادی سولفور دارای خاصیت ضدعفونی بوده و مصرف آن برای درمان عفونت های قارچی بسیار مفید خواهد بود.
  • این گیاه به رفع گرفتگی بینی کمک زیادی می کند که برای استفاده از فواید آن باید تعدادی پیازچه را خرد کنید و پنبه را آغشته به آب نمایید. سپس پنبه را در حفره بینی قرار دهید.
  • استفاده از ضماد پیازچه برای درمان ورم پا مفید است بدین صورت که چندین دقیقه پیازچه را به صورت کامل درون آب بجوشانید. سپس پیازچه پخته را با کمی آب ترکیب و آسیاب کنید تا به شکل ضماد دربیاید. مواد به دست آمده را برای بهبود بر روی ورم پاها قرار دهید.
  • مصرف این گیاه همراه با غذا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کرده و همچنین اشتها را افزایش خواهد داد. ویتامین B موجود در این گیاه باعث کاهش خستگی و رفع استرس بدن خواهد شد.

مزیت های فراوان پیازچه

در انتهای آشنایی با نحوه کاشت پیازچه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش و کاشت پیاز و کاشت تربچه نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *