دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت پیاز و پرورش آن در منزل

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

پیاز از سبزیجاتی است که بسیار پرکابرد و پر خاصیت است و به دلیل راحت بودن کاشت پیاز و پرورش آن بیشتر باغبان ها این محصول را در باغچه های خود می کارند و در فصل های مختلف سال از آن استفاده می کنند.

پیاز دارای انواع مختلفی است و شما برای انجام مراحل کاشت پیاز از یک نوع پیاز استفاده کنید پیاز زرد، سفید و قرمز و بنفش از نمونه های مختلف پیاز هستند و با توجه به نوع کشت روز بلند  و روز کوتاه می توانید برای کاشتن از یک گونه استفاده کنید. که به دو دوره اواخر بهار و اویل بهار تقسیم بندی می شود. پیازهای روز بلند در نقاط سردسیر قابل کشت هستند و پیازهای روز کوتاه نیز در مناطق گرمسیری قابل رویش است. کاشت پیاز در خانه

نحوه کاشت پیاز در خانه

کاشتن گیاه پیاز به دو روش استفاده زا پیازچه و بذر صورت می گیرد که کاشتن با استفاده از پیاز روشی راحت تر است و در شرایط آب و هوایی بد پیازچه دارای مقاومت بالاتری است روش نشاء روشی دیگر است که با استفاده از آن می توانید پیاز را در محیط خانه پرورش دهید سپس به بیرون از خانه انتقال دهید.

مراحل کاشتن پیاز در خانه

برای کاشتن پیاز در خانه، در ابتدا گلدان مورد نظر خود را بشویید و بعد از خشک کردن با خاک غنی از مواد معدنی پر کنید. سپس به اندازه دو کف دست کود گیاهی به خاک گلدان افزوده و کاملا با هم مخلوط کنید. توجه داشته باشید به هنگام هم زدن کود گیاهی با خاک آن را فشار ندهید و خاک باید منعطف و شل باشد، هر چقدر رنگ خاک تیره تر باشد، یعنی کود داخل آن بیشتر است.

کاشتن پیاز

PH خاک برای پیاز اهمیت زیادی دارد و بهتر است بین ۶.۵ تا ۷.۵ باشد، اما اگر می خواهید پیاز را داخل بطری گلدانی بکارید، باید حفره ای بزرگ درون بطری ۵ لیتری ایجاد نمایید و بعد خاک را داخل آن بریزید، سپس پیاز را داخل بطری یا گلدان قرار دهید.

البته پیش از کاشتن پیاز داخل گلدان، می توانید تعداد آنها را متناسب با اندازه گلدان مشخص کنید، برای یک گلدان پهن و بلند باید بین هر دو عدد پیاز کوچک به اندازه دو انگشت فاصله گذاشته و بعد پیاز ها را داخل خاک قرار دهید. حتما باید نوک پیاز ها به سمت بالا باشد، زیرا رشد پیاز از همین قسمت می باشد.

همچنین برای پیاز هایی که داخل بطری کاشته شده، باید آن را نزدیک به سوراخ حفر شده بزرگ قرار دهید، زیرا پیاز از همین سوراخ رشد می کند. سپس کمی خاک اطراف پیاز های کوچک بریزید، البته مراقب باشید که کاملا با خاک مدفون نشوند و فضای تنفس داشته باشند.

  •  آرون گروپس

پرورش پیاز

در مرحله آخر، گلدان را در فضایی مناسب قرار دهید و آبیاری کنید، آب دادن به پیاز باید بعد از کاشت آن انجام گیرد، اما نباید خاک را با آب پر کنید. همچنین لازم است گلدان را در مکانی با نور جانبی در باغچه یا بالکن قرار دهید.

از رسیدن گرمای شدید به پیاز در طول اولین دوره رشد، خودداری کنید و در طی این زمان یعنی دوره اول رشد، پیاز ها بزرگ شده و سبز رنگ می شوند و بعد از چهار ماه نیز قابل خوردن خواهند شد.

نکات مهم در پرورش پیاز

آب و هوای مناسب برای کاشتن پیاز باید معتدل باشد و در قرار گرفتن در آب و هوای سرد از بین می رود و زمان مناسب برای کاشتن آن بعد از آخرین سرما است.

مکانی که برای کاشت آن در نظر دارید باید در معرض نور خورشید باشد و فضای در نظر گرفته باید به قدر کافی باشد تا ریشه ها به خوبی جای رشد داشته باشند. پیازچه را در خاک قرار دهید به طوری که ریشه ها کاملا درون خاک قرار بگیرد سپس مقداری کود به خاک آن اضافه کنید.

نحوه درست کاشت پیاز

خاک مناسب برای کاشت پیاز باید خاک سنگی، رس، شنی و مقداری از ترکیبات خاک گلدان باشد همچنین وجود فسفر در این خاک موجب تقویت آن خواهد شد. توجه داشته باشید که فاصله پیازچه ها باید ۱۰-۱۵ سانتی متر باشد و عمق قرار دادن پیازچه ها در خاک باید ۳ سانتی متر باشد.

برای پرورش و نگهداری مناسب از پیاز باید علف های هرز را مدام هرس کنید و آبیاری مناسب آن نیز هفته ای ۱ بار انجام می شود که باید سطح زمین مرطوب و پر از آب باشد.

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش کاشت پیازچه و کاشت موسیر می توانید از مطالب قبلی آرگا دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *