دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

افزایش عمر لامپ ال ای دی با ۷ روش موثر

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در حال حاضر از لامپ های ال ای دی، استفاده گسترده ای صورت می گیرد و از آنجا که طول عمر این لامپ یکی از ویژگی های قابل توجه در انتخاب آن است در این مطلب قصد داریم شما را با روش هایی برای افزایش طول عمر لامپ ال ای دی آشنا نماییم. همراه ما باشید.

طول عمر تقریبی لامپ های ال ای دی بین ۱۰-۱۲ سال تخمین زده شده است که این موضوع به ساختار منحصر به فرد آن ها برمی گردد. در این مطلب به روش هایی برای افزایش عمر لامپ های ال ای دی اشاره می شود تا دوام بیشتری از آن ها شاهد باشید.

روش های افزایش عمر لامپ ال ای دی

ساختار لامپ های ال ای دی منحصر به فرد بوده و این محصولات از دیودهای نور افشان بهره می گیرند که حرارت خیلی ناچیزی از خودشان ایجاد می کنند. در نتیجه این مقدار حرارت به دیگر بخش های لامپ، هیچ گونه آسیبی وارد نکرده و از آن خارج می شود. از این رو طول عمر این لامپ ها بیشتر از لامپ های دیگر خواهد بود.

طول عمر لامپ ال ای دی یکی از ویژگی های قابل توجه در انتخاب آن توسط مصرف کننده نهایی می باشد. به این ترتیب درک و ارزیابی همه عوامل مرتبط با کیفیت ال ای دی ها در نگهداری محصولات مختلف ال ای دی اهمیت زیادی دارد. به طور کلی عمر این لامپ و دیگر فناوری های مرتبط با آن مانند لامپ اس ام دس و cob نسبت به دیگر لامپ های موجود در بازار زیادتر است و دلیل آن تکنولوژی و ساختار لامپ ال ای دی می باشد.

به طور تقریبی طول عمر لامپ ال ای دی ۱۰-۱۲ سال تخمین زده شده و به لطف این لامپ، هزینه های مربوط به خرید لامپ جدید و تعمیر لامپ ال ای دی قدیمی کاهش پیدا می کند و دردسرهای تعویض لامپ هم از بین می رود زیرا این لامپ ها تایم زیادی روشن می مانند. لامپ ال ای دی نواری و ریسه های smd هم نسبت به مدل های قدیمی ریسه، عمر و دوام بیشتری دارند.

  •  آرون گروپس

طول عمر یک لامپ ال ای دی حداقل ۵ هزار ساعت است. این لامپ دچار شکستگی از بیرون یا آسیب داخلی نشده و آمار خرابی آن پایین تر از انواع لامپ های دیگر گزارش شده است. در ضمن لامپ ال ای دی بدور از مواد سمی و مضر بوده و در صورت بروز مشکل هیچ صدمه ای به سلامت افراد وارد نخواهد کرد.

عوامل افزایش دهنده طول عمر لامپ های LED

جای سوال است که چه عاملی سبب طولانی شدن عمر لامپ های ال ای دی شده است؟ همان گونه که قبلا  اشاره شد ، ساختار و عملکرد این لامپ ها طوری است که به سرعت خراب نمی شوند و سوختگی در آن ها نیز به ندرت رخ می دهد. اغلب خرابی و سوختگی لامپ رشته ای به داغ شدن رشته های تنگستن مربوط است. حرارت بیش از حد سبب از بین رفتن رشته ها و سوختگی لامپ می شود.

قابل ذکر است که ساختار منحصر به فرد لامپ های ال ای دی از ایجاد حرارت جلوگیری کرده و از سویی این لامپ ها فاقد قطعات آسیب پذیر مانند گازهای جیوه، اکترود و … هستند. به این ترتیب برای محیط زیست و سلامت انسان ها ضرری نداشته چرا که در ساختار اولیه آن ها از مواد اولیه مضر مثل جیوه استفاده  نشده است.

تنها نقطه ضعف این لامپ ها ، کم شدن میزان نوردهی آن ها در طی زمان می باشد. البته این میزان اندک بوده و به این خاطر بیشتر شرکت های تولید کننده لامپ ال ای دی میزان افت نور آن را مشخص می نمایند.

به طور مثال روی برخی از جعبه های لامپ های ال ای دی عدد ۵۰۰۰۰/۷۰ درج شده که نشان می دهد پس از گذشت ۵۰ هزار ساعت، این لامپ اکنون قادر است ۷۰ درصد نور اولیه را تولید کند.

به طور کلی در همه لامپ ها، میزانی از انرژی به شکل گرما آزاد می شود. این میزان در برخی از لامپ ها زیاد و در بعضی از آن ها کمتر است. لامپی که کمترین میزان گرما را تولید می کند، لامپ ال ای دی می باشد و این عامل اصلی طول عمر آن است. با این وجود آزاد شدن گرما با گذشت زمان موجب از بین رفتن برخی از دیودهای نورافشان و مولدهای نوری شده که نتیجه آن کاهش میزان نوردهی لامپ است.

اکثر مصرف کنندگان بر این تصورند که لامپ های ال ای دی به دلیل بهره مندی از طول عمر بالا به مراقبت نیاز ندارند و افزایش طول عمر آن ممکن نیست. به این ترتیب پس از یک سال استفاده از لامپ، مشاهده می کنند که نور آن ها خیلی کم شده است. ولی باید بدانید که روش های آسانی برای افزایش طول عمر لامپ های ال ای دی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

به طور کلی عوامل متعددی روی طول عمر لامپ ال ای اثر مفید دارند. برخی از این عوامل تاثیر بیشتری داشته و با رعایت آن ها می توانید طول عمر یک لامپ ال ای دی را تا حدود زیادی افزایش دهید. موارد اشاره شده زیر حتی برای افزایش طول عمر لامپ های کم مصرف، رشته ای، هالوژنی و … هم موثر است.

روش های بالا رفتن طول عمر لامپ LED

برای افزایش طول عمر لامپ های ال ای دی می توان ۷ تکنیک یا روش را به کار گرفت که در ادامه به توضیح این روش ها پرداخته ایم.

۱. مدیریت گرمای لامپ

یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار در طول عمر لامپ ال ای دی، مدیریت و کنترل گرمای تولید شده لامپ است. اگر این گرما درست مدیریت نشود، ممکن است روی تراشه و درایور آن تاثیر منفی گذاشته و در مدت کوتاهی قدرت لامپ در تولید نور با افت شدیدی روبرو شود. لامپ برای خروج گرمای ایجاد شده به راهی نیاز دارد.

اگر این لامپ محصور شده و راهی برای خروج گرما وجود نداشته باشد قطعا به تدریج از بین می رود. پس مکانی که لامپ در آن جای می گیرد باید برای انتشار گرما فضای کافی وجود داشته باشد یا خنک کننده های مناسبی در آن جا استفاده شود. درجه حرارت لامپ همواره باید از ۸۵ درجه سانتی گراد کمتر باشد.

سازندگان لامپ های ال ای دی برای دفع گرمای تولید شده محصولاتشان از دو روش فعال و غیرفعال بهره می گیرند. در این روش ها از تجهیزاتی مانند فن، خنک کننده و هیت سینک های مخصوص استفاده شده تا گرما خارج شود و عمر مفید لامپ های ال ای دی افزایش پیدا کند. سایز هیت سینک ها بسیار کوچک بوده و به سایز لامپ بستگی دارد.

۲. عدم روشن و خاموش کردن مداوم لامپ

همواره بزرگتر ها به کوچکترها توصیه می کنند که لامپ ها را پشت سرهم خاموش و روشن نکنند و اصطلاحا با لامپ بازی نکنند. هنگامی که لامپ به صورت مداوم و پی در پی روشن و خاموش می شود از عمر آن کاسته خواهد شد. هر زمان لامپی را روشن کردید، پس از مدتی استفاده آن را خاموش نمایید و در صورت نیاز پس از سرد شدن ، مجددا روشن کنید. همین کار  ساده طول عمر لامپ ال ای دی را افزایش می دهد.

۳. استفاده از سنسور حرکت و روشنایی هوشمند

لامپ ها به نوعی در امنیت محیط تاثیر شایانی دارند. هنگامی که چراغ ها در منزل یا محیط کار روشن باشند ، امنیت بیشتری برقرار است چرا که افراد مزاحم برای رفت و آمد آزادی کمتری خواهند داشت. روشنایی هوشمند در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. توسط این تکنولوژی دیگر به روشن بودن مداوم چراغ ها نیازی نیست به این دلیل که سنسورهای حرکتی به محض حس کوچکترین حرکتی، نور لامپ ها را  با نهایت توان روشن نموده و این می تواند یک قابلیت امنیتی عالی با کمترین سرمایه گذاری باشد.

۴. روشن و خاموش نمودن هوشمندانه لامپ

چنانچه در مسافرت به سر می برید و فراموش کرده اید چراغ های منزل را خاموش یا روشن نمایید. در این شرایط چه باید کرد؟ قطعا از راه دو نمی توان به روشن و خاموش کردن لامپ ها اقدام کرد ولی خوشبختانه روشنایی حرکت امکان این کار را ممکن ساخته است. با این ویژگی در هر ساعتی از شبانه روز و هر مکانی به شرط داشتن اینترنت می توانید به روشن یا خاموش کردن لامپ ها اقدام کنید. به این ترتیب از روشن ماندن طولانی مدت لامپ و هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و به نوعی طول عمر لامپ به ویژه لامپ ال ای دی را افزایش دهید.

۵. مراقبت محیطی

در این روش باید به عواملی مانند مدیریت گرما، دمای محیط، رطوبت، اسیدیته توجه کنید. همانطور که پیشتر ذکر شد گرما از عواملی است که می تواند عمر لامپ را کوتاه تر کند. لامپ ال ای دی نیز جزو لامپ هایی است که گرمای زیاد به قطعات آن آسیب وارد کرده و در شرایط گرمایی منطقه ممکن است عملکرد درستی ارائه نکند. قابل ذکر است عمر لامپ ال ای دی در هوای بسیار گرم و مرطوب کمتر خواهد بود. دمای محیط نیز بر افزایش طول عمر لامپ ال ای دی موثر است.

با قرار گرفتن لامپ در تغییرات دمایی مانند سرمای شدید یا گرمای شدید روشنایی لامپ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به طور کلی حضور چراغ ها در محیط های بی ثبات، موجب کاهش طول عمر آن ها خواهد شد. برای استفاده لامپ ها در شرایط بیرون از منزل و خارج از خانه بهتر است آن ها را با یک محفظه شیشه ای یا وسیله ای شبیه آن بپوشانید.

البته برای استفاده از لامپ ال ای دی در محیط بیرون، باید به درجه آی پی آن دقت کنید. ضمنا قرار دادن پناهگاه روی لامپ ها نیز موجب حفاظت آن ها از شرایط بد آب و هوایی شده و ماندگاری بیشتر را به دنبال دارد. در داخل منزل نیز از حضور لامپ ها در نزدیکی منابع گرمایشی مانند بخاری و شومینه خودداری کنید ضمنا لامپ را در کنار عناصر سرد هم نصب نکنید.

عامل رطوبتی نیز می تواند طول عمر لامپ را تحت تاثیر قرار دهد. رطوبت سبب پوسیدگی، خوردگی، زنگ زدگی تجهیزات الکترونیکی و قطعات فلزی و دیگر اجراء تشکیل دهنده مدار لامپ یا چراغ می می شود. به این ترتیب باید لامپ های ال ای دی در محیط خشک باشند تا عمر آن ها به حداکثر رسد.

شرایط اسیدی (مانند مناطق ساحلی که میزان نمک زیادی دارد یا کارخانه های تولید کننده مواد شیمایی و استخرهای سرپوشیده) لامپ ال ای دی را به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرد. هر چند لامپ های ال ای دی مخصوص این مناطق نیز ساخته می شوند ولی باید دقت کرد که در شرایط محیطی سخت این لامپ ها در محفظه ای کاملا پوشیده و سطح بالایی از درجه IP محصور گردند.

۶. توجه به منبع انرژی

توجه نکردن به رتبه بندی انرژی و قدرت لامپ های ال ای دی سبب کاهش طول عمر آن ها و نابودی سریعتر شان می شوند. اتصال لامپ به ولتاژی نامناسب، طول عمر آن را کاسته از این رو قبل از اتصال لامپ، وسایل لازم را بررسی نمایید تا بدانید که برای چه میزان وات و ولتاژی طراحی شده اند. این موضوع کمک می کند تا لامپ مناسب استفاده کرد و از آسیب به آن پیشگیری نمود.
به این ترتیب از آنجا که انرژی مورد نیاز برای روشن شدن لامپ، برق شهری می باشد که بعد از نصب و زدن کلید تامین می شود. قبل از نصب و راه اندازی همه وسایل الکتریکی باید رتبه انرژی و میزان ولتاژ مورد احتیاج آن ها را بررسی کنید. از هر لامپ ال ای دی به طور متوسط حداقل می توان ۱۰ سال بهره برد. ولی برخی از این لامپ ها به دلیل استفاده نادرست و یا قرارگیری در محیط نامناسب، عمر بسیار کوتاهی دارند.

۷. توجه به درایورها و قطعات داخلی لامپ

از دیگر عوامل موثر بر طول عمر لامپ های ال ای دی، درایوها و قطعات داخلی یا کنترل کننده ها می باشند که نقش اصلی را در تامین انرژی مورد نیاز لامپ ایفا می کنند. به ویژه هنگامی که جریان برق با نوسان همراه باشد و سلامت و کارایی آن را فراهم کنند. حضور لامپ ها در جریان نادرست طول عمر آن ها را کاهش داده به این ترتیب هیچ وقت لوازم ال ای دی را در جریان های بالاتر از آنچه تولید کننده مشخص کرده، اجرا نکنید.

به طور مثال استفاده از درایور اشتباه نمونه ای از آن می باشد. بهره گیری از جریان های بالاتر از حد نیاز هم عمر درایور را می کاهد و هم عمر لامپ ال ای دی را. درایور این لامپ از خازن پلاستیکی برای ذخیره انرژی مورد احتیاج بهره می گیرد. اگر لامپ به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد این خازن ها حدود یک سال دوام می آوردند ولی به دلایلی مانند گرما و دمای محیط ممکن است طول عمرشان کوتاه تر شود.

در حال حاضر چندین شرکت از خازن های سرامیکی برای درایورهای ال ای دی خود بهره می گیرند. این خازن ها به گرما مقاوم تر بوده و دوام بیشتری دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *