دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاشت، تکثیر و پرورش گیاه کوکب کوهی

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گیاه کوکب کوهی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و نگهداری آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گل کوکب کوهی از دسته گیاهان بومی مناطق آمریکای شمالی می باشد که اغلب به صورت علف هرز در مزارع رشد می کند. تمام گونه های گیاه کوکب کوهی دارای گل هایی فراوان و عمری بسیار طولانی هستند که به همین خاطر کاشت و پرورش آن مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گیاه کوکب کوهی

بهتر است بدانید گل کوکب کوهی که امروزه با نام گل سوسن چشم سیاه نیز شناخته می شود از دسته گیاهان یک ساله ویا چند ساله خواهد بود که اغلب به صورت خودرو و علفی رشد خواهد کرد. این گیاه زیبا را می توان از خاواده کاسنی ها در مناطق شرق و مرکز ایالات متحده دانست که اگر در شرایط ایده آل قرار بگیرد تا ارتفاع ۳۰ الی ۱۰۰ سانتی متر و گستردگی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری رشد خواهد کرد.

اصول پرورش گیاه کوکب کوهی

برگ های این گیاه معمولا به شکل کشیده، دراز، نوک نیزه ای، کرک دار و به رنگ سبز روشن هستند. دمبرگ های آن نیز سخت و محکم بوده و اغلب دارای طولی ۴۵ سانتی متری هستند. گل ها نیز دارای برگچه در زیر گلبرگ ها قرار دارند که اغلب نوک تیز و به رنگ زرد تند، قهوه ای و قرمز رنگ خواهند بود. این گل ها کلا پرکی با میخک های زرد رنگ هستند که حلقه ارغوانی رنگ مایل به قهوه ای دور کلا پرک را احاطه کرده اند.

مرکز گل های کوکب کوهی دارای ظاهر فلزی متالیک هستند که یک بوته حتی می تواند تا ۶۰ گل نیز دارا باشد. گل ها معمولا از اواسط فصل تابستان تا اواخر فصل پاییز شکوفا خواهند شد. سرمای کوتاه مدت یا یخبندان سطحی و کوتاه مدت چندان به آنان صدمه ای وارد نخواهد کرد.

در برخی از واریته ها گل نیمه پر، پر و یا پر کامل هستند. از گونه هایی که به عنوان نباتات دائمی استفاده خواهد شد اغلب ارتفاعی ۵۰ سانتی متر و کاملا دائمی هستند. گونه های دیگر کوکب کوهی نیز به صورت پا کوتاه و گل هایی پر خواهند بود.

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر این گیاه زیبا از دو طریق قلمه زنی ساقه و تقسیم بوته انجام می شود که در ادامه سعی داریم مراحل آن را به صورت کامل شرح دهیم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چگونگی کاشت کوکب کوهی

  • قلمه زنی ساقه:

برای انجام این روش تکثیر کوکب کوهی در ابتدا بایستی در فصل بهار ساقه هایی را که گلدهی خوبی ندارند را از زمین به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر قطع کنید و در بستری مرطوب قرار دهید تا ریشه زایی کند.

توصیه می شود که قلمه های کشت شده را در محیطی نیمه سایه و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا روند ریشه زایی را به راحتی طی کنند. همچنین افزایش رطوبت محیط کشت نیز می تواند باعث تشریع در ریشه زنی قلمه ها گردد.

  • تقسیم بوته:

برای تکثیر گیاه کوکب کوهی از طریق تقسیم بوته بایستی در اوایل فصل بهار یا اسفند ماه گیاهانی را که چندین سال در زمین بوده اند را خارج نمایید و از قسمت ریشه به چندین بخش تقسیم نمایید.

این کار را به گونه ای انجام دهید که در هر قسمت تمامی اجزای گیاه مانند ریشه، ساقه و قسمت های هوایی آن وجود داشته باشند. سپس هر بخش را به صورت جداگانه در محیطی جدید کشت نمایید.

دستورالعمل قلمه زنی کوکب کوهی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل کوکب کوهی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش گیاه کوکب کوهی پرداخته ایم:

  • آبیاری منظم:

با وجود اینکه گیاه کوکب کوهی نسبت به خشکسالی و بی آبی مقاومت خوبی دارد اما آبیاری منظم و کافی می تواند به تولید ساقه های گل دهنده بیشتر کمک زیادی کند. معمولا توصیه می شود که آبیاری در اوایل رشد را به گونه ای انجام دهید که پای گیاه خشک نشود و در مقابل زمانی که گیاه کاملا بالغ شد می توانید آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک پایه بوته کاملا خشک شده باشد.

به صراحت می توان گفت که آبیاری بیش از حد به تدریج باعث پوسیدگی ریشه ها و در نهایت زردی برگ ها شده و از بین رفتن تدریجی گیاهتان را در پی خواهد داشت.

شرایط لازم برای نگهداری کوکب کوهی

  • خاک و کوددهی:

گیاه کوکب کوهی معمولا نسبت به ساختار خاک حساسیت چندانی از خود نشان نمی دهد و حتی در خاک های فقیر نیز قابلیت رشد دارد. با این حال بهترین PH برای فضای پرورش گیاه کوکب کوهی بین ۵.۵ تا ۷.۵ خواهد بود و عمدتا توصیه می شود آن را در خاک های خیلی سنگین و رسی کشت نکنید.

توجه داشته باشید خاکی که قصد کاشت گل تکه ای در آن را دارید بایستی در ابتدا با مقداری کود حیوانی یا کمپوست ترکیب نمایید و سپس اقدام به کاشت نمایید. همچنین بهتر است از خاکی استفاده کنید که خیلی آب را در خود نگه ندارد. با وجود اینکه کوکب کوهی نیاز چندانی به کوددهی ندارد اما تغذیه به موقع آن باعث افزایش گلدهی و بهبود عملکرد گیاهتان خواهد شد.

  • نور و دما:

این گیاه زیبا برای رشد نیاز به روزانه ۷ ساعت نور خورشید دارد. معمولا نور متوسط و کم گلدهی آن را کاهش می دهد اما در مقابل نسبت به نور زیاد مشکلی ندارد و در مناطق بسیار آفتابی نیز رشد خواهد کرد. در مورد دمای ایده آل برای پرورش این گیاه نیز می توان گفت که کوکب کوهی بازه دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد را می پسندد. با وجود اینکه مقاومت خوبی در برابر سرما دارد اما شرایط یخبندان را تا منفی ۱۵ درجه سانتی گراد به صورت گذرا تحمل خواهد کرد.

روش های پرورش گیاه کوکب کوهی

  • هرس کردن:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه پس از پایان گلدهی خواهد بود که بایستی ساقه های خشک شده گیاه را از قسمت پایین قطع کنید. همچنین انواع چند ساله را نیز می توانید از اواخر فصل پاییز از نزدیکی سطح زمین هرس کنید و ساقه ها را کاملا قطع نمایید. سپس با ریختن لایه ای خاک برگ به عنوان مالچ به ضخامتی که روی این ساقه ها بپوشاند آن ها را از سرمازدگی زمستانه محافظت نمایید.

  • آفات و بیماری ها:

از آفات شایع در این گیاه می توان به شته و حلزون ها اشاره کرد که معمولا با خوردن برگ ها و ساقه های جوان آسیب های شدیدی به گیاه وارد خواهند کرد. همچنین از بیماری های شیوع در کوکب کوهی می توان به سفیدک های پودری، بیماری زنگ و لکه برگی های قارچی و باکتریایی اشاره کرد که با تغذیه خوب و استفاده از سموم به موقع می توانید آن ها را از بین ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *